Wat is eigenlijk de leukste familieauto met 400 liter aan bagageruimte? Wij wisten het ook niet!
Veelal krijgen we de vraag of de aanvragen bij Autoblog advies ‘door echte mensen’ gedaan wordt. Ondanks dat we soms een grapje ertussen door doen (Max uit Hasselt, Mark uit Den Haag) zal het jullie behagen dat het echte mensen zijn! Sterker nog, we hebben veel meer aanvragen dan dat we de rubriek behandelen. Daarvoor onze hartelijke dank: daar maken wij immers content mee!
Soms kan het gebeuren dat je aanvraag niet behandeld wordt, maar het kan zeker geen kwaad om eens een aanvraag extra op te sturen of ons aan te spreken in de commentsectie. Want in dit geval hebben we een toffe aanvraag van…. Silvester! Wellicht kunnen jullie hem wel onder zijn accountnaam ‘PunicaOase’.
Silvester is op zoek naar een nieuwe auto. Samen met zijn vrouw en 3-jarige is het niet zo heel erg moeilijk. Op dit moment hebben ze een Mini Clubman Cooper S, eentje die flink wat kabaal maakt met klappen in de uitlaat. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ze zijn nu op zoek naar iets anders. De minimale eis: vijf deuren en 400 liter bagageruimte. Kijk, daar kunnen we wat mee. Verder mag het van alles zijn. Zelfs hebben ze al gekeken naar een BMW X3 of Land Rover Range Rover Velar. Maar is er nog meer?
De wensen en eisen voor een familieauto met 400 liter bagageruimte kun je hieronder bekijken:
Huidige auto / vorige auto’s | Mini Clubman Cooper S met sportuitlaat |
Koop / lease | Koop |
Budget | 65.000 euro |
Jaarkilometrage | 20.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf | Uit de Mini gegroeid |
Gezins samenstelling | Getrouwd, één driejarige |
Voorkeursmodellen | Range Rover Velar |
No-go | Hybride, plug-in |
Land Rover Range Rover Velar P250 AWD R-Dynamic
€ 64.950
2018
50.000 km
Bagageruimte: 568 liter / 1374 liter
Ja, de optie Range Rover Velar kan. Maar moet je het willen? De Range Rover Velar is in principe een goede auto. Qua uitstraling is het misschien wel de mooiste crossover ooit gemaakt. Het gebrek aan tierlantijntjes en de fraaie proporties geven het een zeer chic voorkomen. Reken er maar op dat het exterieurdesign van de Range Rover Velar heel goed oud wordt.
De aandrijflijn is, tjsa, hoe zullen we het eens zeggen: meh. Het is een vrij zware auto en de motor is niet overbemeten. Je moet dus flink trappen voor een beetje acceptabele snelheid. Wat dat betreft past de 250 pk sterke diesel beter bij de auto (dankzij het hogere koppel).
Jaguar XF Sportbrake 25T R-Sport (X260)
€ 56.900
2020
35.000 km
Bagageruimte: 565 liter (1.700 liter met de bank plat)
Nee, als je in een stijlvolle Britse familieauto met 400 liter kofferruimte wil rijden en een niet al te dikke motor wenst: check de Jaguar XF Sportbrake! Dat is wellicht een van de mooiste stationwagons waar niemand over praat. In dit geval heb je dezelfde motor als bovenstaande Velar, maar in plaats van ‘net acceptabel’ is het gewoon prima in de XF. Een sport monster is het niet, maar het is meer dan adequaat.
De rijeigenschappen van de Jaguar zijn een stuk beter: veel meer dynamiek en controle zonder dat je aan comfort echt inlevert. Dat onderstel is toch wel een kunststukje van de XF. In de R-Sport uitvoering ziet ‘ie er iets sportiever uit. De meeste compleet uitgevoerde modellen hadden dit pakket, maar het is zeker niet verplicht. Er zijn ook écht oude-mannen-uitvoeringen te vinden.
Kia Stinger GT 3.3 V6 (CK)
€ 58.500
2017
15.000 km
Bagageruimte: 406 liter (1.114 liter met bank plat)
Kijk, het mooie is dat je niet al je geld hoeft uit te geven. Maar je kan ook gewoon minder uitgeven en meer krijgen voor je geld. Qua formaat zit de Stinger een beetje tussen een BMW 3 Serie en BMW 5 Serie in. Maar de Kia Stinger ziet er gewoon beter uit dan beide. Dashboardknuffelaars zullen zeggen dat het interieur van de Kia ‘plastic fantastic’ is. De Stinger is minder fraai van binnen dan een Duitser, maar het verschil is niet zo heel groot. Zuid-Koreanen zetten flinke stappen en stiekem worden Duitsers elke generatie plastiekeriger (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen).
Maar stiekem heb je met zo’n Stinger alles wat je wil. Zo’n GT zit volgehangen met uitrusting en je hebt voorlopig nog even fabrieksgarantie. Het enige is misschien dat je niet zoveel aan een Kia wil uitgeven. Voor minder vind je ook een bijna nieuwe Stinger. Voor een ton is het natuurlijk gekkenwerk, maar voor de helft en nauwelijks extra kilometers is het een geweldige aanbieding. Oh, en het is nét een familieauto met 400 liter bagageruimte: 406!
Alfa Romeo Stelvio Veloce Q4 (949)
€ 61.950
2021
10.000 km
Bagageruimte: 525 liter (1.600 liter met de bank plat)
Ja, deze komt geregeld voorbij, zo ook in deze zoektocht naar een familieauto met 400 liter bagageruimte. Daar is een goede reden voor. Alfa Romeo’s zijn cool. Dat niet alleen, de Stelvio is de perfecte auto voor de persoon die een sportsedan wil, maar de eega een crossover. Je hebt een hogere zitpositie, makkelijk instap en vakje voor de incontinentieluiers. De Alfa Romeo Stelvio staat echter op hetzelfde Giorgio-platform als de Giulia en dat houdt in dat de auto ‘in de basis’ achterwielaandrijving heeft.
Sterker nog, voor het type auto is de Stelvio erg licht en voor een viercilinder crossover zijn de prestaties meer dan keurig. In het budget kun je op zoek naar een recent model met luxe uitrusting en weinig kilometers. Of, ga voor een iets oudere Quadrifoglio met weer kilometers.
Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro Pro Line Plus (4K8)
€ 64.990
2018
65.000 km
Bagageruimte: 535 liter (1.390 liter met de bank plat)
De tweede generatie Audi A7 is flink zeldzamer dan de eerste. Dat terwijl deze generatie meer afwijkend is van de A6. Het is in technische zin een Audi A6, maar dan met een veel vlotter voorkomen en een hele fraaie daklijn. Het toffe van deze Audi is dat de auto alsnog heel erg praktisch is. Het is geen sedan, maar een flinke liftback (nee, we gaan niet vijfdeurscoupé zeggen).
Met het budget kun je net een dikke zescilinder scoren! De meesten hebben tegenwoordig een viercilinder (al dan niet als hybride) en die V6 met 354 pk past simpelweg het beste bij de auto. Meer dan vlot zat en welgemanierd. Voor zijn soort niet eens heel erg dorstig. Ook lekker is de vierwielaandrijving. Zeker in gladde omstandigheden geeft het extra zekerheid. Onverwachts best een praktische familieauto met 400 liter, eh, 535 liter bagageruimte!
Volvo V90 Cross Country B5 Pro
€ 64.450
2021
25.000 km
Bagageruimte: 560 liter (1.526 liter met de bank plat)
Een Volvo is het aangewezen merk als je een familieauto met 400 liter zoekt of heel veel meer liters. Waarom kijk je niet naar de Cross Country-versie van de Volvo V90? Die staat stiekem ook erg hoog op de poten, maar is stiekem gewoon een stationwagon. Bij de V90 Cross Country is er duidelijk gekozen voor een comfortabele afstelling van alles. Het is dus in niets een sportieve auto en dat maakt ‘m meteen zo prettig.
Qua interieur is het een schitterende auto: topstoelen, prima infotainment en een erg rijke uitrusting. Om te rijden is het comfortabel, maar de aandrijflijn is slechts een ruime voldoende. Met 250 pk, vierwielaandrijving en een automaat verwacht je simpelweg meer. De Aisin-bak is niet zo fijn als een ZF en de motor kan best een keel opzetten. Maar ja, daar staat tegenover dat de waar voor je geld ongekend is, want deze auto is slechts een jaartje oud. Een paar jaar oude Ocean Race-uitvoering lukt met gemak.
Semi-Yolo: Porsche Panamera GTS (970)
€ 64.950
2014
65.000 km
Bagageruimte: 445 liter (1.263 liter met de bank plat)
Een van de dikste en minst besproken sport-‘sedans’ is deze Porsche Panamera. Het is geen sedan, maar een hatchback. Een liftback, zo u wil. Daardoor is het ook een handige familieauto met 400 liter kofferbak (stiekem zelfs een beetje meer). Mede dankzij de ietwat opmerkelijke vormgeving is de Panamera verrassend praktisch! Het is niet de snelste Panamera, maar in het dagelijks gebruik misschien wel de beste. De motor is de atmosferische 4.8 met 440 pk. Natuurlijk, dat is aanzienlijk minder dan een (bijvoorbeeld) een BMW M5 heeft, maar dankzij de vierwielaandrijving kun je het ook goed kwijt.
Maar het is zijn niet de prestaties die bijzonder zijn, maar het het totaalpakket. Het interieur is luxe, strak en van zeer hoge kwaliteit. De zitpositie is ongekend goed. De wegligging formidabel. Daarbij klinkt de V8 heerlijk en is het een Porsche. Dat heeft toch wat meer cachet dan een ander Duits merk. In het budget wel te vinden, maar het is niet dik gezaaid. Wel een dingetje, het is niet meer de meest moderne auto qua infotainment.
YOLO: Mercedes-AMG C63S Estate
€ 62.950
2016
40.000 km
Bagageruimte: 490 liter (1.510 liter met de bank plat)
Onlangs is er een nieuwe C63 gelanceerd en potjandorie, wat is dat een dikke auto geworden. Qua afmetingen, qua prestaties en qua gewicht. Maar zelfs Mercedes weet dat je veel liever deze hebt. De Mercedes-AMG C63S Estate is de dikste stationwagon die ooit gebouwd is. Natuurlijk, die 4.0 biturbo V8 domineert de complete beleving van de auto. Echter, deze Mercedes-Benz C-Klasse van deze generatie is gewoon een steengoede auto. De styling is nauwelijks veranderd, dus in tegenstelling tot de S204 rijdt je met de S205 niet ineens in een verouderd model.
Het interieur van de Mercedes-Benz zit goed in elkaar én is gewoon fraai vormgegeven. Daarbij heeft de auto verrassend veel comfort. Je kunt ‘m echt gebruiken als relaxte stationwagon. De motor is wel ietsje te veel voor het chassis. Dus investeren in een beter onderstel levert je meer op dan meer vermogen. In het budget kun je kiezen uit voldoende exemplaren met niet al veel kilometers. Het verbruik is niet eens zo heel gek als je normaal doet, maar catastrofaal als je het potentieel aanspreekt. En laten we eerlijk zijn, dat ga je geregeld doen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
banderas zegt
400l houdt niet per se over als familieauto.
Flutterbear zegt
Dat is meer dan een Clio en iets minder dan een Clio Estate, meer dan genoeg voor met één kind. Pas wanneer je met twee wilt gaan kamperen en je een van de bovenstaande ruimte wonders nodig.
PunicaOase zegt
Het is meer dan de Clubman (360 liter) en daar konden we altijd alles wel in meenemen..
bart1976 zegt
Hoeveel liter bagage ruimte heeft een witte Audi A6 eigenlijk?
pignon zegt
Familiestudies. Dan denk je in eerste instantie aan een stationcar. Uit het lijstje steekt wat mij betreft de Jaguar er met kop en schouders bovenuit. En als het een SUV mag zijn, of moet zijn van een gezinslid, . . . . Tja, dan is er zoveel keus. Dan zou ik voor een Range Rover L322 gaan. Voor ca €40k heb je keuze. Rest van geld is voor brandstof, bekeuringen en bovenmatig onderhoud. Het geld gaat wel op.
kniesoor zegt
Inderdaad, dat ‘bovenmatig onderhoud’ is (ook) bij de recentere Range Rovers wel een dingetje. Ze hebben op het gebied van betrouwbaarheid/probleemloosheid een wat moeizame reputatie.
VolvoXCseries zegt
Naar een X3 hebben ze al gekeken. Dan zou ik direct voor een 30e gaan.
singer zegt
De A7 lijkt mij het fijnste en de C63 het leukste. Qua restwaarde zal die het ook wel wat beter doen nu de nieuwe C63 een 4 cylindertje is geworden.
BMW M550i xDrive is ook voor dit geld te vinden en lijkt mij met het comfortabelere onderstel maar wel de 4.4 V8 een mooi alternatief voor de A7 & C63.
Nadeel van dit soort auto’s is dat alles er om heen ook zo veel duurder is. Het is niet alleen de aanschafprijs dat telt in dit segment helaas.
tmon zegt
Wat een droomlijstje autos, de jag, de volvo, de mercedes, de kia. Stiekem de audi ook wel. Wat een heerlijke positie om in te verkeren.
Johanneke zegt
Die Stelvio, in het wit. Hoe wil je een auto verpesten. Sowieso snap ik niet dat mensen moeilijk veel geld aan een auto uit geven en dan zeggen, ja, doe maar het allersaaiste lelijkste en goedkoopste wat je hebt, wit. Reed gisteren nog achter een witte Q7. Triest toch, zo veel geld uitgegeven, niet eens iets over gehad voor een mooi kleurtje.
iannuzi zegt
Heeft denk ik met levensfase te maken. Voordat ik een gezin had kocht ik een auto die ik mooi vond…. Met een gezin intresseert mij dat geen pepernoot meer. Alles moet functioneel zijn. Al is de auto roze.
mp014 zegt
Ik begrijp niet hoe een mooie kleur de auto minder functioneel kan maken? Of bedoel je dat een lelijke kleur de auto goedkoper maakt waardoor je meer functionaliteit kan kopen voor de zelfde prijs?
kuip zegt
Tsja ieder zijn ding.. Ik heb nu zelf 2 kleine zoontjes van 3 en 10 maanden oud, maar ik kan prima uit de voeten met m’n 5 serie sedan.
Zie mijzelf echt niet in een zaaddodend “funcionele” auto rijden. Voor wat een auto kost mag het ook nog leuk zijn en plezier brengen wat mij betreft.
maxk91 zegt
Ik zou ook naar de BMW 630/640 GT kijken. Ruim en luxe aangeklede auto’s.
Je moet wel van de carrosserie stijl houden, maar m.i. Beter gelukt dan de 5 GT’s.
kniesoor zegt
Zo’n Panamera is in mijn ogen een geweldige oto. Misschien niet perse het mooiste wat er op aarde rondhobbelt, maar het rijdt in de hier genoemde versie érg goed. En je zit in een fraai interieur. Als je de kans krijgt er één met een Burmester high-end 3D audio op de kop tikken. Voor het geval je een keer naar iets anders dan de V8 wil luisteren.
Turbo S zegt
Ik kan het beamen, hoewel ik het met de Bose ipv de Burmester installatie moet doen. Is ook zeker geen straf maar deze auto koop je inderdaad voor het geluid van de V8. Ik heb de mijne nu bijna 2,5 jaar en krijg nog iedere keer als ik hem start een brede glimlach op mijn gezicht.
Voor iemand die niet al te veel kilometers rijdt kan ik hem zeker aanbevelen. Maak je veel kilometers dan zou ik toch voor iets anders kiezen want de brandstofkosten lopen dan al gauw de spuigaten uit. Je wilt tenslotte als je erin rijdt die V8 ook horen brullen.
kniesoor zegt
Qua dat laatste moet ik bekennen, dat ik daar even niet aan gedacht had. Ik heb ‘m een weekend als demo gereden, dan besteed je daar niet zoveel aandacht aan. Maar inderdaad wel iets om rekening mee te houden, zeker als je er zoals Punica 20K kilometers per jaar mee gaat rijden.
sabrerator zegt
Zo’n Jaguar. In ouwelullenspec.
Donkergroen of donkerblauw met crème leer en alles chroom wat chroom hoort te zijn. Zilverkleurige velgen met rode naafkapjes. En een zespitter.
ukbob zegt
Dit!
Zou in ieder geval mijn keus zijn uit dit lijstje.
camber24 zegt
Je hebt al naar de X3 gekeken. Ik heb zo’n ding, de G01. Hier wordt vaak afgegeven op SUV’s maar hij staat al op je shortlist, ik mis het in het overzicht van suggesties. Het is een van de prettigste auto’s die ik gehad heb tot nu toe, waarschijnlijk zelfs de allerfijnste. Binnen jouw budget kun je met wat zoekwerk een leuke 40M versie vinden. 360 pk, in een ruime auto die het beste stuurt in zijn klasse (volgens Auto, Motor, und Sport). Anders wellicht de hierboven voorgestelde 30e, maar dat is qua stuurgedrag weer een geheel andere beleving. Alternatief zijn de 30i of de 20i met een chippie.
stekkerkoning zegt
Uiteraard zie ik de bui al hangen, maar er staat niet dat het niet volledig elektrisch mag zijn. Binnen budget koop je een nieuwe Hyundai Ioniq 5 of een Tesla Model Y. Dat zijn meer dan prima gezinsbakken die ook zeer geschikt zijn voor grote dagafstanden.
mp014 zegt
Vorig jaar zomer heb ik ongeveer een zelfde soort situatie aan de hand gehad, ik moest ook een nieuwe gezinsauto. Mijn keuze is toen gevallen op de Volvo V90CC en ik ben er ontzettend tevreden over! Enige verschil met bovenstaande is dat ik die Volvo voor 32k heb gekocht en met meer opties dan deze hier…. Heerlijke diesel motor (D5) er in broem broem
PunicaOase zegt
@Willeme: dankjewel voor al het uitzoekwerk en de tips! Super!
En ook iedereen die hier nog extra tips heeft gegeven, haha!
Heb het ook gelijk aan m’n vrouw laten zien. Er zitten auto’s bij waar ik helemaal niet aan heb gedacht, zoals de A7 en Stelvio. Daar ga ik wat meer over nazoeken en eens proefrijden. En tsja die C63 dat is wel echt een droomauto, maar ik ben echt (te?) bang dat de onderhoudskosten te gortig zijn.. (benzine en banden boeien me niet zo dat is te overzien, maar onderdelen en elektronica lijken me wel stervensduur). Oh ja, en m’n vrouw wil die Panamera, want de mooiste.. hoor je toch niet vaak :-)
Turbo S zegt
Bij 20k kilometers per jaar zullen de brandstofkosten van een Panamera GTS de onderhoudskosten doen verbleken bij een voor deze auto gepaste rijstijl. Heb de mijne in onderhoud bij de Porsche dealer dus ik kan het weten. De onderhoudsintervallen zijn om de 2 jaar of na 30k kilometers.
Voor de rest moet ik zeggen dat je vrouw een goede smaak heeft 😉.
Er is weinig tot niets wat je meer beleving geeft in een gezinsauto.
BRT zegt
Hoezo een SUV? Mijn eerste gedachte was een 330e. Eventueel behoorlijk snel te maken met een kleine ingreep. Er staat ook een enkele 530e te koop voor dit budget..
V8Vantage zegt
Een Mercedes E43 AMG Estate?
redbeams zegt
Een Infiniti QX70 en je houdt nog budget over plus dat het iets aparts is en niet doorsnee koek 😉
cheatah zegt
Zou ik persoonlijk voor een Mercedes CLS Shooting brake van de vorige generatie gaan als je aan niet al te veel kofferbak ruimte genoeg hebt!
cloverleaf zegt
Zit zelf aan een XF te denken, diesel. Hoe zijn de running costs, onderhoud en onderdelen?
cossiekiller zegt
Heb met de XF sportbrake gereden. De 250pk benzineversie is net te weinig om echt plezier te hebben.
Maar qua onderstel wel één van de leukste opties.
Maar ben zelf voor de CLS brake gegaan, hier krijg je met de achterbank plat ook 2 fietsen in en kan je de koffer gewoon sluiten achteraf. Dus niet zo klein als velen denken.
Voor een 350 of 400 versie gaan en cruisen maar.