Nog meer nieuws over hete BMW’s deze ochtend. Je zou zelfs kunnen spreken van heet nieuws.
Terwijl de BMW M5 nog maar net officieel voorgesteld is aan het grote publiek op de IAA, bevestigde BMW vanochtend dat er ook van de M5 een CS-variant komt, in navolging van de M4 CS en de aanstormende M2 CS. Echte fans van het Beierse merk weten echter dat er achter die aanduiding ‘CS’ nog een historisch verantwoorde letter past, namelijk de ‘L’. CSL staat voor Coupé Sport Leicht en is voorheen alleen gebruikt voor échte giganten uit München, waarvan de bekendste de E9 3.0 CSL ‘Fledermaus’ en de E46 M3 CSL (rijtest) zijn.
Nederlandse M GmbH hon…baas Frank van Meel heeft aan Road & Track bevestigd dat de CSL-benaming terugkeert op M-modellen van de toekomst. Het worden de meest hardcore versies van M-producten en in die zin de opvolgers van auto’s als de recente GTS-modellen.
CSL [will be] the top-of-the-line track tool, made on the track for the track, just with a number plate. With a CSL, you can expect cup tires, coilover suspension, a roll cage, water injection, and a fire extinguisher.
We zijn echter vooral benieuwd hoe zwaar de ‘L’ weegt. Hoeveel gewicht weet BMW van de standaard M-modellen af te halen? Een M2 of M4 weegt tegenwoordig immers zo’n anderhalve ton en dat is volgens velen een kilo of 200 teveel. Aan de andere kant is die gedachtengang misschien niet meer realistisch dezer dagen, daar een nieuwe RS4 Avant bijvoorbeeld een slordige 1.800 Kg weegt.
Enfin, dat zullen we moeten afwachten, evenals welke modellen precies een CSL-variant krijgen. Frank doet daar geen harde uitspraken over, maar wil alleen loslaten dat de er geen CSL komt van de X5 M. Klinkt mooi en puristisch, maar ook bij BMW is de grens van wat ‘M’ mag heten en wat niet de afgelopen jaren behoorlijk vervaagd. Het risico ligt op de loer dat dat ook voor de CSL-badge het geval gaat zijn. Van Meel laat namelijk al doorschemeren dat hij eventueel openstaat voor vierdeurs CSL’s. Coupe Sport Leicht, Frank. Coupe Sport Leicht.
niezel zegt
Hoe dan ook fantastisch nieuws
jack_abarth zegt
“Een M2 of M4 weegt tegenwoordig immers zo’n anderhalve ton en dat is volgens velen een kilo of 200 teveel. Aan de andere kant is die gedachtengang misschien niet meer realistisch dezer dagen, daar een nieuwe RS4 Avant bijvoorbeeld een slordige 1.800 Kg weegt.”
Wat is dat nu weer voor een vergelijking?!?
Een RWD coupé vergelijken met een AWD stationwagen slaat natuurlijk nergens op.
willeme zegt
@jack_abarth: M4 en RS4 zijn beide Duitse D-segment powermobielen met dikke zescilinder turbomotoren. RS5 is misschien een betere vergelijking. Zal niet veel minder wegen dan een RS4.
jack_abarth zegt
@willeme:
RS5 is 1.630kg inclusief AWD, dus dat ligt behoorlijk in lijn met een M4.
berlinetta zegt
@jack_abarth: Op de sites van Audi en BMW staat dat zowel de RS5 als de M4 1.655 kg wegen. Leeg. Dat is behoorlijk zwaar.
Rick-dos zegt
M8 CSL… niet verkeerd. Eindelijk een opvolger van de 3.0 CSL.
boris9397 zegt
@Rick-dos: Ik zie niet in waarom een M8 CSL de opvolger zou zijn van de 3.0 CSL. Wat hebben die 2 dan gemeen dat bv. de E46 M3 CSL en de 3.0 CSL niet hebben?
Rick-dos zegt
@boris9397: De 3.0 was eigenlijk de voorloper van de 6 serie. De 6 serie was weer de voorloper van de latere 6 serie en nu dus de 8 serie. Vandaar mijn opmerking.
De 3.0 was toentertijd de grote coupe binnen de BMW line up. De M3 CSL is in geen opzicht te vergelijken met de 3.0 CSL. De 3 serie is voortgekomen uit de 2002.
bmwfreak038 zegt
@Rick-dos: M8 csl wtf, dat gaat zowiezo nooit gebeuren. Eerder weer M3 of M4.
Rick-dos zegt
@bmwfreak038: Ik las ergens dat van Meel heeft geroepen dat ze de CSL voor veel modellen willen gaan gebruiken ook voor de vierdeurs. Kijk wat ze nu bijvoorbeeld ook doen met de CS lijn. Sta er dus niet van te kijken als ze inderdaad met een CSL komen. Herinner je je nog dat ze stelden dat de 8 serie een 911 killer moest worden? M8 CSL –> GT3RS…
Ze gaan de CS en CSL uitmelken daar zeg je u tegen. Een opvolger van de M1 gaat ook niet komen want ze willen de M brand zo wijd mogelijk gaan aanbieden aan hun klanten.
bmwfreak038 zegt
@Rick-dos: ik zie het niet gebeuren, zelfs bijna niet op een M5. want te lomp, teveel gewicht. maar dat is mijn idee. Ik zou juist kiezen voor de M2, 1M etc.
racerx zegt
Ben benieuwd naar de uitvoering, zal niet de eerste keer zijn dat BMW zwaar teleurstelt de afgelopen 2 jaar.
viezefreddyw zegt
Beter dan de E46 M3 CSL gaat het nooit meer worden maar dat doet er niet toe. Het klinkt lekkerder dan de GTS.
berlinetta zegt
Zolang het geen model wordt met gekke kleurtjes en een Halfords-spoiler erop, vind ik alles best.
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Of die afgrijselijke wielen op de M4GTS, man wat een blunder was dat zeg.
bmwfreak038 zegt
@jack_abarth: azijn…..
jack_abarth zegt
@bmwfreak038:
…zeikerd ;)
MDA zegt
Tja… Als we een M5 CSL verwachten, dan zal ie toch zeker 4 deuren hebben. Of niet dan?
bmwfreak038 zegt
@mda: M3 of M4 verwacht ik eerder.
racerx zegt
@bmwfreak038: m4 dan, de C van CSL staat voor Coupé.
bmwfreak038 zegt
@racerx: klopt, maar als het een sedan word blijft het dan dezelfde aanduiding?
kilum zegt
@bmwfreak038: SSL klinkt niet echt lekker. Maar 4 deurs kan ook betekenen M4 Gran Coupe CSL
barry355gtb zegt
eindelijk weer eens leuk nieuws van BMW, hopelijk wordt het weer eens een mooie extreme uitvoering zoals de e46 M3CSL
F11 550i zegt
In hoeverre zou het mogelijk zijn om een remake te maken van de e46 csl?
Om aan alle hedendaagse veiligheidseisen etc te voldoen
cossiekiller zegt
Een X6M csl! Als eerste gewichtsbesparing de carrosserie eraf!