Met de overname van Fastned van een deel van MisterGreen scoort het bedrijf er ook meteen 16 nieuwe snellaadstations bij.
De concurrentie aanpakken kun je op meerdere manieren doen. Of je zorgt dat je betere en of meerdere producten hebt, of je doet gewoon een overnamevoorstel. Dit laatste is gebeurd met Fastned en MisterGreen. In ruil voor de laadpalen van verkrijgt MisterGreen een belang in Fastned middels certificaten. Fastned krijgt hiervoor de rechten over de snellaadstations van MisterGreen.
Fastned moest 1,98 miljoen euro lappen voor de aandelen van de laadpaalzuster van MisterGreen. Voor Fastned heeft dit als voordeel dat ze voor relatief lage prijs het de laadpalen hebben kunnen overnemen, als je naar het aantal snellaadstations kijkt tenminste. Fastned heeft een beurswaarde van 177 miljoen euro met 114 laadstations in april 2020. De honderdste snellaadlocatie werd ongeveer een jaar geleden geopend.
Het is nog even afwachten wat de definitieve overnameprijs gaat zijn. Deze zal worden vastgesteld op 1 juli 2021. Dit is een exact een jaar na de overname. Men neemt dan de gemiddelde slotkoers om de eindprijs te bepalen.
2019 was een topjaar voor Fastned. Voor 2020 zien de resultaten er minder mooi uit, ondanks deze overname van Fastned. Het zijn met name de zakelijke rijders die hun EV laden bij de snellaadstations van Fastned. Echter door de corona maatregelen werken veel kantoormensen vanuit huis. In maart 2020 zag Fastned de afzet met 70 procent dalen in vergelijking met februari 2020.
mrdj zegt
Grappig dat dit uit de investerings ronde is gekomen. Je kon je hiervoor inschrijven, minimaal 1000 euro inleggen tegen 6% rente.
Ik betwijfel wat de houdbaarheid van FastNed is. Met de komst van auto’s die een actiradius hebben van 400+ km’s is de noodzaak om even 30% snel bij te laden minimaal. Zeker aangezien het thuisladen in populariteit toeneemt en de prijzen van laden aan de snellader erg hard zijn toegenomen.
Fastned: € 0,59 per kWh
Allego: € 0,69 per kWh
Tesla: € 0.25 per kWh
wijsneus zegt
@mrdj: Er zijn, zeker in Nederland enorm veel mensen die niet de mogelijkheid hebben om thuis te laden. Of op zn best een laadpaal met de hele straat moeten delen.
koeberg zegt
Houdbaarheid van FastNed? Meer elektrische auto’s.
Een toegenomen actieradius maakt de noodzaak om te laden bij FastNed weliswaar per auto wel kleiner, maar daar zijn er wel meer van.
Wat betreft de prijzen, die zijn bij FastNed gedaald. Anderhalf jaar geleden was dat namelijk € 0,69 per kWh.
estoque zegt
@koeberg: zoek even op Fastned Artikelen op Follow the Money. Dan snap je gelijk wat er bedoelt wordt met houdbaarheid.
tomas123 zegt
@mrdj: toch zie je regelmatig kona’s,niro’s Model 3’s, i-paces en e-trons staan die wel een flinke actieradius hebben
davelepeef zegt
2019 ’n topjaar? Vanaf de beursgang dat jaar zowat 80% van de beurswaarde verdampt. Dat zegt niet alles, maar om het een topjaar te noemen is misschien overdreven?
flutterby zegt
Zodra FastNed een rendabel business model krijgt springt Shell in en worden ze kapot geconcurreerd en overgenomen voor een prikkie. FastNed kan moeilijk aan geld komen, maar Shell kan voor duurzame projecten zo miljarden op tafel leggen.
mashell zegt
Is het idee achter een bedrijf als FastNed (net zoals zoveel andere verlieslatende start-ups) niet dat ze juist worden overgenomen?
flutterby zegt
@mashell: ook een optie, maar daarvoor is het veel te hoog gewaardeerd tov de schulden.
macnl zegt
Een een beurswaarde van 177 miljoen ?? Wat denken die beleggers wel niet?
Een simpel rekensommetje:
FastNed heeft 114 locaties en heeft €4.500.00 omzet
€4.500.00/114 = €39.473 omzet per locatie / 365 dagen = €108 omzet per dag
En dan hebben we het over omzet en niet over mogelijke winst…
Hoe kan dat in hemelsnaam uit? En dan ook nog een omzetdaling van 70% ??
Een gemiddeld tankstation doet €10.000 per dag en die hebben het al moeilijk. Hou op schei uit, dat verdien je toch nooit terug? Zelfs als de omzet 100x stijgt (wat overigens niet kan want je hebt niet genoeg uren in een dag om dat aan te kunnen, zelfs niet als alle auto’s achter elkaar zouden komen laden.) dan verdien je de investering in nog geen 20 jaar terug…
Iets van luchtfietserij?
koeberg zegt
“Zelfs als de omzet 100x stijgt (wat overigens niet kan want je hebt niet genoeg uren in een dag om dat aan te kunnen”
Ik denk: die ga ik even fact-checken. Maar je hebt gelijk.
€108 dagomzet voor een locatie betekent bij een kilowattprijs van €0,59 dat FastNed 183kWh geleverd heeft. Een honderdvoudige omzetstijging zonder prijsverhoging betekent 18300kWh leveren. Uitgaande van een gemiddelde leversnelheid van 40kW (uit mijn duim gezogen), heeft die locatie 19 laadpunten nodig die 24 uur allemaal bezet zijn.
Verhoog ik de gemiddelde leversnelheid naar 50 kW, dan zijn er nog altijd ruim 15 continu bezette laadpunten nodig.
Dus inderdaad, de omzet honderdmaal verhogen gaat zonder drastische prijsstijgingen niet gebeuren. Zelfs een vertienvoudiging van geleverd product is al een uitdaging. Om 1830kW te leveren met 4 laadpunten dan moeten die (op basis van de 40kW) elk een bezetting van 12 uur per dag hebben.
mashell zegt
Geen luchtfietserij maar typisch start-up. Enorme verliezen en toch een hoge beurswaarde. Dat gaat goed tot er geen nieuw kapitaal meer gewonnen kan worden om de verliezen te compenseren (dat ruikt naar een piramide spel) of totdat het business model eindelijk gaat werken. Het draait dus uit op een faillissement of op een overname. Zelfstandig groot worden is bijna nooit de bedoeling. De beleggers hopen dus op een overname, dan kunnen zij geld verdienen. Bij FastNed is het gewoon wachten tot Shell de boel overneemt.
Yzord zegt
@mashell: en het zou me niet verbazen als Fastned juist onder de papieren door een dochteronderneming van Shell is. Reken uit je winst ?
flutterby zegt
@mashell: Waarom zou Shell FastNed overnemen? Ze zetten we gewoon hun eigen snellader naast zo duur zijn die niet.
lekbak zegt
@macnl: op een liter benzine zit wat, 10% marge? Die hoge omzet bestaat bijna volledig uit belasting die ze door moeten schuiven, dat zegt dus helemaal niks. Fastned koopt in voor enkele centen en verkoopt dat voor 60+ct per kWh (als ze het al niet ter plekke opwekken). Daarbij zijn de operationele kosten van een laadstation ook veel lager dan een tankstation. Hoewel een snellader duur is, is een tankstation dat ook.
Ik zie bij fastned wel de potentie voor grote winsten in de toekomst. De huidige waarde lijkt me ook veel te hoog maar als fastned uit kan groeien tot hèt laadstation van Nederland hebben ze in de toekomst een sterke positie. Of ze worden overgenomen door een Shell achtige met een grote zak geld. En daar zullen de investeerders wel op rekenen.
flutterby zegt
@lekbak: vergeet het vastrecht niet voor dit soort aansluitingen. Ze moeten per maand heel wat kWh’s verkopen om dat terug te verdienen.
Daarnaast duurt tanken maar 5 minuten, maar snelladen al snel 30 minuten. Die winst per minuut per klant ligt bij een tankstation veel hoger.
Eventueel kan een tankstation die een snellader laat plaatsen vervolgens weer in de shop profiteren van de gestrande reiziger.
lekbak zegt
@flutterby: de kosten van een snellader zijn echt minimaal vergeleken met een tankstation. Natuurlijk zijn er vaste lasten zoals grondhuur en vast recht. Maar verder is het niet te vergelijken. Een snellader staat na aanschaf tegen absoluut minimale kosten omzet te maken. Het is lastig te vergelijken, maar ik denk dat ik liever een paar laadstations heb dan tankstations.
flutterby zegt
@lekbak: eens, maar ik zou zelf nooit instappen in iets wat zoveel kapitaal vereist tov de marge (in €, niet zo zeer procentueel).