Omzet is één, winst is twee. Dat eerste zit wel goed bij Fastned, maar hoe zit het met het tweede?
In principe is het natuurlijk hartstikke logisch, aangezien er steeds meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen verschijnen, moet er ook steeds meer geladen worden. Dat laden kost geld en dus stijgt de omzet van aanbieders van laadmogelijkheden. Zoals Fastned.
En inderdaad, als we de cijfers van dat bedrijf van vorig jaar bekijken, zie je dat er een enorme sprong is gemaakt in de omzet. Die is bijna verdrievoudigd ten opzichte van een jaar eerder. In totaal schreven de ladende mensen bijna 36 miljoen euro bij op de rekening van Fastned.
Omzet Fastned groeit, maar doet de winst dat ook?
Laten we -gewoon omdat we dat kunnen- eens wat cijfertjes oplepelen. Fastned had in 2022 218.000 klanten. In totaal laadden die 2,3 miljoen keer hun auto op. Dat deden ze bij 1237 snelladers die het bedrijf heeft. Wat overigens ook een grote groei is.
Daarmee zette Fastned dus 36 miljoen euro om. Genoeg dus voor een flinke winst, zou je denken, zeker met de gestegen prijzen die ze rekenen. Zou je denken inderdaad, want onderaan de streep maakt het bedrijf nog altijd een enorm verlies. Er werd namelijk ruim 22 miljoen in rode cijfers in de boeken geschreven…
Waarom maakt dat bedrijf geen winst?
Hoe kan dat, zul je je afvragen… Kopen ze de stroom soms heel duur in en verkopen ze die te goedkoop? Of betalen ze te veel huur voor de plekken waar de laadstations worden gebouwd? Of verdient de directeur veel te veel?
Nee hoor, niets van dat alles. Fastned maakt nog altijd zo’n verlies omdat er enorm geïnvesteerd wordt in nieuwe laadstations, dat is alles. Je kunt het verlies dus eigenlijk zien als investering. Want als al die stations er eenmaal staan, kan het geld scheppen beginnen.
Tot die tijd is het dus even sappelen bij Fastned, maar dat duurt -vast- niet lang meer…
arnie zegt
Met een bruto marge van 46ct per kWh in het 4e kwartaal wil het wel lukken.
drsjeroen zegt
Maareh investeringen schrijf je toch af over vele jaren en neem je niet direct op in de kosten?
Daarnaast heb ik wel eens wat boekjes voorbij zien komen over kostprijs analyses endearing staat dat je deze kosten weer naar de klant doorrekent?
audirs3 zegt
Nee waarom zou je dat doen, je wil als startup juist nu dat verlies pakken, investeerders verwachten ook niet anders, om over paar jaar juist dikke winsten te kunnen maken.
doublechevron65 zegt
Zo’n artikel kan ook uitsluitend uit de pen van meneer Ruis komen. Adem in, Adem uit!
nicolasr zegt
Wat heb ik verkeerd gedaan? Schrijf ik eindelijk eens een saai en droog artikel, is het wéér niet goed.
Doe het anders even voor, dan weet ik hoe ik het in de toekomst moet doen!
ouwedibbes83 zegt
Een gemiddelde klant komt dus zo’n 10x per jaar even aan de paal hangen en spendeert dan grofweg 15 EUR.
Niet eens elke maand aan de Fastned lader, dat klinkt alsof je m zoveel mogelijk probeert te vermijden. Als t echt niet anders kan, dan maar even bijladen, maar liever niet. Lijkt me geen geweldige basis voor een succesvol bedrijfsmodel. Of zijn de ervaringen hier anders?
mashell zegt
Het zelfde model als tankstations langs de snelweg. Die zijn stervensduur maar toch willen de brandstofmaatschappijen die maar al te graag exploiteren, want er zijn echt mensen die daar tanken. Waarbij Fastned (nog) geen concurrentie heeft van vergelijkbare stations net naast de snelweg. Volgens mij zit daar dus echt wel een goed verdienmodel in.
Ik vermoed dat de winstcijfers van Tesla ook veel meer op rekening van de superchargers komen dan van de auto’s.
De vraag is wel wanneer Fastned dan echte winst kan gaan maken, nu is het zaterdag- en zondagmiddag vaak al te druk. Ze moeten om marktaandeel te behouden eigenlijk net iets sneller groeien als dat het aandeel EV’s in het wagenpark groeit, dus de komende tien jaar zal er nog heel veel geïnvesteerd moeten worden.
w0ut zegt
Sinds een jaar staat er hier op de E314 ook een Fastned punt. Een parking van niets, zonder faciliteiten, ver van de grote drukte. Tot mijn grote verbazing staan er altijd auto’s te laden. Had ik niet verwacht.
mashell zegt
Soms heb je geen keus. Maar ik laadt ook bij voorkeur daar waar er een toilet en een cappuccino verkooppunt is.