Een Toyota Speedtail?
Oh ja, de Toyota Prius. In 2019 is het niet zo veel bijzonders meer. Een hoop auto’s zijn immers half of volledig elektrisch tegenwoordig. Dat was vijftien jaar geleden wel anders. We vergeten de eerste generatie Prius even, dat was niet zo’n succes. Het was de Prius II in 2004 die voor rep en roer zorgde. Omstreden, dat wel. De ‘druppelvorm’ is bedoeld voor het zo aerodynamisch mogelijk zijn. De motor werkt goed samen met een kleine elektrische motor om zo een zuinige auto te maken. Ongekend in 2004.
Bij de Prius III en al helemaal de Prius IV waren de USP’s van de hybride middenklasser een beetje weg. De Prius II, met zijn relatief futuristische uiterlijk en de welbekende Toyota-betrouwbaarheid, is best een goede koop in 2019. Ook in de VS rijden de milieuvriendelijke Priussen nog rond. Maar niet elke Prius is dit zwarte exemplaar wat op Jalopnik werd gedeeld.
De auto schreeuwt McLaren Speedtail, of de al iets oudere (en exclusievere) McLaren X-1. Dat klopt ook wel, want al is de huisvlijt-Prius net zo aerodynamisch, hij zal het niet nodig hebben voor een top van 400 km/u. De aerodynamica van de hybride ombouwset is bedoeld voor het realiseren van een zo hoog mogelijke actieradius. Nou zijn het vooral de volledig elektrische auto’s die dat écht nodig hebben, maar goed.
Om dit hypermile-project eens onder de loep te nemen: De uitbouw aan de achterkant valt meteen op. Hierdoor is de auto wel wat langer geworden en ook esthetisch is de Prius nu wat minder in orde. Wat ook overeenkomt met de Speedtail: de wielkappen. Daardoor lijkt het geheel sowieso meer op een Citroën BX dan ooit. Naast de piepkleine spiegeltjes zijn ook de bumpers aangepakt, wederom om de luchtweerstand te verbeteren. Bovenop de vreemde ‘rugzak’ zit een paneel wat iets wegheeft van een zonnepaneel. Ook handig!
Het is helaas niet duidelijk wat voor effect het huis-tuin-en-keukensetje heeft op de zuinigheid van de auto. Opvallen doe je in ieder geval met de vreemde Prius. Alles voor de grootste actieradius, toch?
bakboord1 zegt
Ook lekker praktisch zo. De kofferbak kan niet meer open en je past in geen enkel parkeervak.
Ik denk dat die luchtzak onder de deuren ieder voordeel weer opheft.
rolov zegt
@bakboord1: in de VS heb je parkeer terreinen
clk63bs zegt
@rolov: kunnen we dat hele VS niet op de schop nemen?
towi1989 zegt
@bakboord1: Het lijkt me dan ook meer een study object dan iets waar iemand dagelijks mee rond rijdt.
ghost zegt
Ja dit wil je echt…
..NIET!!!
galverink zegt
Ik denk dat de kofferbak openen een kwestie is van een flap loshaken. En die schorten zijn een soort van afdichting, waarvan het idee is om de lucht onder de auto te minimaliseren. Maar al met al wel erg vreemd.
Maar is dit erger dan coal rolling? Nee.
moveyourmind zegt
Jammer dat ze de voorkant vergeten zijn…
Anders had je wel drie keer moeten kijken om te zien dat dit geen echte Audi A7 van modeljaar 2010 is, maar een hele erg goede replica.
vtie zegt
@moveyourmind: ik moest lachen!
toyotaprius zegt
@moveyourmind: et tu, Brute?
B00G1E zegt
lekker boeiend in de US ook, gisteren 1.95 voor een gallon betaald
gandini zegt
De persoon in kwestie wilde gewoon graag Back to the Future.
Ik gok dat de Flux Capacitor op de achterbank gemonteerd is.
lekbak zegt
Hypermilen, vandaag eens geprobeerd. Levensgevaarlijk! Ik reed met 100 op de rechterbaan en ben drie keer bijna aangereden. Ook kon ik door de lage snelheid mij echt niet concentreren terwijl ik normaal het rijden met afstand op de eerste plek zet en vaak uren achter elkaar me volledig kan focussen op het rijden. Gewoon totaal gebrek aan stimulans. Het zou dus een stuk veiliger zijn om met zo’n gebeuren te rijden, en dan wel fatsoenlijk door te rijden. Helaas denk ik niet dat dit goed werkt…
moveyourmind zegt
@lekbak: Niet gelijk opgeven, ik vond het eerst ook doodeng om te Hypermilen.
Totdat ik ontdekte dat je op de linkerbaan geen last hebt van vrachtwagens die gaan zitten duwen omdat je zeventig rijdt. En de Volvo V40’s die op de linkerbaan op de achterbumper gaan hangen zijn niet erg, integendeel, die zijn juist heel goed voor de luchtweerstand omdat ze de wervelingen achter je auto verminderen…
enjoypunani zegt
@moveyourmind: nooit last van die V40’s. Eerder last van hun dat ze links blijven plakken.
uradius zegt
Hij probeert zijn actieradius te verhogen met een zonnepaneel achterop de fietsendrager.
mats106rallye zegt
#kutprius
toyotaprius zegt
@mats106rallye: zo hebben wij een #kutmercedes.. Ieder zijn ding.
enjoypunani zegt
@toyotaprius: belangrijker is of je een ook een strakke garage hebt? #kutgarage
toyotavenray zegt
Only in Amerika. Ziet er echt stom uit. Zal misschien een beetje werken. Maar je rijdt totaal voor lul. Dan kun je beter een Prius 3 kopen. Die is dan weer verder door ontwikkelt. En ook zuiniger.
Dutchdriftking zegt
Tja als je met 100 dollar van de een naar andere kant van de US moet…
utregcity zegt
@dutchdriftking: moet? kan! benzine kost nog steeds geen drol daar.
toyotaprius zegt
Best knap.. Ik probeer mijn verbruik juist op te drijven.. Lukt niet echt.. Wellicht maar eens geen 5o rijden waar je 80 mag en toch eens 130 te rijden.. Oh en daarnaast eens vd linkerbaan af te gaan.
ff40 zegt
Idioten
Doorgeslagen
Nog serieus ook nog zeker
ruighe777 zegt
#lightyear one
woutera zegt
Is dit niet een voor een Top Gear challenge of iets dergelijks?
HzR zegt
Het extra gewicht doet het voordeel weer teniet. Oh nee, USA, kun je wel 500Km met konstante snelheid rijden.
Maarten123 zegt
De Prius blinkt qua zuinigheid uit in stadsverkeer. De eerste de beste diesel of kleine benzine sedan is vele malen zuiniger op de ook lange afstand. Ik snap dus niet helemaal het nut van z’n Tupperware bakje. Je hebt dan de verkeerde auto voor het verkeerde doel.
cartype zegt
Jongens jongens, deze discussie gaat helemaal de verkeerde kant op. Ik leg het even uit:
De Toyota Prius I II III IV etc is voor velen een lelijk ding. Dat weten we nu wel. Het gaat om wat er in zit, de techniek. En die is geniaal. En houdt het ook nog een miljoen kilometer uit, ondanks de complexiteit. Zeer bewonderenswaardig.
( Dit is een hele toffe animatie daarover: https://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI )
De bedoeling van deze posting (zonder enig bruikbare context overigens) is de volgende:
Gij zult interessante opmerkingen maken over wat er met de bodemplaat is gedaan. Of dit echt een goed idee is voor de stroomlijn. Of deze platte wieldoppen echt beter zijn dan de wiel-overkapping van de Citroen BX, CX, GS of DS. En wat 1 m^2 zonnepaneel werkelijk toevoegt aan de energievoorziening.
Zo nu jullie weer. :-)
longjohnthepirate zegt
Boattail noemen ze zo een ding, schijnt rond de 10 a 20% aan luchtweerstand te verminderen. Kijk voor de grap eens op http://www.ecomodder.com.