In februari schreef ik al dat een faillisement voor Opel onvermijdelijk zou zijn. Een stelling die toen door veel mensen niet heel serieus werd genomen. GM was immers nog niet failliet en de omvang van de crisis was nog niet tot iedereen doorgedrongen. Inmiddels weten we (helaas) wel beter. GM is kopje onder gegaan (en inmiddels weer herboren) en het lot van Opel is al geruime tijd onzeker. Het leek er in eerste instantie op dat Magna (en de Russen) er met de buit vandoor zouden gaan, maar niks lijkt minder waar te zijn.
Zoals je wellicht wel (of niet) weet zal de beslissing over de nieuwe eigenaar/toekomst van Opel genomen door de “Opel Trust”, deze groep bezit 65% van de aandelen (GM bezit de overige 35%) en bestaat uit 5 personen. Twee mensen zijn afkomstig van GM, 1 persoon vertegenwoordigd de Duitse overheid en 1 persoon vertegenwoordigd de 4 deelstaten waar Opel fabrieken staan. Nummer 5 tenslotte is een onafhankelijk lid (zonder stemrecht). Deze persoon (voorzitter van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Duitsland) moet er voor zorgen dat de 2 mensen van GM en de 2 leden van de Duitse overheid/deelstaten het met elkaar eens worden.
GM heeft al aangegeven dat ze een sterke voorkeur hebben voor het Belgische RHJ International. Waarom? De deal is vrij makkelijk uit te voeren (er is namelijk maar 1 partij), daarnaast zou RHJ bereid zijn om Opel op termijn weer te verkopen aan GM en daarnaast hebben ze als doel om Opel flink te reorganiseren (lees afslanken) en op die manier weer snel winstgegevend te maken. Ook hebben ze minder staatssteun nodig dan bij het plan van Magna.
Lange tijd werd gedacht dat de Duitse overheid (en deelstaten) een voorkeur hadden voor het Canadese Magna (en de Russen), maar dat blijkt dus niet zo te zijn. De vertegenwoordiger van de Duitse overheid (oud Continental CEO Manfred Wennemer) zou hebben aangegeven dat hij ook het meest ziet in een deal met RHJ international. En de vertegenwoordiger van de Duitse deelstaten (Dirk Pfeil) zou het meeste zien in een faillisement.
Het lijkt er dus op dat de Opel Trust niks ziet in een overname door Magna, ondanks dat de Duitse overheid dat (om poltieke redenen?) toch graag zou willen. Zou een faillisement dan heel erg zijn voor Opel? Waarschijnlijk niet, want op die manier kan het bedrijf gemakkelijker ontdaan worden van schulden en ‘overbodig’ personeel.
Een andere mogelijkheid die ook nog de ronde doet is dat GM (na een faillisement?) Opel gewoon terugkoopt van de Opel Trust. Het enige wat ze dan moeten doen is 1,5 miljard euro staatssteun terugbetalen aan de Duitse overheid, maar daarvoor hoeven ze sugardaddy Obama alleen maar eventjes lief aan te kijken. (via: autonews.com)
Kuukske zegt
Het is niet te hopen.
Duizenden werknemers op straat, veel fans verdrietig, auto v/h jaar weg :S
Fortuna zegt
Veel fans? Alle drie?
JPM zegt
@ robbie
Opel is toch een vrij winstgevend bedrijf of zit ik daar mis? Ik heb geen cijfers bij de hand maar ze hebben een groot marktaandeel in Europa. Daarnaast is een faillisement slecht voor het imago van een bedrijf. Als in het nieuws komt dat Opel failliet is dan zul je zien dat dat de verkopen enorm zal drukken. Want wie wil er nou een auto van een bedrijf dat er misschien binnenkort niet meer is? Faillisement moet altijd vermeden worden als het kan en zolang er 2 groepen klaar staan om het over te nemen is dat natuurlijk ook volledig overbodig.
Ik ben nog altijd van mening dat Fiat een ideale fusiepartner zou zijn gezien hun structuur en marktdeelname. Maar die hebben zo hun eigen problemen.
robbie zegt
@JPM, Opel is NIET winstgevend (meer), ze maken dik verlies op dit moment. Een tijdje terug hebben ze 1,5 miljard staatsteun gekregen, maar dat potje is alweer bijna leeg.
Waarom moet een faillisement altijd vermeden worden? GM en Chrysler zijn ook allebei failliet geweest, maar volgens mij hebben de verkopen daar niet extreem zwaar onder geleden.
Als je een faillisement goed voorbereid en er voor zorgt dat het bedrijf weer snel kan doorstarten (in afgeslankte vorm) dan zal het bedrijf er alleen maar sterker uitkomen.
Duidelijk zegt
Probleem is dat de kosten van hun fabrieken, verspreid over Europa, veel te hoog zijn. Ze verkopen onvoldoende om het competetief te maken met de rest.
Opel mag dan wel veel verkopen maar door wat ‘minder bestuur’ van GM is Opel op vlak van infrastructuur dus te hard blijven stilstaan waardoor er nu drastische maatregelen moeten worden genomen.
Wat RHJ zou doen is die sanering zeer snel doorvoeren door een paar locaties te sluiten. Vele locatie zorgt immers voor veel transport. Dan zouden ze hun netwerk verkleinen. Hierdoor wordt Opel weer rendabeler en kan het doen wat het moet doen.
Grote probleem is dat er dus locaties zullen verdwijnen waardoor velen hun job verliezen. Hoe erg het ook is… That’s part of the industry and part of life. Natuurlijk zijn er wel enige parameters (opstappremies en dergelijken) die door de vergaderingen tussen vakbond en bestuur zullen moeten worden bepaald.
Wij in België zullen vrij zeker Opel Antwerpen verliezen..
C6_R zegt
-edit: check!-
JPM zegt
@ robbie
Mwah daar moet je mee oppassen. Dat gaat zo in de VS ja maar hier in Europa is een faillisement een stuk serieuzer. In de VS vraag je even ch.11 protection aan maar hier is een doorstart maken juridisch gezien lastiger.
Verschil met GM en Chrysler is dat ze met Ford zowat de gehele Amerikaanse automarkt beheren. Amerikanen zijn ook nog eens vrij nationalistisch ingesteld dus ‘buy american’ doet het daar goed. Komt nog eens bij dat GM geen automerk is. Chrysler heeft het volgens mij nog steeds erg lastig en blijft marktaandeel verliezen. En niemand wilde GM overnemen terwijl er voor Opel 2 kandidaten zijn. We zien het wel gebeuren.
Bertjan zegt
@ JPM en Robbie
Volgens mij hebben jullie allebei een beetje gelijk wat betreft het faillissementen; in de VS wordt daar heel anders tegen aan gekeken. Als je daar falliet gaat, is dat veel minder een ‘vernedering’ dan in bijvoorbeeld Nederland. Het Chapter 11 in de VS is wat dat betreft ook krachtiger dan het enigszins vergelijkbare surseance van betaling in NL; verreweg de meeste bedrijven in NL gaan daarna falliet, in de VS komen meer bedrijven na Chapter 11 afgeslankt en gezonder weer terug.
JPM, wat belangrijk is dat een falliet niet per se betekent dat een bedrijf er niet meer is. Zie GM. Het kan onderdeel zijn van de constructie om een bedrijf snel weer economisch gezond te maken door schuldsanering en versneld werknemers kwijt raken.
rallye zegt
is wel tehopen natuurlijk dat opel falliet gaat
zou fantastisch zijn
k*t merk , ze kunnen geen auto’s bouwen
Bertjan zegt
@ JPM
Precies, blijkbaar waren we allebei tegelijk aan het tikken :-)
JPM zegt
@ Bertjan
Uiteraard, maar dat is ook alleen mogelijk als het afgeslankte gedeelte kans maakt om uiteindelijk winstgevend te zijn. Ik denk alleen dat Opel geen faillisement nodig heeft maar gewoon een goede reorganisatie en een duidelijker doel.
Willem zegt
-edit: check!-
en neen, een faillisement is niet echt zo een oplossing. Wat is de beste oplossing voor de duitse staat? of voor de GM (Amerikaanse senaat) zou je je beter afvragen ;)
DD zegt
Moet Opel maar niet altijd nèt iets goedkoper dan VW willen zijn ;)
OPEL-RIJDER zegt
Ik vindt een Opel Astra GTC veel mooier dan een Volkswagen Golf type 6.
http://i222.photobucket.com/albums/dd116/Dutchie78/golf6zij.jpg
http://www.caradisiac.com/media/images/le_mag/mag219/opel_astra_gtc_2.jpg
DD zegt
@OPEL-RIJDER: Nutteloze bijdrage ;)
Benno zegt
Dit zinkende schip snel naar de kelder laten gaan!!!
(Hoop alleen dat alle werknemers weer iets nieuws vinden)
simon zegt
Heb niet veel verstand van het faillisementsrecht maar is het niet zo dat wanneer Opel failliet gaat, GM de zeggenschap over dit merk kwijt raakt. Wat heeft GM er dan aan om Opel failliet te laten verklaren. Wanneer het merk failliet is kan je het niet meer voor veel geld verkopen.
Daarnaast zijn er binnenkort de Duitse verkiezingen. Om stemmen te winnen zal de duitse regering er denk ik alles aan doen om Opel en vooral de werknemers te redden. Een overname door een partij met als doel keihard te saneren zal misschien wel goed zijn voor het merk Opel maar zeker niet om veel kiezers te trekken.
Ik denk dat uiteindelijk Merkel Obama belt en dat het heel snel opgelost is. De grootste aandeelhouder van GM is de overheid waar Obama wel het 1 en ander te zeggen heeft. Om de maximale stemmen te trekken zal Angela Merkel het net voor de verkiezingen oplossen.
BaRa zegt
We hebben in Europa een overcapaciteit op het vlak van autoproductie. Dat geldt voor heel veel merken, Opel is daar zeker niet alleen in. Dat kan alleen opgelost worden door minder auto’s te produceren, en dus minder mensen tewerk te stellen in de autoproductie. Ik zou niet graag in een autofabriek werken, maar dat is nu eenmaal de realiteit. Een faillisement van Opel is dan weer helemaal niet nodig, er moet alleen een oplossing voor de overcapaciteit komen.
Maarten zegt
ik vindt opel mooie auto’s zou het erg jammer vinden :(
Scorso zegt
@Robbie:
Dit is Amerika niet!
Europeanen zijn mijn inziens doorgaans wat wantrouwiger tav failliete bedrijven. En eerlijk gezegd zou ik nu ook niet direct een opel willen kopen, terwijl de geruchten van een nakend faillisement de ronde doen. Ik heb zelf een Opel (Combo) -voor het bedrijf- en dat is best een tof ding om in te rijden en (voor een camionetje) ziet het er best nog strak uit in vgl met een Berlingo of Panda.
Ook de andere auto’s in hun fleet mogen er wel wezen, al is de Insignia in het echt maar een lelijk ding. Het zou zonde zijn als zo’n historisch waardevolle constructeur (ik geloof dat Opel al bestond in 1870 ofzoiets? ) zou verdwijnen/failliet verklaard worden.
Gummen zegt
@Robbie: tegen de tijd dat je dit op het net zette was er al lang andere informatie bekend die veel van wat je schrijft als overbodig kan betitelen
GM will Mehrheit an Opel nicht zurückhaben
GM-Verhandlungsführer John Smith betont, dass das Unternehmen die Mehrheit an der bisherigen Tochter Opel nicht zurückhaben will. Smith wies auch Berichte zurück, GM wolle von der US-Regierung zusätzliches Geld zur Sanierung von Opel.
Frankfurt am Main. Der US-Autobauer General Motors (GM) hat eine erneute Mehrheitsbeteiligung bei der bisherigen deutschen Tochter Opel ausgeschlossen. Das gelte unabhängig vom künftigen Investor bei Opel, betonte GM-Verhandlungsführer John Smith am Mittwoch in einem Internet-Blog des Konzerns. “GM strebt nicht an, die Kontrollmehrheit bei Opel wiederzuerhalten”, schrieb der Manager.
GM hatte zuletzt das Angebot des Finanzinvestors RHJ International als fertig und einfacher umsetzbar bezeichnet. Spekuliert wurde, dass der US-Konzern die Offerte von RHJI auch bevorzuge, weil ein späterer Rückkauf von Anteilen möglich sei.
Das konkurrierende Angebot des kanadisch-österreichischen Zulieferers Magna beinhaltet nach Ansicht von GM noch große Hürden. Dazu gehören etwa Patentfragen. In beiden Fällen soll GM nach bisherigen Plänen einen Minderheitsanteil an Opel bekommen. Smith wies auch Berichte zurück, GM wolle von der US-Regierung zusätzliches Geld zur Sanierung von Opel. GM habe das amerikanische Finanzministerium nicht danach gefragt und werde dies auch nicht tun, so der Manager. (dpa/gem)
robbie zegt
@Gummen, leuk dat GM zegt dat ze geen intentie hebben om Opel terug te komen, maar wat is de waarde van die woorden? Grote kans dat ze het alleen maar zeggen om de Duitse overheid tevreden te houden.
Feit blijft wel dat de Opel Trust (die uiteindelijk de beslissing neemt) een voorkeur blijft houden voor RHJ of een faillisement.
http://www.autonews.com/article/20090803/ANE02/908039997/1308
niels zegt
raar opel zou toch genoeg moeten verdienen op onder delen zou je zegen ze gaan om de haverklap stuk meest voor komende auto bij de anwb en uit eigen ervaring kunt beter een volvo koppen heb je allen normaal onderhoud rij zelf nu in een vovlo 940 voelt je net king of the road