Het waren 12 mooie maanden voor liefhebbers van auto’s met onmogelijk veel peekaa’s, maar we gaan het jaar nog even knallend uit met dit stukje huisvlijt uit Duitsland. Een straatlegaal monster dat je in vijf angstaanjagende seconden naar de 200 km/u brengt.
We hebben het over de Larea GT1 S12, gemaakt door het in 1997 opgerichte Fahlke KFZ-Technik und Prototypenentwicklung. Wij noemen het gewoon Fahlke, want dat bekt iets soepeler. Deze maand hebben ze de opvolger van de S10 gepresenteerd, en dat is iets dat we niet onopgemerkt voorbij kunnen laten gaan.
De S12 is een straatracer volgens bekende recept. Een buizenframe met een monococque van koolstofvezel, aangevuld met een body van composiet. Ondanks de aanwezigheid van een forse 7,2-liter V8 met kompressor, die 1260 pk levert bij 6500 tpm en een koppel van 1600 Nm genereert als de toerenteller de 4650 rpm aanwijst, is het gewicht erg gering te noemen. Hij weegt leeg namelijk 900 kg.
Laat dat even op je inwerken: 1260 ronkende pk’s op een gewicht van 900 kg. Een pk/kg-verhouding die zelfs een Koenigsegg One:1 overklast. Daar staat tegenover dat het een tamelijk primitief ontwerp is, met een spartaans interieur, maar tof is het zeker. Niet in de laatste plaats omdat een theoretische topsnelheid van 430 km/u haalbaar moet zijn. (Bewijs daarvoor is overigens niet geleverd, dus dat nemen we met een schep zout.)
Wie dit iets te gortig vindt; Fahlke heeft ook nog de Larea GT1 S7 (550 pk), GT1 S9 Evo (720 pk) en de GT1 S10 (1004 pk) in de aanbieding. Wat de S12 moet gaan kosten is niet bekend gemaakt. De prijs is auf anfrage.
xiran zegt
een ultima GTR uit Duitsland. Ik ga wel bij het orgineel in Engeland shoppen.
maseratizzzzzzzz zegt
In 5 seconden op de 200? Met al die wielspin zit hij eerder op de 50 in 5 seconden.
Tonnie zegt
@maseratizzzzzzzz: nee want deze heeft natuurlijk super-anti-wielspin-tractiecontrole
clarkson zegt
Iets zegt me dat hier geen snars van klopt. To pretty to be true
donvincenzo zegt
@clarkson: Pretty is niet het eerste woord dat bij me opkomt als ik de foto’s bekijk…
Tonnie zegt
Gast… serieus?
motiondrive zegt
Geheel zinloos op de openbare weg, maar “ja bitte” op het circuit!
desjonnies zegt
Liever een Nederlandse Saker.
Mag dan wel over een “gewone” Subaru Impreza WRX Boxer beschikken, maar dat maakt hem tegelijkertijd betaalbaar voor de gewone sterveling.
En wat leefbaarder in de omgang – voor beiden-
vale46 zegt
Ik denk dat ze best een pakje pampers op de optielijst zetten…
Zelfs bij 250km/h rechtuit rijden zal bij de meeste onder ons al wat doen vloeien vrees ik!
Dit ding moet zonder tractiecontrole echt een hel zijn om te rijden, denk dat als je hem in natte omstandigheden bij 200km/h vloert, dat hij nog wielspin heeft :D
gtwillem zegt
Ik begrijp de business case nooit echt zo met dit soort auto’s. Ja, in theorie moet het waanzinnig hard kunnen en de Veyron/Huyara/Agera etc van de troon stoten, maar het ziet er gewoon niet uit. Ik zou het niet durven.
Laat ze eerst een fatsoenlijke auto bouwen met 400 tot 500pk. Dat kreeg zelfs Spyker pas met de Ailereon voor elkaar.
gregorius zegt
Allemaal leuk en aardig op papier, maar wat een onzinnig project is dit!
Om het te beoordelen als iets voor op de openbare weg lijkt me al niks: t ziet er niet uit natuurlijk.
En voor op het circuit. Tja. Ik heb een paar keer mogen racen op een circuit tijdens leuke daagjes uit in een aantal verschillende bakken; wat ik t leukste vond, waren auto waarbij je t idee kreeg dat je relatief veel uit de mogelijkheden van de auto haalde in de combi met het gevoel dat je hard gaat.
Ik vraag me echt af wat je met een 1000 – 1050 kilo ding (incl vloeistoffen + bestuurder) met 1260 pk moet. Als het een beetje goed in elkaar zit, rijd de (zeer) geoefende bestuurder vast iedereen t snot voor de ogen, maar of dit nou op en top voor de beleving is…? Kweet t niet. Wieweet; in dat geval neem ik mijn woorden terug: toch niet zo onzinnig; maar niet voor mij!
PS: zo jammer dat racen in Zwitserland nog steeds (niet echt) is toegestaan. Zou graag een keer met een eigen auto aan een dagje (of meer als het een succes is) rallycross a la de heren van TopGear deden (in de UK en wat verder terug in Finland (was met James May volgens mij)).
ropp zegt
Lelijk hok
jerry zegt
Op topsnelheid vliegen de onderdelen hopelijk niet van je karretje af. Ik vind 430 eerlijk gezegd nog mager voor dit apparaat.. Dat kan beter…
E34M5Touring zegt
@jerry: Je kan hem ook zonder achtervleugel bestellen. Dan doet ie 517km/h. Als je dan ook nog de optionele stickerset aanvinkt loopt ie hendig 600km/h….
wjeurs zegt
@e34m5touring: kun je hem ook krijgen met vleugels?
jackass266 zegt
Lelijk
richardj zegt
Lijkt wel een hyper pausmobiel
victornator95 zegt
Zelfs als ik die oudejaarstrekking win hoef ik hem niet, in 5 seconden mega rookwolk
beiersmeisje zegt
video? iemand?
sanderm3 zegt
Zet hem maar voor de deur, wil er gráág een blokje mee om. Wanneer de weg droog is..
bofkont zegt
Techniek absoluut leuk, maar pfff wat een pauper ontwerp.
reistje zegt
Vooral 0 naar 200 lijkt mij sterk in 5 seconden…. en het lijkt mij ook niet heel erg bestuurbaar.
Maar we zullen zien… of waarschijnlijk niet.
roppp zegt
Dit ding doet mij denken aan een Yahama proto uit ergens de jaren 80
carmasterr zegt
@roppp: Dan zal je de OX99-11 anno 1992 wel bedoelen:
http://www.autoblog.nl/vergeten-concept-car-yamaha-ox99-11
roppp zegt
@carmasterr: ja, die JA
titustiel zegt
ik vind dat die Topsnelheid wedloop nu wel afgelopen moet zijn!!!!!
stefan1985 zegt
@titustiel: Anders ik wel zeg… heur!!!!1!!!111!!
rb26dett zegt
Echt iets voor mij!