Bentley heeft haar basismodel, de Continental GT, een lichte facelift gegeven zodat hij er weer een aantal jaartjes tegenaan kan. En de gelegenheid gelijk aangegrepen om een nieuw topmodel te introduceren, de Continental GT Speed.
De normale Continental GT moet het nog steeds doen met 560 pk & 650 Nm koppel, maar de Speed variant krijgt maar liefst 610 pk & 750 Nm aan koppel! Hiermee is de Continental Speed GT de eerste productie Bentley met een topsnelheid van 200+ mijl per uur. De prestaties zijn dan ook niet verkeerd in 4,5 seconden sprint de Speed naar de 100 (4,8 voor de standaard GT) en 0-160 km/u doet de Speed in 10,2 seconden.
Wat is er allemaal aangepast bij de facelift? De grille staat rechter omhoog en de luchtinlaat aan de voorkant is lager en breder. De 6.0 W12 heeft nieuwe nieuwe nokkenassen, katalysatoren en uitlaten en een nieuwe ECU. Extra vermogen levert dit niet op maar de Co2 uitstoot daalt wel van 410 g/km naar 396 g/km.
Ook de remschijven mogen er zijn, 405 mm aan de voorkant en 335 aan de achterkant en keramische remschijven zijn een optie. Volgens Bentley beschikt de Continental GT over de grootste remschijven op een productieauto.
Maar de grote vraag is natuurlijk, hoe herken je een GT Speed ten opzichte van zijn zwakkere broeder? Hij heeft 20″ velgen ipv 19″ de uitlaatpijpen zijn wat groter en aan de voorkant is de auto 10mm verlaagd en aan de achterkant 15 mm. En om het geheel af te maken een iets donkerdere grille.
Meer info zal ongetwijfeld volgen!
Oh ja de Continental GT heeft nu ook nog eens een lelijk stuurwiel!
Alle Continental GT’s zijn overigens 35 kilo afgevallen en wegen nu 2350 kg dankzij het gebruik van aluminium in de wielophanging en een verbeterde stuurinrichting. De Continental GTC & Flying Spur zullen in een later stadium dezelfde wijzigingen ondergaan.
Persbericht
New 600bhp Continental GT Speed extends the worldwide appeal of Bentley’s iconic GT coupe
– The most powerful production Bentley ever and the first to top 200mph.
– Inspired by Bentley’s legendary ‘Speed’ models of the1920s.
– A harder-edged, more sporting Bentley driving experience.
– Builds on the success of Bentley’s iconic Continental GT coupe.
New Continental GT Series – News in Brief
Continental GT Speed
– The most powerful Bentley production car ever, its highly efficient W12 engine delivers 600bhp (610PS/449kW) and 553lb ft (750Nm):
o A nine percent increase in power and 15 percent increase in torque.
– Top speed of 202mph (326km/h).
– 0-60mph in 4.3 seconds (0-100km/h in 4.5s).
– 0-100mph in 10.3 seconds (0-160km/h in 10.2s).
– Effortless overtaking performance: 50-70mph in just 2.3 seconds (80-120km/h in 3.0s).
– CO2 emissions reduced by 3.5 percent to 396 g/km, with a similar reduction in fuel consumption as a result of improved engine efficiency.
– Harder-edged, more sporting driving experience through enhanced chassis:
o Lowered ride height, uprated spring/damper settings and uprated anti-roll bars for improved agility and body control.
o New levels of roadholding thanks to superior grip from unique 9.5Jx20 wheels with bespoke Pirelli P-Zero performance tyres.
o Improved steering response achieved through retuned speed-sensitive Servotronic system, solid-mounted front subframe and stiffer rear bushings.
– ‘Dynamic’ mode introduced on the uprated Bosch 8.1 ESP system with more progressive intervention to cater for the more spirited driver.
– Subtle styling modifications distinguish the Continental GT Speed from the Continental GT:
o Front grille and lower air intakes in dark-tinted chrome matrix.
o Wider rifled sports exhaust tail pipes.
o Mulliner Driving Specification (also available as an option on the Continental GT) includes:
§ Drilled alloy sport foot-pedals, knurled chrome/hide gearlever
§ Diamond quilted hide to seat facings, doors and rear quarter panels.
Continental GT
– Power output of the standard W12 engine remains at 552bhp (560PS) but benefits from internal efficiency improvements for a reduction in C02 emissions of 3.5 percent to 396 g/km, with a similar reduction in fuel consumption.
– Top speed is unchanged at 198mph (318km/h), with a 0-60mph time of 4.6 seconds (0-100km/h in 4.8s).
– Improved ride comfort thanks to addition of new low-friction dampers.
– In combination with the all-wheel drive system, the uprated ESP 8.1 with new ‘Sport Traction’ mode ensures superb traction, without being intrusive.
– Distinctive, classic Bentley ‘B’ brake pedal.Both models
– 35kg (77lb) reduction in kerb weight due primarily to optimisation of suspension and cooling system components.
– Increased use of aluminium parts in suspension benefits steering feel and rolling comfort.
– Revised Servotronic power steering gives improved feel and feedback.
– Optional fade-resistant carbon ceramic brakes provide improved brake feel (only available on 20-inch wheels).
o Discs will last lifetime of car and pad life is doubled (in normal driving conditions).
– New, more upright front grille and larger lower air intakes give improved airflow, to aid engine cooling.
– Chromed headlamp bezels.
– Two new exterior paint colours (Cumbrian Green and Granite).
– Two new leather hide colours (Newmarket Tan and Cumbrian Green).
– The new Continental GT and GT Speed are available to order from August 2007.TECHNICAL SPECIFICATION
MODEL TYPE Two-door pillarless coupe
ENGINE
Type 12-cylinder, 6-litre twin-turbocharged engine
Installation Front, longitudinal, all-wheel drive
Construction Alloy heads and block
Bore/stroke 84 x 90.2mm
Capacity 5998cc
Compression ratio 9.0:1
Valve gear Chain-driven DOHC per bank, 4 valves per cylinder, cam phased inlet and outlet
Power GT Speed: 600bhp/610PS/449kW @ 6000rev/min
GT: 552bhp/560PS/412kW @ 6100rev/minTorque GT Speed: 553lb ft/750Nm @ 1750rev/min
GT: 479lb ft/650Nm @1600rev/min
Fuel 98 (95) RONTRANSMISSION
Type Continuous all-wheel drive
Gearbox ZF 6-speed automatic
Ratios 1st: 4.17
2nd: 2.34
3rd: 1.52
4th: 1.14
5th: 0.87
6th: 0.69
Final drive: 3.526
PERFORMANCE
Top speed GT Speed: 202mph (326km/h)
GT: 198mph (318km/h)0-60mph (0-100km/h) GT Speed: 4.3 seconds (4.5 seconds)
GT: 4.6 seconds (4.8 seconds)0-100mph (0-160km/h) GT Speed: 10.3 seconds (10.2 seconds)
GT: 11.1 seconds (11.1 seconds)30-50mph (50-80km/h) GT Speed: 1.7 seconds (1.7 seconds)
GT: 1.8 seconds (1.8 seconds)50-70mph (80-120km/h) GT Speed: 2.3 seconds (3.0 seconds)
GT: 2.5 seconds (3.2 seconds)SUSPENSION
Front Four-link double wishbones, computer-controlled self-levelling air suspension, anti-roll bar
Rear Trapezoidal multi-link, computer-controlled self-levelling air suspension, anti-roll barSTEERING
Type Rack & pinion, power-assisted, speed-sensitive
Turns lock to lock 2.7
Turning circle (kerb to kerb) 11.2m (36’ 9”)BRAKES
Front 405mm ventilated discs (optional 420mm carbon/ silicon carbide, cross-drilled discs)
Rear 335mm ventilated discs (optional 356mm carbon/ silicon carbide, cross-drilled discs)
Anti lock Standard with Electronic Stability Programme (ESP)BODY & CHASSIS
Construction Steel monocoque
Length 4804mm (189.13in)
Width (inc. mirrors) 2102mm (82.76in)
Weight 2350kg (5180lb)
Height GT Speed: 1380mm (54.33in)
GT: 1390mm (54.72in)
Wheelbase 2745mm (108.07in)
Front track 1623mm (63.9in)
Rear track 1607mm (63.27in)
Wheels GT Speed: 9.5J 20-inch Alloy
GT: 9.0J 19-inch Alloy
(optional 9.0J 20-inch Alloy)Tyres GT Speed 275/35×20 bespoke Pirelli P-Zero
GT 275/40×19 Pirelli P-Zero Rosso
(optional 275/30×20 Pirelli P-Zero Rosso)
Luggage volume 370 litres (13.1 cu.ft.)
Fuel tank capacity 90 litres (19.8 gallons/23.8 US gallons)INTERIOR DIMENSIONS
Front legroom 1075mm (42.32in)
Rear legroom 766mm (30.16in)FUEL CONSUMPTION/EMISSIONS
Fuel consumption Urban: 11.2mpg (25.3 litres/100km)
Extra Urban: 24.3mpg (11.6 litres/100km)
Combined: 17.0mpg (16.6 litres/100km)
Carbon dioxide emissions 396g/km
Emission controls EU 1V and US LEV II
EPA Drive Cycle City Driving: 10.0mpg (US)
Highway Driving: 17.0mpg (US)CONTINENTAL GT FEATURE SPECIFICATIONS
EXTERIOR FEATURES Bright chromed grille
Twin oval stainless steel tail pipesINTERIOR FEATURES Single tone, hide-trimmed multi-function
steering wheel in a 4-spoke design
Footpedal with Bentley ‘B’ emblem
Hide and chrome trimmed gear lever with
manual shift change facilityCONTINENTAL GT SPEED FEATURE SPECIFICATIONS
EXTERIOR FEATURES Dark chromed radiator and lower grille
Twin rifled oval stainless steel sports tail pipes
Lowered sports suspension
Painted black finish to engine coverINTERIOR FEATURES Unique treadplates bearing model name
Diamond quilted hide to seat facings, doors
and rear quarter panels
Embroidered Bentley emblem to seat facings
Indented hide headlining
Single-tone, hide-trimmed multi-function
steering wheel in a 3-spoke sports design with
silver switch surround
Sporting gear lever finished in knurled chrome and hide
Drilled alloy sport foot-pedalsTHE MULLINER DRIVING SPECIFICATION
(STANDARD ON CONTINENTAL GT SPEED, OPTIONAL ON CONTINENTAL GT)THIS PACKAGE INCLUDES:
• Choice of veneers – Burr Walnut, Dark Stained Burr Walnut,
Piano Black (additional veneers available at extra cost)
• Drilled alloy sport foot-pedals
• Sporting gear lever finished in knurled chrome and hide
• Diamond quilted hide to seat facings, doors and rear quarter panels
• Embroidered Bentley emblem to seat facings
• Indented hide headlining
• 20” 2-piece alloy sports wheels (Continental GT only)
• 20” multi-spoke alloy wheels in painted finish (Continental GT Speed only)THE FOLLOWING MULLINER FEATURES ARE AVAILABLE SEPARATELY FOR BOTH MODELS:
• Mulliner alloy fuel filler cap
• Exterior paint match service to customer specification
• Exterior paint colour from Arnage range
• Contrast stitching to seats and door panels
• Cross-stitching to seats and door panels (in contrast)
• Embossed ‘BENTLEY’ to seat facings
• Choice of premium veneers – Chestnut and Olive Ash
• Fascia panels available in bright or dark tint* aluminium
• Fascia panels, header and centre console in bright or dark tint aluminium*
• 4-spoke wood and hide-trimmed multi-function steering wheel
(choice of veneers – Burr Walnut, Chestnut, Dark Stained Burr Walnut,
Madrona, Piano Black)
• Lambswool rugs to front footwells (matched to carpet)
• Deep-pile carpet mats with hide trimming to front and rear footwells
(matched to carpet)
• Boot carpet to match interior carpet*Available on Continental GT Speed only
Summer Sky zegt
Zo! Wat een sutbiele aanpassing voor effect kan hebben! En daarmee doel ik op de wat steilere grille…hij lijkt stukken gestrekter en stoerder. Kan in het rijtje TOP-facelifts (waar die van de Alfa 156 of course boventaan staat)
patrick zegt
Ik vind um echt super geslaagd, die nieuwe bumper voor is echt te vet! Go Bentley:D
dude zegt
prachtige wagen. meer kan je er niet over kwijt.
VanNispentotSevenaer zegt
Mooi, alleen andere wielen en een ander stuur graag!!
Pieter-Jan zegt
Jammer dat ze niets gedaan hebben met die achterkant. Ik ben telkens teleurgesteld door die doffe lijnen, als ik een Continental voorbij laat steken. Ik heb geen probleem met grote achterwerken, maar ze moeten wel stevig zijn.
Het komt door de overgang van koffer naar dak. Waar ieder ander zelfrespecteered merk een kleine ducktail incorporeert (BMW Coupés, Audi A5,…). Bij de GT is het gewoon een zachte curve, waardoor het optische stevigheid verliest. Ik zou een Flying Spur kiezen gewoon maar omdat die een strakker achterste heeft.
Pieter-Jan zegt
Post Script: Nummer plaat “I WO” = Walter Owen
MarcO zegt
Walter Owen? Ik dacht: I Want One.
Wow: een CO2 uitstoot vermindering van 14 g/km. Nog maar 19 van deze modificaties aan de motor doorvoeren en hij voldoet aan de straks wettelijke eis.
lodewijk HPFracing zegt
Nice!
Team polizei van Gumball 3000 zou deze ook eens onder handen moeten nemen :D
matticarfreak zegt
strakke wagen en sjiek ik vind hem best mooi meestal zijn de aanpassingen hell extreem bij auto’s maar deze is subtiel en mooi en ik dacht dat I WO voor eerste wereldoorlog stond
DennieFR zegt
En nog steeds een megabak!
Zou hem graag willen,als is het alleen maar om z’n naam.
bramwillemse zegt
subtiel maar inderdaad opvallend beter die nieuwe neus. De prestatieverbetering zijn toch ook wel significant bij de Speed-versie.
Blijft een kek bakkie :)
sjoerd zegt
BRUUTTTT die auto. Helemaal tot in de nopjes afgewerkt kijk maar naar de pendalen.
M5 lover zegt
ik heb in de normale bentley GT gereden en dat is al een beest dit zal nog leuker rijden, maar echt een verbetering wat uiterlijk betreft op het ”normale” model vind ik het nou niet echt.. mar dat neemt niet weg dat het er gewoon goed uitziet natuurlijk:D
Bramzel zegt
Leuk en aardig, maar ’t is nog steeds geen echte Bentley…
Wouterman! zegt
Sorry hoor, maar die voorbumper is toch wel heel hard verknalt… Lijkt teveel op Fiat Bravo en dat doet de exclusieve uitstaling van Bentleys gewoon teniet.
Pieliej zegt
Ziet er zeer geslaagd uit!
De Continental GT vind ik echt super, jammer dat er zo veel van rond rijden.
Ik denk dat dit wel zal verkopen in de VS, maar of de oude geleerden in ons koude kikkerlandje de 200mph aandurfen is de vraag…
Lelijk stuur though.
Markus zegt
Mooie wagen… maar toch heb ik wat te zeiken: die rond aflopende onderkant van de auto rondom, die laat het lijken alsof de auto heel hoog op zijn wielen staat. En het stuur is lelijk.
PieterA zegt
Dat stuur ziet er echt niet uit, bij Volvo gepikt?
alexander zegt
ligt het aan mij of zijn de uitlaten groter geworden???
(wew hebben een nieuw breetbeeld scherm en alles is uitgerekt vandaar)
Peter zegt
Afgelopen winter waren er ook spyshots van de Continental herinner ik me. Maar als ik die foto’s vergelijk met de foto’s van de GT Speed dan heb ik het idee dat het niet om de facelift ging maar om dit topmodel.
Maar, zou er dan ook een Speed-versie van de Flying Spur komen? Als ik deze spyshots bekijk (http://www.autowereld.com/spyshots/detail.asp?artikel=4594) dan heeft dat model ook eenzelfde voorbumper…
Peter zegt
Sorry, nu aanklikbaar (wel zo makkelijk).
http://www.autowereld.com/spyshots/detail.asp?artikel=4594
joost zegt
Ik zou gewoon een ‘normale’ variant kopen en dan laten chippen. Heb je meer pk’s, meer koppel en je houdt nog centen over ook.
http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Bentley-Continental-GT.html#header
Aston Martin Rapide zegt
Een mooie bak…kan er niet veel over kwijt. De achterkant kan natuurlijk wel ietsje beter, maar daar ga ik niet over zeuren.
Mauce zegt
Ik weet niet, heb altijd gemengde gevoelens gehad by de nieuwe bentleys van “vw” om zo maar even te zeggen. Ik vind ze niet “Bentley” genoeg, vind ze de estiek niet meer hebben wat ze wel hadden met de Arnage om als voorbeeld te gegeven.
Op zich knappe wagen maar het is voor mij geen Bentley meer.
Jonas zegt
Zeer mooi, een echte verbetering!
Prijskaartje zal ook mooi blijven :D
Dr. Bronx zegt
Die pedalen had ik nog nooit gezien haha.
Die zijn echt vet!
Verder is en blijft het een mooie stilvolle en brute bak. of je nou de speed hebt of de simpelste versie. Mij maak je met alle blij.
Alwood zegt
lol… @autoblog:
carbon schrijven zijn een optie? ;)
Ik vind de Continental ondanks dat het een rijke-mensen-golfje is toch wel stiekem steeds leuker. Icm deze nieuwe velgen ziet het er ook nog strak uit! Toch een auto die een beetje meer wijn is en een beetje minder azijn :P
Solstice zegt
Dat de remschijven de grootste onder een productieauto zijn lijkt me niet iets om trots op te zijn, het betekent simpelweg dat je auto te zwaar is… Overengineering heet dat dan ook wel volgens mij.
Voor mij is er trouwens nog steeds maar 1 echte Bentley en dat is de Arnage. De Conti blijft voor mij een opgevoerde Phaeton Coupé… en dat heet dan weer badge-engineering geloof ik ;-)
joep zegt
ik vind het interieur alleen zo spuuglelijk…
VeyronLover zegt
Ziet er erg gelikt uit! Alleen had een streepje carbon of pianozwart geschilderd hout in het interieur misschien wel geholpen om een sportirve sfeer op te roepen, maar dat is niet per se een nadeel. Het blijft een Bentley met stijl, en principes!
d_vdm zegt
Het oude stuurwiel leek rechtstreeks overgenomen uit de Pheaton (met alleen een Bentley logo erop). Dit nieuwe stuur ziet er niet uit als een VW stuur, een hele verbetering dus. (Dat de GT gebaseerd is op de Pheaton is prima, je moet het alleen niet teveel kunnen zien).
Bijzondere kleur op deze foto’s trouwens. Handig die turbo’s, even de druk wat opschroeven en voila, nog meer pk’s. Ruim 600….wat wennen die enorme aantallen snel.
robbie zegt
UPDATE Persbericht geplaatst!
sjaak lombok zegt
ehh…
“De prestaties zijn dan ook niet verkeerd in 4,8 seconden sprint de Speed naar de 100 (4,6 voor de standaard GT) ” …
mike zegt
ja er staat ook 4,3 in het persbericht!
dekster zegt
Ze waren zo goed begonnen, totdat iemand het stuur veranderde… :(
robbie zegt
@sjaak lombok & mike, het zit zo:
0-100km/h
GT Speed: 4.5 seconds
GT: 4.8 seconds
FabianVTR16V zegt
[quote]De 6.0 W12 heeft nieuwe nieuwe nokkenassen, katalysatoren en uitlaten en een nieuwe ECU. [b]Extra vermogen levert dit niet[/b] op maar de Co2 uitstoot daalt wel van 410 g/km naar 396 g/km.[/quote]
uhh, is dit een fout of lees ik het verkeerd ??
van 550 naar 610pk lijkt mij wel extra vermogen !!
asha zegt
ik zou ni klagen met zo ne wagen.. das een feit.
Maar echt mooi vind ik dit ni hoor. lijkt me meer een wagen voor een bejaarde notaris ofzo. De buitenkant valt nog mee. De vormen zijn ok, straalt toch iets van sportiviteit uit, maar de binnenkant daarentegen is een ramp. Niet alleen het stuurwiel maar al de rest binnenin lijkt ‘op en tot’ stijfheid.. Verschrikkelijk lelijk..
Voor deze prijs verwacht je gewoon veel beter..
robbie zegt
@FabianVTR16V, lezen is blijkbaar ook een kunst ;)
De “standaard” Continental GT heeft nog steeds 552 pk en de Continental GT Speed heeft 610 pk. Beide motoren hebben echt wel wel deze aanpassingen ondergaan.
Rienk zegt
Wel lullig voor de GTC klanten. Die is vorig jaar december pas onthult op miljonair fair en nu alweer verouderd. Er zijn een stuk of 60 van rond te rijden in nederland die allemaal jonger zijn dan een jaar. Dat is het nadeel he als het merk in eigendom is van Duitsers. BMW doet het trouwens wel goed met Rolls Royce
Bentley zegt
tjah mijn schatje
Maar dat stuur… en andre velgen kan hij ook wel geruiken.
De rest van het interieur, je bent ervoor of niet.
blackdragon996 zegt
Prachtige auto. Soms hoef je maar minimale aanpassingen te verrichten om een top auto perfect te maken. Het stuur had hetzelfde mogen blijven want deze is niet zo mooi. Ik denk dat de GT Speed een goede weg naar zijn klanten zal vinden. Nóg meer prestaties en prestige.
Nick zegt
Nu ziet hij er veel meer als een Bentley uit en ook het draaimoment is Bentley-waardig nu.
Behalve het stuur en de velgen uiteraard.
610 pk? De Volkswagen Nardo W12 concept (2001) had al 601 pk @ 8000 tpm uit dezelfde W12 motor en dat nog wel atmosferisch.
De Nardo W12 R-GT zelfs 660 pk op de rollert.
Maar ja, zonder turbo’s geen Bentley.
robbie zegt
Het oude stuur is volgens mij nog wel een Mulliner optie:
4-spoke wood and hide-trimmed multi-function steering wheel
(choice of veneers – Burr Walnut, Chestnut, Dark Stained Burr Walnut,
Madrona, Piano Black)
GerreLekker zegt
Een hele mooie auto en die kleine details maken hem echt een pak mooier…
Helaas, het is geen ‘echte’ Bentley, maar een VAG product…
SimonMc zegt
“Speed”…
Klinkt zo goedkoop vind ik.
Rick dos zegt
” De 6.0 W12 heeft nieuwe nieuwe nokkenassen, katalysatoren en uitlaten en een nieuwe ECU. Extra vermogen levert dit niet op maar de Co2 uitstoot daalt wel van 410 g/km naar 396 g/km.”
Zozo, en wanneer kunnen we dit in de Audi´s en VW´s van deze wereld verwachten?
Audioot zegt
Het blijft een mooi ingetogen klassewagen met een tijdloos uiterlijk.
De facelift is mooi subtiel uitgevoerd zonder dat de ‘oude’ er gedateerd
uitziet.
Rob zegt
Wat is dat toch altijd met die lullige upgrades.
Het zal wel werken qua sales maar ik zou super pissed zijn als ik net voor een paar ton een GTC heb aangeschaft!
Alwood zegt
robbie! ik kan er niet meer tegen XD er staat wel 10 keer remschrijven :P ben ik nou gek of worden die ronde dingen nog steeds schijven genoemd?
(trouwens… van de hele dag naar zeurende mensen luisteren ga je zelf zeuren! ;) )
robbie zegt
@Alwood, poep in de ogen he ;)
Donstil zegt
van buiten vind ik hem erg mooi,
zeker mooier dan de ” oude ” (die al mooi was)
maar dat stuur
wat een lelijk ding zeg
Lex zegt
Erg mooi.. maar als ik er naar kijk heb ik niet echt t gevoel dat t een Bentley is..:(
en in tegenstelling tot andere vind ik t stuur best mooi.. geeft een sportief beeld weer… mja je kunt een auto pas echt oordelen als je er in gereden hebt..
Michel Martins zegt
Nu alleen nog een Opleiding en een baan vinden om mezelf zo een Auto te verorloven.