Dat denkt de Italiaanse traditiepublicatie La Gazetta dello Sport tenminste te weten.
Het kondigde zich al een beetje aan na de Grand Prix in China. Topman Sergio Marchionne was na de race allerminst te spreken over de prestatie van Kimi. Hij stoorde zich eraan dat de Fin flink zat te mekkeren over de strategie op de boordradio, maar racend feitelijk verbleekte in vergelijking met Vettel. Volgens Sergio lag dat aan Kimi zelf.
In hoeverre Sergio er voldoende verstand van heeft om daarover te oordelen mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Feit is echter dat Kimi tijdens de race een poos klem zat achter Ricciardo, met Vettel op zijn beurt vlak achter hem. Kimi kwam niet voorbij aan de Ozzie, waarna Seb het heft in eigen hand nam. De Duitser pakte na enkele rondjes Kimi in en daarna stak hij ook vrij snel voorbij aan Ricciardo. Het contrast tussen de twee Ferrari-coureurs was groot en daardoor moeilijk te ontkennen.
De op roze papier gedrukte Italiaanse sportkrant La Gazetta dello Sport claimt dat de ondermaatse prestatie nu definitief het einde ingeluid heeft van de Finse veteraan bij Ferrari. Ondanks dat we pas twee races onderweg zijn in 2017 is de beslissing kennelijk al gevallen om zijn contract niet nog een keer te verlengen.
Vorig jaar én het jaar daarvoor wachtte Ferrari tot later in het seizoen met de beslissing over Kimi’s lot. In die gevallen werd zijn contract uiteindelijk wél verlengd met één jaar. Vooral na het seizoen van 2015 was dat opvallend, omdat Kimi zowel in 2014 door Fernando Alonso als in 2015 door Sebastian Vettel werd afgedroogd. Vettel heeft er echter nooit een geheim van gemaakt dat hij Kimi graag als teamgenoot heeft. Dat speelde een rol in het aanblijven van de Fin, maar is nu dus kennelijk niet meer voldoende.
De opvolger voor de Fin heeft Ferrari ook al geïdentificeerd volgens de krant. Dat is namelijk uitgerekend de man waar Kimi afgelopen race niet voorbij kwam. Daniel Ricciardo zou zelfs al eerder een pre-contract getekend hebben bij Ferrari. Dat feest ging uiteindelijk niet door omdat Red Bull hem vasthield. Ricciardo heeft nog een contract bij Red Bul tot het einde van 2018, maar Ferrari zou nu bereid zijn een jaartje af te kopen.
Pas als blijkt dat Red Bull helemaal niet wil meewerken aan een overgang van Ricciardo, zou Ferrari andere opties willen overwegen. De Australiër met Italiaanse roots staat dus op pole position voor de positie. De coureur past dan ook goed in het plaatje dat Ferrari doorgaans zoekt in haar coureurs. Ricciardo heeft al de nodige jaren F1-ervaring, is 27 jaar oud en heeft bewezen te kunnen winnen.
Voor Ricciardo zelf zou de overgang interessant zijn omdat hij bij het Italiaanse meer kan verdienen, maar ook omdat hij binnen Red Bull de nodige concurrentie ondervindt van Max Verstappen. Max is nu al erg gewaagd aan Ricciardo en die verhouding lijkt zich eerder in het voordeel van Max te ontwikkelen dan in het voordeel van Daniel. Daarbij is Max natuurlijk ook jonger en past hij daardoor beter in het Red Bull-plaatje.
In theorie kan Max nog jarenlang het boegbeeld zijn van de energieblikjes-gigant. Bandengoeroe Kees van der Grint gaf onlangs al aan dat niet Ricciardo, maar Max in zijn ogen de baas is binnen het Red Bull-team. Als coureur in de andere auto moet je dan oppassen. Ondanks dat Red Bull gelijkheid nastreeft tussen haar coureurs, sijpelt een dergelijke chemie binnen het team vrijwel onherroepelijk door naar het circuit. Mark Webber kan daar over meepraten.
Wellicht is het dus slim voor Ricciardo om de vlucht vooruit te maken naar Ferrari. Daar wordt hij dan herenigd met Sebastian Vettel. De twee waren al één jaar teamgenoten bij Red Bull Racing. Tot verrassing van velen troefde de Australiër de Duitser dat jaar af. Ricciardo is ook twee jaar jonger dan Vettel. Zodoende zal de honeybadger niet direct bang zijn voor een hernieuwde vergelijking met Seb.
Voor Sebastian zelf ligt dat natuurlijk heel anders. Een belangrijke reden dat hij zo’n groot voorstander van Kimi is als teamgenoot, is natuurlijk dat hij weet dat hij Kimi kan hebben. Een hard gevecht om de dominantie binnen het team met Ricciardo zal hem serieus doen afvragen waar ze mee bezig zijn binnen het team van Ferrari. Het zal hierdoor toch niet gebeuren dat de Duitser dit jaar kampioen wordt en daarna afscheid neemt van de F1?
Bedankt Erik voor de tip!
loewie1984 zegt
Wat ik mooi vindt om te zien is dat er tegenwoordig (voor mijn gevoel) meer sprake is van strijd tussen coureurs onderling. Kan me de teamorders van Ferrarri aan het adres van Eddie Irvine nog goed herinneren als Schumacher wedstrijden kon winnen in het belang van de wereldtitel. Gelukkig lijken die tijden nu voorbij.
Zou ook mooi zijn voor Max, wordt hij 1ste coureur bij RedBull, maar als de auto er na dit seizoen niets van bakt, en je had voor Ferrarri of Mercedes kunnen rijden is dat toch een beetje jammer.
We gaan het meemaken. Beetje tamtam is altijd amusant in de F1
bartteeuwen zegt
@loewie1984: RedBull heeft geen 1e en 2e coureur.
Jochempie zegt
@bartteeuwen: Wat niet is kan nog komen.
pomoek zegt
@bartteeuwen: wat ooit was kan wéér komen: https://youtu.be/anAFOXDdkZw
mpc007 zegt
@bartteeuwen: formeel niet. Maar iedereen weet dat die verhouding er altijd tot op zekere hoogte is. Toen Max vorig seizoen Kvyat verving was hij duidelijk de junior binnen RBR, en terecht. Dit seizoen zijn ze dankzij Max’ prestaties als gelijken gestart, maar als ik Ricciardo was zou ik inderdaad open staan voor andere biedingen. Ferrari is Ferrari dus veel prestige en lekker cashen, dat wil iedere coureur die over zijn top heen is wel. Ricciardo is wellicht niet over zijn top heen, maar er zijn op dit moment gewoon coureurs die over nog meer talent lijken te beschikken (Hamilton, Vettel, Verstappen, misschien Bottas..?) dus dan moet je je toch bezinnen.
gregorius zegt
Ricciardo naar Ferrari en Max naar MB; Carlos door naar RB. Volgend jaar vuurwerk!
berlinetta zegt
Dat zou zeker mooi zijn als het allemaal klopt. Kimi achter de geraniums, Ricciardo kan samen met Vettel Ferrari terug naar de top rijden, Max eerste man bij Red Bull en dan kan Sainz ook eindelijk eens aan de slag bij Red Bull, want dat verdient hij ondertussen wel. Dat zou ook een heerlijke strijd opleveren tussen Max en Sainz.
Ik betwijfel echter wel of Red Bull dit zomaar zou doen. Zij zijn volgens mij heel tevreden over hun huidige rijdersduo. Aan de andere kant zullen ze Sainz wel kwijt raken als ze niet snel een plaatsje vrij maken voor hem.
vinox zegt
Denk dat die roze gazet een beetje voorbarige shit loopt te verkondigen:
https://www.f1-fansite.com/f1-news/marko-ricciardo-verstappen-best-f1/
https://racingnews365.nl/helmut-marko-drukt-geruchten-daniel-ricciardo-kop/
fiestacruizer zegt
@vinox: Italiaanse kranten.. een van de weinige zaken die nog onbetrouwbaarder zijn dan Italiaanse auto’s.
rufctr01 zegt
@fiestacruizer: Alfa, Fiat, Ferrari, Lambo en Pagani zijn best betrouwbaar.
desjonnies zegt
@fiestacruizer:
Ja, gelukkig wonen wij hier in een vrij, onafhankelijk en betrouwbaar landje, toch?
Die gemene boze valse Italianen !
ramshoek zegt
@fiestacruizer: In Deutschland hebben ze Bild Zeitung. Net zo betrouwbaar als de gemiddelde Duitse middenklasser (…)
viezefreddyw zegt
Geruchten, geruchten, geruchten. Met Verstappen en Ricciardo heb je een top rijdersduo. Als je bij Ferrari de tweede viool bent, dan ben je ook echt de tweede viool. Moet je als Ricciardo zijnde maar net willen.
Ik zou het voor Sainz wel een mooie stap vinden. Weliswaar nog geen race gewonnen maar heeft meerdere keren laten zien uit het juiste hout te zijn gesneden.
mpc007 zegt
@viezefreddyw: Tja, maar de vraag is hoelang Ricciardo bij Ferrari de tweede viool is, want ik weet niet hoelang Vettel daar nog blijft hangen.
gwnbmw zegt
ik denk dat het eerder sainz naar ferrari wordt, en gasly ofzo naar toro rosso. ik geloof niet dat red bull voor minder als 1ste klas motoren van ferrari ricciardo laat gaan…
mout zegt
Ik vind het wel logisch klinken, eigenlijk. De iceman is zijn magie al wel een jaartje kwijt, en Ricciardo voelt zich vast wat ongemakkelijk op de helft van de punten van Max. Voor de team-kansen van RB lijkt het me nog niet meteen een vooruitgang.
Edge zegt
@mout: We zijn twee races onderweg, waarvan Ricciardo in ééntje zwaar de lul was wat pech betreft. Het lijkt mij erg vroeg om nu al conclusies aan de puntenaantallen te verbinden. Eén pechgeval voor Max tijdens de volgende race en Danny Ric staat alweer gelijk in punten. Ik zou mij als Ricciardo zijnde pas zorgen gaan maken als hij halverwege het seizoen op de helft van Max’ puntenaantal staat en dat niet te wijten is aan mechanische problemen. Vooralsnog is er niks aan het handje.
mout zegt
@edge: ’tuurlijk. Een andere keer is het Max die met een kapotte motor komt te staan. Of van de baan getikt wordt. Maar in China was toch wel pijnlijk dat Max veel te gemakkelijk naar Ricciardo gereden is en hem voorbij is gegaan. Maar goed – dat kan je eraan toeschrijven dat Max een regenspecialist is. En veel regen valt er niet tijdens de F1 kalender in Zandbakkië.
bassx zegt
@mout: Verschillende strategieën. Kijk hoe hard Ricciardo inliep op Max aan het einde. Ricciardo had in het begin problemen met front grip en Max aan het einde.
pomoek zegt
@bassx: Verstappen zijn banden waren wat ouder, zo heb ik begrepen. Overigens gaf Ricciardo aan dat het hem niet lukte Verstappen in te halen.
bassx zegt
@pomoek: Klopt maar je kan het interpreteren als dat Verstappen teveel van z’n rubber snoepte in de beginfase en daardoor sneller was en Ricciardo sneller in de tweede fase van de wedstrijd. Er is natuurlijk een reden waarom Max op ouder rubber reed dan Ricciardo in de laatste stint. Het verschil was maar 4 ronden natuurlijk (22 om 26).
Ricciardo z’n strategie werkte redelijk want nog een rondje langer en Ricciardo was voor Max geëindigd. Ricciardo gaf naderhand aan dat zijn aanval op de voorlaatste bocht niet serieus was omdat de binnenkant van de bocht nog nat was en hij daarom niet met volle overtuiging een aanval kon plegen. Daarmee bedoelde hij niet dat z’n pace aan het einde niet snel genoeg was om Max voorbij te gaan. Zie Max wel als de betere in China maar om nou te spreken van “pijnlijk” is iets te overdreven, het was geen 40+ seconden dat Max voor Ricciardo finishte. Één mooie actie wint nog geen race.
pomoek zegt
@bassx: pijnlijk is inderdaad wel hard aangezet.
dawwg zegt
@bassx: Nou, denk gewoon dat Ricciardo’s auto beter afgesteld was dan die van Max waardoor Max de hele race meer onderstuur had en zodanig ook meer van z’n banden vereiste dan R. Max had tot de race namelijk een dramatisch weekend met amper rondjes …
Dutchdriftking zegt
En dan kan Max het de Ferrari lastig maken en zijn Max en Sainz weer een setje. Ik ben benieuwd.
Joost zegt
Ik vind Ricciardo juist heel goed bij Red Bull passen. Qua verschijning, eerlijkheid en directheid.
En hem nu al afwimpelen als ‘2e rijder’. OK, in China heeft Max aardig wat laten zien. In Melbourne had Ricciardo gewoon pech.
Sainz naar Ferrari lijkt me haalbaarder voor Ferrari. En dik verdiend voor Sainz.
fiestacruizer zegt
@ijoost: Spanjaarden en Italianen.. gaat dat goed?
In de MotoGP was er nogal wat geheibel mee.
E34M5Touring zegt
Ik zie Sainz niet zomaar doorschuiven naar RB als dit doorgaat. Zeker omdat de samenwerking met Max niet altijd vlekkeloos was. Die zie ik eerder doorschuiven naar Ferrari. Heeft nu een paar seizoenen prima gepresteerd met het materiaal wat ie heeft, dat moet Ferrari toch ook zien. En die zal de rol van ‘2e rijder’ ook makkelijker kunnen accepteren denk ik.
berlinetta zegt
@e34m5touring: Daar heb je ook wel gelijk in. Max en Sainz bij elkaar en in een auto die goed genoeg is voor de top, levert vuurwerk op. En ik denk dat Ferrari daar nu niet op zit te wachten. Die hebben de touwtjes het liefst strak in handen om uit het diepe dal te kruipen waar ze zich in bevinden.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Denk dat Vettel ook een goeie leermeester kan zijn voor Sainz. Beter voor z’n ontwikkeling dan naast een andere young gun denk ik. Dan kan ie, als Vettel er de brui aan geeft, mooi door als 1ste rijder.
marcodtc zegt
Clickbait in optima forma (ik haastte me naar het artikel om de scoop te lezen). Ik verwacht dat Ricciardo best een goede zet kan zijn voor Ferrari. Laat Max maar gewoon bij Red Bull blijven, als team groeien lijkt me een zeer dankbare ervaring.
Edge zegt
Ik vraag mij oprecht af in hoeverre Ferrari wel op Ricciardo zit te wachten. Natuurlijk is Ricciardo een meer dan uitstekende coureur, maar Ferrari is nou niet bepaald een team dat voor de concurrentie binnen het team kiest. Bij Ferrari en Vettel proberen het Schumacher-project van eind jaren 90/begin jaren 2000 te emuleren, en daar past Ricciardo niet bij. Hij is te goed om zich naar het tweede plan te laten verwijzen. Een Grosjean of Hülkenberg lijkt mij wat dat betreft een betere coureur. En Sainz uiteraard. Die is nog jong en heeft nog alle tijd om kampioen te worden. Een stint waarin hij in de luwte van Vettel leert, z’n podiumplekjes meepakt en af en toe een overwinning op zijn naam mag schrijven is echt geen slechte vervolgstap.
Mocht dit toch waar blijken, dan ben ik benieuwd hoe Red Bull het intern gaat oplossen. Sainz doorschuiven naar Red Bull Racing lijkt dan de meest logische optie, maar dan zit je met Toro Rosso in je maag. Gasly voor Sainz lijkt aannemelijk, maar wat doe je met Kvyat? Ga je hem dan nog een jaar bij Toro Rosso stallen, of dump je hem en kies je voor iemand van buitenaf? De enige junior die voor 2018 een superlicentie zou kunnen bemachtigen is Niko Kari, maar die moet dan dit jaar de GP3 op zijn naam schrijven om de punten bij elkaar te krijgen. De andere coureurs zijn ofwel te jong of kunnen niet genoeg punten verzamelen.
mashell zegt
@edge: “Bij Ferrari en Vettel proberen het Schumacher-project van eind jaren 90/begin jaren 2000 te emuleren”
En daarom hebben ze een wereldkampioen als 2e rijder? Ze proberen juist net als Mercedes de afgelopen jeren gewoon twee aan elkaar gewaagde coureurs te hebben. Alleen één van de twee die lukt het gewoon niet meer.
pinut187 zegt
Geprint op roze papier.. Nee zover is het nog lang niet. Die coltrui geeft z’n bek ook maar een douw..
SvenB zegt
“Een hard gevecht om de dominantie binnen het team met Ricciardo zal hem serieus doen afvragen waar ze mee bezig zijn binnen het team van Ferrari”
Briljant geschreven!
bmcslx01 zegt
@svenb: Geniaal inderdaad. Het niet zeggen, maar iedereen weet waar het over gaat.
str8six zegt
Not gonna happen.
harrie zegt
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat dit klopt. En Maldonado wordt de vervanger van Ricciardo.
aramae zegt
Che cazzo…. Ik hoop dat Kimi vooral bij Ferrari blijft, ookal zou Ricciardo daar ook goed op zn plekkie zijn
pomoek zegt
Er zit toch wel een soort logica in. Ricciardo heeft “het” na zijn overwinning in Maleisië een beetje laten gaan (vooral de 2 laatste races van het seizoen). Hij is nog wel een paar keer voor Verstappen geëindigd, maar vooral de laatste 2 a 3 races (na de VS) heeft Verstappen beter gescoord dan Ricciardo. Als ik dan even, dit is discutabel maar goed, stel dat Verstappen in Mexico beter was dan Ricciardo…..Dan is Verstappen (inclusief de 1e 2 races van 2017) al 5 races toch wel de bovenliggende partij. Dat moet ook binnen RB zijn opgevallen.
Het verschil zit ‘m denk ik in het wel willen winnen en het absoluut willen winnen. Ik denk dat het goed voor Daniel is als hij een nieuwe uitdaging krijgt. waarom dan niet naar Ferrari?
HZW zegt
Volgens RB info gaan Max en Daniel nog volop mee doen om de wereld titel dit jaar.
heidekonijn zegt
En als het niet waar is, is er toch weer mooi wat spanning gecreerd bij Ferrari’s concurrenten.
mrrallycross zegt
Vettel will Riccardo echt niet weer als teamgenoot. Die rijdt hem namelijk zoek