Het volgende stapje in de Saab soap. Er is een faillissement aangevraagd voor een belangrijk onderdeel van Saab, Saab Tools.
Het faillissement is aangevraagd door een leverancier van Saab, waarbij het zou gaan om een bedrag van ongeveer 550.000 euro. Geen enorm bedrag, maar voor Saab is dit bijzonder vervelend omdat de bedrijfstak Tools samen met Saab Parts dient als onderpand voor de lening van de EIB. Het lijkt erop dat Saab Parts en Saab Tools grote vorderingen open hebben staan bij Saab Automobile maar doordat die gelden niet binnenkomen kunnen nu leveranciers van Saab Tools niet meer betaald worden.
Het bedrijf dat het faillissement heeft aangevraagd is SwePart Verktyg. Dat bedrijf had uiterlijk op 2 juni geld moeten krijgen van Saab Parts, maar dit was op 8 juni nog niet binnen wat dus uiteindelijk geresulteerd heeft in een faillissementsaanvraag. Gaat Saab ook deze klap nog te boven komen of wordt er weer ergens geld vandaan getoverd? Het aandeel Saab daalde vandaag wederom 8 procent, nadat het gisteren ook al dik 12 procent in de min ging als gevolg van de aankondiging dat de productie wederom is uitgesteld. Weet Victor Muller nóg een konijn uit zijn grote hoed te toveren? Als de EIB haar steun aan Saab intrekt naar aanleiding van het faillissement van hun onderpand dan lijkt het einde voor Saab nabij.
UPDATE 13:14: Saab bevestigt de klaagzang van de toeleverancier die het faillissement heeft aangevraagd:
Swedish Automobile N.V. confirms that one of the suppliers of Saab Automobile Tools AB (Saab Tools) filed for bankruptcy of Saab Tools, a subsidiary of Saab Automobile AB. The District Court has received the filing, but has not yet rendered a judgement which is expected in a few weeks. Saab Tools is currently assessing the issue and aims to resolve the issue as soon as possible.
UPDATE 14:20: Wouter op BNR Radio over de situatie.
UPDATE 15:11: Niets aan de hand, doorlopen mensen. Saab meldt zojuist dat er een betalingsregeling is getroffen met SwePart Verktyg. De faillissementsaanvraag is dus van de baan.
timmy zegt
Als ik het goed begrijp gaat het om een bedrag van ruim 50.000 Euro, niet een half miljoen. Maar het geeft wel aan dat het water bij sommige leveranciers tot aan de lippen staat…
mashell zegt
@timmy: De Saab fabriek produceert amper nog auto’s dus die toeleveranciers hebben ook amper nog afzet. Dat zij het dus net zo moeilijk hebben als Saab is eigenlijk wel logisch.
robbie zegt
@timmy: het gaat om 5 miljoen Zweedse Kroon, oftewel 550.000 euro.
robbie zegt
@robbie: lees net dat het gaat om 5,9 miljoen Zweedse Kroon, oftewel 650.000 euro. Nog steeds geen enorm bedrag lijkt mij zo.
permaand zegt
verhaals SAAB loopt nu toch wel op z’n einde. Een bedrijf moet productie draaien anders komen er geen inkomsten binnen, geld wat er nog wordt ingestopt verdwijnt in een zwart gat heb ik t gevoel
Poll zegt
ze bloeden gewoon dood, laat ze zich maar geen illusies maken.
joppevr zegt
Saab zal echt niet failliet gaan hoor!
wolfsburger zegt
-edit: check! Het is idd 550.000 euro-
Het begin van het einde voor Saab, vrees ik!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, de toeleveranciers. Het is een gecompliceerd geheel: de ene is volledig afhankelijk van Saab en gaat failliet als Saab ten onder gaat. Bij de andere, Bosch bijvoorbeeld, ligt de machtspositie gehaal aan de kant van de toeleverancier. En om al deze meer dan 800 partijen met de neuzen dezelfde kant op te krijgen…
Aangezien iedere scheet onder een vergrootglas ligt, zal dit ook wel loslopen is mijn 1e gedachte. We shall see!
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Saab is iig zo onverstandig geweest om het voor zo’n “klein bedrag” zover te laten komen. De negatieve publiciteit dat dit wereldwijd gaat opleveren weegt volgens mij niet op tegen het betalen van deze leverancier.
Daarnaast ligt er natuurlijk altijd nog het gevaar van “als er 1 schaap op de dam is…” op de loer.
Time will tell…
PS Gok dat de Zweedse regering nu ook aardig zenuwachtig begint te worden. Als Saab Tools failliet gaat kunnen zij immers het geld terug gaan betalen aan de EIB.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Dat klopt, slim is anders. Even hardop gedacht zou het ook nog onderhandelingsstrategie kunnen zijn van Sweparts. Even laten zien dat ze bereidt zijn het zover te laten komen o.i.d.
Maarja, je weet toch nooit het hele verhaal! Misschien heeft de hond van de directeur van Saab Tools op het grasveldje van de directeur van Sweparts gepiest…
You never know.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Tsja, ze wachten iig al heel lang op hun geld. Ze zouden 2 juni betaald krijgen (ongetwijfeld na het zoveelste uitstel) en toen nog gewacht tot 8 juni blijkbaar.
Een faillissementsaanvraag doe je niet ff zomaar. Zeker omdat het ook verstrekkende gevolgen kan hebben voor andere leveranciers en het hele bedrijf. Sweparts zal hier ongetwijfeld lang en goed over nagedacht hebben.
bassaal zegt
In “De Pers” van vandaag (blz 2) staat dat Saab pas vanaf 29 augustus gaat produceren.. Wat is nou de juiste (door henzelf verwachte) datum? Gisteren stond hier op AB de 15e..
robbie zegt
@bassaal: het is “ergens in week 35” en die begint op 29 augustus. Heb het andere artikel even aangepast.
Overigens HOOPT Saab “ergens” in de week van 29 augustus te kunnen beginnen met produceren. Er is nog steeds helemaal niks zeker. Het zijn alleen maar verwachtingen (zie in het verleden nooit uitkwamen).
norge zegt
Ach dan maar geen gereedschapsetje in de bagageruimte zeg ik;) Het politieke geldtrekkerij spel is nog niet ten einde ……..
bassaal zegt
ok, thnx. Daarom had ik “door henzelf verwachte” tussen haakjes staan..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nog een mooi stukje om de moed erin te houden: http://www.communicatieonline.nl/brandbarometer/saab-de-community-is-de-motor/
In de laatste brandbarometer staat Saab nog steeds 19e! Voor BMW bijvoorbeeld. Mooi stukje ook over de community van Saab, de ultieme merkentrouwe etc.
gt5guidenl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Volgens mij bestaan die community voornamelijk uit klassieke Saab-bezitters. Het is dan ook de vraag of deze liefhebbers nog een nieuwe Saab willen kopen, want over het oude Saab gevoel bij de huidige modellen is het artikelen niet zo positief.
PortRo zegt
@gt5guidenl: Vandaag bestelling voor nieuwe 9-5 eruit gegaan. Zou mooi staan naast de oude Saab 99 uit 1970
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Wellicht kan je hier wat hoop uithalen?
http://www.youtube.com/watch?v=dIVfbylUU-M
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Hahaha, inderdaad. Ik bedoel: volgens AB.nl was dit ‘aflevering 39 van de Saab soap’. Er is dus al zo’n ehmmm 39 keer geroepen dat het nu echt voorbij is… Daar moeten we dan maar moed uit putten!
gt5guidenl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Iets wat na één aflevering is afgelopen kan nooit een soap zijn. Net zoals in een echte soap wordt er langzaam naar het plot toegewerkt, terwijl eigenlijk iedereen (een paar uitzonderingen daargelaten) eigenlijk al weet hoe het gaat aflopen ;)
Klassiekerrally zegt
Of SAAB-aandelen zijn de beste investering die je kan doen, of je gaat genadeloos op je bek. Heeft er iemand even een glazen bol te leen?
dragspert zegt
@Klassiekerrally: ik dacht exact hetzelfde!;) Ik zeg kopen.
dennisr zegt
begin toch wel te denken dat Saab het niet gaat redden, zou het persoonlijk wel jammer vinden om de Sabb 95, is een mooie auto die ik nog wel vaker wil tegenkomen ( hier in de buurt is maar 1 te vinden :P ) maar als saab failliet gaat, heeft heer Muller dan ook nog veel schulden ? die hij dan niet kan betalen waarschijnlijk… of heeft hij verder geen schulden meer ?
dragspert zegt
@dennisr: prive zal ie wel compleet veilig staan hoor:)
bempi zegt
@dennisr:
Als jij nou een saab 95 koopt, dan help je saab en dan zijn er twee van te vinden in jouw buurt -_-‘
OT: Saab is al falliet maar wordt kunstmatig in stand gehouden om op dit moment niet andere bedrijven mee te nemen in hun ondergang. Dit is geen uitstel van executie, maar uistel van de doodslag.
fluvioglacialeafzetting zegt
Verrassend zeg…
E34M5Touring zegt
Ze moeten een Grieks bedrijf worden, 110 miljard zo voor het oprapen.
jelmer zegt
@E34M5Touring: Dat is een lening, geen gift. Ik vraag me af of je als bedrijf zoveel kunt lenen :)
autobart zegt
@jelmer:
Wel een gift want ze willen het kwijt gaan schelden, de laffaards, ons belastinggeld aan hun gewoon weggeven! Zorg dat de files weggaan nederland!
En ik zou het verschrikkelijk jammer vinden als zon mooi merk als saab moet verdwijnen, als vw dit nou eens koopt, miljoenen erin pompt en dan kleine autos verkopen met zuinige motoren redden ze het wel, maar het zal voor VW niet veel opleveren denk ik ;)
jaguarsaab zegt
@autobart: tja VW deed geen bod op saab..de keuzes waren koeniggsegg of spyker.
ik denk dat koeniggsegg het beter zou hebben gedaan
desjonnies zegt
@jelmer:
Geloof me ’t wordt een gift aan die Grieken.
Want zo noemt men iets lenen aan iemand die het never nooit terug kan betalen.
Zolang het Grieks BNP ongeveer net zo groot is als dat van Noord Brabant.
bozewolf zegt
@desjonnies: Hoogstwaarschijnlijk zullen we weinig terugzien van dat Griekse noodpakket.
Helaas kunnen we die gyrosvreters ook niet zomaar laten omvallen, dan krijg je op langere termijn nog grotere problemen.
Van mij mogen ze in Brussel wel eisen dat er wat dingen worden gelijkgetrokken in dat soort hulpbehoevende landen. Moeten we de Grieken helpen? Ja, al was het alleen maar uit eigenbelang. Maar dan mogen we ook wel eisen dat iets als pensioenleeftijd daar wordt aangepast. Het is van de zotte dat we ze moeten helpen terwijl ze daar 15 jaar eerder stoppen met arbeiden.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Wat mij nog veel meer steekt is het feit dat ze na het eerder stoppen, gewoon jaren zeer riant doorbetaald krijgen. In sommige gevallen tot ver na de dood!!
Het allermooiste (en in mijn ogen de basis van de ellende)vind ik nog wel dat ze nu massaal aan het staken zijn omdat ze niks in willen leveren, oftewel Europa mag betalen zodat Griekenland zijn idiote uitgavepatroon kan vasthouden. No way in hell dat je dat geld ooit nog terugziet. Ze hadden van mij de helft aan Saab mogen geven, kijken wat VM er mee kan.
desjonnies zegt
@E34M5Touring: +1
bozewolf zegt
SAAB lijkt steeds meer te gaan omvallen toch =/ Heel jammer.
Misschien had mr. Muller niet zo hoog van de toren moeten blazen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
UPDATE: ALLES OPGELOST!
De faillissementsaanvraag van SwePart is ingetrokken, daarmee is een mogelijk faillissement van Saab Tools van de baan. Saab Automobile heeft overeenstemming bereikt over de betalingscondities.
Mooi! Storm in een glas water dus.
ricardo zegt
Well played VM, well played.
“Swedish Automobile N.V. confirms that Saab Automobile Tools AB reached agreement on payment terms with the supplier that filed for bankruptcy, thereby resolving the issue.”
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Misschien was mijn ‘hardop gedacht’ van 12.20 nog niet zo gek dus! SwePart heeft even zijn tanden laten zien in de onderhandelingen over de betalingscondities…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: het jammere is nu natuurlijk weer dat de kop ‘failissementsaanvraag onderdeel Saab’ blijft staan, en 1 regel ‘niks aan de hand’ maakt dit niet goed in de perceptie van de gemiddelde nieuwslezer. Geldt voor alle media natuurlijk, maar blijft krom…
gt5guidenl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Zo zie je maar dat jouw gedachte van 12:20 wel redelijk bizar is. Een bedrijf dat afhankelijk is van Saab gaat om haar tanden te laten zien even de reputatie van Saab verpesten door een faillissement aan te vragen? Klinkt logisch!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gt5guidenl: Zucht… Klopt niks van wat je zegt, dusssss nogmaals mijn 1e reactie:
Tja, de toeleveranciers. Het is een gecompliceerd geheel: de ene is volledig afhankelijk van Saab en gaat failliet als Saab ten onder gaat. Bij de andere, Bosch bijvoorbeeld, ligt de machtspositie gehaal aan de kant van de toeleverancier. En om al deze meer dan 800 partijen met de neuzen dezelfde kant op te krijgen…
Aangezien iedere scheet onder een vergrootglas ligt, zal dit ook wel loslopen is mijn 1e gedachte. We shall see!
gt5guidenl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Die eerste reactie had ik al gelezen, zucht…Op een beetje vreemde manier probeer je de machtspositie in de keten uit te leggen. Die reactie doet verder niks af aan het feit dat het niet heel logisch is dat een bedrijf die afhankelijk is van Saab haar tanden laat zien door een faillissement aan te vragen en daarmee reputatieschade toebrengt aan het bedrijf waar ze afhankelijk van zijn. Met een enorme kronkel weet jij vervolgens de media daarvan de schuld te geven, maar dat het zover heeft moeten komen lijkt mij een teken aan de wand. Zucht…
Je blinde adoratie voor Saab is overigens wel heel schattig :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gt5guidenl: 2 dingen:
1. Een grotere toeleverancier is NIET afhankelijk van Saab, maar Saab is afhankelijk van hem. Dat probeer ik nou al een tijdje duidelijk te maken!! In de onderhandelingen kan zo’n grote toeleverancier makkelijk ff de lokale krant bellen als dreigement. En kijk het werkt nog ook! Paar uur later zijn ze er wél uit. Snap je het nu???
2. Gaan we weer met de ‘blinde adoratie’. Ik zit al 56123 jaar op AB.nl en reageer overal op, en nog gefundeeerd ook. Kom jij met je 32 reacties en je gt5guide reclameverhaal…
gt5guidenl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Je hoeft me niet uit te leggen hoe het werkt in de keten. Er is niet naar de krant gebeld, er is een faillissementsaanvraag ingediend en aangezien deze openbaar zijn komt het dan vanzelf in de krant. Het feit dat deze aanvraag nodig is om het op te lossen geeft aan dat het dus goed mis is bij Saab.
Idd je reageert overal op, gefundeerd is een ander verhaal. Maar wat heeft dat te maken met je blinde adoratie voor Saab? Ik heb het idd te druk om de hele dag op AB te reageren op van alles en nog wat. Kan je me uitleggen waar, wanneer en hoe ik hier reclame aan het maken ben?
Je poging om volwassen, verstandig en ter zake kundig over te komen is trouwens ook heel schattig.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gt5guidenl: Oh? Is er iets mis bij Saab? Dat wist ik nog niet… Het ‘de krant bellen’ is bij wijze van natuurlijk. Het ging mij om de manier van onderhandelen. Ach, en laten we het er maar op houden dat we het voor de rest niet met elkaar eens zijn…
jaguarsaab zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: het is altijd de volkskrant!
weet je hoe we ze noemen??azijn pissers
CasperH zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: maar die faillissementsaanvraag is ook gewoon een feit, die aanvraag is niet ongedaan gemaakt, het faillissement is alleen voorkomen.
lincoln zegt
kijk ..
dat is weer eens een rap stukje “handen klap handel” van vriend Vicky ..
nix geen gezeik met problemen ..
oplossingen .. daar doen we het voor ..
ok ..ok .. wel van tijdelijke aard .. maar oplossing is oplossing ..
bobb zegt
Aanvraag indienen en weer intrekken, kan allemaal schijnbaar. Ergens heeft er iemand geld verdient met aandelen vandaag.
GOD zegt
Ik zie door de bomen het bos niet meer is een passende spreuk voor de positie waar Saab nu in verkeert.
Ze kunnen beter opnieuw beginnen, klein beginnen, terug naar de roots en vandaar langzaam de boel weer opbouwen.
Doorgaan als nu is gedoemd te mislukken.
autobart zegt
@GOD:
Makkelijker gezegd dan gedaan, wat denk je van die schulden? die schelden ze echt niet kwijt hoor ze zijn niet allemaal zo gek als de regeringen van de EU die de schulden van griekenland kwijtschelden! ;)
GOD zegt
@autobart: faillissement aanvragen en met een kippen kostuum in de rechtszaal gaan zitten. Dat geeft een mooi duidelijk beeld af. case closed next!
jaguarsaab zegt
@GOD: denk niet dat VM daarover denkt!