De coronacrisis hakt er dik in bij Fastned.
Minder auto’s op de weg betekent ook minder auto’s die een stop langs de snelweg maken. In het geval van Fastned betekent dit minder elektrische auto’s die gebruik maken van de laadstations. En dat voelt het bedrijf.
Fastned blikt terug op een uitstekende omzet voor 2019. Tegelijkertijd kan het bedrijf niet ontkennen juist nu harde klappen te incasseren door het coronavirus. Eerst het goede nieuws. Fastned zag de omzet in 2019 met maar liefst 178 procent toenemen. De omzet bedroeg 4,5 miljoen euro vorig jaar. Het slechte nieuws is dat 2020 er potentieel minder rooskleurig gaat uitzien. In elk geval het eerste kwartaal.
Grote delen van Europa zijn (voor een deel) op slot. Er is ook in Nederland veel minder verkeer onderweg en dat merken ze bij Fastned. Het bedrijf dat snelladers langs snelwegen realiseert ziet de dagelijkse afzet sterk dalen. Sinds enkele weken is de afzet met 70 procent gedaald in vergelijking met de maand februari.
Daarnaast ondervinden ze bij Fastned nog meer gevolgen door de coronacrisis. Het bouwen van nieuwe snellaadstations loopt vertraging op. Ook het uitbreiden van bestaande stations gaat langzamer dan gepland. Een ander effect heeft te maken met autofabrieken die de deuren tijdelijk sluiten. Er komen minder nieuwe elektrische auto’s op de weg. En ook dat betekent minder potentiële klanten voor het Nederlandse bedrijf.
Het is nog te vroeg om te zeggen hoeveel impact dit gaat hebben op het financiële plaatje voor Fastned. Feit is dat de coronacrisis nog wel even voortduurt. Fastned neemt ook zelf de nodige maatregelen. Het overgrote deel van de medewerkers werkt vanuit huis. Het onderhoudsteam werkt in gedeelde teams om het laadnetwerk zo goed mogelijk te blijven ondersteunen.
Foto: Mercedes EQC bij een Fastned-station via @basfransencarphotography
harrie zegt
‘Fastned zag de omzet in 2019 met maar liefst 178 procent toenemen.’
Van niks naar twee keer niks tov de investeringen en kosten, indrukwekkend hoor.
Maar wel lekker dat ze het Coronavirus de schuld kunnen geven van het klappen van hun bedrijfsmodel wat toch aardig wat kenmerken heeft van een good old Ponzi scheme.
rijnounsdoor zegt
@harrie: vertel Harrie! Hoe werkt hun ponzi scheme?
rijnounsdoor zegt
@harrie: er staan inderdaad een aantal artikelen op Follow the Money. ??
koeberg zegt
Ah, de persoonlijke vendetta van Roel Gooskens tegen FastNed. Bedenk dat die reeks artikelen daar van voor de beursgang van FastNed is. Dus in het beste geval (als in het meeste krediet aan Gooskens) niet meer actueel.
padoempats zegt
@harrie: 178% is bijna 3x meer
dutchneon zegt
en wat denk je van het 100 rijden, daarmee gaan die EV’s ook zomaar 50km verder op een acculading!
lekkerlinksrijden zegt
Kijk, stichting open deur is er ook weer
arta zegt
En Shell, alle dealers, (auto-)fabrikanten, kappers….
Iedereen voelt de gevolgen van de Corona-crisis. Er wordt een grote groei weergegeven, mooie cijfers over 2019 gepresenteerd, maar de headline is dat het slecht gaat….
Scoort slecht nieuws beter dan goed nieuws?
Dutchdriftking zegt
Niks verrassends natuurlijk, maar wel vervelend.
888natan zegt
De omzet groeide in 2019, maar hoe zit het dan met de kosten?
poes zegt
Kosten lopen natuurlijk lekker voor op de opbrengsten. Zeker in de fase waarin Fastned zich in bevindt. Niks geks aan.
harrie zegt
Op basis van dat soort vage algemeenheden zou ik geen beleggings portfolio opbouwen.
Zonder de cijfers kan je niet zeggen dat er niks geks aan is.
poes zegt
Ik zit hier toch ook niet de cijfers te verdedigen of te analyseren?!
flutterby zegt
@888natan: operationele kosten zijn minimaal, maar de schulden van investeringen moeten ook terugbetaald worden.
faalhaas zegt
Dan hebben ze de slipper van mn moeder nog niet gehad.
tvr1974 zegt
Ach de gemiddelde electra rijder verdient in NL al een stuk meer dan de gemiddelde Nederlander.. dus gewoon prijs per kWh een stuk omhoog en probleem opgelost. Daarbij komen die kosten toch bij de bedrijven te lichen..of bij de leasemaatschappij (pas incl?).. Dus die electra rijders zal het weinig interesseren.
poes zegt
De huidige rijder wellicht niet, maar de toekomstige wel. Brandstof (stroom in dit geval) zit gewoon verwerkt in de leasekosten. Gaan die omhoog, dan stijgen ook de totale kosten en zal die mooie Tesla ineens niet meer binnen het bereik vallen van de werknemer die daar nu wel toegang toe heeft.
fordje zegt
@poes: welke werknemer ?
karhengst zegt
Om vervolgens wéér een incentive minder te hebben om hard te werken en wat te bereiken? Omdat alles toch wel weg wordt genivelleerd? Fijne mentaliteit hou je er op na.
bpc zegt
Logisch de mensen die nu op de baan zijn hebben hun auto echt nodig, dan rijd je niet elektrisch, teveel gedoe.
Mijn auto moet op elke moment klaar zijn om te kunnen vertrekken indien nodig, vrij lastig als hij in de stekker zou steken. Bovendien is de range vam die dingen nogaltijd te laag als je echt proffesioneel op de baan bent.
Turbo S zegt
Waren dat niet die boeven die hun klanten opeens veel meer per kwh gingen tellen? In dat geval heb ik totaal geen medelijden met ze.
koeberg zegt
Nee, dit waren niet die boeven die hun klanten opeens veel meer per kWh gingen tellen. Dat was Ionity.
gregorius zegt
Ondernemersrisico!
Als het hard gaat, lopen ze keihard binnen.
Nu worden die dingen minder gebruikt: kan je je afschrijvingen wat terug gooien.
En juist nu gaat de het bouwen tov het gebruik (en dus vraag), juist harder.
Er zijn een stuk meer businesses, die een stuk vriendelijker zijn, die het een stuk zwaarder hebben.
koeberg zegt
Er zijn inderdaad een hoop bedrijven die het veel en veel zwaarder hebben dan FastNed. Wat dat betreft is dit een beetje non-nieuws inderdaad.
Maar ehh, wat is er eigenlijk onvriendelijk aan een ronde boog met zonnepanelen met daaronder een veredeld stopcontact?? Ziet er vrij onschuldig uit als je het mij vraagt.
pablo1971 zegt
Ik vraag me af: volgens de autoweek site ging het verlies van 6.5 mln naar 12 mln. Ik begrijp dat ze veel investeren, en dat daar in verhouding veel te weinig omzet tegenover staat. Maar investeringen zijn toch geen verliespost, maar een activa op de balans? Daar staat dan weer wel een passiva (schuld) tegenover. Hoe kan dit? Of genereren die 115 stationnetjes per stuk 100k verlies?
wijsneus zegt
@pablo1971: Wellicht de huur van de extra tankstations?
9000cse zegt
Olie- en gasconcern Shell verwacht dit kwartaal een afschrijving van tussen de 400 tot 800 miljoen dollar (365 miljoen tot 730 miljoen euro) te doen vanwege de gedaalde olieprijs. Kijk! That’s different koek! https://www.nu.nl/economie/6041609/shell-gaat-tot-800-miljoen-dollar-afschrijven-na-crash-van-olieprijs.html
macnl zegt
Een simpel rekensommetje:
FastNed heeft 114 locaties en heeft €4.500.00 omzet
€4.500.00/114 = €39.473 omzet per locatie / 365 dagen = €108 omzet per dag
En dan hebben we het over omzet en niet over mogelijke winst…
Hoe kan dat in hemelsnaam uit? En dan ook nog een omzetdaling van 70% ??
Een gemiddeld tankstation doet €10.000 per dag en die hebben het al moeilijk. Hou op schei uit, dat verdien je toch nooit terug? Zelfs als de omzet 100x stijgt (wat overigens niet kan want je hebt niet genoeg uren in een dag om dat aan te kunnen, zelfs niet als alle auto’s achter elkaar zouden komen laden.) dan verdien je de investering in nog geen 20 jaar terug…
Iets van luchtfietserij?