Naar verluidt willen de Russen fabrieken in hun land omtoveren tot productiefaciliteit voor de oorlog: autofabrikanten houden hun hart vast.
Vele autofabrikanten hebben dankbaar gebruik gemaakt van de Russische grond om auto- en vrachtwagenfabrieken op te bouwen. Waarom ook niet, zou je zeggen. Tijdens de oorlog in Oekraïne blijkt echter dat die Russen, vooral Poetin en co., toch minder te vertrouwen zijn dan je denkt. Dat levert toch problemen op.
Productiestop
Het zit zo: een groot aantal fabrikanten schort nu hun activiteiten op in Rusland. Toyota doet geen zaken meer met Rusland, maar ook Renault, Ford en de Volkswagen-groep trekken zich terug uit Rusland. Die laatste drie zijn toch even pijnlijk. Renault omdat het de eigenaar is van Lada en dus in een benarde situatie zit. Ford en VW omdat er fabrieken van deze merken in Rusland staan. Deze worden vooralsnog stilgezet, samen met vrijwel alle fabrieken die iets met vier of meer wielen bouwen.
Fabrieken voor de oorlog
Dat levert op hun beurt ook weer problemen op. De Europese koepelorganisatie voor autofabrikanten ACEA meldt dat er zorgen zijn over overname van deze fabrieken door Rusland zelf, voor de oorlog uiteraard. Ze zouden namelijk prima functioneren als oorlogsfabrieken: als er toch niets gebouwd wordt, kan Rusland net zo goed zorgen dat er wél wat gebouwd wordt. Vooral de vele vrachtwagenfabrieken, waaronder die van Volvo Trucks, staan op de kandidatenlijst. “Volvo heeft een grote fabriek. Die vrachtwagens kunnen ze natuurlijk prima gebruiken als die mindere Russische vrachtwagens het af en toe begeven onderweg.” zei Eric-Mark Huitema van ACEA.
Tot nu toe is het op basis van geluiden uit de sectoren en uit Rusland, maar het is niet ondenkbaar dat Rusland stilgelegde fabrieken gaat inzetten voor de oorlog. Wordt zeker vervolgd. (via BNR)
MrHyde zegt
En met welke onderdelen willen ze die Volvo’s in elkaar gaan zetten? De kabelbomen komen uit West Oekraïne, en voor alle andere onderdelen uit EU geldt dan een exportverbod.
Hooguit dat ze nog 2 weken aan onderhanden werk af kunnen maken, maar daarna komt het tot stilstand.
Klinkt leuk voor de bühne: met bestaande fabriek wapentuig maken, maar een nieuw model bij een bestaande fabrikant duurt al 3 jaar om te industrialiseren, laat staan dat de keten het nog ondersteund.
mc96 zegt
Inderdaad. Rusland gaat een heel groot probleem krijgen als de onderdelenvoorziening stopt. Dat geldt voor de automobielbranche maar nog erger voor de burger luchtvaart in Rusland. Er gaat heel veel stil komen te staan binnen een paar maanden als de sancties blijven voortduren.
faalhaas zegt
@MrHyde: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aK7BmqQ_460s.jpg Welke kabelbomen?
lowlow zegt
Als ze die fabrieken stilleggen en de kennis (hoe deze toestellen en robots gebruikt moeten worden) vertrekt. Dan zal dhr Poetin weinig tot helemaal niets kunnen aanvangen met die fabrieken. Een simpele russische soldaat kan amper een geweer bedienen, laat staan een autofabriek.
Vooral Renault heeft leverage tegenover Poetin. Gevaarlijke situatie, oftewel oorlog, = geen lada’s meer produceren.
Hoe lang gaat die Russische bevolking dat nog blijven pikken? Geen import meer uit zwitserland, geen microsoft & apple diensten meer, geen nieuwe wagen meer kunnen bestellen (groot aantal westerse merken), geen professionele en leisure vluchten meer naar het buitenland, geen betalingen meer naar het buitenland, ga zo maar door..
Goed_Koopman zegt
@lowlow: Je onderschat ze een beetje. Ten eerste betreft het meerendeel van de fabrieken joint-ventures die nog prima kunnen worden aangestuurd door de lokale samenwerkingspartner. De fabrieksarbeiders zullen vast geen Fransen en Zweden zijn geweest en de vertrokken kenniswerkers zijn ook geen groot probleem, Rusland heeft een vijver aan ICT’ers (kijk maar eens hoeveel Westerse technologische centra er gevestigd zijn) die de draad snel weer kunnen oppakken. Een aantal prototypes heb je dan snel in elkaar geschroefd, het hoeft niet meteen om betrouwbare serieproductie te gaan.
En over hoe lang nog: ik vrees zeer lang. Wij lijken vaak te vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als Geely en Xiaomi. Kortom zat Oosterse alternatieven, dit is de 20ste eeuw niet meer waarin Microsoft en VW onvervangbaar zijn.
petroldrinker zegt
Zou een stunt zijn, hoe zet je de loop op je land, als je dat doet weet je ook dat die fabrikanten nooit meer terug komen (althans als ze beetje nadenken bij het merk)
bernoulli zegt
Dus een soort nieuwe Golf-oorlog.
kevertje zegt
Wat een onzin. Het grootste gedeelte van wat in deze fabrieken geassembleerd wordt komt uit het buitenland. Precies dat is nu al het issue van al die fabrikanten.
ffw88 zegt
Zal hooguit gebruikt kunnen worden als opslag. Hoe wil je, binnen zeer korte termijn, alle machines en robots aanpassen? Nee dus
ericc zegt
Oorlog is een week bezig. Dus zo’n vaart zal het niet lopen. De Russen hebben hun zware artillerie nog niet volop gebruikt. Eens ze dat doen zullen ze Kiev snel innemen. Hopelijk stopt het vroeger voor de burgers.
Al zegt
Kunnen ze niet vlug even de computers van de robot aansturing herformateren?