En nee, het is niet Seat.
Het is een van de mooiste voetbalclubs ter wereld, FC Barcelona. De Catalaanse grootmacht is al sinds jaar en dag hofleverancier van de meest geslaagde elftallen en een van de meest succesvolle clubs in de voetbalgeschiedenis.
Het is natuurlijk logisch dat veel merken zo’n club willen sponsoren. Je lift toch redelijk eenvoudig mee op het succes, wat natuurlijk ook zo’n uitwerking heeft op ‘jouw merk’. Op dit moment is de vaste autosponsor niet Spaans, maar Duits. Audi is al 13 jaar de sponsor van de club uit Barcelona.
Echter, Audi heeft besloten te stoppen met de sponsoring. Of dat komt door FC Bayern is niet direct duidelijk, maar zou zomaar kunnen. Onlangs kwam het nieuws naar boven dat BMW de sponsor zou gaan worden van Bayern, maar daar schijnt Nederlander Bram Schot toch een stokje voor gestoken te hebben.
Nu gaan de geruchten dat een ander merk van de Volkswagen Group het genoegen krijgt om Barca te steunen. Volgens Periodisimo Del Motor is het namelijk een Spaans automerk dat in de race is om sponsor te worden van FC Barcelona. Dat is op zich vrij logisch. Bijzonder is het feit dat het niet gaat om Seat, maar om het submerk Cupra.
Naar het schijnt was Audi niet helemaal tevreden over de gang van zaken. Het Zuid-Duitse automerk betaalde naar verluidt 5.5 miljoen euro per jaar en regelden de auto’s voor de spelers. Echter, de voetballers kwamen veelal voorrijden in hun eigen Ferrari’s, Rolls-Royces en dergelijke. Dat was nog niet het geval toen het merk net sponsor was. Pep Guardiola (de toenmalig trainer van FC Barcelona) was er scherp op dat iedereen kwam voorrijden in een Audi, tot groot ongenoegen van Zlatan Ibrahimovic, die zijn Enzo pal voor de deur parkeerde. Zlatan zal altijd Zlatan zijn, maar de rest luisterde gedwee naar de trainer.
Een groot verschil volgens de Spaanse publicatie is dat men bij Cupra er minder rouwig om is dat Lionel Messi en Frenkie de Jong niet elke training komen opdraven in een nieuwe Ateca. Voor Cupra is het voornamelijk zaak om zo snel mogelijk en zoveel mogelijk exposure te vergaren.
dees zegt
Is het dat echt waard? Ik bedoel zal Cupra ooit zo veel autos verkopen dat het t waard is om laten we zeggen 5mln per jaar aan een club over te maken?
vaakbenjetebang zegt
@dees: Gevoelsmatig zeg ik: het is geen keuze uit luxe. Vrijwel geen mens weet dat Cupra een merk is, en degenen die het wel weten zien het als de zoveelste cynische marketing-exercitie van de VW-groep. Wellicht dat men op deze manier mensen bereikt die niets met auto’s hebben, die dan na het zien van de sponsoring onder het motto ‘doe maar een autootje’ een Cupra gaan bestellen. Of zo. Geen idee eigenlijk.
bernoulli zegt
@vaakbenjetebang: ook vrijwel niemand weet wat Rakuten is. Heeft ze ook niet tegengehouden.
vaakbenjetebang zegt
@bernoulli: Dat is waar, maar Rakuten verkoopt spullen die je daadwerkelijk nodig kunt hebben, je kunt daar zomaar via Google terechtkomen met een vrij generieke zoekopdracht. Met ‘4 en een halve meter gerebadgede VAG midi-crossover, 14e in het dozijn’ ben je toch al vrij gericht aan het zoeken.
posthumus zegt
@dees: Indirect vast wel. Sponsor > Naamsbekendheid > Imago > Verkoop
Kijk maar naar Alfa Romeo en PSV, je ziet opeens veel meer Alfa’s rijden in Eindhoven (weliswaar alleen de spelers en staf), maar dat maakt niet uit. Eindhoven is nu toch de heetste stad van Nederland!
pomoek zegt
Tja, je blaft elkaar 5.5 miljoen op de rekening van Barcelona, daarnaast lever je nog elk jaar 40(?) auto’s die vervolgens alleen door de wag’s worden gereden. Dan zou ik er ook maar mee stoppen.
Als ze ergens nog 444,5 miljoen kunnen vinden dan is de F1 misschien een optie?
lincoln zegt
Kan beter vrouwenvoetbal sponsoren ..
Pak je 5,5 miljoen subsidie ..
Erickson zegt
Als ze niet tevreden zijn bij Audi waarom zouden ze dan wel Cupra er neer zetten. Is hetzelfde concern uiteindelijk. Of zouden er per merk nog mensen een beslissing maken over zulke deals..
oldebronx zegt
@Erickson: elk merk moet zijn eigen broek ophouden en is dus zelf verantwoordelijk voor promotie
Edge zegt
@Erickson: Omdat geen hond weet dat Cupra een apart merk is. Die hebben baat bij één of twee keer per jaar een sponsorevenement waarbij Messi en co. in hun auto’s stappen. Audi is een gigabekend merk heeft nog genoeg ijzers in het vuur, onder andere met de sponsoring van Bayern München en Real Madrid, en bijvoorbeeld de sponsordeal met de MLS
shellplc zegt
Die mannen krijgen ook alles gratis een tankpasje zal ook wel bij de deal inzitten.
Denk ook aan de afschrijving van die wagens na een jaar rondrijden, zo makkelijk is het niet om die dingen weer te verkopen.
Mensen die zo veel geld hebben kopen toch vaak nieuw omdat je dan toch de auto helemaal zelf kunt samen stellen.
Edge zegt
@shellplc: Zo makkelijk is het niet om die dingen te verkopen? Handtekening van de speler in kwestie erop, certificaat van authenticiteit erbij en klaar is kees
moveyourmind zegt
Waren een jaar of veertig terug toch mooiere tijden.
Toen moest je als voetballer nog zelf je best doen om je om je sponsoren bij elkaar te ritselen en te zorgen dat je een extra zakcentje kreeg of gratis producten. Johan Cruyff was er een hele goeie in en had al snel door wat hij waard was.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Een sigarenzaak voor je ouwe dag ..
nautique206 zegt
@lincoln: en een varkensboerderij
appeltaartislekker zegt
@moveyourmind: klopt. Barcelona kocht Cruyff voor één miljoen. Dat was een record destijds. Sindsdien is Barcelona een ordinaire koopclub. Ook in het jaar 2000 weet Barcelona de transferperiode op de kop te zetten. Luís Firgo werd voor een duizelingwekkende bedrag van 61 miljoen gekocht. Een nieuw record. Terwijl Marc Overmars net gekocht was voor circa 40 miljoen. Anno 2019 is er niet veel veranderd, behalve dat de jeugd geen kans meer krijgt. Eigenlijk alles behalve een mooie club. Enfin, het is wel lekker weer. Proost!
berlinetta zegt
@appeltaartislekker: Welkom in clubvoetbal 2019. Iedere club doet het. Maakt het er niet leuker op nee.
marinepower zegt
@berlinetta: ik zou wel eens willen weten hoeveel de totale schuld is van alle top voetbal clubs bij elkaar in Europa. Lijkt mij groter dan de staatsschuld van Ghana o.i.d.
mashell zegt
@appeltaartislekker: die schaamteloze mensenhandel in het voetbal “Barcelona koopt…” kan eigenlijk helemaal niet meer. Behandel de spelers als werknemers en stop met de onzinnige geldstromen tussen de clubs.
thomassnelweg zegt
Alles is beter dan Audi dus goed nieuws voor die gasten. Ik ben blij voor ze.
nautique206 zegt
@thomassnelweg: ja ik denk dat ze liever een opgevoerde Ateca rijden ipv een SQ7
karaya zegt
@nautique206: Ik denk dat in de praktijk de Audi door de huishoudster werd gereden.
shellplc zegt
Kan me ook die El Hamdaoui nog herinneren die toen bij Ajax een dikke Mercedes GL moest hebben terwijl de rest allemaal in een een c en een e klasse moesten rijden.
Edge zegt
@shellplc: Ja, kansloos was dat. Als je nou de absolute superster van een club bent, kun je misschien netjes vragen of je een leukere/luxere auto mag rijden, maar El Hamdaoui is dat nooit geweest
schreute01 zegt
Cupra…de hele jaarproductie zal dan wel naar Barcelona gaan.
mashell zegt
@schreute01: eigenlijk dus gewoon in Barcelona blijven.
maferick74 zegt
Verdien je 7 miljoen per jaar, kom je aan in je cupra, je kijkt je collega aan, schud met je hoofd en gaat trainen…. wat n kutleven
mashell zegt
@maferick74: ach ja, dan is het tenminste wel duidelijk dat het woon-werk verkeer gewoon werk is.
Dutchdriftking zegt
Dan moet je de RS6 inleveren voor een Ibiza. Ook lullig…
bernoulli zegt
@dutchdriftking: er bestaat geen Cupra Ibiza.
Dutchdriftking zegt
@bernoulli: Zal nog wel komen denk ik? De Polo GTI is er ook, dus een kleine moeite.
bernoulli zegt
Bij Juventus rijden ze ook vast niet allemaal fulltime in een Jeep en bij Manchester United vast niet in een Chevrolet.