De cijfers laten nu zien, het aantal ongelukken met fatbikes stijgt.
Of die ongelukken ook zouden gebeuren als die puber op een gewone fiets zat? Het valt te betwijfelen. In het ziekenhuis belanden steeds vaker slachtoffers van een ongeluk met de o zo populaire elektrische fiets.
In de periode april tot en met juni van dit jaar waren er al 115 gevallen waarbij het slachtoffer in het ziekenhuis moest worden opgenomen. In bijna de helft van die gevallen gaat het om een kind tussen de 12 en 15 jaar oud. Daarover bericht kenniscentrum VeiligheidNL.
Fatbikes ongelukken
Het aantal ongelukken met fatbikes is stijgende. In januari, feburari en maart dit jaar waren er nog 25 ongevallen waarbij de bestuurder in het ziekenhuis belandde. Terwijl dat aantal in 2023 uitkwam op ‘slechts 75’. Er zit duidelijk een stijgende lijn in.
De veroorzakers van die ongelukken hebben niet alleen zichzelf ermee, maar bijvoorbeeld ook een automobilist. De elektrische fiets raast, al dan niet opgevoerd, door het verkeer. Snelheden waar automobilisten soms geen rekening mee houden, want je verwacht geen tweewieler met snelheden tussen de 40 en 50 km/u over een fietsbaan. Dan is de zijkant van een auto koppen als het misgaat héél hard.
De ontwikkelingen gaan hard, dus de cijfers zijn zeker niet compleet. De ene organisatie roept op tot een strengere overheid, de ander roept op tot betere handhaving. Feit is dat veel fatbikes al illegaal rondrijden. In principe is de fiets zelf niet illegaal, maar het opvoeren wel. Dat laatste is zo vanzelfsprekend als chameleon folie op een Golf GTI.
Deze week stemt de Tweede Kamer over een motie om een minimumleeftijd en helmplicht in te stellen voor fatbikes. Dat moet niet alleen ongevallen tegengaan op een fatbike, maar kan ook een afschrikwekkend effect hebben. Met een helmplicht is het bovendien makkelijker handhaven. Je kunt niet altijd zien of ze opgevoerd zijn, maar als de berijder geen helm draagt is het meteen duidelijk.
De uitdaging voor het kabinet is het bedenken van een wet om dit mogelijk te maken. Het is moeilijk onderscheid maken tussen een fatbike en een e-bike. Wat VeiligheidNL betreft is het niet zo moeilijk, ze vinden kinderen onder de 16 jaar niet op een e-bike zouden mogen rijden.
GJZ zegt
Het is natuurlijk ook zo dat de ouders die hun kind een fatbike geven verantwoordelijk moeten dragen.
Zo kopen zelf dat ding voor hun kinderen, controleren of hij is opgevoerd kun je ook doen.
Zeker onder de 16 is het gewoon niet verantwoord om op welke e-bike dan ook te rijden
fanboy zegt
@GJZ: inderdaad, ook wel eens kids van 12 samen op zo’n Urban Arrow bakfiets gezien. Top van 27km/u maar dat is al foute boel als je met zo’n bakbeest door het winkelcentrum scheurt, geen flauw benul van gevaren
Jaaaag zegt
Het is niet alleen de fatbike, ik zie kinderen met z’n drieën op zo’n ding, telefoon in de hand, slingerend over het fietspad. De fatbike maakt het wel erger, denk ik. Op een gewone fiets heb je niet zo’n riant zadel.
ghost zegt
En lukt het ook niet met 2 of zelfs 3 vooruit te komen. Die motoren zijn gewoon te sterk in dit geval..
Tonnie zegt
Vanuit mijn optiek is er dan ook van alles mis met zo’n fatbike. Door de ergonomie (of het gebrek hieraan) ben je totaal niet wendbaar om ongelukken te voorkomen. Iedereen >1.50m zit met z’n knieën in z’n nek op zo’n ding. Dan is ook ruim de helft opgevoerd, omdat het zo makkelijk is. De meeste fatbikes zijn al niet veilig met 25, laat staan 45 km/u. Los van de elektronica zijn de onderdelen vaak van het allergoedkoopste. Goedkope tektro mechanische remschijven, goedkope shimano (tourney oid) versnellingen, goedkope ketting. Er is een reden dan een kwalitatief goede e-bike minimaal €3k kost ipv €1k en een speedpedelec snel richting €7k gaat. Al die kleine koters <16 met het risico- en verkeersinzicht van een aardappel rammen met 50 blind over elke kruising op zo'n inferieur voertuig. Los van een minimale leeftijd en helmplicht zou ik ook echt andere kwaliteitseisen stellen aan zulke dingen.
mashell zegt
” Er is een reden dan een kwalitatief goede e-bike minimaal €3k kost”
En die reden is de enorme marge die daarop gemaakt worden door fabrikanten en fietsenmakers. En dat is ze gegund maar een e-bike is een fiets met een batterij en een motortje, het is allemaal geen heksenwerk. Maar dat de goede e-bikes zo duur verkocht worden is ook een oorzaak voor de populariteit van de goedkopere maar onveilige fatbikes.
Hubert zegt
Je moet eens de tandwielen van een chinese afkomst eens naast in europa gemaakte tandwielen leggen.
De chinese variant is gewoon uit 3mm plaatstaal gesneden. De europese variant is van dikker en beter materiaal en ook nog eens na het stampen bewerkt om het sterker te maken.
En de schroefjes en diverse hendeltjes uit china wordt je ook niet vrolijk van. Je knijpt de boel zo kapot.
Dus praat geen onzin. Er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen zooi uit china en de onderdelen van gerenommeerde merken.
En dat is de meerprijs meer dan waard.
mashell zegt
Meneer de boze fietsenmaker, het spijt me dat ik uw grote geheim onthuld heb. En natuurlijk is er een kwaliteitsverschil tussen chinese en andere (vaak ook chinese) onderdelen. Maar dat kwaliteitsverschil op deze relatief simpele mechanische grote serie productie onderdelen rechtvaardigt niet prijzen voor elektrische fietsen van €3000 tot €5000. Als een matig tandwiel een 10tje kost en een goed tandwiel 12 euro dan maakt dat op de prijs van de fiets niet veel verschil. De prijzen zijn afgestemd op de marktvraag (net zoals Apple dat doet), de klant betaald het, oma kan wat langer rond fietsen in het dorp, de luie puber zeurt wat minder als deze naar school moet, dat is allemaal geld waard en dat geld wordt met plezier geïncasseerd door de fietsenmaker en fietsenfabrikanten maar de hoge prijzen worden bij lange na niet gerechtvaardigd door de meerprijs van betere onderdelen. Die hoge prijzen van elektrische fietsen zorgt er ook voor dat de consument die dat niet kan of wil betalen het ergens anders gaat zoeken.
Hubert zegt
Verdiep je eens in materiaalprijzen zou ik zeggen. En ook de gebruikte fabricagetechnieken.
Het is bekend dat handjes in China niets kosten. Heb tijdens bezoeken daar aan productiebedrijven situaties gezien die hier niet mogelijk zijn. Of zelfs gewoonweg verboden.
En kan je vertellen dat het chinese tandwiel van 20 cent bij de eerste echte aanzet gewoon dubbel vouwt. En het kwaliteitstandwiel van tenminste 10 euro materiaalkosten alle krachten zal weerstaan en ook veel langer mee zal gaan.
Moet je voor de gein eens een fiets uit China kopen en op detail gaan vergelijken met iets uit west Europa en lokale leveranciers. Je zult versteld staan.
fanboy zegt
Het ergste is dat een kwart hersenletsel heeft. Een deel daarvan zal daar lang mee kampen, dat is heel anders dan schaafwonden of een gebroken sleutelbeen o.i.d.
Het ligt niet alleen aan de fatbike, maar de fatbike laat wel het slechtste zien. Goedkope opgevoerde troep aan de jongste kids meegeven, hoe dom kun je als ouder zijn?
Dan maar regels op alle e-bikes
berlinetta zegt
Volgens mij heeft 100% van de fatbikers hersenletsel.
styns zegt
Touché 👌
Tonnie zegt
“everybody likes this”. Jammer dat de duimpjes verdwenen zijn op autoblog.
rwdftw zegt
“Het aantal ongelukken met fatbikes is stijgende. In januari, feburari en maart dit jaar waren er nog 25 ongevallen waarbij de bestuurder in het ziekenhuis belandde. Terwijl dat aantal in 2023 uitkwam op ‘slechts 75’. Er zit duidelijk een stijgende lijn in.”
Hier klopt iets niet, het suggereert dat het juist beter gaat.
Anyway, het is een plaag waar je weinig aan doet. Opvoeren is een eitje en als je in een fuik rijdt dan heb je gegarandeerd even tijd om viaje telefoon je fatbike een reset te geven. Daarna kan het ding nog maar 25 en kom je er fluitend doorheen.
gezondverstand zegt
Ik snap niet dat er zo moeilijk over wordt gedaan.
In de tijd dat er geen fietsen met hulpmotor waren kon die jeugd ook naar school fietsen.
Robert zegt
Inderdaad, ik had vroeger nog geluk dat ik maar 6 km hoefde te fietsen, maar de helft van mijn klas reed twee keer per dag 12-15 km in weer en wind.
Een van de neveneffecten van de e-bike (in welke vormgeving dan ook) is, dat de fysieke conditie van de (middelbare school) jeugd werkelijk achteruit hólt. Veel ouders hebben anno nu al heel snel de neiging toe te geven aan de smeekbedes om die 4, 5 of 6 kilometer elektrisch ondersteund te kunnen fietsen.
Nog even over (het gebrek aan) de verantwoordelijkheid van ouders; vele beseffen niet dat wanneer hun kroost <14 jaar oud is én op een niet legale fatbike een ongeval krijgt of veroorzaakt, dat zijn niet verzekerd zijn en dat de ouders dus volledig opdraaien voor de kosten van materiële en immateriële schade. Het argument 'zwakke verkeersdeelnemer' gaat dan ook al snel van tafel. En dan komt het er in de praktijk op neer dat het dan al heel snel over duizenden of zelfs tienduizenden euro's gaat.
https://bg.legal/ben-je-wel-verzekerd-als-je-een-ongeval-met-de-fatbike-maakt/
rogerzz zegt
Probleem zit een beetje in de aansprakelijkheid in mijn optiek. Rijdt een 12-jarig jongetje met een ander kind door een rood stoplicht, en rijd jij in de auto hem aan? Dan hoef ik niet uit te leggen wie de sjaak is, met een fatbike zonder verzekering. Laat de ouders dan maar volledig aansprakelijk zijn, want nu rijden al die kinderen alsof ze 11 levens hebben.
werf76 zegt
Vrijwel alle fietsers rijden alsof ze 11 levens hebben.
Oopelkadet zegt
“want je verwacht geen tweewieler met snelheden tussen de 40 en 50 km/u over een fietsbaan.” dat zag ik vorige week een Amsterdamse mevrouw melden ook terug in Het Parool?? Ben jij dezelfde?
“Vroeger” ging je met je Puch toch ook max 45 kmh over fietspad? Vaker tussen de 50 en 70? kreidlers? Zundapp? MB5? MT? SP? En hoe vaak kom je tegenwoordig niet een klomp pride aanhangers in lycra op een racefiets tegen de 40 pp fietspaden tegen?
Hubert zegt
Maar die gasten waren vroeger minstens 16.
Tegenwoordig zie je brugpiepers (en jonger..) met 2-3 man op een fatbike overal doorheen knallen.
werf76 zegt
Met telefoon in de hand, koptelefoon op, met zn drieën op zo’n ding, slalommend over het fietspad tussen de rest vh verkeer, stoep op stoep af…
O plaat zegt
Wat een tijd was dat, ik ben ooit betrapt door mijn oom toen ik hem voorbijstak met mijn MTX op een baan waar 90 mocht. Ik was zo trots op mijn zelf samen gestoken Honda dat hij nog steeds in een hoek van mijn garage onder wat rommel staat.
banaan7 zegt
Scooters mogen ook pas bereden worden vanaf 16 jaar. Mits niet opgevoerd gaan deze net zo hard als een e-bike. Zo gek vind ik een leeftijdsgrens niet.
potver7 zegt
“De veroorzakers van die ongelukken hebben niet alleen zichzelf ermee, maar bijvoorbeeld ook een automobilist. De elektrische fiets raast, al dan niet opgevoerd, door het verkeer.”
Ach gossie, arme automobilisten. Zal ik eens wat vertellen? Je kunt dit sprooktje 1-op-1 omdraaien.
Het aantal doden en gewonden in het verkeer is schrikbarend toegenomen sinds de automobiel is uitgevonden. En wat doen we eraan? De automobiel verbieden? Nee, we leggen allemaal restricties op verkeersregels voor fietsers en voetgangers.
Natuurlijk zijn opgevoerde fatbikes gevaarlijker voor de berijder en het overige verkeer. Maar NERGENS in de berichtgeving van vanmorgen staat ook maar iets over de technische staat van de fietsen waarmee deze gewonden in het ziekenhuis belandden. De suggestie dat al deze gewonden zijn gevallen doordat die fatbikes allemaal zijn opgevoerd is pure speculatie. Ik durf de weddenschap wel aan dat veel van deze gewonden óók zouden zijn gevallen als ze op een normale e-bike hadden gezeten, of op een snorfiets (je weet wel, dat vervoersmiddel dat tot voor kort de Kop van Jut was als het gaat om le-vens-ge-vaar-lijk zijnde tweewieler).
werf76 zegt
Dat kan ik je wel vertellen hoor…
Heel veel fatbikes hebben verroeste kettingen, piepende of metalig slijpende schrijfremmen. die hele fiets is totaal niet gebouwd om lang mee te gaan.
endless zegt
Officieel is de Fatbike Ouxi V8 nu illegaal in Europa en dus ook in Nederland.
Dus zullen nu de Fatbike Ouxi V8 veel op Marktplaats staan.
https://www.bright.nl/nieuws/1227168/fatbike-ouxi-v8-is-illegaal-verklaard-door-de-eu.html
https://www.parool.nl/nieuws/eu-verklaart-populaire-ouxi-fatbike-illegaal-groot-risico-op-ongevallen-en-verwondingen~be84c2b9/
Hubert zegt
Je laat een zooitje stickers printen met nieuwe benaming : FlyingTiger 1200 en plakken maar!
Benieuwd hoe ze dit gaan opvangen.
kjeld zegt
https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10013903
`Alert number: A12/02611/24
Published on 13/09/2024 – Report-2024-37
Print
Notifying country
The Netherlands
Product category
Motor vehicles
Product
Electrical bicycle
Name
Fatbike
Brand
Ouxi
EC-type approval/model
V8
4 Media files
View all
Product description
Electric bicycle with a 15 Ah and 48 V battery.
Country of origin
People’s Republic of China
Risk type
Injuries
Risk description
The vehicle is sold as an electrically power assisted cycle (EPAC), but goes faster than 25 km/h. This increases the risk of accidents and injuries.and may pose a risk to other road users.
Legal provisions (at EU level) and European standards against which the product was tested and did not comply
The product does not comply with the Regulation on the approval and market surveillance of two- or three-wheel vehicles and quadricycles.
Measures ordered by public authorities (to: Other)
Withdrawal of the product from the market
Date of entry into force 31/03/2024`
sanderz28 zegt
Als ik met mijn niet opgevoerde snorscooter op het fietspad rij wordt ik van alle kanten ingehaald door E steps en fatbikes. Af en toe ook een bejaarde die op zn E bike standje turbo aan heeft staan. Maar ik heb een helmplicht, is toch niet te verkopen. Mijn E bike gaat ook 25 maar dat hoeft nog geen reden te zijn om als een idioot overal tussendoor te slingeren. Ik hoop niet dat straks een helmplicht gaat komen voor E bikes dankzij de fatbikers, dan kan ik daarmee ook voor lul gaan rijden.
mashell zegt
Als bijna iedereen het doet omdat het moet rijdt je niet voor lul, dan is het gewoon normaal. Komen wilde kapsels gewoon weer in de mode.
550maranello zegt
In de natuur heet dat “natuurlijke selectie” lekker laten gaan dus.
anthwan zegt
En Water is nat, Next!.