Een Chinese fabrikant dumpt duizenden EV’s om subsidie op te kunnen strijken.
We behandelen geregeld de autoverkopen, hier op Autoblog. Daarbij is er bijna altijd wel iemand in de commentsectie die ons terecht erop wijst dat het gaat om registraties, niet zozeer om verkopen. Nu wordt een verkochte nieuwe auto altijd geregistreerd, maar andersom hoeft dat niet het geval te zijn. Een fabrikant of importeur kan ook zelf een auto registreren.
Fabrikant dumpt duizenden EV’s
Dat lijkt gebeurd te zijn in China. het Duitse blad Focus (nee, niet de Ford-folder) bericht er namelijk over. Volgens hen is het Chinese merk BYD verantwoordelijk voor een enorm veld vol met elektrische auto’s. Het gaat niet om tientallen of honderden exemplaren, maar echt duizenden auto’s. De auto in kwestie is de BYD e3, een kleine elektrische hatchback. Ook zijn er enkele exemplaren van diverse Geely’s te zijn. Diverse videobeelden circuleren op het internet.
Kwade tongen beweren dat BYD dit doet om extra overheidssubsidie te kunnen krijgen. Volgens de maker van de video (Serpentza) zijn de auto’s gloednieuw en staat er minder dan 50 kilometer op de teller.
Fake nieuws?
Natuurlijk, het komt wel vaker voor dat fabrikanten parkeerterreinen vol hebben staan met auto’s. Dat zijn vaak tussenstations voordat ze op transport gaan. In dit geval is er iets vreemds aan de hand. De plastic hoezen over de stoelen suggereren dat dit nog voorraadauto’s zijn. Het gekke is echter dat ze allemaal voorzien zijn van een kenteken! Op welke naam de platen (en dus de auto’s) geregistreerd zijn, is dan weer niet bekend. Naast het opstrijken van subsidies kan het ook zijn dat de fabrikant in kwestie het doet om zo de grootste EV-bouwer te zijn en om meer inversteerders aan te trekken. Aan het Algemeen Dagblad laat BYD weten dat het een gevalletje fake nieuws is.
In Nederland komen dit soort praktijken op andere schaal en in andere vorm voor. Toen de bijtellingseisen veranderden, veelal per 1 januari, registreerde de importeur vaak nog een lading auto’s om de onder de oude (gunstigere) voorwaarde te kunnen slijten. Ook wilden importeurs nog weleens een sloot auto’s op kenteken zetten de laatste paar dagen om zo net even een plaatsje hoger te staan op de ranglijsten. Dit is echter wel van een andere orde!
De video kun je hieronder bekijken:
Video- en fotocredits: Serpentza
steephh zegt
Vreemd verhaal natuurlijk. Zelfs al zouden in theorie de subsidies de volledige kosten dekken (dwz: bouw van fabrieken én productiekosten), dan nog kan je het voertuig beter verkopen – al dan niet zwaar onder de prijs – dan het laten wegrotten op een terrein. Ondernemen 101 (tenzij je natuurlijk in classic cars handelt oid).
Als je de video van serpentza zelf kijkt zie je dat het allemaal losse fragmenten zijn die bij elkaar zijn gemonteerd, terwijl hij zelf voor zijn green screen aan het praten is. Ik dacht toen ik de video ging kijken dat ie er zelf heen was geweest om de boel eens grondig te inspecteren, maar dat is dus ook niet eens het geval haha.
Verderop in de video zie je ook van die gedumpte deelvoertuigen staan. Daarvan was allang bekend dat ze gedumpt waren. Iets wat op social media (facebook, twitter, etc) nog wel eens in een andere vorm wil verschijnen: https://www.reuters.com/article/factcheck-cars-china-idUSL1N2OP2AA en zo hetzelfde met filmpjes van LNG bussen die in de fik staan met de titel “electric bus – not the future” en duizenden comments van mensen die het nog geloven ook.
fanboy zegt
@steephh: Plus, dit is het derde artikel dat ik lees over dit filmpje zonder achtergrond check.
Het kan best voor een groot deel kloppen allemaal, maar verschillende websites lopen nu gewoon een Youtube filmpje achterna. En vervolgens wordt het waarschijnlijk een naar elkaar wijzend circus dat het allemaal waar is.
Maar goed, misschien hadden ze problemen (ik kan me parkeerplaatsen vol met VWs herinneren).
Het kan echter wel, Chinezen bouwen ook tal van huizen die niet eens bewoonbaar zijn.
steephh zegt
@fanboy
Voor zover ik weet zijn dit veelal gefaalde “car/bike-sharing” iniatieven. Dat is natuurlijk iets anders dan auto fabrikanten die gestaag door blijven produceren omdat de vraag naar auto’s nooit lineair verloopt. Wat mij in ieder geval opvalt is dat serpentza veel footage heeft gehaald uit dit filmpje uit 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=oEMtTtUZXEk
En dat is blijkbaar genoeg voor miljoenen views. Ik denk dat ik ook een greenscreen en een goeie webcam aanschaf en jarenoude filmpjes ga recyclen. Description vol met referrals en een patreon erbij en dan kan ik mooi mijn baan opzeggen.
Zoveel meer kan ik écht journalistiek onderzoek waarderen. En ik begrijp dat dat voor AB geen optie is en dat verwacht ik ook niet, maar ik zou van een grotere krant als het AD toch echt verwachten dat ze hier op zijn minst serieus onderzoek naar verrichten.
fanboy zegt
@steephh: Je hebt al meer onderzoek gedaan dan de meeste schrijvers.
maarteno zegt
Die dude heeft er meer dan 10, geloof 14 jaar gewoond, nog familie en vrienden zitten. Spreekt, leest en schrijft Chinees….verder heb ik al 5 jaar meerdere filmpjes van hem gezien. Hij en z’n kameraad hebben meer van China gezien dan de meeste Chinezen…geloof hem 100x eerder dan BYD laat staan de CCP…
ra-smit zegt
Het gaat deze fabrikanten niet om de subsidie, maar om de extra investeerders! Als je op papier veel auto’s gebouwd, geregistreerd en verkocht hebt, ben je succesvol. En dus kan je meer investeerders en geld aantrekken. Net zoals deze Chineese fabrikanten in 2017 en 2018 hebben gedaan door honderduizenden deelfietsen te produceren en ze vervolgens op een grote hoop te gooien.
EDIT: één van de locaties uit de video: https://goo.gl/maps/Cnt9wn7f3UtW5ctCA
fransananas zegt
Dit waren deelautos. Het bedrijf is failliet gegaan.
Al oud verhaal maar blijkbaar klikwaardig
burb zegt
Ik heb nog een tip voor deze YouTube’ert; als je je handen ook nog vol verbazing op je hoofd legt trek je nog meer kijkers! 😱
realhustler zegt
Er zijn in China hele steden gebouwd zonder dat er mensen wonen, dus dan is dit nog niet zo bijzonder.
Het is een top down systeem.
Ik herken het ook, in NL. Verkoop belooft gouden bergen, productie maakt het niet waar en verkoop geeft productie de schuld. Jaar erop, verkoop beloof gouden bergen, productie doet zijn best, investeert en neemt nieuw mensen aan, en verkoop maakt het niet waar. Resultaat? Voorraad. Management grijpt wel in maar dat is in NL. In China is er geen tegenspraak dus gaan ze vrolijk door.