Nog nooit gingen zoveel bedrijven failliet als in 2013, zo werd vandaag bekend. Geldt dit ook voor de autobranche in Nederland? We zochten het uit.
Het totaal aantal bedrijven dat in de automotive actief is, ligt de laatste jaren in de hogere 20.000-regionen. In 2013 staan 28.660 inschrijvingen geregistreerd inzake import, handel en reparatie van personenauto’s, vrachtwagens, motorfietsen en onderdelen. Het leeuwendeel hiervan, 17.320, valt onder ‘handel en reparatie personenauto’s’ met de gespecialiseerde autoreparatie (5.490) als goede tweede.
Aan de hand van kwartaalcijfers sinds 2009, die we bij het Centraal Bureau voor de Statistiek opvraagden, komen we tot de conclusie dat in de automotive 2009 beduidend slechter scoort dan 2013. In dit rampjaar (387.699 nieuwe registraties), midden in de economische crisis, ging een flink aantal bedrijven kopje onder.
In de eerste helft van 2009 werden 194 faillissementen geregistreerd, tegenover 119 faillissementen in dezelfde periode van dit jaar. Betekent dit dat we dit jaar positief gestemd moeten zijn? Nee. De laatste kwartaalmonitor toont dat de autobranche krimpt, en het aantal faillissementen (weer) stijgt. In onderstaande grafiek is te zien dat deze trend reeds het laatste kwartaal van 2012 ingezet werd:
Autodealers, die met een jaaromzet van bijna 34 miljard euro en een marktaandeel van ongeveer 50 procent veruit het grootste aandeel in de motor- en autobranche hebben, zagen hun omzet in het tweede kwartaal met ruim 16 procent afnemen. Nog groter was het omzetverlies bij de importeurs van nieuwe personenauto’s, met een daling van meer dan 31 procent.
Toch neemt de branche in omvang niet tot weinig af, zo tonen de cijfers over de laatste jaren:
Omvang totale branche autohandel en -reparatie
2010* 26.955
2011* 27.345
2012* 28.775
2013* 28.660
Bovenstaande cijfers spreken een veronderstelling, dat faillissementen door schaalvergroting (kleine dealers die door grote groepen worden ‘opgeslokt’) worden tegengegaan, op het eerste gezicht tegen. Daarvoor is echter diepgravender onderzoek nodig. Bovendien zijn aparte dealers die onder een groep vallen niet beschermd tegen een faillissement.
emacee zegt
Nu maar hopen dat de nieuwe MRB-regels voor oldtimers niet voor nóg meer faillissementen zorgen, dan is heel Nederland de dupe van de nieuwe regeling.
toyotafortuner zegt
@emacee: gelukkig is de oldtimerdealer/Wagoneerspecialist die ik ken niet failliet. Er staan nog altijd zat oldtimers in en voor het pand te shinen. K hoop met je mee dat het niet verandert.
Hubert zegt
@toyotafortuner:
Hoe meer hij er voor het pand heeft staan, hoe minder er dus verkocht zijn…
toyotafortuner zegt
@Hubert: Hoe jammer ik het vind, eigenlijk heb je gewoon gelijk. (No offence) Ik ben er in totaal 3x geweest. Op een sneeuwige Februaridag van het jaar, 2 maanden later weer. En ik heb vorige maand mijn recenste bezoek gemaakt. Al die keren zaten er nog veel bekende wagens. Enerzijds leuk om te zien, zoveel leuke Amerikanen. Anderzijds jammer dat het niet echt loopy
alcantara zegt
Wat waren het aantal faillissementen per kwartaal vóór de ‘crisis’ (2009)? Want zonder vergelijk zegt dit natuurlijk weinig, faillissementen zijn er altijd.
lincoln zegt
@alcantara:
wil je gewoon “de crisis” de schuld geven a.u.b ..
en verder geen vragen stellen ..
occupy or die ..
rob68 zegt
Nog even en ze zijn allemaal failliet, waar moeten we dan onze muesli torretjes kopen ?
thomcarspotter zegt
@rob68: online, net zoals de rest van al je aankopen ;)
stephano zegt
Wat was er in 2009 dat er in een keer zo´n piek was? Was dat kroymans en al zijn bv’s en partnerbedrijven?
BaRa zegt
Beste redactie: “opvraagden”?
645ci zegt
Dus de eerste conclusie is dat de sector het sinds 2009 wezenlijk beter doet dan de rest van de Nederlandse economie.
Gek genoeg hoor je ze daar nooit over.
@smokey: gaan jullie dit nog verder uitzoeken? Ik ben wel erg nieuwsgierig.
sir_smokalot zegt
Het kan ook een vertraagd effect hebben. De crisis barstte immers ook in augustus 2008 al los. Laten we dus even wachten wat H1 2014 brengt.
Scorso zegt
@Volkswagen: Leuk? VW, je bent een cynische zak!