Er komt een facelift aan voor de Audi e-tron. Maar daarna is het ook over en uit.
De Audi e-tron is een heel belangrijke auto voor Audi geweest. In veel opzichten is het een soort ‘anti-Tesla’. Een reguliere crossover met alle Audi-eigenschappen die je van een Audi verwacht. Natuurlijk, een Tesla is veel eigenwijzer en op veel vlakken vooruitstrevender. De Audi e-tron is echter voor mensen die dat per se niet wensen en ook niet zozeer een statement willen maken met hun auto. Het is gewoon een Audi-crossover, maar dan elektrische.
Het huidige model is sinds eind 2018 leverbaar. De meeste exemplaren zijn van 2019 of jonger, dus. Dat is op zich niet heel erg oud, maar toch zet Audi in op een facelift van de e-tron. De ontwikkelingen qua elektrische auto’s staan niet stil, dus wat acceptabel was in 2019, is inmiddels is alweer een beetje achterhaald. Over minder dan 40 dagen leven we immers al in 2022.
Uitzingen
De e-tron facelift zorgt ervoor dat het model weer even kan uitzingen. De koplampen zullen iets platter worden en de (in principe compleet overbodige) grille ietsje groter. In technisch opzicht zijn er nog geen details, maar we verwachten iets meer vermogen en iets meer actieradius. Met name dat laatste is wel een dingetje bij de e-tron.
Het einde voor de Audi e-tron is overigens wel in zicht, aldus het Franse RTL Info. De auto zal namelijk tot 2026 in productie blijven in België. De reden is eigenlijk vrij logisch. De naamgeveing is een beetje onhandig. De eerste ‘e-tron’ moest het ‘e-tron’-sublabel bekendheid geven. Maar nu heten alle elektrische Audi’s e-tron.
Facelift Audi e-tron laatste wapenfeit
Dat wil niet zeggen dat er geen plaatsvervanger zal zijn. In tegendeel, er komen er zelfs twee. Enerzijds is dat de Audi Q6 e-tron. Deze staat op het PPE-platform en is het zustermodel van de nieuwe elektrische Porsche Macan. Dit model zal ietsje kleiner zijn dan de huidige e-tron. Daarnaast komt er een Audi Q8 e-tron.
Deze zal op zijn beurt ietsje groter zijn dan het model dat we nu kennen, maar wel gepositioneerd worden als de opvolger van het de e-tron. Een groot verschil tussen de e-tron en de komende Q6 e-tron en Q8 e-tron is de bodemplaat. De huidige e-tron staat op een aangepast MLB-platform, de nieuwe modellen zullen als ‘EV’-only worden ontworpen.
Via: motor1.com
thomcarspotter zegt
Ik dacht al vanaf het begin dat de naam voor Audi zelf niet heel handig zou zijn. Het had gewoon Q5 E-Tron moeten heten, en meer Q5 looks moeten krijgen. Ze snijden zichzelf daar zo mee in de vingers door dit model alleen ‘E-Tron’ te noemen. Net zoals de nieuwe E-Tron GT.. Audi is sowieso raar bezig met hun modelnamen, en ook de typenamen van de motoren. Die 55 TFSI enzovoorts, dat slaat natuurlijk nergens op. Mercedes-AMG net zo met hun 63 modellen waar straks een viercilinder in ligt, en BMW met hun 340i etc.
Edge zegt
Ik kan me wel vinden in die kritiek op de naam e-Tron in plaats van Q5 e-Tron, maar qua looks vind ik dit toch wel de fraaiste SUV die Audi de laatste jaren in de markt heeft gezegd dus op dat vlak hoeft er voor mij niks te veranderen. Zelfs de e-Tron Sportback oogt fraai, en dat wil wat zeggen want van vrijwel elke andere SUV-coupe krijg ik braakneigingen.
Wat betreft de nieuwe Audi e-tron GT ben ik het ook niet echt met je eens. e-tron is het sublabel, GT is de modelnaam. Het is niet veel anders dan de Mercedes AMG GT of Ford GT, maar dan met een elektrisch sublabel ertussen geplakt.
En wat stel je zelf voor als alternatief voor die 55 TFSI en AMG 63 modellen? Ik vind het eigenlijk wel prima dat je bijvoorbeeld bij Mercedes weet dat je de absolute rangetopper onder je kont hebt als er 63 op de achterklep staat. Oké, het slaat niet meer op die naar boven afgeronde motorinhoud uit het verleden, maar wat maakt dat uit?
bernoulli zegt
De naam is al op van alles gebruikt. Eerst bij de Le Mans-racers. Toen de hybrides (A3 E-Tron). Daarna dit model dat alleen E-Tron heet en vervolgens weer de GT en de Q4 met die toevoeging al dan niet voor of na het type.
Lijn zit er nu niet in.
ghini zegt
Elke keer dat ik een etron zie denk ik wat een oude bak. Best knap van Audi……
bernoulli zegt
Bij de Sportback denk ik vooral: zo ongeveer de enige qua uiterlijk geslaagde ‘SUV Coupé’ op de markt.
gregorius zegt
Ik wil geen Q6 of Q8 etron
Ik wil een Q5 of Q7 etron.
Het zijn allemaal zware units die EVs, maar er zitter er nauwelijks grote tussen met een hoop ruimte.
pentar zegt
Zou niemand bij Audi van het Franse étron gehoord hebben?
HZW zegt
Volgens mijn is de naam tot stand gekomen op basis van de “Tron” movies, Tron uit 1982 en Tron : Legacy uit 2010. maar dan met een “e-” toevoeging.
eMiz0r zegt
Ik denk dat het afgeleid is van koektrommel: +e-, -koek, -mel en m=n
MarcoM zegt
Opvolger heet Audi Magn e-tron