Het faillissement van Koops Furness laat diepe sporen na bij de 1.200 medewerkers van de dealerholding, zo bleek tijdens de laatste UWV-bijeenkomst.
De uitkeringsinstantie verschafte de werknemers tijdens drie bijeenkomsten meer informatie over hun situatie. Vanochtend stond de laatste op het programma. De directie schitterde opnieuw door afwezigheid, terwijl ook de curator verstek liet gaan. Het is blijkbaar toch een te zware taak om ook in moeilijke tijden de mensen op de werkvloer in de ogen te kijken.
Dat zet vanzelfsprekend kwaad bloed bij de personeelsleden, die een onzekere tijd tegemoet gaan. Zeker nu de overname door Van Mossel niet doorgaat. We konden er dan ook op wachten dat de beerput open getrokken zou worden en dat gebeurde dan ook. Automotive Online citeert werknemers en leden van de ondernemersraad en daaruit valt maar één ding af te leiden: het faillissement zat er al een tijdje aan te komen.
Een van de aanwezige werknemers deed uit de doeken wat er zich de afgelopen maanden afspeelde binnen het bedrijf. “Ik merkte al een tijd dat de voorraadcijfers niet klopten; volgens mij werd er gesjoemeld. Ondertussen werden golfvriendjes van de directie aangesteld als managers.” Mocht je dus verhaal willen halen: de directie kan je waarschijnlijk haarfijn uitleggen waar het allemaal is misgegaan.
jrk68 zegt
Een faillissement veroorzaakt door de directie…?
Dat lees je nooit….
dakloos zegt
@jrk68: Ik ben ook compleet overrompeld.
moveyourmind zegt
@jrk68: En dat nog wel in de automotive branche, na het bank- en verzekeringswezen dé sector waarin normen en waarden nog geprevaleerd worden boven persoonlijk gewin.
awesome zegt
@jrk68: Leugens! :)
xiran zegt
@jrk68: een kroymansje?
toniominestrone zegt
Dit fenomeen zie je momenteel in meerdere bedrijfstakken.
Managers aangesteld in tijden van hoog conjunctuur toen alles nog voor de wind ging.
Nu een paar jaar crisis verder, zie je diezelfde managers hopeloos falen omdat ze domweg de competenties niet hebben en het hun aan creativiteit ontbreekt, ja dan maakt een kat in het nauw rare sprongen.
parker zegt
@toniominestrone: tuuuurlijk, Einstein.
toniominestrone zegt
@parker: Uit jouw antwoord kan ik opmaken dat jij een van die omhoog gevallen managers bent?of is het stukje te hoog gegrepen voor een pennendraaier?
desjonnies zegt
@toniominestrone:
Hij assembleert balpennen in een stoffig schuurtje met Frans Bauer muziek, de hele gotganse dag lang
Hoe zou jij je voelen?
moveyourmind zegt
@desjonnies: Proest, ik verslikte me bijna in mijn koffie van het lachen…
Totdat ik me realiseerde dat je geen grap maakte over wat onze zeer gewaardeerde @Balpen voor de kost doet.
parker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dawwg zegt
@parker: Ben je nou gewoon naief of stiekem ook zo’n omhoog gevallen middenkader manager wiens enige talent kontlikken bij de grote(re) baas is ? Want Tonio heeft weldegelijk gelijk; ik zie dit – 10 jaar lang – frequent gebeuren. En ja, ik kan het weten, het is mijn werk … van financial tot autodealer en van overheid tot stiching !
parker zegt
@dawwg: leuk, nog een Einstein. De beste stuurlui staan aan wal..
gearhead zegt
Dus niet door het labbekakke aanbod van modellen??? Wuot???
knipperlichtje zegt
Wat moet je de curator verwijten dan? Die heeft niets met het eerdere wanbeleid te maken en probeert nu de boel zo goed mogelijk op te doeken
whatisdis zegt
@knipperlichtje:
Je kan een curator verwijten dat hij niet goed genoeg z’n best doet om de feiten boven tafel te krijgen ;)
potver7 zegt
@whatisdis: Dat is niet de taak van een curator. Een curator moet ervoor zorgen dat schuldeisers zoveel mogelijk van hun geld terugzien. Als hij/zij daarbij strafbare feiten vermoed, kan aangifte gedaan worden bij de politie, die vervolgens een onderzoek instelt.
rolov zegt
@potver7: curators zijn de grootste boeven. Ik ken een verhaal van iemand (ik ken hem persoonlijk) die een schuld wilde halen bij een bedrijf en belde aan bij die curator. Hij wilde hem de helft van de schuld geven als hij dat geld terugkreeg. Curator ging er niet op in. Hij had al een beter bod gekregen…
potver7 zegt
@rolov: Als schuldeiser moet je je bij een curator aanmelden met je vordering, en dan afwachten wat je ervan terugziet. Meestal kom je dan ergens achteraan in de rangorde.
Curators zijn doorgaans geen lieverdjes, ze worden vorstelijk betaald (uit de boedel!) om keiharde beslissingen te nemen. Met als uiteindelijk doel om inderdaad zoveel mogelijk geld voor (aangemelde) schuldeisers te vinden.
hammerhead123 zegt
Hier verdienen sommige mensen hun brood mee. Niets schokkends aan. Etisch verantwoord is natuurlijk anders
KEV9 zegt
Tja bij dit soort treurige omstandigheden heeft de directie altijd de schuld..volgens het personeel. Toon eerst maar eens de bewijzen
dawwg zegt
@Soulmaster: Juridisch gesproken is het ook ALTIJD de verantwoordelijkheid van de directie. Praat dus geen onzinnige stemmingmakerij. Of het verwijtbaar of laakbaar of mismanagement is, of overmacht – is een tweede. Een gemiddelde verkoper in een lege showroom of winkel snapt heus wel dat 1 en 1 twee is …
desjonnies zegt
Probleem bij deze organisatie was inderdaad dat de linker hand niet wist wat de rechter deed.
Ze hadden een transport divisie en als er een auto in het Westen 10 kilometer vervoerd moest worden, kwam er een vrachtwagen uit het Oosten des lands, laadde de wagen op om hem vervolgens weg te brengen, ipv het lokaal te regelen of ff twee man in auto’s te laten springen om het zelf te doen.
Hetzelfde geldt voor de schade afdeling, transporten van en naar de schade afdeling moeten een vermogen gekost hebben voor de organisatie, maar de transport afdelings manager had waarschijnlijk goede cijfers, ten koste van de rest van het concern.
En dat gold dus ook voor auto’s die een krasje hadden, wat eenvoudig door een re-styler gecorrigeerd kon worden.
Daarnaast schijnen er voor miljoenen betaalde Mitsubishi Outlanders gekocht te zijn en betaald, en dat terwijl de premie van overheidswege is geschrapt.
Dus staan die dingen op je rug
Ze kochten en masse in bij o.a. FIAT, kregen de auto’s niet verkocht en gingen stunten onder de verkoopsprijs.
Dan heeft de lease en buy back afdeling ook een vermogen gekost.
’t is een beetje net als dat IMTECH, allemaal dik doen en overnames terwijl ieder nuchtere boeren lul kan zien dat het niet kan wat ze doen.
Ik ben absoluut geen ziener of een super manager, maar iedereen met een beetje verstand kon zien dat dit nooit goed zou gaan.
Dit concern was al moeilijk bestuurbaar door de vele divisies binnen het concern hoewel sommigenjarenlang hebben volgehouden dat b.v. Fivan verlies mocht maken, omdat de moeder toch schathemeltje rijk was.
gallardogt zegt
@desjonnies: Helemaal mee eens … en op hoge scholen en universiteiten wordt afgeleerd om je boeren verstand te gebruiken.
parker zegt
@gallardogt: jaloers? Zelf nooit verder gekomen dan de mavo neem ik aan?
Orichy zegt
@parker: Wat is het toch, dat jij je zo verdedigt?
Alles is relatief, want iedereen heeft een kijk op deze zaak, hoe dicht, of ver, sta je er vandaan? Hierdoor heeft iedereen altijd een bepaald beeld, wat je misschien “blind” maakt voor alle dingen die er spelen. Soms lijkt jouw visie de juiste, maar eigenlijk altijd is het verhaal complexer, omdat iedereen die erbij betrokken is, een eigen bijdrage heeft, of had aan het geheel.
Het is jammer voor al het personeel, wat nu eigenlijk met “lege” handen staat, die hebben vaak niets in kunnen brengen, om het tij op tijd te keren. En als zij wat ingebracht hebben, of hadden, werd het vaak afgedaan, van het valt wel mee, of wij zijn er nog, maar helaas nu niet meer zo.
En dat is wel een doodzonde.
desalen zegt
@desjonnies: Imtech heeft zichzelf tot een pennystock weten te degraderen vanwege fraude in Duitsland en Polen. Dus weet niet of je dat mag vergelijken met dit….
peterpan72 zegt
@desalen: euuuuh….imtech heeft zichzelf opgehangen aan een fake pretpark. Door dit onder de noemer fraude te scharen doe je net alsof de heren er niks aan konden doen. Nee het was teveel overnemen, geen goed controle systeem hebben, te grootmoedig, te naief, te veel ego’s…oftewel…als het goed gaat prima, als het tegenzin vallen de rotte appels door de mand. Had zelf imtech, indirect schijnbaar via een beleggingsfonds. Nadeel van nv is dat ze gewoon papiertjes bijdrukken. Net als de dollars van de amerikanen. Bij deze dealerclub is dat wat lastiger, dus dat werd een plofkip!
desjonnies zegt
@peterpan72:
Yep, volgens mij hebt u dit ook al jarenlang zien aankomen, wij waren altijd verbaasd en dachten a la van Gaal ” zijn wij nu zo dom en zijn zij nu zo slim. ”
De wal heeft het schip gekeerd in het Imtech geval.
soepoog22 zegt
verbaasd mij ook niets dat het zaakje naar de kloten is gegaan. Mooie manier om van je personeel af te komen zou ik zegen. Die bolle ( alias THE KING die tevens voor 5% eigenaar is) heeft het met zijn vriendjes mooi voor elkaar. Eerst het bedrijf leeg zuigen dmv hoge huur te vragen voor de panden waar ze in zitten en als er niets meer te zuigen is dan maar het zaakje naar de kloten helpen. Zakken gevuld en je bent mooi van dat kut personeel af
parker zegt
@soepoog22: ja, dat krijg je met dat hele woud aan rechten dat werknemers in dit land opbouwen. Als je wilt veranderen kun je op een gegeven moment geen kant meer op doordat het personeel een loden last is geworden. De zaak laten ploffen is dan een betere oplossing, daar komt nieuwe werkgelegenheid voor terug die wél kan meeveren met de marktontwikkelingen.