Zoals het een facelift betaamt zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd bij de E-Klasse. De E-Klasse is het bestverkochte model van Mercedes-Benz. De huidige, tiende, generatie stamt uit 2016 en is nu gefacelift.
Uiterlijk
De facelift van de E-Klasse is voorzien van een hoger chroomgehalte. De vernieuwde bumpers krijgen bij de Avantgarde uitvoering twee chromen lamellen en hoogglans zwarte spijlen. De Exclusive doet er met een speciale grille en grote chromen sierelementen in de voorbumper nog een schepje bovenop. Ook de kofferdeksel en lichten zijn vernieuwd. De nieuwe koplampen zijn standaard volledig LED. Ga je voor een Avantgarde, AMG Line of All-Terrain krijg je er nog een verhoging in de motorkap in de vorm van een powerdome bij. Het kleurenpallet van de vernieuwde E-Klasse is uitgebreid met highteczilver, grafietgrijs metallic en mojavezilver.
Interieur
Ook aan het interieur zijn wat nieuwe kleurencombinaties toegevoegd. Voor de Avantgarde kun je nu ook magmagrijs/nevagrijs krijgen. De Exclusive heeft er twee combinaties bij: zwart/notenbruin en magmagrijs/macchiatobeige. De cockpit is voortaan standaard voorzien van twee 10,25 inch displays. Mocht dit te klein zijn levert MB optioneel 12,3 inch. Het MBUX multimediasysteem is verbeterd, zo is LINGUATRONIC-spraakbediening voortaan standaard.
Motoren
Er komen ook nieuwe motoren voor de E-klasse. De M254 is een mild-hybrid die met een 48 volt-generator zorgt voor 21 pk en 180 Nm extra koppel. Samen met de viercilinder is dit goed voor 292 pk. Ook kun je kiezen voor de nieuwe 3.0 zes-in-lijn met een gecombineerd vermogen van 387 pk.
Rijassistentie
In 2016 liep de E-Klasse nog voorop met de rijassistentiesystemen, nu zijn ze voorzien van de nodige updates. De nieuwe stuurwielen hebben hands-off herkenning waardoor je geen stuurbeweging meer hoeft te maken om te laten weten dat je als bestuurder nog alert bent. De dodehoekassistent is voorzien van uitstapwaarschuwing en de remassistent heeft er een afslagfunctie bijgekregen. Het lijkt alsof je bij de facelift amper nog zelf moet rijden. Met het parkeerpakket krijg je de 360 graden camera en kan de E-Klasse voortaan zelf inparkeren in alle parkeervakken.
All-Terrain
De All-Terrain uitvoering van de E-Klasse heeft een vernieuwde look gekregen die meer naar een SUV moet neigen. Alle kenmerkende onderdelen zoals de grille en beschermingsplaat zijn nu voorzien van hoogglans chroom.
De E-Klasse zal deze zomer in de showrooms staan. De Coupé en Cabriolet volgen daarna. Ondanks dat Mercedes Benz de toevoeging van extra chrome benadrukt oogt het als een mooi geheel. Van de All-Terrain zul je moeten houden, die is in mijn ogen wat meer uitgesproken. Wat vind jij?
[bbmediaclip clipID=”3870451″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
viezefreddyw zegt
Hmmm… Ik weet niet of ik dit wel helemaal geslaagd vind. De neus is niet heel erg mooi vind ik. Hij is wel een stuk makkelijker te onderscheiden van de C- en S-klasse wat een mooie bijkomstigheid is. De vraag is voor hoelang…
Interieur is wel erg mooi maar dat was het al.
roberto zegt
Kontje vind ik wel gaaf geworden, maar het was nog niet aan vervanging toe (al is het nu wel iets makkelijker te onderscheiden van de S-klasse). Maar wanneer is de C-klasse aan de beurt?
jordydeknecht zegt
@roberto: De C klasse liep al achter op de rest inderdaad, zal niet lang meer duren gok ik zo.
sanderp zegt
@roberto: c-klasse is vorig jaar geloof ik gefacelift.
87sandyd zegt
@sanderp: 2018
ghost zegt
@sanderp: Correct, 2019.
roberto zegt
@ghost: nope, halverwege 2018.
Pordon zegt
De C-klasse heeft zijn facelift in 2018 al gehad. Een geheel nieuwe C-klasse staat voor volgend jaar op de planning.
poes zegt
Achterkant vind ik sterk verbeterd. De huidige was wat te anoniem. Verder blijft het een sierlijk ding.
laarhovenn zegt
Ziet er weer strak uit.
Dizono zegt
Ze hebben de grille verkeerd om gemonteerd. Alleen het logo nog omdraaien en de illusie is compleet.
viezefreddyw zegt
@dizono: Het is nu wachten op een photoshop van de man met de skills, @jaapiyo.
Design_Driven zegt
Mijn gedachten precies. Jammer, hij kijkt nu een beetje zielig.
tvr1974 zegt
E-klasse meest verkochte model?? Over de jaren misschien maar hier in NL zie je ze bijna nooit meer.. jammer want mooie auto
neymar zegt
@tvr1974: mensen kiezen massaal voor de grote vedette: Alfa Romeo Giulia!
fernie zegt
Van de c-klasse misschien, niet de E.
sre46 zegt
@tvr1974: In Amsterdam zie je niks anders.. Wel alleen maar op blauw kenteken dat wel.
Dutchdriftking zegt
Staat er weer keurig bij, al was de huidige ook al erg mooi. Geen beelden van de kombi van de achterzijde?
smex zegt
Hij is er niet beter op geworden. Helemaal met die lelijke omgedraaide grill. De PFL ziet er beter uit.
Poulusma zegt
Het is nog steeds geen echt mooie auto, maar dit is in ieder geval wel een verbetering!! Het gaat langzaam de goede kant weer op. Alleen dat interieur nog?
rogerj zegt
Prima auto…… als taxi. Persoonlijk zou ik eerder een BMW 5 Serie prefereren.
brammetjedeb zegt
Zet maar voor de deur. Al sinds de jaren 80 een wens, een e klasse in station uitvoering. Zeer geslaagde facelift.
pretje zegt
Voorkant vind ik een achteruitgang…
Is nu een ontevreden beteuterd gezichtje geworden, met t mondje naar beneden ☹️
powerslides zegt
nu onderscheid je in aan de hand van de koplampen of het c ( 1 led strip)of E ( 2 led strepen ) en S (3 led strepen) okay bij de S is het ook een stuk groter
Bij deze nieuwe E weet ik het niet zo kwa neus en de dashboard 12.3 is beter dan die 10.25 die is echt te klein
wimof zegt
Zullen de nieuwe motoren nu weer met 150.000 km op de teller bij https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de/ voor een nieuwe distributie staan. (al zijn er wel meerdere in hetzelfde bedje ziek)
Ik hoop dat kwaliteit weer de maatstaf is.