Max’ motor gaat hierdoor hopelijk minder vaak in rook op. Maar hoe zit het met zijn titelkansen?
Dit zijn nou precies die berichten die we liever niet willen lezen voorafgaand aan het F1-seizoen. Vorig jaar heette het bij Red Bull ‘we starten het jaar met een simpel concept, dat we flink verder kunnen ontwikkelen’. Vertaling: we hebben de zaken nog niet goed voor elkaar en hopen dat in de loop van het jaar goed te maken. Nu horen we een vergelijkbaar sentiment, maar dan van motoren-partner Renault.
De vooruitzichten voor de motor van dit jaar begonnen nog allemaal zo hoopvol. In oktober bracht Renault Sport chef Cyril Abiteboul nog naar buiten dat ze in Viry zouden werken aan een magische motormodus voor de kwalificaties, net zoals Mercedes en Ferrari die hebben. Maar in januari van dit jaar zwakte hij dat al af: naar zijn mening was zo’n modus eigenlijk niet meer haalbaar in de F1 anno 2018, daar het olieverbruik aan banden gelegd is en er nog maar drie krachtbronnen gebruikt mogen worden voor het hele seizoen. Ook Mercedes en Ferrari zullen naar inschatting van Cyril niet meer in staat zijn zo’n tijdelijke boost te faciliteren. Nou ja, dat zou wellicht kunnen kloppen…
Inmiddels horen we echter nog meer verontrustende berichten vanuit La Douce France. Abiteboul geeft aan dat Renault in de eerste races van 2018 niet het volle vermogen uit haar motoren zal peuren. Dit teneinde de betrouwbaarheid te bevorderen. Vorig jaar ploften er de nodige Renault krachtbronnen, onder andere in de rug van Max Verstappen. Dat wil het merk dit jaar voorkomen, mede omdat de tol die een kapotte motor eist volgens Abiteboul dit jaar nog hoger zal zijn dan vorig jaar vanwege de potentiële gridstraffen voor het gebruik van extra onderdelen.
If you come to the first race and you start to have reliability problems, then that is not just that race, it compromises the whole season. You cannot afford to do that. It is about setting the right baseline, having the right platform and building a plan for the season, trying in particular to synchronise development at the factory with the introduction of new engines because we are very limited. The fewer engines you have the more rigid you need to be in the implementation of performance. So the focus is very much on reliability.
Het doel voor Renault is nu om in Australië te starten met ongeveer dezelfde hoeveelheid power die ze bij de laatste race in Abu Dhabi al hadden. Voor Power Unit twee en drie zijn er wel flinke updates voorzien. Enfin, het klinkt allemaal teleurstellend conservatief gezien het feit dat Mercedes en Ferrari het hebben over het breken van de 1.000 pk grens. Zoals we in een vorig bericht al schreven, zien we liever een motor die vijf keer ploft en Max vijf overwinningen brengt, dan een motor waarmee MV33 elke race vijfde wordt. Maar wellicht gooit Renault ons, net als met de lancering van hun ‘nieuwe bolide’, zand in de ogen. Laten we dat in ieder geval hopen…
lincoln zegt
Maakt toch nix uit ..
Er komt ook dit jaar weer een winnaar in de F1 ..
Elk jaar hetzelfde liedje ..
gertjan2012 zegt
Punten is immers beter dan helemaal niks , zeker voor Renault.
lekkerlinksrijden zegt
Daar gaan we weer……….
janmetdelangeachternaam zegt
Maar…daar worden die motoren toch uitbundig op getest? Ze doen nou net alsof de eerste GP het eerste moment is dat ze motoren op vol vermogen kunnen testen. Ik neem aan dat ze daar voldoende kansen voor hebben.
easygoingmartin zegt
Grappig.. paar dagen geleden las ik nog dat Renault stelde dat ze minimaal 950pk hadden dit jaar..
HZW zegt
@easygoingmartin: Ja, in Kwalificatie trim, in race mode is het dichter bij 880 pk.
HZW zegt
Iedereen blijft maar dromen dat Max wereld Kampioen kan worden met Red Bull.
Dat zal nooit gebeuren omdat Red Bull niets meer is dan een veredeld klanten team.
En Renault heeft al jaren zijn zaakjes niet op orde.
Ik zie het zelfs gebeuren dat Torro Rosso Honda sneller is dan Red Bull.
Ik denk Max dit jaar mag hopen dat hij af en toe het Podium bereikt.
stfu zegt
@HZW: dat verdelde klantenteam heeft anders meerdere kampioenschappen gewonnen.
HZW zegt
@stfu: Ja, toen waren ze nog een Semi fabrieksteam omdat toen Renault zelf nog niet als team mee deed aan het F1 kampioenschap.
Nu Renault als Fabrieksteam mee doet aan F1, is dit een heel ander verhaal geworden.
mashell zegt
@hzw: zolang dat Fabrieksteam nog niet net zo snel is als het klantenteam maakt het niks uit. Krijgt Renault de wagen net zo snel als Red Bull dan wordt het moeilijk voor Red Bull. Red Bull maakt het zichzelf wel lastig met het gemekker op Renault en de sponsoring door Aston Martin. Maar dat is typisch Red Bull, die zijn niet zo tactisch.
autodrop zegt
Gaat lekker AB.. Eerst Famke, nu deze man.. wie is Max? Hoogstaande journalistiek hoor.
trustmeiamanengineer zegt
Nee daar heb je wat aan ja. Max kan meer met een nieuw blok op vol vermogen van achteruit starten. Dan ergens in het middenveld rondhobbelen met te weinig vermogen….
phaeton zegt
Laat ze anders alle zes het hele seizoen rijden op 500pk, dat is beter voor de betrouwbaarheid. Kun je ook geld besparen op ontwikkeling. Win-win!
Joost zegt
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar toch heb ik het vermoeden dat Renault hier niemand zand in de ogen aan het gooien is. Eerder dat ze het voor de start van het seizoen weer niet voor elkaar hebben.
healey zegt
Ik ben eerder benieuwd hoe de Renault motoren het in de andere chasis gaan doen. Het Renault team begint nu aan het 3e seizoen en zal z’n zaakjes beter voor elkaar hebben, om nog maar te zwijgen van McLaren. Laatsgenoemde had een slechte motor, maar het chasis was best ok. Dus voor je het weet heeft Red Bull 4 i.p.v 2 teams voor zich te dulden en moet Max voor de 9e plek vechten. Maar goed, misschien hebben Mercedes en Ferrari dit jaar misbaksels gemaakt en komt het allemaal goed :-)
HZW zegt
Ik heb het vermoeden dat Hamilton met 2 vingers in de neus naar de titel rijd.
HZW zegt
en dat Bottas met 2 vingers in de neus 2de wordt.
rhellema zegt
@HZW: Bottas met 2 vingers in de neus tweede?? Die middelmatige coureur zal daar kei en keihard voor moeten knokken.
hans75 zegt
Renault haalt de 1000pk makkelijk…
550 pk voor de kwalificatie en 500pk voor de race.. samen goed voor meer dan 1000pk..
ikleesookoverautos zegt
Lekker met de Franse slag bezig daar…
Nerekop zegt
Even kleine kanttekening. Geen enkel team haalt ‘maximaal’ vermogen uit hun blokken. Dat is altijd een afweging tussen vermogen en betrouwbaarheid. Ook Mercedes en Ferrari doen dit.
Denk maar aan de kwalificatieblokken uit periode eind 90 begin 2000. Die gingen 30km mee maar hadden wel tientallen pk’s extra. Die balanceeract voeren ze nu ook uit.
87sandyd zegt
Lekker conclusies trekken allemaal. Misschien doet Mercedes en Ferrari dit ook wel? Who knows? Lekker afwachten dus, zoals altijd
thefmanl zegt
Dit had de baas van Renault aan het einde van vorig seizoen ook al gezegd. Niks nieuws dus.
HZW zegt
Ik vraag mijn wel af of dit ook voor het eigen fabrieksteam telt.
Misschien dat ze op deze manier een stapje voor willen creëren op de klanten teams, zoals Mercedes en Ferrari dat ook doen.
De hardware is 100% het zelfde, maar de software is een ander verhaal.