Maar liefst één op de vier mensen die rij-examen gaat doen, legt de speciale praktijkproef voor faalangstigen af in plaats van de reguliere test, zo meldt het CBR in haar jaarverslag.
Van de deelnemers aan de praktijkproef voor mensen die hun zenuwen niet onder controle denken te krijgen, haalt 60% de praktijkproef in één keer. Dat is veel beter dan de deelnemers aan de reguliere praktijkproef, waarvan iets meer dan de helft slaagt.
Ook is er naar de overeenkomsten met de rijscholen gekeken. Deze gaat op 1 augustus in en heeft een bepaling over integer gedrag gekregen. De instructeurs moeten altijd een geldige bevoegdheidspas kunnen tonen. Ook zijn er nieuwe maatregelen getroffen om fraude tegen te gaan. Zo is het bij het theorie-examen nog moeilijker om af te kijken, dankzij het gebruik van spiegels en cameratoezicht. De vragen zijn ook minder voorspelbaar geworden. Daarnaast worden de werknemers van het CBR getraind om look-a-likes te pakken. Hiervoor ontvangen zij dezelfde training die de marechaussee volgt. Dit had overigens wel tot gevolg dat het slagingspercentage daalde tot 41%.
In 2014 werden iets meer dan 1,3 miljoen rij-examens afgenomen, een lichte stijging ten opzichte van 2013. Ook 2toDrive blijft populair, het afgelopen jaar namen gemiddeld 6000 mensen per maand het examen af, waarbij je als minderjarige na het behalen van je rijbewijs alleen mag rijden onder begeleiding van een volwassen chauffeur, tot je de leeftijd van 18 jaar bereikt.
viezefreddyw zegt
Ik heb echt altijd sterk het idee dat er een handjevol mensen zijn die het faalexamen gewoon gebruiken om te slagen, ook al hebben ze geen faalangst. Ik bedoel, 1 op de 4 mensen, zijn er zo veel mensen met faalangst?
pieterpoes zegt
@viezefreddyw: Dat zal je nog verbazen! Het heeft toch een zeker spanning het afnemen van je praktijk toets, ik heb nooit zoveel angst voor falen maar ook ik zat te stressen. En als je iets minder zelfverzekerd in je schoenen staat is dit toch een uitkomst.
ya314 zegt
@pieterpoes:
Inderdaad, ookal ben je nog zo goed, door de manier van het examen afnemen (je hoort geen goed of fout tot je terug bent) kan een klein foutje in je hoofd gaan zitten en de rest van het examen verpesten. Was zelf na 14 examens ook nog gespannen, ondanks dat je weet dat een klein foutje je niet de kop kost. Overgens wil ik hiermee niet zeggen dat het examen makkelijker moet worden, maar kan wel de spanning begrijpen.
clarkson zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat je wel gelijk heb in dit geval. Ik ben er van overtuigd dat 1 op de 4 mensen niet kan rijden. En 100% incapabel is om deel te nemen aan het verkeer. Dan is zo’n regeling natuurlijk kaasie kaasie.
gregorius zegt
@clarkson: Zo ken ik er ook wel eentje. Een schatje was ze. Tussentijdse toets voor de verrichtingen en daarna nog 3 keer gedaan om de eind-test te halen. Een maandje later kwam er de volgende legendarische test uit haar mond: “Ik denk dat het het beste is als je pas na 3 keer slaagt, dan heb ja namelijk wat meer ervaring als je de weg op gaat.” …. Zucht.
Ondertussen, aantal jaar later, kan ze nog steeds niet rijden. Zo’n type die nog steeds 30cm van haar stuur zit, netjes met haar handen 10 over 10, om vervolgens tijdens het inparkeren ‘oeps’ te zeggen als ze stoepranden en/of bumpers raakt.
Om ’t voorbeeld leuker te maken: ze is Anesthesist geworden. (voor de jeugdige lezer: die gene die zorgt dat je lekker blijft slapen tijdens je operatie en niet wakker wordt of dood gaat in de tussentijd). Voor zover ik weet is ze daar wel in 1 keer voor geslaagd .
clarkson zegt
@gregorius: Mooi dan kan ze zichzelf even wakker schudden en er over nadenken dat het beter is om voortaan met de bus naar werk te gaan.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: pffft mooi figuur!
ndrcars zegt
@viezefreddyw: Er zullen vast wel mensen bij zitten die er misbruik van maken, maar naast de mensen die gelijk al last hebben van faalangst zijn er ook een hoop die pas gebruik maken van het faalangst examen nadat ze een aantal keer gezakt zijn. En in mijn omgeving hoor ik steeds minder mensen die in 1 keer slagen en dus uiteindelijk gebruik maken van het faalangst examen.
lekbak zegt
@viezefreddyw: normaal gesproken ben ik nooit zo zenuwachtig maar voor mijn rijbewijs was dat toch echt anders. Voor mij was dat het belangrijkste ooit, mijn ticket naar de vrijheid. Ik heb het de eerste keer dan ook zwaar verprutst door de zenuwen. Ik kan me er dus ook wel iets bij voorstellen.
lucas23 zegt
Onder jonge mensen (waaronder ik voor lezen van dit artikel) die hun rijbewijs moeten halen wordt het niet eens gezien als faalangst examen, ze noemen het een ‘voorexamen waarbij je alvast de speciale verrichtingen kan doen’, verhoogt je kans op slagen dus waarom niet? Ook mijn rij instructeur bracht dit zo (extra inkomsten)
Overigens zelf zonder dit ‘voorexamen’ mijn rijbewijs in 1 keer gehaald, als ik had getwijfeld of dat ging lukken had ik ook het ‘examen speciale verrichtingen gedaan’
BmwMPower zegt
@lucas23: Dat noemen ze gewoon een TTT (Tussen Tijdse Toets) waar je die verrichtingen kan doen. Is niet voor faalangst ofzo, is gewoon een extraatje waarbij je examen zelf een stuk korter is en waarbij je minder hoeft te doen.
Is niet verplicht hoor.
jeroen13 zegt
@lucas23: jij bedoelt de tussentijdse toets, dat is heel wat anders. Dit is gewoon je echt examen, maar dan speciaal voor mensen die bang zijn om te falen ;)
jorisbout zegt
@lucas23: ik heb zelf ook zo’n faalangst examen gedaan, alleen dit is pas de eerste keer dat ik lees dat het zo genoemd wordt. Bij mij heette het gewoon TTT (Tussen Tijdse Toets).
jorisbout zegt
@jorisbout: en dat dat specifiek voor faalangst is is onzin, is gewoon om tips te krijgen van t een examinator en om te kijken hoe t examen in z’n werking gaat. Maar dat het een examen is voor mensen met faalangst is onzin.
comapatient zegt
@lucas23: Volgens mij bedoel jij gewoon de TussenTijdseToets die los staat van het eindexamen en waarmee je vrijstelling kan krijgen voor de bijzondere verrichtingen bij je 1e examen poging..
m550d zegt
@lucas23: een beetje een fatsoenlijke rijschoolhouder pakt echt niet zoveel geld op een TTT, zoals jij insinueert. De prijzen kan je vinden op de site van het CBR. Al eens vergeleken? Oh… Wacht.
littleturbo96 zegt
Ik zal maar eerlijk zijn, ik heb een faalangstexamen gedaan om te slagen..
BmwMPower zegt
@littleturbo96: Terwijl je barst van het zelfvertrouwen?
littleturbo96 zegt
@BmwMPower: *shots* Nee hoor.. Ik barstte van de zenuwen.. gelukkig wel in één keer geslaagd ;)
Rob zegt
Iedereen heeft faalangst.
Alleen kan blijkbaar 25% niet fatsoenlijk omgaan met die angst. Wat wel heul veul is…… Dat is toch iets wat je had moeten leren op de basisschool me dunkt…
jrk68 zegt
@Rob:
Nope, ik heb geen last van faalangst.
Daar ben ik te f#cking fabeltastisch arrogant voor….
mashell zegt
Zo’n faalangstexamen is natuurlijk niet minder streng. Maar er wordt gewoon meer tijd en meer rust genomen waardoor het er allemaal minder stresserig aan toe gaat. Maar als 1 op de 4 dit nodig denkt te hebben, lijkt het me zinvol de normale examens af te schaffen en bij iedereen standaard een faalangst examen af te nemen.
baasbas zegt
@mashell: Dan is er effectief geen faalangstexamen meer, alleen nog ‘gewoon’ examen. Het effect van een faalangstexamen doen is er dan niet meer en de echte faalangsthazen zullen vervolgens dat examen weer te zenuwachtig zijn :-)
mashell zegt
@baasbas: dat is toch goed voor de faalangstpatienten? Dat zij een gewoon examen kunnen doorstaan, dat geeft ze zelfvertrouwen.
norge zegt
Faalangsttoets……Serieus? Whoehaha……
Dutchdriftking zegt
Ik heb het hele probleem van het theorie examen nooit begrepen. Het is absoluut geen hogere wiskunde en je kan dan ook met zeer weinig moeite het examen positief afronden. Mocht je moeite hebben met leren dan zal je er even een avondje voor uit moeten trekken, maar dan nog kom je in combinatie met gezond boerenverstand een heel eind. Als je dyslectisch bent is het uiteraard een ander verhaal…..
reistje zegt
@dutchdriftking: Ik ken mensen die er weken van te voren voor leren en mensen die na 3 pogingen maar eens besluiten een boekje te kopen. Het is ook niet zo moeilijk, een aantal dingetjes zoals het maximale formaat van je voertuig en maximaal aantal personen leren is wel aan te raden.
Wat mij is opgevallen is dat het in ieder geval lijkt dat sommige examens makkelijker zijn. De ene ronde slagen er veel meer mensen dan de ronde erna.
lekkaah zegt
Met dank aan de CBR, een winstoogmerkend bedrijf die bepaald hoe vaak jij moet afrijden (elke keer een rekening). Klinkt logisch dus.
p0wn3d zegt
Ik denk dat iedereen er wel angst voor heeft het praktijkexamen niet te halen. En de verklaring dat zoveel mensen zo’n faalangst test doen: Die nemen gewoon liever geen risico.
blap zegt
Het verbaast me dat niemand de opzet van het examen in twijfel trekt. Natuurlijk moeten mensen heel goed kunnen rijden om aan het verkeer deel te nemen, maar als zoveel mensen niet meteen slagen en overdreven faalangst ondervinden dan is er iets mis. Het nederlandse slagingspercentage bungelt onderaan in de Europese ranglijsten, terwijl het aantal lessen en de kosten gemiddeld het hoogste zijn. In het jaarverslag van het CBR kloppen zich zelf op de borst dat er meer examens dan het voorgaande jaar zijn afgenomen, maar verder wordt er niet gesproken over hun enige bron van inkomsten; de klant. Wat wil die klant? Hoog eerste slagingspercentage (nu rond 50%) Lage kosten (nu niet het geval), snel examen kunnen doen (wat is de wachttijd nu?), en meteen een rijbewijs op halen als je geslaagd bent (zoals vroeger). En dat terwijl de algemeen directeur en de financieel directeur gezamelijk 390.000 euro per jaar verdienen voor het leiden van een extreem conservatief bureau waar nooit iets veranderd.
Esprit_de_Flandre zegt
Wtf??
Faalangstexamen??
toeter11 zegt
@Esprit_de_Flandre: idd. Je moet gewoob goed leren, voldoende lessen dan komt het helemaal goed!! Ben op deze manier voor alles in 1 Keer geslaagd.
reistje zegt
@toeter11: Ja en dan komen je zenuwen/faalangst en verpest je het ook al kan je het hartstikke goed… Vandaar een faalangst examen dus.
mgmgb zegt
Ik heb mijn rijbewijs ook niet in één keer gehaald, maar om dat dan af te schuiven op faalangst? Nee, natuurlijk niet. De eerste keer was ik simpelweg niet goed genoeg. Misschien had ik de fouten die ik maakte goed kunnen praten bij een faalangstexamen maar daar was de weg niet veiliger op geworden. Iedereen moet veilig de straat over kunnen dus iedereen moet op gelijke wijze getoetst worden, zo simpel zou het moeten zijn. Als je dan nog te incapabel bent om met een beetje stress om te gaan, hoor je misschien überhaupt niet op de openbare weg thuis.
blap zegt
@mgmgb Natuurlijk moet iedereen veilig op straat kunnen, dit is een valse retoriek waarvan je je bedient. Dit zegt namelijk niets over de wijze van toetsen. Het systeem stinkt, als je iets gaat doen waar je een hoop geld voor betaald hebt (96 euro), waar een redelijke sociale druk op staat (niemand wil zakken) en waar een lange wachttijd voor geldt, dan wil je natuurlijk graag slagen. Helaas lukt dat maar 50%. Ik kan me voorstellen dat je daar stress van krijgt.
reistje zegt
En toch vind ik een faalexamen best logisch. Natuurlijk het moet niet makkelijker zijn dan het normale examen. Maar het hele idee is toch ook dat je wel goed genoeg bent maar niet kan presteren door de druk/faalangst/zenuwen?
Door de zenuwen heb ik mijn tussentijdse toets ook helemaal verpest. Vervolgens bij het (normale) examen was ik wel relaxed en ging het dan ook perfect.
Mijn motorexamen was nog erger… Het was 19 December en ik MOEST het halen want daarna ging het CBR anderhalve week dicht en 12 Januari kwam het nieuwe motorexamen. Het regende, bladeren op de weg, werd weggetjes op gestuurd die ik niet kende. Uiteindelijk heb ik het wel gehaald maar dat was ook niet zonder stress.
philipf zegt
Idioot hoog! Geloof er niks van dat iedereen die dit examen doet het echt heeft.
mrrallycross zegt
Sorry maar vind zo een toets niet echt nodig. Als je faalangst hebt moet je ook geen auto rijden. Dan heb je dus elke keer angst.