De Sport line-up is van een facelift voorzien. JLR introduceert onder andere een dikke nieuwe SVR en een plug-in.
De facelift is qua design niet heel ingrijpend. De Range Rover Sport heeft een nieuwe grille en LED-koplampen gekregen. Daarnaast krijgt ook de Sport het nieuwe Touch Pro Duo infotainmentsysteem (video) dat we kennen van de Velar (rijtest). Tevens is de Activity Key onderdeel van de facelift. Eigenaren kunnen de auto met deze gadget ver- en ontgrendelen zonder de aanwezigheid van de traditionele sleutel.
SVR
Dan het daadwerkelijke nieuws. Met de vernieuwde Range Rover Sport SVR (pre-facelift rijtest) hebben de Britten een concurrent in huis voor de nieuwe Porsche Cayenne Turbo. Het vermogen van de SVR steeg van 550 pk naar 575 pk. De kracht is afkomstig van de 5.0 Supercharged V8 uit de F-Type SVR. Volgens Range Rover is de nieuwe SVR de snelste SUV die ze ooit hebben gebouwd. De auto sprint in slechts 4,3 seconden naar de 100 km/u. Dat is 0,2 seconden sneller dan zijn voorganger. Het model heeft tevens meer carbon gekregen. Check bijvoorbeeld die nieuwe carbon motorkap.
Plug-in
Wellicht het belangrijkste nieuws is de komst van een plug-in hybride. De Range Rover Sport P400e heeft de nieuwe 2.0 viercilinder met 300 pk onder de kap, gekoppeld aan een 116 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen ligt op 404 pk en 640 Nm koppel. Met de P400e kan 51 kilometer volledig elektrisch worden gereden. 0-100 is in 6,7 seconden gedaan en de top ligt op 220 km/u. De batterij opladen neemt zeven uur en 30 minuten in beslag. Met een snellader is deze klus in 2 uur en 45 minuten geklaard. Een video over de plug-in hybride check je op Autojunk.
Wanneer
Het gamma van de Sport bestaat uit vier diesels, vier benzinevarianten en één plug-in hybride. Orders voor de nieuwe Range Rover Sport kunnen nu worden geplaatst. Eind 2017 zijn de eerste leveringen.
De Range Rover Sport SD4 S is er vanaf 93.975 euro en de SD4 SE kost 97.975 euro. De P400e SE gaat 97.815 euro kosten en de dikke SVR is er vanaf 210.365 euro.
aJackie zegt
Naar mijn idee toch de mooiste en meest stijlvolle SUV met sportaspiraties in deze klasse!.
vosso zegt
Deze uitlaten maken de RR sport 10x beter dan de pre-facelift. Nu echt een droomauto geworden
porschepdk zegt
@vosso: ik vind die uitlaten juist niet beter. Beetje Too much.
appelvis zegt
@porschepdk: ik ook niet. Uitlaten horen, naar mijn mening, ongeveer rond te zijn
jack_abarth zegt
Zou je met de P400e ook door de blubber/water kunnen?
RubenPriest zegt
@jack_abarth: scroll eens door de gallery zou ik zeggen (witte RR)
jack_abarth zegt
@rubenpriest:
Knappe prestatie!
rulefollower zegt
subtiele verbeteringen. Jammer dat hybride niet met diesel gecombineerd wordt. Het is een lange afstandswagen.
allesmetturbo zegt
Word er nog steeds niet warm van. Exterieur is op zich best fraai maar het blijft toch een beetje een lompe bak
berlinetta zegt
Wat een verbetering. Eindelijk zijn die plastic bumpers eraf en zitten er fatsoenlijke uitlaten op. Ik denk dat ik hem zo zelfs mooier vind dan de Velar.
wildewesten zegt
@berlinetta: je kon altijd al die plastic bumpers gespoten krijgen voor iets van €2000
berlinetta zegt
@wildewesten: Dat heb ik nooit geweten. Overigens wel een prijzige optie dan.
pomoek zegt
Toch wel een beetje de auto die ik zou kopen als geld er niet toe deed. Met 220V. Zouden meer fabrikanten moeten doen.
marinepower zegt
Bij ons had de SRV wagen ruim veertig jaar geleden al een elektrische aandrijving.
Gulli zegt
@marinepower: *SVR
Loek zegt
@gulli: de grap gaat recht over je hoofd volgens mij.
Gulli zegt
@720s: nee hoor, maakte er alleen een terug
mashell zegt
@marinepower: maar het rijmpje “de man van de SRV neemt je spaarpot mee” gaat big steeds op.
toyotafortuner zegt
Vind m nog altijd erg soft ogen. Mijn kop thee is t niet. De SVR is wel leuk.
trustmeiamanengineer zegt
Interieur met die schermen is bloedmooi, maar of het ook lekker werkt?
Hybride natuurlijk een mooie toevoeging, power van de V6 met uitstoot en verbruik van de vierpitter. Alleen qua geluid en emotie blijft er niks over, maar dat is helaas toch de kant die we op gaan…
kennone zegt
@trustmeiamanengineer: daarom de 5.0 pakken nu het nog kan!!
porschepdk zegt
Heb er 2 maanden geleden eentje gekocht… jammerrrrr
87sandyd zegt
Op de SVR zit een beetje een fout tuningspakketje op naar mijn idee. Het oogt nogal..niet OEM zeg maar.
Overigens vind ik de Velar mooier. Alles is meer in proporties naar mijn idee
cas01 zegt
@87sandyd: daar ben ik mee eens vorige Svr was better
kennone zegt
Pho ruim 90k voor een 4pitter..
mashell zegt
Zo’n dure wagen en dan een knullig panoramadak dat niet open kan.