Sla je spaarvarken stuk of beroof een bank, maar deze moet je als liefhebber gewoon hebben!
We schrijven 2003. Het jaar dat in Rotterdam voor het eerst een kapsalon wordt gegeten, het jaar dat Prinses Amalia wordt geboren en ook het jaar dat in Duitsland deze E39 M5 van de band kwam rollen. Een onvervalste powersedan. 400 pk uit de 4941 cc grote V8, een handgeschakelde zesbak, geen turbo’s en in alles de M5 zoals de M5 ooit had moeten zijn. Maar wat is nou het vreemde aan dit verhaal? In plaats van de auto dag en nacht de sporen te geven, te genieten van die duw in je rug als je het gas intrapt, van de donkere sound uit de vier uitlaten, heeft de eigenaar de auto na ongeveer 500 kilometer in de garage gezet om hem er nooit meer uit te halen.
Onbegrijpelijk natuurlijk, maar voor de liefhebbers van onverprutste techniek in absolute nieuwstaat is het natuurlijk een buitenkansje. Want de auto staat erbij zoals hij ook in de showroom stond. Smetteloos en gloednieuw.
Mocht je nu heel hebberig zijn geworden en je eventuele erfenis alvast op voorhand uit wil geven, of anders een RS4 willen jatten voor de betere plofkraak, de auto staat wel in Amerika. En daar aangekomen zal de verkopende partij pas vertellen wat hij kost. Want zoals bij alles wat verschrikkelijk mooi is, is dat ook verschrikkelijk duur. Dezelfde toko vroeg voor een E30 M3 met 6000 mijl op de teller al 200.000 dollar, reken voor deze auto dus ook op een prijs van ver boven de ton.
En dan natuurlijk de vraag wat je zou doen als je hem hebt gekocht. Ga je erin rijden en is het in no-time een E39 M5 als alle anderen, maar heb je wel plezier, of laat je hem in al zijn glimmende glorie staan en gebruik je hem alleen om naar te kijken. Ik vind het een lastige in elk geval. Maar gelukkig kan ik hem toch niet betalen, dus laat ik dat dilemma lekker aan iemand anders.
volvoturbo zegt
Klassiekertje! Zie ik daar nou subwoofers in de ‘hoedenplank’?
205GTI16 zegt
@volvoturbo: Nope uit mijn hoofd horde dat bij het M-package sound. Ikzelf heb ook een E39M5 maar daar hangen nog steeds 2 subs achterin alleen met een cover erover
paulloper zegt
@volvoturbo: klopt. Origineel BMW.
lincoln zegt
@paulloper:
Nix origineel .. Standaardmeuk ..
paulloper zegt
@lincoln: Standaard is niet origineel?
87sandyd zegt
@volvoturbo: hadden ze bij BMW toen al soundgenerators? Dat heeft die N/A v8 toch niet nodig
jdoublev zegt
@87sandyd: Dit is geen soundgenerator zoals je nu wel in de nieuwe m3 m4 enz hebt. In Amerika heette dit inderdaad M-sound. Gewoon een naam voor het audiosysteem met meer, betere speakers en losse versterker dan de standaard e39 hadden. In Europa werd dit DSP genoemd. Digital Sound Processor.
denniss00 zegt
Dit blijft een geweldige auto! En ook als ie niet standaard is ;)
Dutchdriftking zegt
Gaaf hoor. Hebben!
remcott zegt
@dutchdriftking: inderdaad hebben ……, zo’n auto staat op de ‘bucketlist’
Dutchdriftking zegt
@remcott: precies!
sulobb zegt
@remcott: staat bij mij op nummer 1 :)
viezefreddyw zegt
En ook deze zal veel en veel te duur worden. Maar shit zeg wat een gaaf ding! Nog uit de tijd dat M-modellen bij BMW nog mooie velgen hadden en een mooi geluid dat uit de uitlaten kwam in plaats van uit de speakers. En war betreft de vraag in het artikel? Lekker rijden met dat ding na aanschaf, daarvoor zijn auto’s gemaakt. Wil ik naar auto’s kijken ga ik wel naar een museum.
thomasthomas zegt
@viezefreddyw: hebben ze nu dan geen mooie velgen bij BMW . Wel eens op felgen katalog gekeken. 100.000 keer mooier.
lincoln zegt
Tja .. De laatste BMW zonder handtasjes imago ..
lekkaah zegt
zal vast iemand zijn die ’t betalen zal..
prima prijs dus
cadrez zegt
Jammer dat het geen automaat is… ?
lincoln zegt
@cadrez:
Tja .. Dat is meer voor Europese nichten ..
cadrez zegt
@cadrez: *sarcasme knop uit
csx3000 zegt
@cadrez: Tsja Lincoln wordt ook een dagje ouder, de scherpte is er een beetje vanaf.
205GTI16 zegt
Kopen en gewoon rijden met die handel… MMMMM… kleine rectificatie kopen / flink wat euro’s stukslaan om rubberen delen te vervangen daarna rijden met die handel……
e1000bmw zegt
Of je houdt wat knaken in je zak en koopt deze. Staat al op NL-kenteken ook.
sulobb zegt
@e1000bmw523i: is helaas geen facelift en km stand is een pak meer, maar de prijs is eerlijk en het lijkt een zeer deftig exemplaar.
lincoln zegt
Leuk ding voor een Amerikaan die toch al van plan was om een nieuwe M5 te kopen ..
123bat zegt
Beroof een bank met een Audi en koop een BMW!
Robert zegt
Ik denk toch dat ik eerder zal opteren voor een auto die jaarlijks 10 tot 12000 km te verwerken heeft gehad. En een sluitende onderhoudshistorie.
Rick-dos zegt
Ik zou iedereen afraden om deze auto te kopen….
*slaat spaarvarken kapot*
Verschrikkelijk deze serie…
*boekt ticket*
Alleen maar pech met dit soort auto’s
*neemt taxi naar Schiphol*
Slurpt veel te veel benzine
*laat paspoort aan douanier zien*
Veel te weinig opties
*zit in vliegtuig richting Ohio*
https://www.youtube.com/watch?v=A0xGpbH0ZSY
e1000bmw zegt
@Rick-dos: …en veel te magere prestaties!
*doet belletje naar bevriende local om te reserveren.*
loggy zegt
????
ferrari94tr zegt
Wie gaat er nou kijken naar een BMW? Rijden met dat ding!
lekkaah zegt
laatst jonge kerel gespot op de A2 in een zwarte E39 m5 op een ztrdag
keurig netjes als nieuw, keurig 100 km/h
blijft een prachtige bak met de perfecte ingredienten, was overduidelijk een liefhebbert. stiekem soms zelfs beetje jaloers op dat ding t.o.v. mn e92 S65
kilum zegt
@lekkaah: Lijkt me niet iets om je voor te schamen een E92 M3. Maar goed ik kan mij goed voorstellen dat zo’n atmosferische V8 in een M5 toch nog wel hebberig kan maken.
apriliarsv zegt
Hetzelfde als met m’n motor. Met mooi weer mag hij naar buiten
robert110 zegt
Als ik het geld had en daadwerkelijk in de markt was voor zo’n soort auto wist ik het wel. Kopen en gas erop. Daar zijn die dingen tenslotte voor. En als je hem dan na een kilometer of 250.000 kwijt wil dan is het overgrote deel van het aanbod toch wel over de 400.000 km heen, en heb je nog steeds iets wat meer waard is dan de gemiddelde e39 M5.
205GTI16 zegt
Ow en by the way….
Deze verkoper heft er nog een stuk of 7 staan, met wat lagere prijzen en wat meer kilometers gelopen…..
oranginas zegt
Voor mij de mooiste M5, hoewel ik respect heb voor alle versies er omheen.
Helaas toch. Die kleur. Dan koop ik liever iets anders
Avus blauw is voor mij enige mogelijkheid! (en ja ik ben zeer beïnvloed door Need for Speed 4 om een paar topics terug te grijpen)
2wheeler zegt
@oranginas: hear hear! Ik zou hem er alleen niet om laten staan.
thefmanl zegt
Een van de beste BMW’s ooit gemaakt en zeker de beste m5 ooit
amgc63 zegt
@thefmanl: zeer eens!
sanderm3 zegt
Droom!. Heb 2x een e39 gehad, beiden in perfecte staat. Maar de M5 is gewoon de overtreffende trap. Als de e39 variant straks onbetaalbaar gaat worden mag de e60 M5 met blèrende v10 best zn plaats innemen op de bucketlist.
soes750 zegt
Maar waarom zou je dan deze willen. In Nederland staan er zat te koop. Een aantal zelfs onder de 90K kilometers, net ingereden dus. Bovendien betaal je daar geen €100.000+++ voor maar ergens tussen de € 20.000 tot € 40.000,- fijn dat er slechts 500 km of miles op de teller staat, maar als er nooit meer mee is gereden is er ook gewoon een flinke onderhoudsbeurt nodig. Laat maar lekker aan de andere kant van de plas.
thomasthomas zegt
Heb een E39 m5 gehad 9 jaar geleden. Fijne auto, verbruikt alleen altijd 1 op 5, een snelle diesel heeft tegenwoordig meer koppel en is bijna net zo snel en je staat niet hele dag te tanken.
E550 zegt
@thomasthomas: verbruik is niet waar een koper op let, vermoed ik. Dit is voor de meeste mensen een hobby auto. Een auto voor het weekend. Deze auto wekt bij de liefhebbers emoties op, iets wat een diesel minder doet.
Wat betreft het rijden in deze auto: hij is te nieuw. Een exemplaar boven de 5k kan je gebruiken voor de zonnige dagen. Het rijden in deze is zonde van het geld. Genoeg exemplaren die rond de 5-20 k miles/km erop hebben.
nidlaobud zegt
Het vreemde is.. Ondanks dat het mijn favoriete BMW is en ik een groot BMW-liefhebber ben.. Indien ik het geld eraan makkelijk kwijt kon, zou ik hem nog steeds niet kopen. MIsschien is €75000,- wel een eerlijke prijs ervoor.
kruimel zegt
Kapsalon….briljant
jansuh87 zegt
Het is zeker een brute bak maar hier moet je niet in rijden. Gewoon als museumstuk behandelen. Jammer dat het een US spec is. Als je een m5 wil om mee rond te trappen dan pak maar een gebruikte of bestel een nieuwe.
E550 zegt
@jansuh87: juist leuk dat het een US-spec is. Heb je iets speciaals en die sidemarkers voor voegen ook iets optisch toe imho.
cla220 zegt
Nou het is gelukt hoor.. Inderdaad fapvoer
ej20g zegt
Het ding ziet er uiteraard fantastisch uit, helaas vind ik de kleuren van het in- en exterieur niet echt geslaagd. Ik ben geen fan van zwarte auto’s en ook niet van een zwart interieur. Zo’n M5 is naar mijn idee het mooist met de zeldzame lichtblauwe kleur en een bruin lederen interieur. Helaas zijn beide kleuren zeldzaam en als combinatie vrijwel onvindbaar. Niet dat ik er eentje zou kunnen betalen…
Schnor zegt
Zijn er eigenlijk verschillen tussen een Amerikaanse en Europese E39?
Bij de E36 M3 was het verschil behoorlijk maar ik weet niet of dat ook in mindere mate voor de E39 geldt.
sulobb zegt
@Schnor: de kofferbak is er één van. Verder denk ik het niet. De specs zijn volgens het artikel gelijk… Dus veronderstel ik dat er verder geen verschil is.
dnadave zegt
Tis niet echt een auto om naar te kijken, want let’s face it: echt bijzonder mooi is ‘ie niet. Tuurlijk; het is een M5, maar het design is niet echt een stukje kunst te noemen, zoals een oude porsche, alfa of andere exoot
rob5nismo zegt
Kopen
Motor laten reviseren want ik denk dat alle rubbers in het bedrijf blok vergaan zijn
roelb zegt
$150K
http://www.roadandtrack.com/car-culture/buying-maintenance/news/a28733/new-e39-m5-e46-m3-for-sale/
ghost zegt
Gewoon lekker naar AutoHan gaan, hoef je de oceaan niet over.
wildbeest zegt
Heb zojuist gefapt
pagani86 zegt
Ik denk dat als je deze M5 koopt om mee te rijden, de waarde heel snel zal dalen. Ik ben bang dat er niet mee gereden gaat worden met deze M5, en dat het een collectors item blijft…