Mocht dit kloppen, dan komt de claim van Alfa Romeo dat ze een M3/M4-concurrent wilden neerzetten aardig goed uit de verf.
Daags na de eerste beelden van een Alfa Romeo Giulia QV op de Nürburgring komt de geruchtenstroom omtrent de rondetijd los. Diverse media meldden dat het de Italianen gelukt is om een rondje Nordschleife in niet meer dan 7:43 minuten af te leggen. Donders snel ja, zeker met de geldende snelheidslimiet. Voor uw referentiekader: dit is vlugger dan een Mercedes SLS AMG (7:44.42), Audi R8 V10 (de vorige, 7:44) of 911 997 GT3 RS (7:43) het rondje door de bossen van de Eifel aflegden.
Het is bovendien een klap sneller dan de M4, de benchmark der powersedans die in handen van Horst von Saurma de ‘Ring in 7:52 deed. Dat verschil van negen seconden kan een aantal verklaringen hebben. Er werd met een Italiaanse stopwatch gemeten, het gerucht dat de biturbo V6 540 pk in plaats van de originele 510 pk leverde klopt, de Giulia QV maakt simpelweg gehakt van de M4, of het is een combinatie van.
Het is nu de vraag of Alfa Romeo met deze rondetijd + bewijs naar buiten treed. Zou een mooi statement slash middelvinger richting de Duitse concurrentie zijn, zo vlak voor de IAA. Maar vooralsnog is en blijft het een gerucht dat vooral op Facebook de Alfa-fanboys in een lyrische stemming brengt.
Wij zijn naar de Seat dealer, we willen wel een keer de ring in 7 minuten doen.
UPDATE: het blijkt zelfs in 7:39 te kunnen.
xiran zegt
Hahaha naar de seat dealer. Mijn dag is weer goed.
deboes zegt
@xiran: wel genoeg olie er bij onderhandelen ….en kettingen en dsg bakken
ukbob zegt
@deboes: het zijn schoten voor open doel, maar moet er stiekem wel weer om lachen.. :)!!
deboes zegt
@ukbob: ik rij zelf in zo’n VAG draak, dus laat ik het maar zelfspot noemen, maar helaas berust het wel op feiten.
vr6audi zegt
@deboes: Ik wil nog wel eens de cijfers van die problemen, tegenover het aantal verkochte auto’s zien.
Zeker de DSG bak fabel word vaak geroepen door mensen die dan een neef hebben en daar de tante van en daar de grootmoeder van en daar weer de nicht van en die had ooit eens op een feestje gehoord dat die bakken zo slecht waren. (je snapt wat ik bedoel hoop ik)
Of door mensen die te krenterig zijn hun dsg olie op tijd te verversen.
Wij hebben 2 audi’s thuis (ja ook met die beruchte 2.0 TDI) en die hebben ons nog nooit laten staan en ook geen dure reperatie’s die niet horen.
vr6audi zegt
@vr6audi: Ohja, en olie bijvullen? Nog nooit gedaan.
vr6audi zegt
@vr6audi: Laat me mezelf maar verbeteren:
Nog nooit gedaan omdat het niet nodig is.
deboes zegt
@vr6audi: met mijn passaai uit okt 2013 ben ik nu met de 2e dsg bak bezig, iedere 1500 km een liter olie erbij, motormanagement computer is al vervangen, recentelijk een kapot differentieel, aandrijfas is al een s gebroken en dit allemaal binnen 75000 km en het hele wagenpark van ons bedrijf is VAG en je hoort dezelfde verhalen bij de koffieautomaat als we met een leenauto komen aanzetten……maar zal je even voor wezen, het ligt aan ons de bestuurders zelf, toen we nog Franse en Italiaanse auto’s hadden, kwamen dit soort grote dingen niet voor.
Audiboy zegt
Er mochten toch geen pogingen voor een rondetijd gedaan worden in de Eiffel?
gtwillem zegt
Italiaanse stopwatch. Je zit gewoon met een te hoog gewicht. Daar gaat die 30pk extra écht niet bij helpen. Zeker onder de 8 minuten is het lastig om de laatste seconden te winnen. Je ziet veelal sportauto’s die als dusdanig ontwikkeld zijn het wel halen. Maar de Giulia is onderhuids gewoon maar een huis tuin en keuken sedan. Als ik het filmpje zie met de Leon erachter, lijkt het mij sterk dat de QV even een 7:42 neerzet.
Ik denk dat ie dicht in de buurt komt van de M3, wellicht 7:50. En dan ben ik zeer positief. Dat zou al werkelijk een topprestatie zijn. En wel Horst in de Alfa laten rijden, want de coureurs onderling schelen ook nog wel een paar seconden.
bozothenutter zegt
@gtwillem: vraag ik me af….
ding weegt wat 1500Kg…..net als een M3
volgens een test op nardo 3.9 sec naar de 100…..M3 territory
waar ik wel aan twijfel is of deze tijd is neergezet met inachtneming van de snelheidslimieten….als dat nl zo is is deze alfa NOG sneller
gtwillem zegt
@bozothenutter: vooropgesteld: ik heb altijd een zwak voor Alfa’s gehad en zal dat altijd hebben. De specs die worden medegedeeld zijn geweldig. Net als met de 4C, 8C en Brera. Ook fantastische auto’s aanvankelijk, maar zakten uiteindelijk toch door het ijs om verscheidene redenen. Eigenaren bedekten dat met de mantel der liefde zoals dat hoort bij een Alfa. Een Alfa is vriend, geen auto.
Als de Giulia in staat is de hype waar te maken en de M3 rechtstreeks in de nootjes te trappen, zou dat een prestatie van topformaat zijn.
Paar dingen waar ik toch aan twijfel:
1. Die 1500kg. Een volwaardige achterwielaangedreven powersedan met meer dan 500pk. Of dat ding moet van een boel peperduur Carbon gebouwd zijn, of hij is wat zwaarder.
2. Die 3.9 seconden. Met een handbak. En achterwielaandrijving. Ik denk dat geen autotijdschrift dat gaat halen.
3. Die Ringtijd.
Als alles wél waar blijkt te zijn, vrees ik toch wel een beetje voor de prijs. M3 en C63 zitten rond de ton. Alles boven de ton is gewoon zelfmoord.
berlinetta zegt
@gtwillem: Een M3 weegt 1520 kg. Het gewicht kan dus gewoon kloppen hoor. Heb je niet al te veel duur carbon voor nodig.
Edge zegt
@berlinetta: Maar zoals we uit het verleden weten nemen Italiaanse autofabrikanten het niet heel erg nauw met de waarden die op de meetapparatuur staan. Een paar kilootjes, kilometers per uur of PK meer (of minder in het geval van kilo’s) opgeven is niks nieuws.
gtwillem zegt
@berlinetta: klopt, maar met 80pk extra heb je misschien wat extra verstevigingen nodig. Daarbij meende ik dat de Giulia ietsje groter was dan de 3-serie. Gevoelsmatig denk ik dat de QV eerder richting 1600kg gaat. Op zich nog altijd een gewicht waar je iets mee kan.
berlinetta zegt
@gtwillem: Wie weet heb je gelijk en is de reden voor die 80 pk extra het verbloemen van dat gewicht. Laten we hopen van niet. Flink minder gewicht en daarbij ook minder vermogen is wat ik liever had gezien.
ralfast zegt
@gtwillem: Eerste punt: Alfa staat voor iedereen synoniem voor roest, waarom zou je dan twijfelen over dat gewicht? Waar roest is geweest, verdwijnt immers gewicht. Geniale engineering is dat.
Tweede puntje: invloed van de coureur. Heeft Alfa dan echt een betere testpiloot in dienst dan BMW?
Derde punt: nu is iedereen in de ban van deze auto, er wordt over haar gepraat. Daarmee is Alfa sowieso een winnaar…
clarkson zegt
@gtwillem: Ik ben bang dat hij hier 120k tot 140k gaat kosten…
ghost zegt
@gtwillem: lijkt mij dus ook!
trustmeiamanengineer zegt
@gtwillem: Waarom zij hij niet aanzienlijk vlotter kunenn zijn dan de M3? Gewicht is waarschijnlijk hetzelfde, of zelfs in het voordeel van de Alfa, en hij heeft bijna 100pk meer.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: omdat vermogen niet zaligmakend is. Zeker op de Ring is vermogen niet heel erg belangrijk. Met 300-400pk kun je al heel wat bereiken. Belangrijker is dat je je snelheid zo lang mogelijk kunt vasthouden. Hoge bochtsnelheden zijn de sleutel tot succes en een snellere tijd, daar gaat extra vermogen niet bij helpen. En juist die bochtsnelheden is iets wat de M3 uitstekend voor elkaar heeft.
Als je een Giulia naar de 7:42 wilt rijden kunnen beter gewicht verwijderen en arme slicks monteren. Heb je veel meer aan dan 100pk extra.
Ah, dat is het. Ze hebben die tijd op semi slicks gezet ;-).
imdoctorbob zegt
@gtwillem: Ik ben het hier niet helemaal met je eens, ik zou zeggen dat vermogen (en koppel) juist wel redelijk belangrijk is op nurburgring en juist gewicht een stuk minder. Zeker op hoge snelheid is een beetje gewicht (of goede aero) cruciaal. Op een lager snelheid circuit had ik je gelijk gegeven daarentegen.
Semi-slick banden gaan inderdaad een hoop helpen trouwens, daar ben ik het helemaal mee eens.
gtwillem zegt
@imdoctorbob: de Nordschleife is relatief zacht voor de remmen en met een hoger gewicht wilt het nog niet zeggen dat je bij voorbaat kansloos is de bochten.
Maar de sleutel tot succes is het zoveel mogelijk snelheid meenemen in de bochten echte chicanes kent de baan niet en er zitten weinig kaarsrechte stukken (behalve het lange rechte stuk aan het eind.)
De Seat Leon en Honda Civic hebben niet bijzonder veel vermogen, maar kunnen wel veel snelheid meenemen in de bochten. Vandaar dat ze net zo snel zijn als een Diablo VT…
imdoctorbob zegt
@gtwillem: Als je dat weet: waarom zeg je dan dat ze met minder gewicht sneller zou gaat tov van extra vermogen?
gtwillem zegt
@imdoctorbob: omdat het zo is. Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
thejerk zegt
@gtwillem:
Willem, laten we nou gewoon even wachten tot de specs (gewicht etc) bekend zijn, wat je nu doet is gelul in de ruimte.
Zolang je de folder nog niet in de hand hebt gehad is het beter ons niet te vermoeien met je foldertjes wijsheden.
Ik kijk er niet raar van op als hij echt M3’s voor ontbijt gaat eten.
gtwillem zegt
@thejerk: slecht geslapen, kerel? ?
turbobrick zegt
@gtwillem: te hoog gewicht ?
Kennen we de goedkope kreten nog van die Amerikaanse patserbakken nog die alleen recht uit kunnen, bla bla bla.
2012 camaro z/28 doet het in 07:37
En de corvette Z06 in 07:19 !!!!
gtwillem zegt
@turbobrick: je haalt twee dingen door elkaar.
Voor een snelle tijd op de Nordschleife is 1500kg een behoorlijk gewicht. Voor een absolute toptijd een tikkeltje zwaar. Behalve voor de Nissan GT-R, maar die beschikt over een eigen natuurkundig krachtveld.
Dat Amerikanen niet goed kunnen sturen is natuurlijk niet waar. Er zijn talloze voorbeelde van Amerikanen die goed de bocht om gaan. De Corvette Z06 en ZR1 zijn erg snelle auto’s op de Ring, mede mogelijk gemaak door een laag gewicht ;-).
Daarbij, er is geen 2012 Camaro Z-28. Wel een ZL-1. De Z-28 is een 2014 of 2015 model, volgens mij ;-).
imdoctorbob zegt
@gtwillem: 1500 kilo is best redelijk kwa gewicht (kerb). Als ik de top 20 van wiki erbij pak dan heb ik het volgende lijstje:
tot 1000 kilo: 4 (radical 2x, donkervoort 2x)
1000 – 1200 kilo: 1 (gumpert)
1200 – 1400 kilo: 4 (911 GT2 RS, Enzo, MC12, Pagani Zonda F)
1400 – 1600 kilo: 5 (Viper ACR x2 / LFA / Corvette ZR1 / Corvette Z06)
>1600 kilo: 5 (Aventador, 918, GTR 2x, GTR Nismo, Corvette Z06)
Ik zie alleen echt exotische autos ver onder de 1500 kilo duiken. Een Porsche GT3 RS of Ferrari 458 Speciale wegen ook bijna 1400 kilo en staan niet op het lijstje bijvoorbeeld.
turbobrick zegt
@imdoctorbob: De Camaro Z28 weegt gewoon 1732 KG en dat is zonder Airco …
gtwillem zegt
@imdoctorbob: allemaal sportwagens. Hebben het voordeel van met name een lager zwaartepunt en een betere wegligging. Vaak ook nog eens met semi slicks.
hadsjikidee zegt
@gtwillem:
De 280 pk sterke Leon Cupra reed een rondetijd van 7 minuten en 58,4 seconden.
Denk niet dat die Giulia volluit ging. Sowieso verkeer in dat filmpje. En die Leon waar meneer in rijd is echt niet langzaam!!
bofkont zegt
@gtwillem: knap om alles al van een auto te weten die nog in de test fase zit, dat filmpje van gisteren zegt helemaal niets. Ik wacht de officiële tijden wel even af voor ik een waarde oordeel hier over ga geven, zou een stunt van jewelste zijn als ze dit kunnen waarmaken , ik gun het Alfa.
gtwillem zegt
@bofkont: hey, het is gelul in de ruimte, zoals @thejerk aangeeft. En dat gelul vind ik het leukste om te doen: slap over auto’s ouwehoeren. Ik heb geen account op NU.nl ;-).
Ik gun het Alfa van harte, en het lijkt me echt gaaf als ze dit waarmaken. Maar ik zie het niet zo snel gebeuren. Maar wie weet doet Alfa een ‘Nissan GT-R’. Sneller, beter en goedkoper dan de concurrentie. Maar aangezien dit Alfa’s laatste strohalm is, zie ik het niet gebeuren dat ze onder kostprijs verkocht worden ;-).
bofkont zegt
@gtwillem: Heel eerlijk gezegd tussen ons, denk ik dat je gelijk hebt.
toniominestrone zegt
Alfa moet zich niet willen spiegelen aan BMW of Audi, die wedren verliezen ze toch, ze moeten gewoon mooi gestileerde modellen produceren, dat is hun specialiteit.
berlinetta zegt
@toniominestrone: Alfa spiegelt zich ook totaal niet aan Audi, want de filosofie van beide merken kan mijns inziens niet groter verschillen.
Rob zegt
@berlinetta:
Toch heeft ie wel een punt.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dan Alfa er alles aan heeft gedaan om maar sneller te zijn dan de BMW M3/4. Persoonlijk zat ik daar helemaal niet op te wachten. Ik had het veel toffer gevonden als Alfa die péékáá wedloop gelaten had voor wat het is en terug waren gegaan naar de oorspronkelijke Giulia. Het bewijs dat je niet oneindig veel péékáás nodig hebt. Hedendaags bewijs?
Kijk naar de Toyota GT-86 op die flinterdunne bandjes.
Kijk naar de oldschool Suzuki Swift Sport.
Kijk naar de Caterham Seven 160 met Suzuki motor die liefst 80pk (!) uitspuugt.
Kijk naar de Mazda MX-5.
Kijk naar de minuscule Honda S660.
Niet direct intergalactisch snelle auto’s, maar auto’s met heel veel lol per euro. Die ik en andere gewone stervelingen op de limiet kunnen rijden zonder ons zelf te vermoorden.
Maarja, dat vind ik. En helaas koopt Alfa Romeo daar helemaal niks voor. Maar ik heb nog ijdele hoop dat die Mazda MX-5 met Alfa jasje er gewoon komt. Die zou prima in mijn opsomming kunnen passen.
berlinetta zegt
@Rob: Maar jij hebt het nu over BMW en daarmee heeft @toniominestrone ook een punt. AR spiegelt zich inderdaad wel aan BMW. Dat is overigens iets dat ik ook niet toejuich. Ga gewoon lekker je eigen weg en creëer een eigen identiteit.
Ik heb het slechts over Audi, maar AR en Audi verschillen erg veel vind ik.
Rob zegt
@berlinetta:
Ik laat maar even in het midden of je Audi en Alfa technisch kunt vergelijken, maar Audi is toch wel degelijk een concurrent van Alfa.
Hoe je het went of keert, het er nu mee eens bent of niet: de traditionele keuze is gewoon: Audi A4/6/8/etc., BMW 3/5/7/etc.-serie of Mercedes C/E/S/etc.-klasse.
BMW, Audi en Mercedes en niet anders. Lexus, Infiniti, Jaguar en in mindere mate Volvo zitten in die vijver te vissen. Niet in de Lexus, Infiniti en Jaguar vijver. Zelfde wat Alfa weer wil gaan doen. En dat is heel goed. Je moet altijd willen concurreren met de marktleiders.
Rob zegt
@Rob:
En dus durf ik wel te stellen dat Alfa wel degelijk kijkt hoe Audi haar zaakjes regelt. En dat ze zich spiegelen met Audi’s. Misschien niet op het rijgedrag, maar denk bijvoorbeeld aan zaken als bouwwijze (modulaire onderstellen), materiaalgebruik (alu, interieurafwerking), en motoren. Om maar wat te noemen.
dragonforce zegt
Ik weet dat deze alfa romeo nieuw is. Maar ik vind de alfa romeo gt en de 159 nog steeds mooier.
Ram-G-maN zegt
Zo ik heb even de tijd genomen om het ontwerp van de Giulia te laten inwerken om tot conclusie te komen dat het een teleurstelling is. Of het nu gehakt maakt van de M4/M3 of het feit dat het eindelijk achterwielaandrijving heeft laat mij allemaal koud. Het exterieur lijkt wel getekend te zijn door Ralph Gilles. Iets te een ‘Muricaanse interpretatie van Italiaans ontwerp zeg maar. Ik vind dit ontwerp meer thuis horen in de periode dat er 147 en 156 in de dealers stonden als nieuwe modellen. De Alfa Romeo 159 lijkt meer te passen in het nu. Anders gezegd. De 159 lijkt wel de opvolger van deze Giulia. Hoe perfect zou de 159 wel niet zijn geweest met rwd-configuratie en silhouet.
https://lh6.googleusercontent.com/-tYv-Van6vwY/U_YdIaMejPI/AAAAAAAABrg/nqO9C4424s4/w912-h563-no/Alfa_159_Sportwagon_3_Perfection.jpg
freezzr zegt
@AutomotiveDesigner: dit is toch echt geen spannende wagen??elke wagen waar je 200pk in rost lijkt populair, maar ik wil die ‘liefhebbers’ nog wel eens zien als deze zoSTANDAARDals-wat sedan een TwinAir motortje had met 75pk…
henkhupelschoten zegt
Wie is er nou geen alfa fanboy??
kapiteinaudi zegt
@henkhupelschoten: De butthurt BMW fanboys.
berlinetta zegt
@kapiteinaudi: Heh? Dat snap ik even niet. Als er een merk is dat een vergelijkbare filosofie heeft als BMW dan is het Alfa wel. Auto’s bouwen voor dagelijks gebruik die rijden daadwerkelijk leuk maken. Het feit dat jij waarschijnlijk iedere morgen je kont af veegt met BMW-pleepapier en BMW haat zal waarschijnlijk de reden zijn voor deze bekrompen reactie.
kapiteinaudi zegt
@berlinetta: “Diverse media meldden dat het de Italianen gelukt is om een rondje Nordschleife in niet meer dan 7:43 minuten af te leggen. ….. Het is bovendien een klap sneller dan de M4, de benchmark der powersedans die in handen van Horst von Saurma de ‘Ring in 7:52 deed.”
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat het 8 duitse minuten zijn. En dat is nog super snel!
trustmeiamanengineer zegt
Maakt mij echt geen zak uit of het nou 7:43 of 8:43 is.
Wil hem toch hebben!
osmo zegt
De mensen die zich nu een M, AMG of RS kopen zullen nooit een Giulia kopen, al is het alleen maar om hun reputatie die ze nog (onterecht) meeslepen van probleemwagens te zijn. Alfa had beter een mooi gestileerde wagen gemaakt (zoals de Giulia nu is) en er hun welbekende 3,2 V6 met een +/- 350pk ingelegd als topmodel. Die 510pk vind ik persoonlijk overkill.
geertvn zegt
@osmo: inderdaad, onterecht kwalijke reputatie. Als iemand een probleem heeft met een alfa moet hij er nooit nog één hebben, als dat gebeurt bij een Audi, BMW of Mercedes dekken ze dit toe met de mantel der liefde. Een kennis van mij reed in een BMW Z4M (nieuw) en heeft hem na een jaar weg gedaan. De auto stond meer bij de dealer dan bij hem thuis. (motorische problemen) wat koopt hij vervolgens… Een BMW!
xiran zegt
@geertvn: dat heb ik met een Audi fanboy meegemaakt. De oude was de deur uit en toen gelijk een nieuwe kopen.
stationcar zegt
Hoe snel dat ding ook over de ring vliegt in de M3 achtige uitvoering maakt feitelijk niet uit. Het succes van het model wordt bepaald door hoe de gewone versie eruit ziet en hoe de leasetarieven en bijtellingsdingen uitvallen. Dat maakt of breekt een auto, niet dit soort spierballenvertoon.
Hoewel dit natuurlijk wel veel leuker is :-)
ettie zegt
Waar moet de kentekenplaat op de voorbumper gemonteerd worden?
mashell zegt
@ettie: zoals altijd bij recente Alfa’s lelijk uit het midden.
ettie zegt
@mashell: dat dacht ik dus ook, maar kijk eens naar de vorm van de bumper op die plek, op de giulietta bijvoorbeeld is de bumper daar vlak, bij deze zitten er allerlei hoekjes en rondingen in
trustmeiamanengineer zegt
@mashell: @ettie: Ik snap dat gehuil om die nummerplaat nooit. Ziet er prima uit als ‘ie gewoon netjes aan de linker kant zit.
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Er bestaat daadwerkelijk zoiets als asymmetriefobie.
ettie zegt
@trustmeiamanengineer: dit gaat er niet netjes uit zien, daar heeft de bumper te veel hoekjes en gaten voor
deboes zegt
@ettie: kan toch gewoon met een paar tyraps een beethe halflos en scheef aan heras gaas in grille hangen…wel een beetje scheef natuurlijk, zie je ook een stuk minder van dat lelijke hekwerk.
sjeppie156 zegt
nou als het zo’n artikel werkt had ik hem nog geen eens getipt. Grapje zie de humor er wel van in!
Rhyo zegt
Hij heeft ook aanzienlijk meer vermogen dan zijn BMW concurrenten M3/M4. Dus zou best kunnen, maar door dit vermogensverschil zou je hem in principe net zo goed met een GTR kunnen vergelijken. Wanneer zijn auto’s concurrenten? Het formaat van de auto? Het vermogen? Aantal deuren? Of wat de media zegt?
gtwillem zegt
@rhyo:
Simpel:
1. Prijs
2. Afmetingen/gewichten
3. Prestaties/verbruik
Rhyo zegt
@gtwillem: thnx! Bij punten 1 en 2 klopt dit wel. Punt 3 twijfel. Daarbij zal degelijkheid en of afwerking ook wel een punt zijn. Daarbij komt kijken.. Op een of andere manier is een M3 of M4 altijd wel een maatstaf geweest. Ondanks dat deze altijd minder vermogen heeft gehad ivm de concurrenten.
stationcar zegt
@Rhyo:
Veel vermogen in de zin van PK’s zegt niet alles over een rondetijd, er zijn meer factoren die een rol spelen zoals afstelling en balans van de auto, de opbouw van het vermogen, het gewicht van de auto, of het droog is of nat en uiteraard de coureur.
Veel PK’s is handig als je heel hard rechtdoor wil maar niet persé noodzakelijk voor een snelle rondetijd.
Rhyo zegt
@stationcar: dat begrijp ik. Ik heb ook niet beweerd dat pk’s een beslissende factor is voor het halen van deze rondetijd. Echter de specs van deze auto maken de tijd niet ongeloofwaardig. Ik doelde meer op de vergelijking met de M4/M3. De Alfa zit met dit vermogen bijna in een andere klasse, denk hierbij aan 911 Turbo, GTR enz. Ik wil niet weten hoe snel de M4 GTS wordt. Even wachten maar wat Alfa uitbrengt.
berlinetta zegt
@Rhyo: Hij heeft evenveel vermogen als een C63s en die valt ook in dezelfde klasse als de M’s. BMW heeft altijd minder vermogen gehad dan de directe concurrenten, maar maakt dat goed met een goed uitgebalanceerd onderstel.
Ilquadrifoglio zegt
Waarom zou je Giulia QV dat niet kunnen halen?
Zelfde gewicht als de M4: check
109 pk meer dan de M4: check
Actieve aerodynamica: check
Ferrari ontwikkelde V6: check
Ongetwijfeld een goed chassis: check
Het wel begrepen dat de bak het na deze ronde heeft opgegeven :D
sjeppie156 zegt
@Ilquadrifoglio: en een deel van de ophanging
Ilquadrifoglio zegt
@sjeppie156: Inderdaad.. Heb begrepen dat er wellicht nog meer uit te halen valt. AR wil terug met een versie die beter tegen het geweld is opgewassen, om uiteindelijk een definitieve tijd te kunnen claimen.
osmo zegt
@Ilquadrifoglio: En wat voor banden lagen onder de Alfa en M4?
Ilquadrifoglio zegt
@osmo: Geen idee… Het is wachten tot dit wordt bevestigd.
ya314 zegt
@Ilquadrifoglio: Snelle tijd komt door het veel lagere gewicht. Naar het schijnt is tijdens de eerste helft van de ronde al 100 kg roest van de wagen gevallen.
Ilquadrifoglio zegt
@ya314: Geen idee. Maar pak je fiets en ga even zelf een kijkje nemen! ;)
trustmeiamanengineer zegt
@ya314: ha ha, 1970 wil z’n grap terug…
danielj zegt
@ya314: Idd, hopelijk wordt dat in de toekomst (2001 ofzo) beter.
berlinetta zegt
Even mierenneuken @Ricardo: Een M4 kan nooit de benchmark der powersedans zijn. Daarvoor mist ie twee deuren.
Dat gezegd hebbende: qua rijgedrag is de M4 wel de benchmark (al dan niet met andere concurrenten, voor de haters). Hoewel Alfa ook zeker weet hoe ze goed sturende auto’s moeten bouwen, weten ze dit niet zo goed dat ze 10 sec sneller zijn dan BMW op de Ring. Ook niet met 80 pk meer.
Edge zegt
Zelfs als dit niet waar blijkt te zijn ben ik heel erg benieuwd naar de impact van die snelheidslimieten. Hoeveel seconden per rondje scheelt dat nou werkelijk?
Rob zegt
Ach, leuk weetje voor de cijferneukers onder ons waar je precies niks mee kunt.
En dan komt morgen Mercedes met de nieuwe C-klasse “Quinsy Gario Series” en die doet dat rondje in 7 minuten en 40 seconden. Kunnen de Mercedes fanbois weer juichen.
En dan komt overmorgen BMW met de M3 “Nu-Nog-Sneller Edtion Hommage Tribute”. Die een rondje doet in 7 minuten en 39 seconden. Kunnen de BMW fanbois weer juichen.
Ik wacht wel even op de Giulia met 1750 motor zonder allerlei spoilers, uitlaten en ander irrelevante toestanden. Misschien dat ie dan ook nog eens mooi wordt…..
Edge zegt
@Rob: Precies. 1750 motor en eventueel een TI pakketje erop om hem sportief, maar niet extreem sportief te maken en klaar is Kees. Of in jouw geval Rob.
geertvn zegt
@Rob: naar het schijnt komt er een twee liter met verschillende vermogens tot +300 pk.
henkhupelschoten zegt
@Rob: Leer het nou eens, mercedes kent geen fanboys, alleen liefhebbers. Bmw, audi en lambo heeft fanboys!!!
Rob zegt
@henkhupelschoten:
Fanbois, liefhebbers; what’s in a name…
Noem het wat je wilt. Ik doel op mensen die zich willens en wetens, soms tegen beter weten in, beperken tot één embleempje. En ja, ook Mercedes heeft dat type mensen als aanhangers.
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Staat dat in de 10 geboden van de Mercedes-bijbel?
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: Ja, nog nooit van gehoord?
hans75 zegt
@henkhupelschoten: mercedes kent idd geen fanboys… die heten taxichauffeurs
henkhupelschoten zegt
@hans75: die heb je vast en zeker zelf bedacht die grap he?…….
mrrallycross zegt
Kan je m niet beter vergelijken met een m5
g40freak zegt
zolang een seat stationwagon het ding redelijk bijhoudt op de ring, zal het wel opgeklopte italiaanse lucht zijn.
berlinetta zegt
@g40freak: Feit is alleen dat die auto’s niet zichzelf besturen. Het gaat er ook om wie erin zit. Dat maakt meestal een wereld van verschil.
g40freak zegt
@berlinetta: dat geloof ik gelijk, maar een fabrikant zal niet snel een amateur in prototypes zetten, gok ik zo.
berlinetta zegt
@g40freak: Maar jij hebt het over Seat en ik ging er even vanuit dat je het had over het filmpje van gisteren. Dat heeft niks met de fabrikanten te maken.
markoh zegt
En nu 10 rondjes achter elkaar.
Denk dat na 5 rondjes de sleepwagen mag komen.
lekbak zegt
Die tijd is waarschijnlijk technisch wel mogelijk, mits er een beetje Italiaans gespeeld wordt. Iets andere banden, schroefje op de turbo aangedraaid en de achterbank eruit ofzo.
Maar ik vraag me vooral af hoe een auto rijdt die zulke tijden neer kan zetten. Er moeten concessies gedaan zijn wat betreft dagelijks gebruik.
g40freak zegt
@lekbak: ik moet gelijk aan james may denken die in de vauxhall/opel corsa opc/vxr nurburgring edition reed.
turbobrick zegt
Niet echt impressive jongens … Zelfs de Camaro Z/28 doet het in 07:37 En dat dit ook geen lichtgewicht en volgens de meesten hier snappen die Yanken niks van wegligging …….
Ja tuurlijk, think again.
gtwillem zegt
@turbobrick:
Dus eerst leg je bij anderen de woorden in de mond om deze vervolgens later tegen te spreken. Politiek iets voor jou?
Betreft de Chevy. De Z/28 is wel een lichtgewicht Camaro. Speciaal voor het circuit gebouwd. Met 305 brede semislicks rondom en gigantische keramische remschijven en een lichte 7.0 LS7 V8 diep achterin de neus. Het is een heel klein blok, dus past makkelijk. Dat is wel een garantie voor een goede Ringtijd ;-).
turbobrick zegt
@gtwillem: Je begrijpt me denk ik verkeerd. Dit is bedoeld naar hen die altijd maar roepen dat die Musclecars alleen maar rechtuit kunnen en een wegligging hebben van 0.
Ondertussen zijn ze impressed met deze tijd anno 2015 (hard op weg naar 2016).
Vwb het gewicht denk ik dat jij je lelijk vergist, hij is idd een ‘lightweight’ met slechts 1732 KG !!!!
Snap je nu waar ik op doel dat die jubel tijd niet zo bijzonder is.
En het was idd een 2014 Z28 en onder semi natte omstandigheden en Video confirmed.
gtwillem zegt
@turbobrick: het is niet allen het gewicht, maar ook de verdeling ervan. Een Camaro os gigantisch. Staat op het VF Commodore platform, dat is groter dan het E-klasse platform. Dan is die 1732kg zo zwaar nog niet. Zeker als je bedenkt dat de kleine motor bijkans in het midden ligt. En dat er 305 brede semislicks om heen liggen. Dat ding heeft een waanzinnige tractie.
vespinie zegt
De tering de alfa grappen zijn echt heel goed hier. Beetje niveau Verstappen plus grindbak.
Elke auto liefhebber zou toch blij moeten zijn dat ze überhaupt nog een nieuw model op de markt brengen .
stationcar zegt
@vespinie:
Waar héb je het over?
alfablog zegt
Titel zegt 7:42, foto 7:43
clarkson zegt
@alfablog: Scherp !
clarkson zegt
Ik geloof ze wel.
spylegion zegt
iig fijn dat ze een achterwiel aangedreven power sedan maken. Hulde Alfa!
philipf zegt
Das flink rap!
ds3thp zegt
Nou nou, 10 sec sneller dan de Megane RS Trophy met pakweg het dubbele aan vermogen….
Wil trouwens niet zeggen dat dit gewoon heel erg snel is!!
cgreg zegt
@ds3thp: uitleg waarom staat meerdere malen hierboven beschreven. Dat een megane rs de zelfde tijd neer zet als een m3 wil niet zeggen dat hij hem bij kan houden op de weg.
Alfarobert zegt
Snap niet waarom die rondetijd op de Ring nu zo belangrijk is. Wil je een mooie auto of een BMW? Dan ga ik voor een mooie auto waar je dagelijks met plezier in rijdt. Met een M3 ben je verplicht om met rokende banden bij het stoplicht te vertrekken,toch? Driften over de rotonde hoort er ook bij,etc.Zo wordt de Beemer hier neergezet.Maw dom gelul waar je in de praktijk niks aan hebt.
geertvn zegt
@Alfarobert: juist, met 500 pk komt zelfs een container met vierkante wielen nog goed vooruit. Die rondetijd heeft geen belang . De meeste mensen die met zo een auto rijden komen nooit op een circuit. Buiten enkele stoplichtsprintjes gebruiken ze bijna nooit het volle vermogen laat staan het volledige potentieel van zulks een auto.
RobUSA zegt
Pfff dat scheelde weinig of hij had mijn Camaro ZL1 eraf gereden 7.41.
Rob zegt
@RobUSA:
Stel dat dat het wel gebeurt was: had je daar dan werkelijk 1 seconden wakker van gelegen? Nee toch? ;-)
pielemuis zegt
Een leuk ding om te zien , en zal vast rap lopen. Maar ben benieuwd hoeveel er het straatbeeld zullen halen. Iedereen was helemaal lyrisch over de GT86, maar ook die komen we weinig in het wild tegen.
geertvn zegt
@pielemuis: geheel andere auto natuurlijk. Een budget vriendelijke kleine coupe die wat prestaties betreft niet mee kan met de huidige gti’s . Een auto voor de liefhebber die behalve er leuk uitzien alleen maar nadelen heeft.
gtwillem zegt
@geertvn: ik ben het wel met @pielemuis eens, eigenlijk. Er zijn zoveel auto’s waar de liefhebber lyrisch over is. En het grote publiek vind het ook leuk. Om vervolgens massaal bij de gevestigde orde een grijze muis te bestellen.
Rob zegt
@pielemuis:
140 Toyotatjes zijn er in Nederland verkocht (volgens Autoweek cijfers), Subaru BRZ noemen ze niet eens…
Erg weinig inderdaad. Dan wint het praktische gemak van een Golfje GTI en consorten het toch van de lol die zo’n Toyota biedt denk ik.
gtwillem zegt
@Rob: mijn dealer zij dat er zo rond de 35 BRZ’s rondrijden in NL. En er staan er nog wat bij dealers.
Rob zegt
@gtwillem:
Pffff, wat weinig…. Jammer zeg.
eelco74 zegt
Top dat alle “mijn merk gaat traditioneel het snelste over de NB” nu volledig in de war zijn en de meest prachtige argumenten aan dragen waarom het niet zo kan zijn. Volledig uit hun comfort zone geduwd door de giulia. Dat is nou nog eens reclame.
Ik van het prachtig, maar ik wil graag de Giulia Sw in een dikke diesel. En als een paella Volkswagen sneller over de NBR gaat zal het me worst wezen.
Ilquadrifoglio zegt
@eelco74: Geweldig inderdaad! Men vergeet voor het gemak dat er juist op dit gebied binnen FCA ontzettend veel kennis is.
aamvoort zegt
7:39 is officieel