De verplicht shutdown die geldt voor de Formule 1-teams gaat nog langer duren. Doorontwikkelen is er dus niet bij.
Een van de ontelbare gevolgen van het coronavirus is dat de Formule 1 dit jaar geen zomerstop heeft maar een lentestop. Normaal gesproken zouden de Formule 1 teams van 7 tot 24 augustus hun werkzaamheden staken. Vorige maand maakte de FIA bekend dat ze de shutdown officieel naar voren haalden. Eerst was deze 21 dagen, wat vervolgens werd verlengd naar 35 dagen. Vandaag maakt de FIA bekend dat dit nog langer gaat duren.
De verplichte shutdown voor de Formule 1-teams is nu nog eens bijna verdubbeld, aangezien de FIA er nu 63 dagen van maakt. Dat zijn dus negen volle weken. Afhankelijk van het startpunt kan het zijn dat de fabrieken van de Formule 1-teams nog tot in juni hun deuren moeten sluiten. Dat terwijl normale autofabrieken in Europa langzamerhand weer op gang komen.
Het is niet zo dat er helemaal niks meer gedaan mag worden. De FIA staat namelijk toe dat er nog tien man op afstand aan het werk zijn. Zij mogen werken aan ‘lange termijnprojecten’. Daarvoor moeten ze dan wel expliciet schriftelijke toestemming van de FIA vragen. Hoe ze dat denken te handhaven meldden ze niet.
De shutdown voor de motorfabrikanten is eveneens verlengd. Wel mogen zij iets eerder weer aan de slag. Voor hen geldt nu namelijk een shutdown-periode van 49 dagen. Aanvankelijk zouden zij evenals de teams 35 dagen hun werkzaamheden moeten staken. Ook voor hen geldt dat ze nog tien man personeel in mogen zetten, als ze het vriendelijk vragen.
Als het goed is zal het in juli in ieder geval klaar zijn met shutdown voor de Formule 1. Dan staat namelijk zowaar een seizoensstart gepland. Dit heugelijke nieuws maakte Chase Carey gisteren bekend. Alles is nog onder voorbehoud, maar zoals het er nu voorstaat zal het spektakel 3 tot 5 juli losbarsten in Oostenrijk.
Edge zegt
Het naar voren halen van de verplichte shutdown, zodat je straks aan één ruk door kunt racen vind ik prima. Niet heel erg leuk voor het teampersoneel dat rekende op een adempauze tussen de races door, maar vanuit een organisatorisch oogpunt niet meer dan logisch.
Bijkomend voordeel voor de teams die in lockdown-landen zitten, zoals Ferrari: Ze lijden nu sportief gezien geen centje pijn. Iedereen moest toch al naar huis vanwege de strenge lockdown die in Italië geldt, dus dan kunnen ze die periode net zo goed meteen afvinken als verplichte shutdown.
Maar om het naar negen weken door te trekken? Dat vind ik eigenlijk toch iets teveel bemoeienis van de FIA. De organisatie van een F1 team is professioneel genoeg om zichzelf zo in te richten dat men daar met inachtneming van alle geldende coronamaatregelen aan de slag kan. Daar heeft een team meer aan dan staff op de payroll houden maar er 0 productiviteit voor terugkrijgen.
jaapiyo zegt
Die FIA controleurs mogen niet naar de teams reizen, dus ik denk dat Red Bull lekker doorgaat met de ontwikkeling.
sportevo zegt
Ik weet niet hoe elk land de regels inricht. Dat is overal anders en dan kun je ook weer een nadeel hebben omdat je toevallig in land X bent gevestigd t.o.v. van de concurrentie die in land Y en Z gevestigd zijn.
Dat de FIA 1 lijn trekt die nog eens over de landelijke regelgeving heen gaat (veel meer dan de boel op slot gooien kan immers niet) is het meest eerlijke.
rhellema zegt
@sportevo: ik geloof dat 9 teams gevestigd zijn in Engeland en we weten allemaal dat het coronavirus daar behoorlijk aan het huishouden is. Ik vermoed dat de FIA daarom haar besluit heeft genomen.