Is deze fabrieksnieuwe Murciélago iets voor jou?
Je moet het Volkswagen wel nageven, ze weten hoe je een merk in leven moet houden. In de jaren ’90 hadden ze een behoorlijke koopdrang. Na verstandige merken als Seat en Skoda binnen-gehengeld te hebben, waren de prestigieuze merken aan de buurt. In rap tempo werden merken als Rolls-Royce, Bentley, Cosworth, Lamborghini en Bugatti aan het portfolio toegevoegd.
Met Lamborghini en Bentley pakte VW het goed aan. Er moest een betaalbare cashcow komen. Dat werd bij Bentley de Continental GT. Het tweede model mocht hopeloos zijn, in dat geval de Arnage. Voor Lamborghini kwam de Gallardo, een kleine, lieve, schattige baby-supercar. Maar, Lamborghini kreeg ook geld om een hopeloos vlaggenschip te maken en dat was de Murciélago. Deze wordt al een tijdje niet meer gebouwd, maar als je de mooiste van Europa zoekt: dit is ‘m waarschijnlijk.
Specificatie fabrieksnieuwe Murciélago
Laten we beginnen met de exacte specificatie van deze auto. Het is een Lamborghini Murciélago LP640-4. Vaak hebben het over ‘zo goed als nieuw’ en het inmiddels klassieke ‘fabrieksnieuw’, maar deze Murcielago-‘occasion’ is gewoon nieuw. Er is namelijk nauwelijks mee gereden. De auto komt van de eerste eigenaar. Waarschijnlijk had deze het heel erg druk, want tijd om te rijden met zijn supercars had hij niet.
In 14 jaar tijd is er namelijk niet meer dan 317 km mee gereden. Als je een beetje doorstampt op de Autbahn, heb je dat in minder dan uur gereden. De topsnelheid van deze auto is namelijk minimaal 330 km/u. Van 0-100 km/u accelereren doe je in 3,4 seconden. Dat was destijds nog erg snel, tegenwoordig doet jij nieuwe elektrische leaseauto dat ook, nietwaar?
Staat
De staat van de fabrieksnieuwe Murciélago is werkelijk perfect. Uiteraard is alles nieuw. De auto heeft af en toe wat onderhoudsbeurten gehad. Niet alleen kilometers, maar ook tijd kan een auto ‘ouder’ maken. Denk aan smeringen die niet meer overal bijkomen, poreuze rubbers en dergelijke. Sowieso, alles is ontworpen om gebruikt te worden, dus stilstand hoeft niet altijd beter te zijn.
Hebben we nog meer te klagen? Ja, eigenlijk wel. Het is namelijk een Lamborghini Murciélago met de e-Gear-transmissie. Die is op zich niet zo slecht als iedereen op het internet zegt, maar de handbak is iconisher en maakt je nog meer een held. Dan is er nog de specificatie qua kleur: zwart op zwart is niet heel erg spectaculair.
Aan de andere kant, het misstaat zeker niet op deze fabrieksnieuwe Murciélago. En moet een supercar wel in het knalgeel? Is dat niet dubbelop? Was dat het alles wat we te zeuren hebben? Oh ja, het stuurwiel mag wel aan de andere kant zitten, alhoewel een ideale zitpositie vinden in een Murcielago altijd lastig is.
Interesse in een supercar met zijknipperlichten van een Ford Focus? Klik hier voor de link naar de fabrieksnieuwe Murciélago!
Meer lezen? Check hier onze Lamborghini Murciélago-special!
reactief zegt
De minst mooie Murcielago, maar nog steeds een fraai model.
Zelf vind ik de pré facelift versie veel cleaner en de SV dan weer dusdanig goed over the top dat één van die twee versies mijn voorkeur heeft.
Arno's zegt
Hij staat vast niet op marktplaats
JanJansen zegt
Die versnellingsbak is om te huilen. Hij schakelt, en daarmee heb je al het positieve wel benoemd.
flatsix010 zegt
Fabrieksnieuw? Dan moet die bij Stipt vandaan komen!
tortuga zegt
Iemand die regelmatig Amsterdam/Rotterdam naar Londen doet is dit de ideale auto! Mits je wat poen hebt, zo zou ik het toch doen, dan is vrouwlief ook gelukkig om eens regelmatiger te gaan shoppen in UK
mout zegt
Ik zou die rit best willen maken – maar waarom speciaal op en neer naar Londen? Is ie beter op een Ferry dan een andere auto? Of op de trein?
Is ie extra handig in de binnenstad van Amsterdam of Londen?
vacano zegt
Een fabrieksnieuwe auto heeft nog geen eigenaars gehad.
Ongeacht dat er bitter weinig kilometers mee gereden zijn blijft het een OCCASSION !
En slechts 300km op 14 jaar is niet bepaald GEZOND voor een automobiel.
JanJansen zegt
@vacano: je CAPSLOCK doet VREEMD.
generaalalfa zegt
Een automaat en rechts gestuurd, nee dit is niet de versie die ik zou willen hebben.
zesinlijn zegt
“In rap tempo werden merken als Rolls-Royce, Bentley, Cosworth, Lamborghini en Bugatti aan het portfolio toegevoegd.
Met Lamborghini en Bentley pakte VW het goed aan.” Zouden jullie, gewoon omdat ik het zo leuk vind om te horen, nóg één keer willen vertellen hoe ze het met Rolls Royce hebben gedaan…?
sudbina zegt
Hadden ze die knoppen om de bestuurdersstoel mee te verstellen nou niet iets mooier kunnen afwerken..?