• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fastned maakt een enorme omzet, maar hoe zit het met de winst?

Auteur: nicolasr, gepost 30 maart 2023 om 15:00 – 9 Reacties

fastned

Omzet is één, winst is twee. Dat eerste zit wel goed bij Fastned, maar hoe zit het met het tweede?

In principe is het natuurlijk hartstikke logisch, aangezien er steeds meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen verschijnen, moet er ook steeds meer geladen worden. Dat laden kost geld en dus stijgt de omzet van aanbieders van laadmogelijkheden. Zoals Fastned.

En inderdaad, als we de cijfers van dat bedrijf van vorig jaar bekijken, zie je dat er een enorme sprong is gemaakt in de omzet. Die is bijna verdrievoudigd ten opzichte van een jaar eerder. In totaal schreven de ladende mensen bijna 36 miljoen euro bij op de rekening van Fastned.

Omzet Fastned groeit, maar doet de winst dat ook?

Laten we -gewoon omdat we dat kunnen- eens wat cijfertjes oplepelen. Fastned had in 2022 218.000 klanten. In totaal laadden die 2,3 miljoen keer hun auto op. Dat deden ze bij 1237 snelladers die het bedrijf heeft. Wat overigens ook een grote groei is.

Daarmee zette Fastned dus 36 miljoen euro om. Genoeg dus voor een flinke winst, zou je denken, zeker met de gestegen prijzen die ze rekenen. Zou je denken inderdaad, want onderaan de streep maakt het bedrijf nog altijd een enorm verlies. Er werd namelijk ruim 22 miljoen in rode cijfers in de boeken geschreven…

Waarom maakt dat bedrijf geen winst?

Hoe kan dat, zul je je afvragen… Kopen ze de stroom soms heel duur in en verkopen ze die te goedkoop? Of betalen ze te veel huur voor de plekken waar de laadstations worden gebouwd? Of verdient de directeur veel te veel?

Nee hoor, niets van dat alles. Fastned maakt nog altijd zo’n verlies omdat er enorm geïnvesteerd wordt in nieuwe laadstations, dat is alles. Je kunt het verlies dus eigenlijk zien als investering. Want als al die stations er eenmaal staan, kan het geld scheppen beginnen.

Tot die tijd is het dus even sappelen bij Fastned, maar dat duurt -vast- niet lang meer…

Ook interessant!

  • EV volladen via Fastned? De prijzen zijn gestegen!
    EV volladen via Fastned? De prijzen zijn gestegen!
  • BMW XM
    Video: enorme BMW XM rijdend in beeld gebracht
  • Oliemaatschappij vindt belasten extra 2022 winst gemeen.
  • Enorme massaclaim tegen lease-oplichters

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

fastned

Vorig bericht: « Max Verstappen gunt Alonso wél een overwinning
Volgend bericht: Verdachte doodrijden 3 mensen in Rotterdam reed 176 km/u »

Lees Interacties

Reacties

  1. arnie zegt

    30 maart 2023 om 18:40

    Met een bruto marge van 46ct per kWh in het 4e kwartaal wil het wel lukken.

    Login om te reageren
  2. drsjeroen zegt

    30 maart 2023 om 20:41

    Maareh investeringen schrijf je toch af over vele jaren en neem je niet direct op in de kosten?

    Daarnaast heb ik wel eens wat boekjes voorbij zien komen over kostprijs analyses endearing staat dat je deze kosten weer naar de klant doorrekent?

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      31 maart 2023 om 20:49

      Nee waarom zou je dat doen, je wil als startup juist nu dat verlies pakken, investeerders verwachten ook niet anders, om over paar jaar juist dikke winsten te kunnen maken.

      Login om te reageren
  3. doublechevron65 zegt

    30 maart 2023 om 22:04

    Zo’n artikel kan ook uitsluitend uit de pen van meneer Ruis komen. Adem in, Adem uit!

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      30 maart 2023 om 23:13

      Wat heb ik verkeerd gedaan? Schrijf ik eindelijk eens een saai en droog artikel, is het wéér niet goed.

      Doe het anders even voor, dan weet ik hoe ik het in de toekomst moet doen!

      Login om te reageren
  4. ouwedibbes83 zegt

    30 maart 2023 om 23:46

    Een gemiddelde klant komt dus zo’n 10x per jaar even aan de paal hangen en spendeert dan grofweg 15 EUR.

    Niet eens elke maand aan de Fastned lader, dat klinkt alsof je m zoveel mogelijk probeert te vermijden. Als t echt niet anders kan, dan maar even bijladen, maar liever niet. Lijkt me geen geweldige basis voor een succesvol bedrijfsmodel. Of zijn de ervaringen hier anders?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 maart 2023 om 07:41

      Het zelfde model als tankstations langs de snelweg. Die zijn stervensduur maar toch willen de brandstofmaatschappijen die maar al te graag exploiteren, want er zijn echt mensen die daar tanken. Waarbij Fastned (nog) geen concurrentie heeft van vergelijkbare stations net naast de snelweg. Volgens mij zit daar dus echt wel een goed verdienmodel in.
      Ik vermoed dat de winstcijfers van Tesla ook veel meer op rekening van de superchargers komen dan van de auto’s.
      De vraag is wel wanneer Fastned dan echte winst kan gaan maken, nu is het zaterdag- en zondagmiddag vaak al te druk. Ze moeten om marktaandeel te behouden eigenlijk net iets sneller groeien als dat het aandeel EV’s in het wagenpark groeit, dus de komende tien jaar zal er nog heel veel geïnvesteerd moeten worden.

      Login om te reageren
  5. w0ut zegt

    31 maart 2023 om 08:36

    Sinds een jaar staat er hier op de E314 ook een Fastned punt. Een parking van niets, zonder faciliteiten, ver van de grote drukte. Tot mijn grote verbazing staan er altijd auto’s te laden. Had ik niet verwacht.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 april 2023 om 08:35

      Soms heb je geen keus. Maar ik laadt ook bij voorkeur daar waar er een toilet en een cappuccino verkooppunt is.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North