*Hoogstwaarschijnlijk. Deze G-Klasse ambulance is hoogstwaarschijnlijk de duurste Puch van Europa.
De Mercedes-Benz G-Klasse is op dit moment een design icoon. Iedereen met een volvette bankrekening en een drukbezocht Instagram-account heeft er wel eentje op de stoep staan.
OG
De G-Klasse is een van de stoerste SUV’s, met name omdat het gewoon een G-Klasse is gebeleven. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De meest moderne G-Klasse is op veel vlakken dermate luxe en duur, dat de vergelijking met het origineel (de OG, haha) mank gaat.
Puch
De G-klasse is overigens niet alleen als Mercedes-Benz verkocht. De auto werd ook als legervoertuig, Peugeot P4 en natuurlijk als Puch verkocht. De Puch G-klasses staan nog het dichtste bij de Mercedes G-Klasses. Alleen dan niet de twaalfcilinder AMG’s, maar juist de basisuitvoeringen en bedrijfsauto’s waarmee daadwerkelijk wordt gewerkt.
Puch G-Klasse Ambulance
Neem deze Puch G-Klasse Ambulance. Ja, dit is echt een G-Klasse. Alleen misschien niet hoe je hem over de PC Hooft ziet rollen. Het is een auto van de Zwitserse overheid geweest. Het voertuig is volledig omgebouwd tot ambulance. In de loop der jaren heeft de tand des tijds lekker zitten knagen aan de G-Klasse ambulance.
Lorinser
Gelukkig waren de dames en heren van Lorinser er als de kippen bij om dit voertuig over te nemen. De auto werd zowel technisch als optisch helemaal, eh, fabrieksnieuw gemaakt. En in dit geval ook écht fabrieksnieuw met originele onderdelen. Lorinser is naast tuner ook Mercedes dealer, garage én Mercedes-Benz Classic specialist (net als Brabus, bijvoorbeeld).
Origineel
Werkelijk alles aan de auto is origineel gemaakt. Dus alle medische apparatuur en uitrusting is gewoon aanwezig. Ook het interieur is helemaal als nieuw. Bijzonder, deze G-Klasse heeft dual zone airconditioning. Dat was in de jaren ’80 een peperdure optie.
80 mille
Over peperduur gesproken: deze G-Klasse Ambulance kost een lieve duit. Lorinser wil er namelijk graag 79.900 euro voor hebben. En er zit geen gekietelde biturbo V8 onder de kap. Het is namelijk gewoon een G290 met een 95 pk en 192 Nm leverende vijfcilinder onder de kap. Maar zoals we weten met échte G-Klasses: het is niet hoe snel je er kunt komen, maar dat je echt overal kunt komen.
barchettadriver zegt
Met een dusdanig oude motor in het vooronder, is het niet meer de vraag of je er kunt komen, maar meer of je er nog wel mag komen.
Overigens is dat dan wel weer de echte Puch Maxi :-)
ty5500 zegt
Leuk maar vraag mij af wie er staat te springen voor een dergelijke auto van 80.000 euro.
boomhauwer zegt
@ty5500: het zou je nog verbazen..
JanJansen zegt
Prima camper om Afrika mee te verkennen.
Robert zegt
@JanJansen: precies wat ik dacht. Wel aardig natuurlijk dat ze het interieur weer helemaal origineel hebben gemaakt tot en met de ambulance inrichting toe, maar grote kans dat de eerstvolgende eigenaar alles eruit trekt om er een hipstermobiel van te maken.
tenaci zegt
@janjansen: ja maar dan had ik hem toch liever zonder tussenkomst van Lorinser overgenomen. Dat had je een lieve duit gescheeld en de rest had je kunnen gebruiken voor de ombouw naar een echte overlangse.
rufctr01 zegt
@janjansen: helemaal niet geschikt om Afrika mee te verkennen. Die dingen liggen zo op zijn kant, gedeelte waar de mensen liggen is top zwaar.
En ja, ik spreek uit ervaring, we moesten daar altijd vlakke routes plannen omdat dat ding niet echt geschikt is voor het terrein.
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen op een museum, of een gepensioneerde generaal welke graag soldaatje speelt….
avdb55 zegt
En dan te bedenken dat het al bijna 30 jaar geleden is dat we nagenoeg dezelfde inrichting bedachten voor de ziekenauto’s van de Nederlandse krijgsmacht. Hebben de Zwitserse collega’s toch goed gejat.?
En nee, het woord ambulance is hier onjuist. Dan heb je meer nodig dan dit concept kan bieden.
mashell zegt
Alle onwikkelingscapaciteiten van de Zwitserse krijgsmacht worden besteed aan het beroemde zakmes, dus dat ze andere zaken van andere landen overnemen is alleen maar logisch.
emping zegt
Ik word een beetje misselijk van de term fabrieksnieuw.
mopar70 zegt
@emping: Goed dat je dat aanStipt.
MaartenD zegt
@mopar70: whahaha