Boek je volgende vakantie met een EV maar naar Frankrijk, want Fastned gaat er een netwerk aanleggen.
Goed nieuws voor Nederlanders. Fastned heeft een aanbesteding gewonnen om in Frankrijk langs snelwegen en tolwegen een snellaadnetwerk aan te leggen. We zeggen goed nieuws, want Frankrijk behoort tot één van de populairste vakantiebestemmingen onder Nederlanders. Met de elektrische leasebak van de zaak kun je dus prima afzakken richting Bretagne, Bordeaux of de Côte d’Azur.
Verwacht geen Fastned-bom aan oplaadstations in Frankrijk. In eerste instantie is er groen licht gegeven voor de installatie van 9 snellaadstations. Het contract moet bovendien nog goedgekeurd worden door het Franse Ministerie van Transport. Voor Fastned is dit een belangrijke ontwikkeling. Zeker in vergelijking met Nederland zijn het aantal snellaadstations in Frankrijk bijzonder schaars te noemen. Ter vergelijking: in ons land staan inmiddels 129 snellaadstations van Fastned.
De oplaadstations komen op strategisch uitgekozen locaties direct langs de snelweg van Parijs naar Lyon op de route naar Zwitserland en rond Dijon. De bouw van de Fastned stations in Frankrijk gaat in 2021 van start. De komende 14 jaar krijgt het bedrijf het recht om stations te exploiteren in het land. De 9 stations die er gaan komen zullen stuk voor stuk grote oplaadstations worden. Er kunnen maximaal 16 elektrische auto’s tegelijk opladen.
koeberg zegt
> De komende 14 jaar krijgt het bedrijf het recht om stations te exploiteren in het land.
Heeft FastNed nu wel op de kleine lettertjes gelet en hebben ze een exclusief recht voor de genoemde locaties?
fastshifter zegt
Super. Fastned vind ik toch nog net wat fijner dan Ionity. Stekker erin en klaar! Geen gezeur met pasjes etc. En de stations zien er cool uit.
Tussen Metz en Dijon is het overigens nog wel erg karig met snelladers.
RAW zegt
Tja, grote stations is natuurlijk relatief. 16 laadpunten best veel, maar uiteindelijk kun je daar minder klanten mee helpen dan bij een benzinestation met maar 6 pompen. Tenminste als ik een half uur reken voor opladen en 5 minuten voor een tankbeurt. Dan zit je met wat wisselruimte op een factor 1 op 5, dus je hebt nogal wat extra laadpunten en dus ruimte nodig voor een geslaagde transitie. Natuurlijk kun je normaal gesproken ook thuisladen, maar het gaat hier vooral om de vakantiereizen.
stamp zegt
Voor ons, vanuit Nederland bekeken, gaat ’t vooral om vakantiereizen. Lokaal gaat ’t daar waarschijnlijk veel minder om.
Ook reken je niet helemaal jofel qua tijd voor een tankbeurt: Een volledige tankbeurt duurt langer dan door jou genoemde 5 minuten en een laadstop wel al snel inderdaad 30 minuten.
Ik heb ’t wel vaker getimed,.. Tanken duurt bizar veel langer dan je denkt. Van ’t pinkertje uitzetten op de snelweg bij de uitvoegstrook, tot het weer invoegen nà het tanken zit al snel een kwartier. Tanken, naar binnen om te betalen, snicker uitzoeken in de rij, ff pissen.. en weer vertrekken duurt (bij mij) al snel 10 minuten,.. maar m’n blaas is misschien ook niet zo sterk ofzo.
rickyleek zegt
Er is echt een groot laadgat in Frankrijk en dat is tussen Lille en Parijs. Ben benieuwd wanneer een aanbieder hier toestemming krijgt, want daarvan zou ik dan aandelen nemen ?
omarrs6 zegt
Autoroute du soleil is een belangrijke snelweg, vooral tijdens de vakantieperiode. Dus best logisch dat ze daar beginnen met het aanleggen van laadpalen.
rogerzz zegt
Frankrijk is wel echt een teringland qua regelgeving/bedrijfsvoering, met (niet nader te noemen) werkgever van 5 jaar geleden heb ik echt enorm veel ellende daarvan meegemaakt. Die willen gewoon echt geen afspraken nakomen, vergunningen afgeven, opvallend veel feestdagen ook trouwens, Engels is uiteraard geen optie, Franse bedrijven krijgen hoe dan ook voorrang.. en ik kan nog 10 dingen benoemen. Een fulltime werkweek is 35 uur waarvan 5 waarschijnlijk effectief, werknemers ontslaan is ook erg lastig en kost je een godsvermogen. Ik heb geen aandelen van FastNed, maar als ik die had had ik ze ’très vite’ verkocht.
Maar ik ben erg benieuwd naar de uitkomst, over een jaartje of 5-10 zullen de eerste misschien al verschijnen dan.
iphonistvongates zegt
Slechter presteren dan exploitant Izivia kan (bijna) niet in Frankrijk.
Een hele grote speler zou Alstom moeten zijn in Frankrijk. Ben benieuwd of die zich gaat bemoeien met de laadpaalexploitatie/bouw.
goodvibrations zegt
Maken ze al winst? Lang op het randje van de afgrond gezeten. Straks als ze geld moeten gaan verdienen kan ionity wellicht stunten met prijzen… Vind het een riskant bedrijf.. Tesla gebruikt het ook om hun auto’s aantrekkelijker te maken en verder kost het geld…
fastshifter zegt
Dat ze geen winst maken en langs het randje gaan gold voor Tesla ook de eerste paar jaren. Ik maak me meer zorgen om al die pompstations die voor miljoenen een slot hebben moeten kopen en hun omzet straks alleen maar zien dalen.
Snelladen lijkt me overigens ook niet alles, want de meenste mensen laden toch thuis of op kanoor. Je hebt dus alleen de uitzonderingen als markt. Zeker als de accu’s beter worden.
faalhaas zegt
Maar bij terugkomst graag 10 dagen in thuisquarantaine
pignon zegt
Ik reageer maar even niet op de vele ongefundeerde vooroordelen over Frankrijk. Maar ik ben wel benieuwd wat het tarief per kWh daar wordt. Want elektriciteit is daar erg veel goedkoper dan in NL