Lekkere speculaas op de zondagmorgen: een merk moet de productie stilleggen vanwege een ‘faillissement’ van een leverancier. Zou dat Recaro zijn?
Een tijdje geleden ging als een schokgolf door de autowereld dat Recaro failliet is. Tenminste, de automotive-tak van het stoelenmerk. En da’s vervelend, want naast de aftermarket leverde Recaro ook veel stoelen direct aan fabrikanten. Soms heeft een auto Recaro-zetels en wist je dat niet eens.
Ineos
Misschien is het iets té vergezocht, maar er is een kans dat Recaro’s benarde situatie nu invloed heeft op een merk dat met meerdere tegenslagen kampt. En dat is Ineos. Het Britse merk boert op zich prima, maar de expansies gingen niet altijd even goed. Zo werd een kleiner elektrisch model gecanceld.
Productiestop
En nu worden er even helemaal geen exemplaren van de Ineos Grenadier en Quartermaster gebouwd. De fabriek in Hambach (Frankrijk) is volledig stopgezet. Dit zou nog kunnen duren tot ergens in 2025. Ineos is niet scheutig met details, maar zegt dat het probleem extern is en te maken heeft met een leverancier. Deze zouden een ‘essentieel onderdeel’ niet kunnen leveren dankzij ‘de pre-insolvency (faillissement aangevraagd en midden in het proces vóór compleet bankroet verklaard worden, red.) van de leverancier in kwestie’.
OEM’s niet aangetast
Je zal Ineos nooit horen bevestigen dat het gaat om hun deal met Recaro, want die is er wel. Recaro levert de stoelen voor de Grenadier. Stoelen lijken ons ook een vrij essentieel onderdeel van de auto en een beetje fabrikant heeft dusdanig op maat gemaakte stoelen dat een andere leverancier vinden die een nieuwe stoel kan ontwikkelen en bouwen niet even snel gepiept is. Het enige wat haaks staat op de theorie dat het Recaro moet zijn is dat die laatste aangegeven heeft dat de contracten met OEM’s niet gaan lijden onder de faillissementsaanvraag. Maar ja, dat duurt ook zo lang het nog fysiek mogelijk is.
Ineos zegt zelf dat ze er alles aan doen om de productiestop te stoppen, want het merk ploeterde mooi voort qua aantallen en dit nieuws komt precies tegelijk met de lancering van het merk in Mexico en China, twee belangrijke markten. Mocht jij een Grenadier besteld hebben: je wordt bedankt voor je geduld. (via Automotive News Europe)
Design_Driven zegt
Ik dacht hier ook gelijk aan maar behalve de verklaring van Recaro zou het ook mogelijk moeten zijn om door te produceren en stoelen later te installeren. Dat vergt echter wel opslag ruimte voor de onafgebouwde auto’s
Het kan ook zo zijn dat er de verkoop toch wat tegenvalt en dit een mooi excuus is.
OEM’s hebben het wel zwaar. de marges zijn klein en veel hebben moeilijke jaren achter de rug, dus het zou ook zomaar een van de andere leveranciers kunnen zijn.
Edge zegt
Recaro heeft meerdere afdelingen. De automotive afdeling die nu failliet is, is een losstaand bedrijfsonderdeel, eigendom van een investeringsmaatschappij. De productie van gamingstoelen en vliegtuigstoelen valt onder Recaro Holdings. Wellicht dat die hier iets kunnen betekenen door het bedrijf over te nemen van de curator. Dan blijft de naam Recaro in de automotive behouden, kunnen die 215 werknemers weer aan de slag en zitten die OEMS niet met problemen.
Fernando zegt
Kan best wat je verteld. Prima stoelen met een stevig prijskaartje hoe je daarmee bankroet kan gaan is mij een raadsel
Foramen zegt
OEM’s melken de prijzen meestal aardig uit.
Wij als consument mogen de hoofdprijs betalen wanneer je een setje Recaro’s of vergelijkbare stoelen wilt hebben.
Gulli zegt
Misschien wachten ze op nieuwe BBS steelies
Snelle zegt
Zijn echt fijne stoelen, in de Megane RS maar ook in de Lotus Evora S zaten ze fantastisch