Als een bedrijf failliet gaat is dat geen pretje. Allereerst voor de werknemers en natuurlijk de eigenaar, maar het heeft verder strekkende consequenties. Klanten, verhuurbedrijven en ook de fiscus worden gedupeerd.
Zo ontdook Kroymans de aanschafbelasting voor auto’s. De BPM is wel betaald door autokopers, maar Kroymans is er niet aan toegekomen om deze af te dragen aan de belastingdienst. Totaal zou het gaan om circa 10 miljoen euro die betaald is door kopers van KIA’s, Alfa Romeo’s, Ferrari’s, Jaguars, Hummers en Corvettes.
Doordat een flink aantal Kroymans dealers ook failliet is verklaard ontstaan er nog meer problemen. Drie grote autoverhuurbedrijven Sixt, Hertz en Avis zitten in hun maag met een flinke vloot vrijwel nieuwe Opels. In het contract stond dat ze deze auto’s na 6 tot 9 maanden weer terug konden verkopen aan de Kroymans Opel-dealers. Deze Opels zouden dan weer als ‘jong gebruikt’ in de showroom gezet worden. Doordat er voor deze Opel dealers een faillissement is aangevraagd, kunnen deze de Opels niet meer terug kopen.
Een van de dealers die failliet is gegaan is Kroymans Alfa Romeo Galleria in Amsterdam-Zuidoost. De klanten van het bedrijf zijn vrijdag gebeld om de auto uit de werkplaats te komen ophalen. Frappant is dat in hetzelfde pand de importeur Alfa Romeo Nederland is gevestigd. Deze blijft voorlopig op deze locatie actief, maar insiders verwachten dat het niet lang meer kan duren voordat het importeurschap naar Fiat Auto Nederland gaat. Ook Ferrari Hilversum, Jaguar Rotterdam-Zuid en Alfa Romeo Rotterdam-Zuid zijn failliet gegaan.
Het vervelende van de hele situatie is dat het ook voor de relatieve gezonde dealers consequenties heeft. Al twee weken kunnen er geen kentekens meer worden afgegeven voor de merken Alfa Romeo, Saab en Jaguar. Tevens is de onderdelenvoorziening stil komen te liggen. Sommige dealers halen nu zelf onderdelen uit België en Duitsland of gebruiken Fiat-onderdelen. (bronnen: telegraaf, automotive news en elsevier)
UPDATE 19:00 Volgens Dolf Polders van vakbond CNV zit een doorstart er niet meer in voor Kroymans. Hij gaat ervan uit dat voor 1 mei de laatste bedrijfsonderdelen failliet zullen zijn. Zo’n 200 tot 250 medewerkers kunnen verder bij importeurs, wat er met de overigen gebeurt zal afhangen van de vestiging. (via: DFT)
emielwind zegt
Sjah zo gaat dat, dit spoor van vernieling zal nog veel verder gaan indien GM failliet gaat
creative zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BG 75 zegt
tsja, en fritz zit nog steeds op de Bahama’s?
allautomotive.nl zegt
Aaai en de ferrari’s zijn ook al opgehaald…
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3731312/__Te_duur_voor_Kroymans…__.html
VivelaFRANCE zegt
Maar Kroymans zelf bestaat toch nog steeds? Of is het héle concern failliet?
T-rocks! zegt
nounou, wel jammer al die autobedrijven failliet
Knoopie zegt
En alfa gaat gewoon weer gezellig terug naar Fiat Lijnden.. Daar had het nooit weg moeten gaan.
Emile_Benz zegt
Fiscus gedupeerd? Wat jammer nou…
hanz zegt
@ emila, ja dat dacht ik ook
de fiscus komt toch wel aan zijn trekken hier en heb ik totaal geen medelijden mee
vreemd om te zien hoe ook gezonde bedrijven in hetzelfde gat worden gezogen terwijl het niet hun schuld is
frans zegt
Vergis ik mij, of rijden als die KIA’s, Alfa Romeo’s, Ferrari’s, Jaguars, Hummers en Corvettes dan ‘illegaal’ rond? De BPM is niet betaald, dus…? Of ligt het gecompliceerder?
Alfa zegt
Kroymans is niet volledig Failliet. Alleen de onderdelen die onder KC, KIE, KID, KRG vallen
Jan Rap zegt
Die Kroymansklootzak rijdt dus gewoon in dure Ferrari’s door belastingontduiking?
En dan nog wel door de belasting die jij en ik betaald hebben?
Kaalplukken die vent.
alberto_de_piento zegt
@Frans
Deze zullen niet illegaal rondrijden aangezien de eigenaars wel de BPM betaald hebben. Het is Kroymans die het moet doorstorten naar de fiscus maar als deze dit niet doet, kan de klant daar nooit voor aansprakelijk gesteld worden. De klant heeft een overeenkomst met Kroymans en Kroymans met de fiscus.. Beide staan volledig los van elkaar..
niels zegt
@emile benz.
die 10 miljoen werd anders wel in JOUW voordeel gebruit dus indirect is het ook jouw geld!
BMWX6 zegt
@ Frans,
Als dat zo zou zijn. Dan zullen de ‘illegale’ auto’s wel weer BPM mogen betalen ( eigenaren in dit geval ). Daar zal het wel weer op uitdraaien.
Repiv zegt
Sterkte aan alle medewerkers en gedeputeerden!! Maar hoe zit het nou met Kroymans Aston Martin? Zijn die ook failliet / gesloten?
Laurens zegt
Gelukkig koopt mijn Alfa onderdelen leverancier altijd al rechtstreeks in. Ze zijn dan ook geen vrienden met Alfa Nederland :-)
Audi A6 3.2 zegt
Beter, klote auto’s! Was ook wel te verwachten!
Tombnolz zegt
Moest de overheid eens wat minder belastingen laten heffen door de fiscus, de fiscus zou nu niet het “slachtoffer” zijn.
Doodtriest wat 1 faillissement kan aanrichten. Je staat er vaak niet bij stil, tot het je overkomt.
Turbo zegt
Tjsa vernieling. Je zou het ook opruimen van overcapaciteit kunnen noemen.
ErikkNL zegt
Ik vraag het me toch af. Die managers moeten toch geweten hebben dat ze geen belasting aan het afdragen waren, en dat ze zichzelf compleet de vernieling aan het inbrengen waren? En die Frits moet zich toch ook bewust zijn van wat er in zijn bedrijf gebeurt…. Lijkt mij dat als een concern jou naam draagt je, je er mee bemoeit. Zijn naam staat nu iedere keer in de kranten, maar nee hoor meneer zit op de maagdeneilanden als het mis gaat. En nou zit een bekende van mij met een probleem, want hij heeft nu geen werk meer. Ik vind het meer dan terecht dat ze al zijn Ferrari’s hebben ingenomen. Laat hem maar flink betalen ervoor.
VonStroke zegt
Gevalletje grootheidswaanzin. Vroeg of laat krijg je dan het deksel op de neus.
Gummen zegt
De verhuurbedrijven springen er wel goed uit. De auto’s in de verhuur zijn vaak al door dealers in het land gereserveerd en deze kunnen dan wel door een niet-kroymans onderdeel verhandeld worden. Zal wel wat organisatie vergen, maar uiteindelijk valt de schade wel mee.
Remco zegt
In brabant zitten bijna geen opel dealers meer door kroymans.
Vullings is falliet en vriens ook al
Floryn zegt
als er uit komt dat de directie zelf verantwoordelijk is voor het onzorgvuldig failliet laten gaan van het bedrijf kan het zelfs voor kroymans privé nog een hele kleif worden om de schuldeisers te voorzien van hetgeen he toekomt.
lincoln zegt
en weet je wat het mooiste is ??
de wereld blijft gewoon draaien zonder dat er iets verloren gaat ..
Jip zegt
Het klopt niet dat ze expres geen BPM afgedragen hebben, ze gaan niet voor elke auto gelijk de BPM naar de fiscus overmaken, maar doen dit meestal een keer per kwartaal, als je dan net failliet gaat voordat dit gebeurt is dan kan de fiscus zich aansluiten bij het rijtje schuldeisers.
Michael zegt
En zo rolt het balletje maar door…wanneer Kroymans het bedrag niet kan aflossen aan de fiscus, mag ik niet hopen dat dit bedrag voor de dealers voor rekening komt (resulterende in nog meer faillet verklaringen, er zit namelijk een kans in)
Rednax zegt
Jezus je zou maar net van je zuurverdiende geld een aanbetaling gedaan hebben voor een nieuwe auto, en dan kan je die auto op je buik schrijven:S
SPK zegt
Gaat lekker allemaal, er is bijna geen Alfa Romeo dealer meer over in de Randstad. Ik vraag mij af of iemand bij Alfa in Italië nog verantwoordelijk wordt gehouden voor dit debakel, die hebben het importeurschap immers overgedragen aan Kroymans met bijbehoorende eisen.
Orichinals® zegt
De fiscus kan nooit bij de autokopers nogmaals de BPM ophalen, opdat de autokoper altijd kan bewijzen, met aankoopbon en bankoverschrijving, dat hij/zij betaald heeft. De fiscus zal zich in het rijtje schuldeisers moeten scharen.
Birger zegt
En toch geloof ik dat Meneer Frits, want zo mag ik hem noemen, er niets aan kan doen. Ik bedoel, het is nou niet alsof hij het er zo van genomen heeft de afgelopen jaren. Want een huis met 39 kamers waar hij, zijn vrouw en twee kindertjes in wonen is helemaal niet te groot hoor. Ook het bijhuis waar je een complete rij in een gewone wijk in kan plaatsen is niet te gek. Het kan natuurlijk altijd erger.
En ja, hij had een stuk of 60 Ferrari’s. Misschien heeft de man wel smetvrees, weten wij veel. Het kost natuurlijk best veel tijd om die auto’s schoon te maken nadat een van zijn oudere kinderen erin gereden heeft.
En die vakanties op de Maagdeneilanden… Zou ik ook doen. Wat zal die meneer een hoofdpijn hebben gehad van het denken aan hoe hij zijn medewerkers goed verzorgd achter laat. Of bedoel ik nou; Wat zal die meneer een hoofdpijn hebben gehad van het denken aan een manier om zijn belachelijk grote privéfortuin veilig te stellen zonder ervoor te hoeven zorgen dat ook maar één van die paupers die bij hem in het bedrijf werkte aanspraak op maar een cent zou kunnen maken.
Of ben ik dan te reeël…. ik bedoel negatief?
Ik moet trouwens heel eerlijk zeggen dat ik het hele gedoe zo’n heerlijke middelvinger vind naar zijn zoon R.. Altijd een beetje teren op pappie’s centjes en naam en nu zo hard het deksel op de neus. Meesterlijk vind ik het, haha!
W115 zegt
Wat is de Alfa GT toch zo een mooie auto :)
frank zegt
hmm, dit begint toch een stuk meer te stinken dan ik had verwacht
ik dacht dat het een net faillissement was waarbij een aantal werkmaatschappijen failliet zou gaan, maar ferrari en de collectie buiten schot zouden blijven, maar die hebben ze blijkbaar niet kunnen vrijwaren
die 10mln BPM achterstand aan de fiscus is natuurlijk niets op 1 miljard aan schuld, 1%, gewoon een paar maanden niet afgedragen
Alfa zegt
ErikkNL: meneertje Frits is niet werkeloos hij heeft nog Citadel Etherprises.
Ik vind het een beetje jammer dat we nu Frits lopen af te zeiken tuurlijk (is) was hij groot aandeelhouder van Kroymans Corporation. maar er zit daar een directie die er verantwoordelijk voor is en die wat steken heeft laten vallen. en ik weet uit betrouw bronnen dat als Kroymans iets meer tijd had gehad voor hun reorganisatie dat dit hele probleem zich niet eens had voor gedaan
Een aantal jaren liep men hem de hemel in te prijzen dat hij het zo goed deed met zijn bedrijf en hoe geweldig hij het niet voor elkaar had.
en nu is hij niet goed meer….. beetje kort door de bocht
en begrijp mij niet verkeerd ik vind het erg voor de mensen die daar werken en voor werken.
pt0x zegt
Ik wilde niet lang geleden kijken naar de Alfa 147 Q2 en vroeg of ze die in den haag en omstreken hadden, helaas vertelde men dat het niet verstandig was deze auto te nemen ivm levertijd. die is namelijk 6 tot 8 maanden en niet gegarandeerd dankzij kroymans
bozewolf zegt
Zoals gewoonlijk hebben de graaiers boven aan de top de boel waarschijnlijk in de soep gedraaid.
Lekker bezig, zooitje VVD’ers.
deora zegt
De fiscus mag wel eens een keer genaaid worden. Verder is het gewoon weg jammer. Maar je doet er niks aan.
hoogmoed komt voor de val.
lincoln zegt
als je wint heb je vrienden ..
als je verliest heb je lijken-rovers ..
die naderhand wel heel erg veel op elkaar lijken ..
johnny t-jet zegt
deora , niet klagen als je weer eens te veel belasting moet betalen . Afgesproken ?
robbie zegt
UPDATE!
Via: http://www.telegraaf.nl/dft/article3744639.ece?cid=mailart
.Memphis. zegt
Tja een ultrasnel groeiend bedrijf hebben is altijd leuk natuurlijk, tot het een keer mis gaat, dan gaat het ook goed mis met zo’n moordend hoge schuldgraad.
En @ iedereen die hier direct de oprichters van het bedrijf voor al het vuil van de straat begint uit te maken, wacht anders eens het onderzoek af vooraleer conclusies te trekken. Ieder bedrijf kan failliet gaan, zeker in deze tijden. Daarom hoeft er niet altijd oplichting in het spel te zijn zoals jullie hier al direct besluiten.
@ deora, altijd lachen hoe sommige het ‘leuk’ vinden dat de fiscus eens genaaid wordt, terwijl ze blijkbaar niet door hebben dat ze net zelf genaaid worden. Of wie denk je dat er anders het gelach zal betalen als de fiscus te weinig inkomsten heeft?
Midasracer zegt
Wat mij verbaast in dit verhaal, is het gedoe rond de huur Opels. Ik vermoed dat dit geen uniek verhaal is. Blijkbaar is de kans aanwezig als je bij een dealer langskomt, dat je met een vrijwel nieuwe auto de showroom uitrijdt. De kop eraf, een eigenaar gehad. Helaas is de eigenaar een verhuurbedrijf geweest, zodat je feitelijk een afgeragde auto koopt (in ieder geval eentje waar men niet zuinig mee is geweest). Als je hiervan niet op de hoogte wordt gesteld, is dit je reinste oplichterij. Ik heb nog nooit een auto bij een dealer gekocht en zal dat waarschijnlijk ook niet doen.
topless zegt
Kroymans is rijk geworden door risico’s te nemen en is ten onder gegaan door risico’s te nemen. Hier hebben door de jaren heen heel wat mensen profijt van gehad. Ik zelf zou mijn privé vermogen, zoals de collectie Ferrari’s, nooit op het spel hebben gezet. Maar dat hoort ook bij het risico’s nemen van Kroymans. Voorzichtige mensen worden niet rijk en durfals blijven het niet. C’est la vie.
@jip
De belastingdienst hoeft nooit achteraan te sluiten in het rijtje schuldeisers. Zij zijn namelijk preferente schuldeiser, m.a.w. ze gaan voor op de andere. Meestal betekent dit dat ze als een van de weinige hun geld krijgen.
lincoln zegt
@midasracer ..
wat niet weet .. dat niet deert ..
consumenten zijn maar wat graag doof voor de rationele waarheid .. (ik ook) ..
Pee Wee zegt
Wie had dit nu voor mogelijk gehouden, dat de firma Kroymans zo aan zijn einde zou komen. Ongelovelijk dat er niet eerder aan de rem getrokken is, volgens mij heeft iedereen die hier bij betrokken is, liggen slapen. Ik wens alle medewerkers het beste toe.
theiz zegt
@midasracer: Dat was precies wat mij ook opviel!
Ik vond het al zo opvallend dat je nooit een huurwagen met meer als ongeveer 20.000km treft bij de grote bedrijven.
@de rest over de Fiscus.
Gewoon bukken en je laten naaien. Belasting is nooit gebaseerd geweest op wat er nodig is maar op wat maximaal acceptabel is om te rekenen voordat het volk in opstand komt. Aangezien je geen opties hebt is dat best veel.
En wat doen ze ermee? Voornamelijk onzin.
Om een voorbeeld te geven kijk je maar naar je eigen omgeving. Hoe groot is de kans dat er een ziekenhuis in de buurt is en hoe groot de kans op een gemeentehuis/stadsdeelkantoor. Rekensommetje leert dat er meer kans is een gemeentehuis te treffen. Zo’n gemeentehuis bestaat louter uit gemeenschapsgeld waarbij het ziekenhuis voor een groot gedeelte door jouw verzekering wordt betaald. Nu moet ik eerlijk zeggen dat dit mij al bevreemd. Als ik nu 1x in de 5 jaar naar dat gemeentehuis ga voor een rijbewijs moet ik voor dat veredelde pinpasje ook nog eens iets van 40 euro betalen!
RoT___ zegt
Toch weer grappig om te lezen hoe mensen hier de heer Kroymans beschuldigen dat hij lekker zijn geld zit te verbrassen en hij best zou mogen lijden onder het faillissement. Stelletje linkse rakkers met zijn allen!
Neem maar van me aan dat het enorme Kroymans imperium echt niet zo maar uit de lucht is komen vallen, Kroymans heeft hier bikkelhard voor moeten werken om het allemaal zo voor elkaar te krijgen. Al die vele moeite word beloond met geld. Zo gaat dat nou eenmaal.
Een ander aspect dat bij het ondernemerschap hoort is het nemen van risico’s. Het is altijd weer proberen om groter te worden en hogerop te komen. Zo’n poging kan wel eens mislukken. In dit geval is er iets gruwelijk mis gegaan, hoe spijtig dan ook, het kan gebeuren.
Ik ben iemand die Kroymans niets verwijt, de man heeft gewoon zijn werk gedaan en het is fout gegaan.
Maar goed, kennelijk ben ik als rechts denkend persoon hier in de minderheid ten opzichte van de linkse rakkers die hard werkende mensen niets gunnen.
RoT___ zegt
@ Topless (20:07):
Precies, zo is het nou eenmaal!
Goed verwoord.
lincoln zegt
@theiz .. sterk belasting-betoog ..
Brokkenpiloot zegt
Jammer dat het zo voor hem en heel wat anderen moet eindigen. Een echte ondernemer gun ik wel succes. Hij heeft gegokt … en verloren.
sander alfa zuid oost zegt
ik weet niet wat iedeen loop tezijken op frits hij is altijd goed voor zijn personeel ik heb er jaaren met veel plezier gewerkt frits en rogier heel veel sterkte
Rutgertje zegt
Niet de autokopers maar de dealers moeten de bpm nogmaals betalen.
sebastianchubasco zegt
@theiz
in amerika denken ze er net zoals jij over, vandaar hun belastingstelsel… hier is het belastingklimaat gebaseerd op humaan denken, daar kan je het niet mee eens zijn maar daar is nog altijd de meerderheid wel over eens… er zijn genoeg plekken op de aardbol waar je met jouw visie een prima leven kunt hebben.
lincoln zegt
@sebasie ..
alleen hebberige luie kapitalisten zien een verband tussen humaniteit en geld .. meestal verdienen ze er ook nog aan ..
Hubert zegt
Probleem is dat Kroymans niets van zich laat horen.
Kan best zijn dat de directie de boel verkloot heeft, maar hij had moeten optreden.
Dit is vergelijkbaar met Albert Heijn enkele jaren geleden.
De directie had destijds grote risico’s genomen en ook grote verliezen geleden.
Albert Heijn trad toen in de media en vertelde eerlijk en open dat hij niet goed had opgelet en dat de directie de boel verneukt had (zijn woorden).
Met de huidige mediastilte van Kroymans krijg je alleen maar veel gelul.
jack zegt
@ topless en ROT,
Ik sluit me volkomen bij jullie aan, als ik zie ook hoe m’n ouders hebben moeten werken met de zaak. Vorig jaar is het verkocht, en ze zijn nu lekker aan het genieten op 52 jarige leeftijd.
napoli zegt
@Topless
Als preferent schuldeiser heeft de belastingdienst een voorrecht op de opbrengst. Dat wordt anders als sprake is van pand- of hypotheekrecht. In dat geval kunnen de pand- en hypotheekhouder zich in beginsel als eerste verhalen op de opbrengst. Daarnaast is er personeel en zal de bedrijfsvereniging de loonverplichtingen (gedurende een bepaalde periode) hebben overgenomen. De bedrijfsvereniging heeft dan een boedelvordering en die komt dan ook nog voor de belastingdienst. In de regel blijft bij een faillissement niet veel te verdelen onder de (overige) concurrente schuldeisers en die blijven met de brokken zitten.
ultimora zegt
iedereen die dus dhr kroymans staat te verdedigen begrijp ik niet helemaal. De beste man heeft een falliesement aan zijn broek van 1.2 miljard(!) Euro, en nog verdwijnt er vanuit meerdere merken waaronder ssangyong (wordt in de media niet vaak genoemd, maar ook falliet) de marketingondersteuning vanuit de fabriek in eigen zak.
De dealers die merken hebben van frits zijn importtakken kunnen niet alleen geen onderdelen bestellen, maar ook geen garantieclaims meer krijgen. Deze werden ook al geruime tijd niet meer uitbetaald bij diverse merken van zijn importtak. Ik ben benieuwd hoe dit voor de diverse merken straks gaat aflopen, maar voor de klanten is dit natuurlijk verschrikkelijk. Iemand die een half jaar geleden een nieuwe ssang yong kocht kan volledig naar zijn/haar garantie fluiten, want er is niemand die dit nog overneemt.
Ik vind het absoluut knap wat hij heeft opgebouwd, en hij heeft vast zijn best er voor gedaan, maar het feit dat hij met zijn blote reet op een tropisch vakantieeiland moet zitten als zijn bedrijf omvalt, en een week na deeerste grote klappen een hagelnieuw vliegtuig koopt siert hem absoluut niet.
Matt zegt
Ik vraag me af of er echt sprake is van belastingontduiking. Die geïnde BPM hoeft waarschijnlijk niet elke dag te worden afgedragen, maar één keer per week, maand of kwartaal. Ik heb zelf een bedrijf en moet de ontvangen BTW elk kwartaal afdragen. Als ik dan enkele weken voor de afdraagdatum failliet ga en nog een hoop BTW had moeten afdragen, betekent dat niet meteen dat er belasting is ontdoken. Die 10 miljoen BPM lijkt veel, maar dat betekent – bij een tarief van zo’n 40 procent – een autoverkoop van pakweg 25 miljoen. Oftewel zo’n 500 auto’s. Dat lijkt me dus hooguit de BPM van een paar weken aan verkopen bij Kroymans (toen het nog overeind stond).
theiz zegt
@sebastianchubasco
Belastingstelsel gebaseerd op humaan denken: In jouw droomwereld misschien. We hebben een vangnet hier voor werkeloosheid etc. maar naast dat dat een sigaar uit eigen doos is (sociale premies zijn geen belasting) is dat ook maar een heel klein gedeelte van de belastinguitgaven. Als er een miljard uitgegeven zou worden aan de zwakkeren uit de samenleving zou niemand wat te klagen hebben. Om het in perspectief te zetten:
Er zijn wel miljarden voor een bank die failliet had moeten gaan, maar er is geen geld om de deur van een appartementengebouw aan te passen zodat mijn invalide nichtje in haar woning kan komen. Wat is er humaan?
Oscar zegt
Ruimt wel lekker op in autoland zo :) Als de economie weer antrekt is er een enorm tekort aan autodealers, als ik hierboven bijvoorbeeld lees dat brabant bijna geen opeldealers heeft. D’r zullen wel weer genoeg mensen op inspelen tegen die tijd en daarmee aardig wat centjes verdienen.
Aj zegt
En wat gaat er gebeuren met Kroymans Aston Martin?
bmw zegt
@Rot___ “Maar goed, kennelijk ben ik als rechts denkend persoon hier in de minderheid ten opzichte van de linkse rakkers die hard werkende mensen niets gunnen.” Dat is al een ouwe, hoor, dat linkse mensen niet werken. En dat ze de rechtse mensen, die uiteraard hard werken voor hun “zuurverdiende” brood, niets gunnen. Waren de echte argumenten op?
on-topic: los van wie hiervoor verantwoordelijk is, bewijst deze zaak dat schaalvergroting, naast interessant vanuit kostenperspectief, enorm risicovol kan zijn. Iemand zal met de schulden blijven zitten, waarschijnlijk de vele dealers en de fiscus?
SPK zegt
Je hebt risico’s nemen en gokken. Kroymans heeft zoveel geld geleend dat dat niet meer onder risico nemen valt. Hij heeft gegokt dat zijn te ambitieuze plannen zouden werken en hij heeft gegokt dat het nooit slechter zou gaan met de economie. En ik betwijfel of hij nu nog zo goed is voor zijn personeel.
Gummen zegt
Midasracer schrijft:
20 April 2009 om 20:05
Wat mij verbaast in dit verhaal, is het gedoe rond de huur Opels. Ik vermoed dat dit geen uniek verhaal is. Blijkbaar is de kans aanwezig als je bij een dealer langskomt, dat je met een vrijwel nieuwe auto de showroom uitrijdt. De kop eraf, een eigenaar gehad. Helaas is de eigenaar een verhuurbedrijf geweest, zodat je feitelijk een afgeragde auto koopt (in ieder geval eentje waar men niet zuinig mee is geweest). Als je hiervan niet op de hoogte wordt gesteld, is dit je reinste oplichterij. Ik heb nog nooit een auto bij een dealer gekocht en zal dat waarschijnlijk ook niet doen.
theiz schrijft:
20 April 2009 om 20:19
@midasracer: Dat was precies wat mij ook opviel!
Ik vond het al zo opvallend dat je nooit een huurwagen met meer als ongeveer 20.000km treft bij de grote bedrijven
Er is helemaal niets vreemds aan deze verhuurautosituatie (behalve dan dat terugkoop nu even lastig gaat worden). Jullie hebben waarschijnlijk niet de achtergrond, maar bij alle autoverhuurbedrijven en merken is dit zo ongeveer standaard. Auto’s rijden maximaal 6 tot 10 maanden (met hier en daar een uitzondering voor speciale modellen of bedrijfswagens) en met maximale kilometrage en gaan dan ’terug’ naar dealers (via importeur of coordinerende dealers) om verkocht te worden als bijna-nieuw met de kop eraf.
Alle importeurs hebben soortgelijke afspraken. Verhuurbedrijven spreken van te voren een aankoop- en een verkoopprijs af zodat ze kunnen rekenen met vaste lasten per maand voor afschrijving. Verhuurbedrijven nemen zelf geen commericeel risico met (rest)waarde van auto’s.
Auto’s worden als bijna nieuw (vergelijkbaar met ex-demo’s) via reguliere dealers verkocht. Auto’s worden tip-top afgeleverd, maar hebben wel een behoorlijk lagere prijs t.o.v. nieuw. Kortom win-win voor alle partijen.
gogogomagazine.com zegt
Waarom geeft bijna iedereen hier Frits Kroymans nu eigenlijk alleen de schuld? Dat slaat echt totaal nergens op, kroymans corporation was een groot bedrijf, er zijn meerdere schuldigen en niet alleen personen maar ook de kredietcrisis heeft er duidelijk mee te maken.
Kroymans corporation heeft blijkbaar te veel risico genomen met zoveel leningen. Daarover kunnen de azijnzeikers hier wel weer over gaan zeiken, maar zonder die leningen hadden JULLIE nooit zo goedkoop je KIA’tje kunnen kopen!
TSI zegt
@ Franz en BMWX6,
met die BPm zal het een getouwtrek worden denk ik, in het artikel staat namelijk dat de consumenten wel al betaald hebben maar dat Kroymans het dus niet afgedragen heeft, het likjt mij dat dit bedrag gewoon uit verkoop van alle inventaris etc. wordt afgedragen en dat het verhaal daarmee klaar is.
zo niet, tja, dan zullen die consumenten nog wel een sproblemen kunnen krijgen of het via de rechter moeten uitspelen, maar dit likt mij wel onwaarschijnlijk
bobbejaan zegt
kom op geef frits ook wat credit….
ik ben al kind vaak zat in hilversum wezen kwijlen op alle mooie ferrari’s. Elke ferrari op NL kenteken komt bijna bij frits vandaan dus als je er een zag rijden is dat toch dankzij ome frits..
Succes frits
Merry zegt
Wat een gelul met die yanken taal:yeah ha!!!Let’s gamble!!!
Tuurlijk heeft de USA een lage belasting stelsel, maar de armoede daar is echt om rillingen van te krijgen.
Alles is daar groter, ook de schulden.Als daar een bedrijf als Kroymans over de kop gaat staat alle werkemers letterlijk op straat, want die kunnen gelijk hun al de bezittingen weg doen inc. huis. Hebben we het hier in NL zo slecht nog niet.
Door dat cowboy gedrag ligt dat hele land op zijn gat en is de autoindustrie op sterven na dood.
Dit soort bedrijven zijn net een op hol geslagen kudde koeien het is een kwestie van tijd tot de van de rand af vallen.
Bescheidenheid siert.
Kijk maar naar de Robobank,IkeaC&A,tuurlijk geen spectaculaire bedrijven maar ze gaan heel goed.
Hard werken om alleen maar geld naar binnen te halen gaat een keer fout.
Het gaat om effectief werken en goede keuzes maken, mischien verdien je geen 600 miljoen ermee en 150 auto’s, maar je laat teminste wel een gezond bedrijf achter en je kan nog steeds mee met de rijke der aarde.
Tedje zegt
Welnee man, als je een Ferrari ziet rijden is dat dankzij de eigenaar die er een godvermogen voor heeft betaald. Niet dankzij ome Frits. Die stak enkel de marge in zijn zak.
Granturissimo zegt
Allemaal best leuk en aardig het bovenstaande, maar belangrijker vind ik dat het schijnt dat al die mooie klassieke Ferrari’s op rammelende trailers naar een vochtige loods worden gereden, waar belastingambtenaren en andere schuldeisers er met hun vette vingers aan zitten om stoer na een koude start de motor even te laten loeien. Zoiets gun je niemand…
Weet iemand precies hoe het zit met de verzameling van Frits (incl. 250 GTO)?
bmw zegt
@bobbejaan: “Elke ferrari op NL kenteken komt bijna bij frits vandaan dus als je er een zag rijden is dat toch dankzij ome frits..” Geloof je dat zelf? Niet té veel opkijken naar die ondernemer, een Ferrari koop je als je er het geld voor bijeengewerkt/bijeengefraudeerd/bijeengeërfd/… hebt, hoor. Daar heeft de beste man niets mee te maken.
Murphmeister zegt
@Granturissimo: precies!
arjens zegt
Las net een verhaal, waarvan ik hier de link heb, volgens geruchten schijnt dhr Kroymans niet geheel legaal te hebben gehandeld en tijdens het faillisement bedrijven te hebben door verkocht. Aangezien dat dus niet legaal handelen is, zal er onderzoek worden uitgevoerd naar eventueel aanspreken van het prive vermogen van dhr kroymans. Er wordt gefluisterd dat wellicht beslag wordt gelegd op de villa aan de vecht van dhr kroymans. Het zijn geruchten, maar waar rook is, is vuur! Het is iedergeval een flinke beerput waar alleen maar meer en meer slachtoffers uit komen. check het artikel via:
http://925.nl/archief/2009/04/21/kroymans-maakt-slachtoffers-off-the-record
Citrofiel zegt
En dit is nog maar een miniem topje van wat er zou gebeuren in de VS als GM of Chrysler failliet zou gaan. :|
Rob USA zegt
@sander alfa zuid:Ik hoop dat hij intussen slimmer personeel heeft, aangezien jij haast 8 fouten weet te maken in 2 zinnen! :)
@Merry: Ikea geen spectaculair bedrijf ? Dream on.
Brokkenpiloot zegt
@Citrofiel:
En dat moet iedereen maar eens goed overdenken. Zie de chaos die één dealer / importeur in een piepklein landje kan veroorzaken en extrapoleer dat naar wat er zou kunnen gebeuren als GM / Chrysler omvallen.
Hans zegt
Verschrikkelijk wat die Kroymans heeft kunnen aanrichten. geen belasting afdragen doe je met voor bedachte raden.
In Limburg zijn alle Nedam Opel garages dit en het personeel zit thuis te wachten / hopen op een door start. Hoop dat er snel een financieel inpuls komt dat de Nedam weer open gaat en het personeel weer aan het werk.
Brood op de plank.