Het beste alternatief voor een Mercedes E-Klasse wordt vernieuwd en dit keer wil jij hem wel. Toch?
Een premiummerk opzetten is niet makkelijk. En toch is het ook afhankelijk van de regio. In vrijwel elke markt, waaronder de onze, hoef je een Audi of Mercedes niet meer te pitchen: dat staat synoniem voor ultra-premium. Naast die merken, of BMW, wil het in Europa en helemaal in Nederland lang niet altijd zo hard gaan met alternatieven. Infiniti bloedde hier een langzame dood en we hebben het gevoel dat het met Lexus ook nog steeds niet zo goed gaat als bijvoorbeeld in de VS.
Lexus
En toch blijft Lexus het stug volhouden. Sterker nog, ze brachten relatief recent nog een nieuwe versie van hun grote sedan naar Europa. En toch voelt het alsof het gewoon de nieuwe GS is. Technisch gezien is dat ook zo, maar de GS en ES waren in de VS verschillende modellen. In Japan trouwens ook (Toyota Aristo en Windom). Het belangrijkste verschil is dat de ES in de basis voorwielaangedreven is en de GS achterwielaangedreven. Daardoor deelt de ES meer techniek met de Camry.
Lexus ES
Binnenkort komen we bij Autoblog uiteraard weer met de lijst modellen die ons gaan verlaten in 2024 en gezien de exit van de Camry hadden we de Lexus ES met potlood daar achter geschreven. Maar je kan ‘m nog gewoon bestellen! Doe dan! Koop dan!!
Of nee, wacht heel even. Via lekken op Chinese sociale media krijgen we namelijk een vernieuwde Lexus ES te zien. Wat op zich logisch is, de ES hobbelt een beetje achter modellen als de RX en LBX aan als het gaat om bij de tijds blijven. Dat gezegd hebbende, de facelift lijkt niet zo uitgebreid te zijn. Aan de voorkant zien we een nieuwe indeling in de koplamp, met twee ‘boemerangvormen’ in plaats van één. De achterkant volgt de trend gezet door de nieuwe RX en NX, een doorlopende lichtbalk met LEXUS uitgeschreven achterop in plaats van het logo.
Naar Europa?
Dan rest de vraag: gaan we echt een vernieuwde Lexus ES krijgen? In Europa lijkt het erop dat men toch sneller kiest voor een Europese luxeauto. In Nederland is het helemaal somber gesteld: er zijn sinds 2018 ongeveer 600 exemplaren nieuw verkocht. Dat doet een E-Klasse per jaar en dan nog een flinke schep erboven op, en zelfs dat model kakt volledig in. Oei.
lexis zegt
Als je Exlusief wil zijn koop je toch een lexus, toch zeker als je letterlijk exclusief vertaald als zeldzaam. Kijk ben zelf wel een Lexus liefhebber heb er zelf eentjz gehad de IS gen 2, zwaar ondergewaardeerde auto trouwens als je hem vergelijkt met directe concurentie en het totaal plaatje bekijkt. Zelfde voor de ES die veroudert heel goed vind ik, ik zie er dagelijks een paar , ons Japans topmanagement rijdt er mee. Ik denk idd dat dat niet moet onderdoen met een mercedes E in dezelfde vermogen klasse idem voor Audi. Maarja we weten allemaal dat het zo niet werkt in dat segment het gaat om status en hier in de lage landen wordt Duits nog altijd als superior aanzien. Dat kan natuurlijk wel eens veranderen als straks de volledige Duitse carondustrie onderuit gaat dankzij ondoordachtzame import taxen op Chinese auto’s. Er was nochthans voor gewaarschuwd vanuit de Duitse premiummerken.
ty5500 zegt
Over die importtarieven, geen enkele CEO gaat natuurlijk luidop vragen voor importtarieven want dan weet je dat je de wind van voren gaat krijgen in China met boycots op alle vlakken. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze blind voorstander zijn, het blijft een mes dat langs twee kanten snijdt. Experten geven aan dat bij de Chinezen steeds meer een gevoel van nationalisme en trots leeft om een Chinese auto te bezitten nu hun eigen industrie degelijke producten aflevert. Dat Europees marktaandeel had hoe dan ook verder afgebouwd in China, invoerrechten of niet wat een bittere pil is gezien de afhankelijkheid die de Duitsers hadden opgebouwd van China. Mogelijks kunnen de invoerrechten dan toch vermijden dat de Chinezen te agressief de Europese markt bespelen en hun schaalvoordelen, dominantie in de productieketen en grondstoffen inzetten waardoor het voor de Europeaanse merken hier ook een totaal onhaalbare kaart wordt. China heeft een voorgeschiedenis van bewust concurrenten uit de markt te prijzen, dikwijls tegen verlies, om vervolgens markten te domineren (bv. Staalsector).
motorhead zegt
Denk niet zozeer om status, maar voor de meeste mensen speelt design ook een rol. Zolang Toyota/Lexus daar geen energie in steekt, moet je wel ontzettend rationeel zijn, om zo’n ding te willen hebben.
DeWitteCondor zegt
Dat is dus een misvatting. Lexus steekt daar heel veel energie en geld in en onderscheid zich steeds meer van Toyota. Het moet echter wel je ding zijn en ondanks dat ik er zelf een heb ben ik er ook niet over uit of ik het nu mooi vind of niet. Sommige hoeken wel, andere niet. Maar het is niet zo dat het een veredelde Toyota is.
motorhead zegt
Ik bedoel niet zozeer tov Toyota, maar zowel Lexus als Toyota.
gekketurbo zegt
Dat denk ik ook elke keer. Elke keer dat ik een andere auto koop kijk ik Lexus in het budget, vaak van een jonger bouwjaar. Maar dan stap ik in de auto bij de dealer en denk ik, wauw wat slecht. Zelfs Skoda heeft het beter voor elkaar tegenwoordig…
DeWitteCondor zegt
Ik heb 2 e-klasses gehad en heb nu een Lexus. Ik vind het moeilijk vergelijken omdat de bouwjaren wel verschillen en dat geeft een vertekend beeld (de Lexus die ik nu rijd is een stukje jonger). Echter, als je kijkt naar comfort dan scoort de Lexus beduidend hoger ondanks dat de eklasse luchtvering had wat de Lexus niet heeft. Afwerking is vergelijkbaar, op sommige punten zelfs beter MAAR stiekem zitten er toch her en der Toyota knopjes. Wmb geen issue maar voor de kniesoor kan het een ding zijn. De Lexus scoort qua betrouwbaarheid hoger. Met de MBs had ik toch soms een dingetje, 1x zelfs een groter dingetje (opgerekte ketting). Dat overkomt je niet met een Lexus over het algemeen en ik vind de Lexus dealer ook beter qua service en klanttevredenheid dan de MB dealer. Tot zover mijn anekdotisch bewijs.
normalantrieb zegt
En hoe vergelijk je de Total cost of ownership tussen de MB en de Lexus.
Of wat kost een beurt bij Lexus en bij MB?
De prijs – kwaliteitsverhouding staat mijns inziens eenzaam aan de top. Zeker geen goedkope auto’s, zeker niet het meest sexy, maar comfort, bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zijn steengoed.
kniesoor zegt
Zeg vlegel, wil je mijn naam niet ijdel gebruiken !?!? 🙂
lexis zegt
Wel wat ooit de specialiteit was van Mercedes om mooie en degelijke interieurs te maken is aardig aan het verwateren ook overvloed aan harde plastics en nep leder, ook Bmw maakt er zich schuldig aan in hun nieuwe 5 alleen worden ze er niet goedkoper van . Maar klopt Lexus gebruikt meestal heel mooie materialen zoals het leder van de stoelen maar her en der vind he dan toch wel een toyota knopje. Is dat erg? Je hebt wel de betrouwbaarheid van hun hybride techniek die gewoon generiek is over hun volledige gamma dat maakt het heel betrouwbaar. Bij de Duitsers om de haverklap nieuwe motoren. Moet he daar wakker van liggen? Als leaser niet als eigenaar wel denk ik. Over smaak tja soms doet het wat pijn aan de ogen maar ja heb je dat met de recente bmw’s ook toch hun fronten zijn niet ieders smaak. Bij lexus is het de achterpartij die vaak voor beroering zorgt het front is net heel uniek. Maar goed op de keper gezien zijn het heel erg goede auto’s waar je lang plezier kunt van hebben. Auto’s voor mensen die er eens uit durven springen,
PunicaOase zegt
Lexus heeft een waanzinnig goede naam opgebouwd als het om betrouwbaarheid gaat en meestal vind in het design ook wel gaaf. Maar elke keer als ik dan een proefrit heb gemaakt loop ik toch weer hoofdschuddend weg. Het rijdt doods en afstandelijk, voelt loodzwaar, de afwerking is echt minder, de infotainment poep en vlot zijn ze al helemaal niet.