Het beste alternatief voor een Mercedes E-Klasse wordt vernieuwd en dit keer wil jij hem wel. Toch?
Een premiummerk opzetten is niet makkelijk. En toch is het ook afhankelijk van de regio. In vrijwel elke markt, waaronder de onze, hoef je een Audi of Mercedes niet meer te pitchen: dat staat synoniem voor ultra-premium. Naast die merken, of BMW, wil het in Europa en helemaal in Nederland lang niet altijd zo hard gaan met alternatieven. Infiniti bloedde hier een langzame dood en we hebben het gevoel dat het met Lexus ook nog steeds niet zo goed gaat als bijvoorbeeld in de VS.
Lexus
En toch blijft Lexus het stug volhouden. Sterker nog, ze brachten relatief recent nog een nieuwe versie van hun grote sedan naar Europa. En toch voelt het alsof het gewoon de nieuwe GS is. Technisch gezien is dat ook zo, maar de GS en ES waren in de VS verschillende modellen. In Japan trouwens ook (Toyota Aristo en Windom). Het belangrijkste verschil is dat de ES in de basis voorwielaangedreven is en de GS achterwielaangedreven. Daardoor deelt de ES meer techniek met de Camry.
Lexus ES
Binnenkort komen we bij Autoblog uiteraard weer met de lijst modellen die ons gaan verlaten in 2024 en gezien de exit van de Camry hadden we de Lexus ES met potlood daar achter geschreven. Maar je kan ‘m nog gewoon bestellen! Doe dan! Koop dan!!
Of nee, wacht heel even. Via lekken op Chinese sociale media krijgen we namelijk een vernieuwde Lexus ES te zien. Wat op zich logisch is, de ES hobbelt een beetje achter modellen als de RX en LBX aan als het gaat om bij de tijds blijven. Dat gezegd hebbende, de facelift lijkt niet zo uitgebreid te zijn. Aan de voorkant zien we een nieuwe indeling in de koplamp, met twee ‘boemerangvormen’ in plaats van één. De achterkant volgt de trend gezet door de nieuwe RX en NX, een doorlopende lichtbalk met LEXUS uitgeschreven achterop in plaats van het logo.
Naar Europa?
Dan rest de vraag: gaan we echt een vernieuwde Lexus ES krijgen? In Europa lijkt het erop dat men toch sneller kiest voor een Europese luxeauto. In Nederland is het helemaal somber gesteld: er zijn sinds 2018 ongeveer 600 exemplaren nieuw verkocht. Dat doet een E-Klasse per jaar en dan nog een flinke schep erboven op, en zelfs dat model kakt volledig in. Oei.
lexis zegt
Als je Exlusief wil zijn koop je toch een lexus, toch zeker als je letterlijk exclusief vertaald als zeldzaam. Kijk ben zelf wel een Lexus liefhebber heb er zelf eentjz gehad de IS gen 2, zwaar ondergewaardeerde auto trouwens als je hem vergelijkt met directe concurentie en het totaal plaatje bekijkt. Zelfde voor de ES die veroudert heel goed vind ik, ik zie er dagelijks een paar , ons Japans topmanagement rijdt er mee. Ik denk idd dat dat niet moet onderdoen met een mercedes E in dezelfde vermogen klasse idem voor Audi. Maarja we weten allemaal dat het zo niet werkt in dat segment het gaat om status en hier in de lage landen wordt Duits nog altijd als superior aanzien. Dat kan natuurlijk wel eens veranderen als straks de volledige Duitse carondustrie onderuit gaat dankzij ondoordachtzame import taxen op Chinese auto’s. Er was nochthans voor gewaarschuwd vanuit de Duitse premiummerken.
ty5500 zegt
Over die importtarieven, geen enkele CEO gaat natuurlijk luidop vragen voor importtarieven want dan weet je dat je de wind van voren gaat krijgen in China met boycots op alle vlakken. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze blind voorstander zijn, het blijft een mes dat langs twee kanten snijdt. Experten geven aan dat bij de Chinezen steeds meer een gevoel van nationalisme en trots leeft om een Chinese auto te bezitten nu hun eigen industrie degelijke producten aflevert. Dat Europees marktaandeel had hoe dan ook verder afgebouwd in China, invoerrechten of niet wat een bittere pil is gezien de afhankelijkheid die de Duitsers hadden opgebouwd van China. Mogelijks kunnen de invoerrechten dan toch vermijden dat de Chinezen te agressief de Europese markt bespelen en hun schaalvoordelen, dominantie in de productieketen en grondstoffen inzetten waardoor het voor de Europeaanse merken hier ook een totaal onhaalbare kaart wordt. China heeft een voorgeschiedenis van bewust concurrenten uit de markt te prijzen, dikwijls tegen verlies, om vervolgens markten te domineren (bv. Staalsector).
motorhead zegt
Denk niet zozeer om status, maar voor de meeste mensen speelt design ook een rol. Zolang Toyota/Lexus daar geen energie in steekt, moet je wel ontzettend rationeel zijn, om zo’n ding te willen hebben.
DeWitteCondor zegt
Dat is dus een misvatting. Lexus steekt daar heel veel energie en geld in en onderscheid zich steeds meer van Toyota. Het moet echter wel je ding zijn en ondanks dat ik er zelf een heb ben ik er ook niet over uit of ik het nu mooi vind of niet. Sommige hoeken wel, andere niet. Maar het is niet zo dat het een veredelde Toyota is.
motorhead zegt
Ik bedoel niet zozeer tov Toyota, maar zowel Lexus als Toyota.
DeWitteCondor zegt
Ok maar het punt is dat Lexus daar dus wel veel moeite en geld in stopt.
Rokende Wielen zegt
Dat ga ik ook beamen: ik heb regelmatig een goedkopere Toyota even-knie bekeken maar kies toch weer voor een iets duurdere Lexus. Dus dat Lexus daar op z’n minst moeite in stopt beaam ik volledig.
gekketurbo zegt
Dat denk ik ook elke keer. Elke keer dat ik een andere auto koop kijk ik Lexus in het budget, vaak van een jonger bouwjaar. Maar dan stap ik in de auto bij de dealer en denk ik, wauw wat slecht. Zelfs Skoda heeft het beter voor elkaar tegenwoordig…
Rokende Wielen zegt
Ik draai ‘m om, van een A4 Quattro ProLine van amper vier jaar oud en 67.000 km (een V6 TDI) met altijd veel gekraak en gepiep stapte ik vier jaar later in een IS250 Executive van 6 jaar oud met 87.000 km en voor ik het wist was ik tien jaar verder met die Lexus en dat ding heeft opgeteld tot aan 2 ton nog niet zoveel kraakjes vertoond in het interieur als die A4 in z’n eerste paar maanden.
Om Skoda als voorbeeld te nemen: kijk eens naar de staat van het interieur van die Skoda en een willekeurige Lexus na 10 jaar en oordeel dan nog eens.
DeWitteCondor zegt
Ik heb 2 e-klasses gehad en heb nu een Lexus. Ik vind het moeilijk vergelijken omdat de bouwjaren wel verschillen en dat geeft een vertekend beeld (de Lexus die ik nu rijd is een stukje jonger). Echter, als je kijkt naar comfort dan scoort de Lexus beduidend hoger ondanks dat de eklasse luchtvering had wat de Lexus niet heeft. Afwerking is vergelijkbaar, op sommige punten zelfs beter MAAR stiekem zitten er toch her en der Toyota knopjes. Wmb geen issue maar voor de kniesoor kan het een ding zijn. De Lexus scoort qua betrouwbaarheid hoger. Met de MBs had ik toch soms een dingetje, 1x zelfs een groter dingetje (opgerekte ketting). Dat overkomt je niet met een Lexus over het algemeen en ik vind de Lexus dealer ook beter qua service en klanttevredenheid dan de MB dealer. Tot zover mijn anekdotisch bewijs.
normalantrieb zegt
En hoe vergelijk je de Total cost of ownership tussen de MB en de Lexus.
Of wat kost een beurt bij Lexus en bij MB?
De prijs – kwaliteitsverhouding staat mijns inziens eenzaam aan de top. Zeker geen goedkope auto’s, zeker niet het meest sexy, maar comfort, bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zijn steengoed.
DeWitteCondor zegt
Ik heb om eerlijk te zijn geen TCO berekening gemaakt. Wilde vooral eens iets anders dan Duits premium en het bevalt me dat Lexus (en Toyota) 10 jaar achter hun producten staan. Ik kan wel zeggen dat regulier dealeronderhoud gewoon vergelijkbaar is qua kosten.
Rokende Wielen zegt
Ik ben van een Audi (V6 diesel) naar een Lexus gegaan (V6 benzine). Door de brandstof is een vergelijk op maandelijkse vaste lasten niet eerlijk te maken maar die jongere A4 had meer problemen dan die oudere IS250. En qua afschrijving was die Lexus koning. Die A4 heb ik uit frustratie weggedaan na 4 jaar en pakte daarmee een flinke afschrijving. Leergeld… Die IS heb ik weggedaan na 10 jaar omdat ie nog voldoende op zou brengen bij verkoop/inruil (want luxe/comfortabele youngtimer). Ik was helemaal klaar met het zoveelste dingetje wat kapot was aan die A4. Ik heb nu opnieuw een Lexus gekocht en heb de prijzen sinds corona zelfs zien stijgen om daarna amper te zien dalen. Van die eerste Lexus heb ik alle kosten bijgehouden. Alles. En na 10 jaar heb ik net zoveel aan brandstof uitgegeven dan de aanschaf van de auto zelf. Fantastische auto.
kniesoor zegt
Zeg vlegel, wil je mijn naam niet ijdel gebruiken !?!? 🙂
DeWitteCondor zegt
Waarvoor excuses!
kniesoor zegt
Uiteraard geaccepteerd 🥳
lexis zegt
Wel wat ooit de specialiteit was van Mercedes om mooie en degelijke interieurs te maken is aardig aan het verwateren ook overvloed aan harde plastics en nep leder, ook Bmw maakt er zich schuldig aan in hun nieuwe 5 alleen worden ze er niet goedkoper van . Maar klopt Lexus gebruikt meestal heel mooie materialen zoals het leder van de stoelen maar her en der vind he dan toch wel een toyota knopje. Is dat erg? Je hebt wel de betrouwbaarheid van hun hybride techniek die gewoon generiek is over hun volledige gamma dat maakt het heel betrouwbaar. Bij de Duitsers om de haverklap nieuwe motoren. Moet he daar wakker van liggen? Als leaser niet als eigenaar wel denk ik. Over smaak tja soms doet het wat pijn aan de ogen maar ja heb je dat met de recente bmw’s ook toch hun fronten zijn niet ieders smaak. Bij lexus is het de achterpartij die vaak voor beroering zorgt het front is net heel uniek. Maar goed op de keper gezien zijn het heel erg goede auto’s waar je lang plezier kunt van hebben. Auto’s voor mensen die er eens uit durven springen,
PunicaOase zegt
Lexus heeft een waanzinnig goede naam opgebouwd als het om betrouwbaarheid gaat en meestal vind in het design ook wel gaaf. Maar elke keer als ik dan een proefrit heb gemaakt loop ik toch weer hoofdschuddend weg. Het rijdt doods en afstandelijk, voelt loodzwaar, de afwerking is echt minder, de infotainment poep en vlot zijn ze al helemaal niet.
alloallo zegt
Precies dit! Vorig jaar serieus de es300 overwogen, maar ik voelde me uiteindelijk toch te jong en viriel voor deze auto. Ook de dealer was niet erg proactief. Nooit een telefoontje nav proefrit gehad..
En toch elkeer als ik de es300 zie, heb ik een beetje spijt.
DeWitteCondor zegt
Die snap ik ook. Lexus probeert wel met de designrichting een jonger publiek aan te spreken, maar dat lukt slechts beperkt. Ik ben demografisch gezien ook niet echt een doorsnee Lexus klant maar ik vind het gewoon een hele prettige auto. Hij gaat er voorlopig niet uit maar de volgende wordt ook gewoon weer een Lexus.
DeWitteCondor zegt
Met alles eens behalve de afwerking. Die is wel vergelijkbaar of zelfs beter. Verder is dit gewoon mijn daily, woon-werk en de gezinsauto (helaas wel geperforeerd leder: tip – niet handig met een peuter). De Duitse equivalenten zijn evenmin dynamisch als je hun faux sportieve pretenties wegdenkt. Een keihard onderstel heeft vrij weinig met sportiviteit te maken in een 2 ton wegende e-segmenter met een 4 cilindertje.
De spaarpot voor een echt leuke hobbyauto zit bijna vol, hopelijk komend voorjaar aanschaffen. Dat wordt een compromisloze stuurmansauto, om het maar in paarse broeken termen te zetten. En dan kan ik prima leven met de gezapige Lexus voor in de file.
lexis zegt
Klopt volledig uw point of view. Wil je echt iets sportief voor in het weekend dan moet je een spaarpotje aanleggen, Porsche, Lotus, Alpine. Al die zogezegd sportieve sedans zijn loodzwaar zn overladen met pk om er toch beetje vaart in te krijgen. Zo een hybride aandrijflijn als daily is echt ideaal het verkeer stropt overal dicht rij je echt ontspannen in en nog eens pak zuiniger. Maar hier slaat het nog niet zo aan toch niet in het luxe segment. In andere delen van de wereld net andersom. Maar klopt ook wel dat Lexus totaal geen marketing of aggresieve reclames voert .in Belgie krijgen wij dagelijks spots met lemojle bmw’s voorgeschoteld en dat lijkt toch zijn vruchten af te werpen :).
rotjeknor66 zegt
Na 40 jaar Duits te hebben gereden, met alle drie de “premium” merken, en merendeel heel veel plezier van gehad, alleen de laatste jaren toch wel veel problemen mee gehad.
Nu sinds een dik half jaar een Lexus RC300H en bevalt uitermate goed, het is geen strepentrekker, zo ziet hij er wel uit maar is het niet, het is een heerlijke cruiser subliem afgewerkt, Mark Levinson audio erin, en vooral geen gezeur en gezanik instappen en rijden, een half jaar is kort om een oordeel te vellen over de betrouwbaarheid, maar meestal met de Duitse drie moest ik al binnen enkele weken/maanden voor kleine of grotere, hele grote dingen terug naar de officiele dealer, waar ik hem aldaar gekocht had.
De stap naar Lexus bevalt mij heel goed, al snap ik dat het wel bij je moet passen, helaas geen uitgebreide motoren keuze, in mijn geval zou 100 of 150 pk en zeg 250Nm extra meer hem echt afgemaakt hebben.
Huib zegt
Als trouwe Lexus rijder (2x GS 450H en nu RX450H) breek ik toch wel een lans voor dit merk qua betrouwbaarheid en zuinigheid (1:15 gemiddeld met mijn huidige RX met V6) maar Lexus mist helaas soms ook wel de boot. Ik zou mijn RX (250k KM) wel willen inruilen voor de nog zuiniger ES maaaarrr….0 KG trekgewicht en 0 KG daklast en achterbanken die niet plat kunnen vanwege van het batterijpakket en een relatief kleine bagageruimte met dito doorgang. Zelfs een trekhaak t.b.v. fietsendrager kan niet op een ES. Dan heb je dus wel een mooie (mijn oordeel), zuinige en prima afgewerkte maar tevens een hele onpraktische auto voor veel geld. Dan haak zelfs ik als fan van Lexus ook wel af, Het technische hoe en waarom van deze onpraktische beperkingen heeft nog nooit iemand mij kunnen uitleggen. Zelfs de veel kleinere UX mag bijvb. al 750KG trekken. Dus Lexus engineers: auto’s moeten niet alleen mooi (mijn oordeel) en betrouwbaar zijn maar ook praktisch!