Knuppeltje in het hoenderhok voor gevorderden.
Het was het laatste televisieprogramma waarvoor ik thuis bleef. Sterker nog, 350 miljoen mensen bleven ervoor thuis. Elke zondagavond was het hetzelfde liedje. Letterlijk. Om 21:00 zette je de BBC aan en bij het horen van de introsong (‘Jessica’ van The Allman Brothers Band) werd er een gelukmakend stofje aangemaakt in de hersenen. Een uurtje genieten van de strapatsen van drie op leeftijd rakende heren. Zijdelings ging het ook nog over auto’s. Ondanks dat de auto vaak een centrale rol speelde, was het zeker niet altijd het geval. Sterker nog, in een van de leukste afleveringen (Vietnam Special) komt geen eens een auto voor!
Nadat we allemaal met het woord ‘fracas’ te maken kregen, was het over en uit met TopGear. Jeremy, James en Richard gingen verder met The Grand Tour (Amazon Prime) waarin we helaas konden zien de heren aan het afglijden waren. Het was nog steeds vermakelijk, dat wel. Maar niet meer het niveau van voorheen. Top Gear zelf had nogal moeite om de oude vorm terug te vinden. Eerst werden de drie heren vervangen door zes personen: Chris Evans, Eddie Jordan, Sabine Schmitz, Matt LeBlanc, Rory Reid en Chris Harris. TopGear laten presenteren door een radio-DJ (Evans), Duitser (Schmitz) en een Ier (Jordan) is natuurlijk niet te doen. Na een seizoen lagen die er dan ook uit. En terecht, want het was pijnlijk om naar te kijken.
Men ging verder met Rory Reid, Matt LaBlanc en Chris Harris. Op zich niet een onaardig trio. Zo boeiend als voorheen was het absoluut niet, maar het was OK. Niet dat er daadwerkelijk mensen naar keken, maar dat terzijde. De kans dat de kijkcijfers nog verder teruggaan lopen is erg groot nu beken is geworden wie het nieuwe trio gaat worden. Chris Harris blijft en wordt bijgestaan door Paddy McGuinness (geen idee wie het is, het doet denken aan een whiskey-bier combo) en Andrew Flintoff (ook geen idee wie dat is). De serie start aan het einde van 2019, dus je hebt nog voldoende tijd om weg te zappen.
Het internet ging los op de bekendmaking van de nieuwe presentatoren. McGuiness en Flintodd zijn bij ons redelijk onbekend, maar razendpopulair in eigen land. Overigens niet omdat ze iets met auto’s hebben. De een is een komiek, de ander een atleet. Daarom doen de Britten beklag bij de BBC. Via Twitter lieten ze weten dat ze er geen zin meer in hebben. Zelfs Tiff Needell (voormalig Top Gear presentator) vind het maar niets:
And now there's only one … car journalist on @BBC_TopGear. No doubt Paddy and Freddie will bring plenty of laughs but, for car fans, I fear it's a step too far into the 'light entertainment' world!!
— Tiff Needell 🏁 (@tiff_tv) October 22, 2018
TopGear is altijd een Brits autoprogramma geweest. Tot 2002 werd het door diverse mensen gepresenteerd en was het vrij serieus qua Tone of Voice. Toen Clarkson erbij kwam, werd het al iets vermakelijker. In 2002 startte hij onder leiding van producer Andy Wilman het nieuwe format. In het eerste jaar nog met beroepsdikkerd Jason Dawe, een jaar later met de beste autojournalist aller tijden: James May.
Tegenwoordig leven we in 2018 en zijn autoshows op YouTube populairder dan ooit. Het maakt niet uit wat je wil zien: er zijn filmpjes te vinden. Behalve over de Lancia Thesis, maar dat terzijde. Er zitten zelfs hele goede series tussen, de meest favoriete kun je lezen in dit artikel.
TopGear is naast een televisieprogramma ook een hoogstaand tijdschrift in het verenigd Koninkrijk. Bij de Nederlandse editie weten ze alle leuke Britse humor er met talent uit te halen en worden er schrikbarend slechte columns toegevoegd. Tevens zie je soms leuke occasions voorbij komen, die je twee dagen daarvoor al zag op, eh, Autoblog.nl. Dus dan is de vraag aan u, lieve lezer: kan TopGear nog wel? Wie heeft überhaupt afleveringen gezien van TopGear na het vertrek van Clarkson, May en Hammond? Of is het tijd om Top Gear definitief vaarwel te zeggen? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Ik heb die Andrew Flintoff even gegoogeld, een cricketer, die daarna professioneel ging boksen. En die nu dus tv-host wordt van TopGear. Right.
Ik krijg ineens een enorm déjà vu gevoel naar RTL Late Night. Iets met teruglopende kijkcijfers, wisseling van de presentatie en krampachtig vasthouden aan een sleets geworden tv-format…
bassx zegt
@rrrobert: Dat gevoel heb ik ook (RTL Late Night referentie). Met CHM was het al een zinkend schip, laatste 3 seizoenen daalde de kijkcijfers enorm en was TG allang niet meer zo leuk. Het roer overnemen van een zinkend schip is een nagenoeg onmogelijke taak. Een totaal nieuw TV programma met bijvoorbeeld Chris Harris, Henry Catchpole en Jetro Bovingdon had best een heel goed autoprogramma kunnen brengen, in elke geval beter dan 5th Gear.
ferdinandvw zegt
Topgear is vermoord door de BBC met het ontslaan van de legendarische JC, gaat nooit meer wat worden.
Gelukkig is het magische trio nog steeds samen en is de Grand Tour voor mij en velen Top gear.
diehard zegt
Ik ben al lang overgestapt op de digitale variant van top gear: YouTube. Om precies te zijn het kanaal van Carthrottle. Erg leuke content hebben zij!
drdre1 zegt
@diehard: en Doug Demuro, Head2Head, etc….
mopar zegt
@drdre1: Motortrend zuigt nu. Ze hebben hun mooiste series verstopt achter een paywall op hun eigen website en ze niet eens meer op YT gezet. Qua productiewaarde zijn hun video’s wel de beste die er op YouTube te vinden zijn. Lijkt meestal alsof je naar een film zit te kijken, heel mooi.
stephane8200 zegt
@mopar: eens, maar Carfection doet ook aardig mee. Hoonigan vind ik dan zelfs meer humor omdat het gewoon hun eigen ding is.
estoque zegt
@mopar: gewoon MTonDemand nemen. Netflix voor de vrouw, jij MTonDemand en nergens meer over klagen. Gratis Premium content tot je nemen is een voorrecht en een slecht businessmodel als de productiewaarde en kosten steevast stijgen door hogere eisen van het publiek.
mopar zegt
@estoque: Nope, ten eerste is MTOD niet eens leverbaar in het land waar ik woon, als ik dan ook nog een abbo op een VPN moet nemen alleen om 1 show te kijken dan gaat dat me meer kosten dan Mn maandelijkse Nextflix abonnement. Ik snap heel goed waarom ze het doen hoor, ze wachtten gewoon tot ze dachten dat hun fanbase op YT groot genoeg was. Helaas voor hun werkte dat niet zo. Hebben heel wat subscribers verloren.
Verder heb ik ook nog een abonnement op hun tijdschrift dus ik lever al een bijdrage aan de MT kas.
lekkaah zegt
@mopar: ‘motortrend zuigt’ omdat ze nu een bijdrage vragen voor de door hun gecreëerde content die jij goed vind.. sounds legit
mopar zegt
@lekkaah: Nope ze zuigen omdat ze een gratis platform gebruiken om groot te worden en vervolgens het grootste gedeelte van hun fanbase de rug toe keren. In plaats van MTOD leverbaar te maken in alle landen moet je met VPN’s gaan kutten om het werkende te krijgen. Verder hadden ze ook andere shows kunnen maken en die achter een paywall kunnen zetten en alles wat al gratis was dat gewoon zo kunnen laten. Zo bedien je beide kampen, de mensen die vanwege wat voor reden dan ook niet mee kunnen doen met MTOD die blijven fan en diegene die meer willen zien die kunnen gewoon een abbo nemen op die ON demand versie.
Ik heb al een abbo op hun tijdschrift dus ga niet dubbel betalen voor exact hetzelfde als wat ik in het tijdschrift gelezen heb.
lekkaah zegt
@mopar: rare denkwijze.. voor niks gaat de zon op en dat ist wel n beetje
mopar zegt
@lekkaah: Niets raars aan, vele andere YouTube kanalen doen dit.
ukbob zegt
@drdre1: en MrJww en STG
phaeton zegt
@drdre1: Doug Demuro… This is why auto nummer 396 is worth bedrag x in USD. En dan opnoemen dat het prettig rijdt en dat het makeup spiegels of bekerhouders op de verkeerde plek zitten. En dat accent. Echt, ik begrijp niet dat je het kijkt.
niex zegt
@phaeton: das die man die features heeft omgedoopt tot “quirks” toch? Tenenkrommend idd.
mopar zegt
Top Gear was zo apart omdat het zelfs mensen die geen ene moer om auto’s geven toch wist te boeien. Geen enkel autoprogramma voordien of sinds heeft dat kunnen evenaren. Fifth Gear is te serieus voor non car-people en als ze eens lollig proberen te doen dan falen ze daar finaal in. Echt het einde van een tijdperk.
Leuk weetje van Fifth Gear is dat de naam zelf al een aftreksel is van Top Gear. In 2002 toen die serie begon was de 5e versnelling in vrijwel alle auto’s namelijk de hoogste versnelling (ie: “Top Gear”)
mashell zegt
@mopar: Dat meen je niet…. nog leuker weetje is dat 5th Gear vooral bestond uit voormalig Top Gear presentatoren van het toen nog informatieve Top Gear. En daar waren prachtige reportages bij, die van de lichtblauwe BMW E36 coupe kan ik me nog goed voor de geest halen.
mopar zegt
@mashell: Wow dat is inderdaad “nog leuker” zeg!!
johnhert zegt
@mopar: Sorry, ik vond die van Mashell ook leuker. Groetjes
mopar zegt
@johnhert: Dat zei ik toch ook? Lezen John!!!!
E34M5Touring zegt
Als ze het nou gewoon geen Top Gear meer noemen. En die gasten gewoon lekker met auto’s aan de slag laten gaan. Zal het vast een leuke show worden. Maar als je het TG blijft noemen blijft iedereen dat vergelijk maken en dan leg je het vrij snel af denk ik.
neleev zegt
@e34m5touring: terechte opmerking. Het roer helemaal omgooien maar vasthouden aan de naam…. werkt maar zelden
phaeton zegt
@e34m5touring: Dan gaat ook het budget doormiddel. Maar dat was het vast al. Afijn, zo een doorstart is inderdaad het enige mogelijke. Moeten ze wel alle merchandise en bladen opgeven.
eirmakk zegt
Doug demuro vind ik persoonlijke een hele goede. Lijkt niet echt op top gear maar hij laat wel hele leuke opties zien van auto’s waar niemand op let. Maar ja Top gear mag wel stoppen en heel snel ook.
ikleesookoverautos zegt
@eirmakk: ja die vind ik ook de leukste/beste op Youtube
iphonistvongates zegt
Gelukmakende stofjes worden niet gemaakt in de hersenen maar ergens in het Brabantse land. Via de mond, keel, slokdarm en maag belanden ze in het bloedkanaal. Daarna volgt de reis naar de (linker)hersenen. Sommige (mensachtige) wezens kunnen het gelukmakende stofje aanmaken in de linker kleine teen. We noemen ze rasoptimisten, hun glas is immer halfvol. Je ziet ze vaak naast je rijden hardop meezingen met de geluidsinstallatie met een nooit verdwijnende glimlach op hun gezichtjes.
On topic;
Het is aan de programma directeur(s) van de BBC om te bepalen of TopGear moet voortbestaan. Zelfs Queen Lizzie heeft hier niets over te zeggen (gelukkig!).
rufctr01 zegt
@iphonistvongates: als ik het eerste stukje lees krijg ik het idee dat je graag zaad slikt…???
techniekmeneer zegt
Soms moet je gewoon niet afwijken van het origineel. Topgear is er op achteruit gegaan, maar dat is ook zo met RTL Late Night, Two and a half man, Wheeler Dealers, noem het maar op..
superfred zegt
@techniekmeneer: wheeler dealers vind ik er best op vooruit gegaan anders…
techniekmeneer zegt
@superfred: Nog simpeler dan het al was.. Het had van mij juist iets meer diepgang, en iets minder show mogen hebben.
victornator95 zegt
@techniekmeneer: ben het volledig met je eens! Mike is in het nieuwe format een nog grotere clown geworden. Ik vond het mooi hoe hij vroeger altijd met zijn handje in de aanslag stond om een deal te maken bij de verkoop
timmmehhhh zegt
@techniekmeneer: ik vind Wheeler Dealers er niet op vooruitgegaan. Genoot altijd van Edd China’s garageshots en leerde er ook nog daadwerkelijk iets van. Dat lijkt in het huidige seizoen meer naar de achtergrond verdwenen. Jammer dat ik van Edd’s show enkel nog een pilot heb mogen zien..
cloverleaf zegt
die gemillimeterde prison-break coupe stond je veel beter @Wouter !! /EsquireModusOff. Van mij mag het nog wel even door gaan. Jammer van LeBlanc maar Harris is een toppert en Freddie Flintoff ook. Niet geschoten altijd mis
kniesoor zegt
Alles beter dan Hoer boekt Vrouw, dus toch nog maar even laten voortbestaan.
cloverleaf zegt
@amghans: is dat lesbische porna? De. Trailer van “Boer zoekt Hoer” belooft in ieder geval veel goeds!!!
potjak zegt
@amghans: oneens ?
maferick74 zegt
Never change a winning team, soms is het gewoon afgelopen, als je dat voelt aankomen, zet er wat slimme mensen op en bedenk een nieuw format, patent het en hark het geld/bitcoins binnen.
shibby zegt
Nee, gewoon stoppen. Ga desnoods verder onder een andere naam, want Top Gear zal het helaas nooit meer worden. Erg jammer, heb vrijwel alles altijd met plezier (en vaak meerdere keren) bekeken. Gelukkig staat er nog een hoop TG op Netflix.
abdoelklapstoel555 zegt
@shibby: nou een hoop kan ik het niet noemen… 4 seizoenen dacht ik
ikkeook zegt
@abdoelklapstoel555: 5, maar dat terzijde.
Edge zegt
Over Top Gear Magazine gesproken, ik kwam nog wel eens graag op TopGear.com omdat je de columns en stukken met humor daar ook kon lezen. Tegenwoordig vinden ze het echter nodig om je geforceerd om te leiden naar de Nederlandse versie waar je die zaaddodende content krijgt voorgeschoteld.
m550d zegt
Er zijn meerdere slachtoffers in het verhaal. Harris is omwille van TG ook gestopt met Chris Harris on Cars op YouTube. Dat was echt briljant en het werd ook steeds beter.
pomoek zegt
Hm. Ik vond het laatste seizoen van Top Gear prima. Jammer dat Joey ermee wil stoppen, er zat best wel muziek in het huidige presentatie trio. Maar ik sta redelijk alleen hierin krijg ik de indruk.
Beetje raar overigens dat mensen willen dat de BBC stopt met TG. Als je het niet leuk vindt kink je toch gewoon niet? DWDD vindt ik persoonlijk geen zak aan maar dan ga ik toch ook niet constant lopen zeuren dat van Nieuwkerk moet ophoeken?
pomoek zegt
@pomoek: kink: kijk. En: er zit een knop op je tv…
potjak zegt
@pomoek: het zijn niet zomaar mensen die het roepen hé. Het zijn de fans.
pomoek zegt
@potjak: niets is triester dan ergens fan van te zijn…de ti€fus aan fans!
potjak zegt
Ben allang afgehaakt…
Dutchdriftking zegt
Ik kijk het nog altijd. Net als The Grand Tour. Het is zeker niet perfect. Maar zeker nog de moeite waard!
dondeboer zegt
@dutchdriftking: Ik ook. Ik blijf er niet voor thuis, maar ik mag er graag naar kijken. Lekker naar auto’s kijken.
moveyourmind zegt
Ooit zat de AVRO met hetzelfde dillema…
Die hadden de Wiekentkwis met de briljante energieke en inspirerende presentator Fred Oster. Een hit in de jaren ’70, mede door de befaamde caviaraces. Die caviaraces waren zelfs zo populair dat dierenwinkels elke Maandag cavia’s verkochten met pallets tegelijk. De term Race on Sunday, sell on Monday komt daar ook vandaan, en niet van de autosport zoals iedereen denkt.
Die show was zelfs zo populair dat praktisch iedereen zijn kind Fred noemde, of het nou een meisje of jongen was, maakte niet uit. Zat zelf eind jaren ’70 met zestien andere Freds in de klas.
En na tien jaar begon het ineens wat saai te worden, veel te voorspelbaar, die stomme matmotten hadden we met zijn allen wel gezien, en de in een impuls aangeschafte beestjes verdwenen massaal in de Caviasoep die begin jaren tachtig een culinaire hit werd.
Weinigen die de Wiekentkwis ooit nog gemist zullen hebben. Alle 12.793 afleveringen staan op YouTube, maar niemand die ooit nog die oude meuk teruggekeken heeft.
Soms is het gewoon klaar.
wheresmycossie zegt
@moveyourmind: gast.. 16 Freds.. cavia’s, racen.. de VARA.. waar heb je het over?
Wel een plusje voor je schitterende anekdote ?
frank2b zegt
@moveyourmind: Fred O(e)ster …. dat waren nog eens tijden.
Ik kijk nog wel eens afleveringen van de achteruitrijraces met Dafjes en andere meuk uit de 70’s op jijbuis. Dat we dat vermaak vonden toen …
e28forever zegt
@moveyourmind:
Briljant!
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Episch..
lekkaah zegt
@moveyourmind: kijk in 1x heel anders naar elke Fred
menaz zegt
Gewoon blijven maken. Wat moeten we anders kijken op de Beeb? Call the midwife?
jeroenwz zegt
@menaz: Dr Who, Sherlock, Have I got News for You…
frederik zegt
Over websites gesproken, op driving.co.uk vind je JC’s reviews die ook in de Sunday Times staan, plus andere columns en reviews die ook leuk geschreven zijn. Best een aanrader!
ikleesookoverautos zegt
@frederik: kan je ook gebundeld als boek kopen. Heb er zelf al een paar. Zeer vermakelijk leesvoer
desjonnies zegt
Te lang doorgaan is triestig.
Directeur van 74 waar niemand meer op zit te wachten, Wajang margarine of skaten, flippo’s sparen of een oud wat vervallen Vlaams frietkot, een Rover 3500 een Betamax video recorder, een campingsmoking met een matje in je nek, een oranje Opel Kadett, met de Concorde vliegen, een Rolling Stones concert, dingen komen en gaan de kunst is te weten wanneer je moet stoppen.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Tijd geleden nog naar een concert geweest van Rolling Stones. Speelden het dak er af, die ouwe rotten.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
ik ook, maar toen had Jagger nog geen rollator !
En was it’s only rock n roll een hit !
dondeboer zegt
Zolang er genoeg mensen kijken, blijven ze ’t programma maken. Zo simpel is ’t. En als je ’t niks vindt, kijk je ’t gewoon niet.
alfamail2018 zegt
Helemaal eens, zie Harris on Cars op joetoep, maak zoiets geschikt voor tv, en voila maar de rest kappen maar
perry_snijders zegt
James May de beste autojournalist aller tijden? Interessante stelling wel.
ghengiskhan zegt
Alle gemopper daargelaten, het is jammer dat LeBlanc ermee kapt. Zit nu de aflevering met de 2CV na te bekijken, en qua qualiteit en humor om te lachen kan dit itempje wedijveren met het vroegere 3tal.
dare2think zegt
Ze moeten stoppen met de naam… Trouwens, ik denk dat de functie van ‘Top Gear’ nu verspreid is over meerdere YouTube channels die allemaal erg goed zijn. Van mij mag Autoblog wel eens een artikel/lezersvraag daaraan wijden, welke de moeite zijn. De kracht van Top Gear was dat het al die dingen in zich had. Als de nieuwe presentatoren niet doorhebben dat Top Gear juist die complexe mix moet bevatten (met alleen humor kom je er niet), dan zal het zeker niet gaan lukken.
martijndh zegt
Eens per jaar kijk ik alle specials en challenges van Top Gear met het begaamde trio terug. Ik blijf er om lachen en het blijft vermakelijk.
ferdinandvw zegt
@martijndh: idd het blijft geniale TV !!
spiderman zegt
Ik heb TG niet meer bekeken sinds het vertrek van het magische trio. TGT ook niet trouwens. Soms moet je je herinneringen koesteren. De magische drie gingen eigenlijk zelf ook al te lang door, de laatste seizoenen waren wel erg gescript vaak. Het had gewoon hier moeten stoppen, mooiste slot van een TG-seizoen ooit: https://youtu.be/5Q0Svvdrx_E
jeroenwz zegt
@Willeme: eindelijk iemand die het begrijpt! James May was en is de beste autojournalist. Heeft niet zo de neiging (schijt)lollig te doen als die andere twee en er komen ook goede dingen uit.
On topic: stoppen AUB! Deze melkkoe geeft al heel lang alleen nog maar ranzige, dunne smurrie die door moet gaan voor melk.
s7emilio zegt
Mogen van mij stoppen. Die shows keek je vroeger ook omdat er niks anders was.
Youtube is tegenwoordig een paradijs voor autoliefhebbers. Bijna dagelijks quality content.
One Take met Matt Farah, Seen Through Glass, Mr JWW om er zo maar wat te noemen. Vooral Seen Through Glass vind ik een sympathieke gozer wiens content ik standaard aanklik.