Stiekem willen we allemaal een fabrieksnieuwe Saab Turbo, nietwaar?
Van alle merken die er tegenwoordig niet meer zijn, is Saab misschien nog wel het grootste gemis. Saab is een beetje die gekke oom waar je het nooit mee eens bent en zelfs aan ergert, maar sinds hij niet meer op feestjes komt mis je hem wel enorm. Oh, en de sfeer is er niet beter op geworden.
Een Saab kocht je niet omdat deze beter was dan een Mercedes of BMW, maar omdat deze je simpelweg meer aansprak. Waar het populistische plebs met man en macht Duits premium probeerde te leasen, gingen de academici Saab rijden.
Paul & Shark
Tegenwoordig is deze groep individualisten opgenomen in de Volvo-clan. Aan de Paul & Shark-truien over de schouder kun je ze nog herkennen. Maar ja, ze moeten dus wel want een nieuwe Saab kopen zit er niet in.
Nou, dus wel! Want check deze fabrieksnieuwe Saab 900 Turbo ! En met fabrieksnieuw bedoelen we ook echt nog steeds nieuw, niet nieuw gemaakt. Het apparaat heeft er namelijk slecht 624 km opzitten. Er bestaat dus een kans dat er maar twee keer mee getankt is!
De auto is Cayenne-rood van kleur en voorzien van chique beige bekleding en houtinleg. Voor Saab-rijders is het interieur nauwelijks te herkennen, want de letters van de boordcomputer functioneren nog in zijn geheel!
Fabrieksnieuwe Saab 900 Turbo
Het is een zogenoemde Talladega. Dat was destijds een speciaal model. Mocht je de link leggen met de NASCAR-documentaire Talladega Nights (dat mentale problemen in topsport blootlegt), dan heb je het bij het juiste eind. Talladega werd door Saab gebruikt voor een lange-afstand recordrun.
Met zes (eveneens fabrieksnieuwe) 900 Turbo’s brak Saab het record door 40.000 km af te leggen met een gemiddelde snelheid van 226.46 km/u, inclusief tanken en beurten. Saab pakte het record van zichzelf, want met de 9000 werd daarvoor een soortgelijk record behaald.
De fabrieksnieuwe Saab 900 Turbo in kwestie is gek genoeg niet helemaal origineel meer. De 2.0 Turbo viercilinder was normaal goed voor 185 pk. Echter, Ralf Uhr van Nordic Tuning (een legende onder de Saab-liefhebbers) heeft met een paar kleine modificaties het vermogen opgekrikt tot 235 pk. Ook de velgen zijn niet origineel, maar 17″ zes-spaaks wielen van Hirsch Performance, die andere beroemde Saab-tuner.
Via: Bilwebauctions.
Meer lezen? Check hier onze special over de Saab 9-3 Viggen!
fendercd60 zegt
Mooie wagen, dat ie maar 642 km heeft gelopen … ik zou juist veel rijden met zo’n wagen.
bierbuik zegt
Dat heb ik met de mijne binnen een paar dagen gereden toen ik hem net had gekocht.
Heerlijke wagen, ik heb hier op vakantie 3 huurauto’s gehad die elk flink nieuwer en waardevoller zijn dan mijn 9-3 cabrio, maar ik verlang weer enorm naar mijn eigen auto.
Eeuwig zonde dat ze niet meer gemaakt worden..
Tot zover je comfort/rijplezier per euro kan meten is hij (in mijn slechte ogen) ongeëvenaard, tenzij je een brakke S-klasse voor €4k op de kop kan tikken, maar dat moet je maar net willen.
mustang750supersnake zegt
@bierbuik: beter gezegd het onderhoud kunnen betalen.. gezien de aanschafprijs en t feit dat je er dan op gaat leeglopen juist dóór die lage prijs…want gegarandeerd dat er voor die prijs zich wel n aantal gizmo’s ergens verstopt hebben😂
bierbuik zegt
Exact wat ik bedoel, voor het geld wat ik betaald heb voor mijn 9-3 cabrio, koop je in mijn ogen weinig beters.
Of je hebt wat nieuwers, wat dodelijk saai is (VW Polo) of iets met teveel risico waar je op leeg loopt (zoals de eerdergenoemde S-klasse)
fanboy zegt
@bierbuik: Nou op een Polo uit de juiste jaren kun je ook al leeglopen hoor haha
kevertje zegt
Wat moeten we erop zeggen? Saab maakte heel verfijnde auto’s, inclusief met een euforisch cabin-gevoel op een manier waarbij je bij heel wat merken nog steeds een hele optielijst mag afvinken. Ze zijn nog heel geliefd en in Z-Europa zie je nog heel wat Saab-cabrio’s rijden. De andere (Chinese) Zweed is de enige die nog een beetje begrepen heeft dat het niet alleen over veel KW’s en bikkelharde vering gaat.
SpiderIV zegt
Geschatte opbrengst SEK 160.000 ofwel pakweg EUR 16.000.
Lijkt me niet zo’n gek bedrag als je een echte Saab liefhebber bent. EUR 2.500 erbij om veel rubbers te vervangen en jarenlang plezier.
bischero zegt
@SpiderIV: precies dat dus!
dailydriver zegt
@bischero: Tel er even de kosten voor multi – en distributiriem en waterpomp er ook even bij. Na zoveel jaar preventief vervangen. I.v.m. leeftijd dan wel droogte scheuren.
SimonMc zegt
@dailydriver: Vrij zeker dat deze een distributieketting heeft, geen riem.
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk apparaat zeg!
kniesoor zegt
Weer zo’n oto waarvan je je afvraagt hoe het zo ver heeft kunnen komen, wat de eerste eigena(a)r(s) heeft bezield om er hoegenaamd geen meter mee te rijden.
wigboldus zegt
Mijn Saab heeft zijn eerste 5 jaar ook bij de fabriek gestaan na het faillissement.
Dus mijn auto komt uit de inboedel bij het faillissement.
Het heeft ook een heerlijk 2 liter blok met turbo. (200pk/400nm)
Inmiddels alweer 5 jaar op de weg, maar heeft alweer 2 ton op de teller, dus al lekker ingereden.
Zo’n 900 turbo, of nog beter de 900 og turbo, zou ik er nog best bij willen als 2e auto.
MarcoM zegt
Ergens vind ik hem wel mooi, misschien omdat je er bijna geen een meer ziet.
mrrobot zegt
Zeker bieden
wimof zegt
Bizar, degelijke auto’s gaan een eeuwigheid mee.
Variomatic zegt
@wimof: degelijk? de generatie voor dit model wel ja, maar dit GM ding dat op een Vectra is gebaseerd met een Saab sausje er overheen is niks degelijker dan andere auto’s uit die tijd. Persoonlijk vind ik dit ook de lelijkste 900.
mustang750supersnake zegt
ik had meteen 4wd geinstalleerd….
Svenska II zegt
Leuk, maar niet meer dan dat… De Saab liefhebbers zullen de OG 900 prefereren. Stond ook een nieuwe van te koop recent, 900 Aero GT, nog een limited edition ook. Maar ja die koste ook 4x zo veel…