De huidige Challenger is wat… oubollig. Een hypermodern design moest dat verhelpen.
Je kunt vooruit door achteruit te gaan. Het is lastig, maar het lukte een aantal Amerikaanse merken rond 2005. De ‘initiator’ was Ford, die na het waardeloos moderniseren van de Mustang iets compleet anders ging doen. De nieuwe Mustang kreeg veel knipogen naar de eerste generatie uit 1964, terwijl zijn dikke V8 en algehele insteek modern genoeg was voor zijn tijd. Een recept voor succes: concurrenten Dodge en Chevrolet volgden snel met een eveneens moderne ’throwback’-versie van de Challenger en Camaro.
Oud, nieuw, oud
Chevrolet deed min of meer exact wat Ford deed: na een aantal generaties die niks meer met het origineel te maken hadden, kwam er een wat meer hoekige en klassiek gelijnde Camaro. Voor Dodge lag het iets anders. De Challenger was een muscle car die slechts een paar jaar geproduceerd werd in de jaren ’70. De auto heeft een sabbatical van zo’n 35 jaar gekregen, alvorens hij in 2006 als Mustang-concurrent – met dito insteek – weer op de markt kwam. Nog een reden waarom de Challenger een vreemde eend in de bijt is: Ford heeft de Mustang nog tweemaal geüpdatet van 2005 tot 2020, Chevrolet voert ook regelmatig upgrades en een compleet nieuwe generatie door voor de Camaro van 2008 tot het heden. Dodge niet: de Challenger is in basis nog exact dezelfde als de versie die in 2006 op de markt kwam. Als Hellcat en Demon wel extreem dikke powerkanonnen, maar dat verandert niks aan de inmiddels 14 jaar oude basis.
Next Gen
Tijd voor iets nieuws, toch? Wellicht, dat is bij FCA altijd moeilijk te peilen. Dat er achter de schermen aan gewerkt wordt, dat blijkt uit een foto die de hoofddesigner van FCA op Instagram zet.
Normaliter moet de ontwerper zijn kaken stijf op elkaar houden, maar dit keer mag er een schets het wereldwijde web op geslingerd worden. Omdat dit om een experiment gaat, mag het. Ralph Gilles, de designer in kwestie, had met zijn team een ‘Next Gen’ Challenger in elkaar geflanst. De belichaming van ‘wat zou er gebeuren als Dodge de Challenger vernieuwt?’
Splitter guards
Het geheel doet een beetje denken aan de Peugeot e-Legend. De auto maakt gebruik van de ‘bekende’ voorsplitter-stickers. Deze zitten ter bescherming op alle Hellcats en Demons, maar worden er meestal afgehaald omdat ze nogal prominent en zichtbaar zijn. Gilles maakt als grapje dat de karakteristieke stickers de reden zijn dat het design afgeschoten werd. Helaas mogen we dus niet genieten van een bijgeschaafde versie over een paar jaar. Het ontwerp werd weggegooid.
reactief zegt
Die splitter guards zijn ter bescherming tijdens transport. Het schijnt juist een dingetje te zijn om die te laten zitten, omdat dat cool is ofzo. Daar verwijst hij naar.
Edge zegt
Was het hele punt met die splitter guards niet andersom? Dat ze een doorn in het oog van Dodge zijn omdat ze enkel bedoeld zijn om transportschade te voorkomen, maar klanten ze juist massaal op de auto laten zitten?
leaper035t zegt
@Edge: idd. En gingen ze die niet in roze maken om de stoere jongens ervan doen afzien ze op de splitter te laten zitten?
adyton zegt
Woow papaya orange staat hem goed! Wel een sterk design. Vrij minimalistisch, geen lijntje te veel en mooie presence. Zo mag hij er wel uit zien!
banderas zegt
Oubolling? Volgens mij werd dat toen mooi retro benoemd. En na dat hypermoderne komt er weer vraag naar een retro-model :’)
poes zegt
Precies wat ik dacht inderdaad. Het succes van Challanger (en de wederopstanding van de Camaro) zit ‘em juist in het ‘oudbollige’ design :-)
Robert zegt
Ik vind die Dodge Challenger nog steeds erg vet. De term ’tijdloos’ is denk ik inmiddels wel geoorloofd hier.
PunicaOase zegt
@RRRobert: absoluut, design is al uit 2006, introductie 2008.. maar nog steeds ziet ie er fantastisch uit en de bescheiden facelifts hebben em alleen maar mooier gemaakt.. Hopelijk is de opvolger net zo tijdloos!
..en leverbaar in NL met de TwinAir uit de Fiat 500 ??
tstile zegt
Een van de weinige retro auto’s die echt geslaagd is. Zeker tijdloos. Het interieur is wat matig maar het blijft een Amerikaan natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
Het idee is leuk. Maar de huidige heeft ook zo zijn charmes. Als ik in Amerika zou wonen zou ik er zeker een rijden. Ik hoop over niet al te lange tijd er sowieso eens heen te gaan, en dan is het natuurlijk de ideale huurauto.
O plaat zegt
Als ik jou een tip mag geven laat Trumpmenistan links liggen en bezoek Canada of Mexico. De zelfde huur wagens, prachtige parken en natuur maar geen religieus extremisme, geen TSA, geen visumaanvragen en de zondag voormiddag kan je gewoon tanken of winkelen. Geen ‘you ought to be in church’ daar.
heb al de volgende roatrips gedaan
1 Californië, Nevada, Arizona.
2 Louisiana, Tennessee, Mississippi
3 Quinta Roo, Yucatan, Oaxaca, Chiapas
4 Ontario, Quebec, New foundland & Labrador, New Brunswick
En ik kan jou persoonlijk garanderen dat zo wat alles toffer was op roadtrip 3 en 4.
E34M5Touring zegt
Als je gewoon niet naar de bible belt was gegaan had je nergens last van gehad. Een Esta is 21$, kost je 15min en is 5j geldig. Daarbij vind ik Mexico niet bepaald een lekkere travel tip…
O plaat zegt
Was in California, Nevada, Arizona even erg hoor. Mexico had de mooiste natuur en het lekkerste eten dat ik ooit opreis ben tegen gekomen. De bevolking is vriendelijk en in tegenstelling tot de VS hebben ze er een duizenden jaar oude cultuur. Oké sommige gebieden vermijd je best zoals Juarez en de rest van de grens maar dat geld even zeer voor Detroit of Ch-Iraq in de VS. De kans dat je afgemaakt word door een cartel daar is even groot dan dat je in de VS word doodgeschoten door hun trigger happy agenten.
Ik heb er mij geen seconde onveilig gevoeld en heb er 10000km rond gereden in een oranje mustang GT