Voormalige Aston Martin-werknemers blazen een Italiaans merk nieuw leven in, met behulp van Giugiaro. Klinkt goed!
We worden al jarenlang links en rechts om de oren geslagen met nieuwe sportwagenfabrikanten, maar vandaag hebben we toch een interessante. Niet alleen omdat deze nieuwkomer een historische merknaam heeft, maar ook omdat er een paar grote namen bij betrokken zijn.
We hebben het over Bizzarrini, dat uit de dood is herrezen. Over deze comeback-plannen schreven we 2020 al. Soms hoor je daar vervolgens nooit meer over, maar deze keer dus wel. Na eerst de 5300 GT Revival gebouwd te hebben, komt Bizzarrini nu met een gloednieuwe sportwagen.
We krijgen de auto nog niet in zijn geheel te zien, maar we krijgen wel alvast een paar close-ups voorgeschoteld. Die zien er veelbelovend uit. Dat mag ook wel, want de auto is ontworpen door niemand minder dan Giorgetto Giugaro, samen met zijn zoon Fabrizio. De inmiddels 84-jarige meesterontwerper tekende destijds ook de Bizzarrini 5300 GT.
De nieuwe supercar krijgt de naam Bizzarrini Giotto. Dit is dus een eerbetoon aan Giotto Bizzarrini himself. Hij was niet alleen de oprichter van Bizzarrini, maar speelde ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de meest legendarische auto ooit: de Ferrari 250 GTO. Bizzarrini leeft nog steeds, maar de beste man is inmiddels 96. Hij is dus logischerwijs niet meer betrokken bij de wederopstanding van zijn merk.
Wie zijn daar wel bij betrokken? Nou, diverse voormalige Aston Martin-bobo’s. CEO Ian Felton was bijvoorbeeld voorheen bestuurslid van Aston Martin Works. De CTO, Chris Porritt, was 15 jaar hoofdingenieur bij Aston Martin. Bovendien is de voormalige grote baas van Aston Martin, Ulrich Bez, betrokken bij het project.
Bizzarrini wordt niet elektrisch maar gaat nog voor een old school verbrandingsmotor. Het is namelijk de bedoeling dat de Bizzarrini Giotto een atmosferische V12 krijgt. Waar Bizzarrini die vandaan gaat halen is nog niet bekend. Wel is bekend dat de V12 wordt gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling.
Het klinkt allemaal veelbelovend, maar het is natuurlijk afwachten wat er van de plannen terecht komt. Het gaat sowieso nog even duren, want Bizzarrini begint volgend jaar pas met testen. Uiteraard krijgen we voor die tijd wel het hele ontwerp van Giugiaro te zien. Alleen daar zijn we al reuze benieuwd naar.
drdre1 zegt
Dus eigenlijk komt deze creatie voort uit een clubje Italiaanse bingo-bejaarden? Bizar!
kniesoor zegt
Nehee, niet ‘Bizar’ maar ‘Bizzarrini’ ! 😁
doublechevron65 zegt
Na ja, het zal er ongetwijfeld voor zorgen dat de instap aangenaam zal zijn, niet als een soort in het diepe duiken 😉
drdre1 zegt
Misschien ook wel met een schildpad of haas als markering bij de versnellingspook?
rwdftw zegt
Voor de liefhebbers : https://www.youtube.com/watch?v=uORnVGiXSKI
AMMO NYC doet een Bizzarrini P538. De eigenaar heeft drie pakhuizen vol met auto’s waarvan de meesten al 40 jaar geen daglicht hebben gezien. Van de P538 heeft hij #003 en #004.
Roskampies zegt
Bizzarini!! Wat gaaf. Die naam! Een van de favoritieten.
ralfast zegt
Met deze timing, hoeveel jaar zouden ze deze nog mogen verkopen gezien allerlei overheden met 2030-2035 all electric regels? Spannende business case…
kniesoor zegt
In China, het Midden Oosten, de VS en Rusland hebben ze die regelgeving (nog) niet. En daar gaat verreweg het grootste deel van dit soort exoten naartoe. Dus denk niet, dat ze bij Bizzarrini wakker liggen van wat EU regelgeving. Noch dat dat een ‘make or break’ voor hun businesscase is.
flyerbunch zegt
Mooi ding, maar zie dat er nog een foto van de voorkant ontbreekt hier, die bij de conculega’s wel te zien is..
dondeboer zegt
Ferrari zal niet staan te springen om een V12 te gaan leveren, Lamborghini verwacht ik ook niet. Ik zet mn kaarten op de V12 van Mercedes. Of heel misschien die van Aston Martin. Wel fraai ding. En dit merk kan straks volledig historisch correct een suv van de breadvan gaan maken.
mashell zegt
Giugiaro, de man van strakke vormen is nu ook voor de vele vouwen en kreukels van een prop aluminium folie gevallen?
drdre1 zegt
Mooi verwoord. :-) Gewoon een vel aluminium pakken, paar keer op gaan zitten en kijk! De nieuwe Lamborghini! – LOL!
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat die vouwen etc een functie hebben op het gebied van aërodynamica, koeling e.d. Onder aanvoering van Ferrari worden er carrosserievormen ontwikkeld waarbij opzichtig spoilerwerk zoals bijvoorbeeld op een Porsche GT3 RS vermeden kan worden. De huidige hypercars zijn een klap sneller dan hun equivalenten van 3/4/5 decennia geleden, hebben die downforce en koeling meer dan ooit nodig. En dan krijg je dit soort carrosserieën. Mooi ? Niet perse. Functioneel ? Denk ‘t wel.
drdre1 zegt
Ieder z’n meug, maar doe mij maar mooi. Zeker op ’n straatauto. Doet Bugatti dan, naar mijn idee, toch wel beter.
herve11f zegt
V12? Engelse CEO? Cosworth?
etronabt zegt
Ziet er heftig uit, maar doe mij maar de oude 😁