Zware botten?
Gewicht is tegenwoordig niet alleen meer een hot issue onder vrouwen met een zekere leeftijd, maar ook onder mannen met een zekere leeftijd in de autowereld. Kijk, Colin Chapman had het al lang begrepen met zijn strategie van added lightness. Maak je een auto lichter, dan hoeft elk robuust ros onder de kap minder balast mee te zeulen en wordt een auto dus sneller. Daarbij komen ook nog andere dynamische voordelen in bochten en bijvoorbeeld bij afremmen.
Een groot deel van de autowereld had echter geen boodschap aan de lessen van Colin, die soms overigens ook weleens wat te ver ging met zijn gewichtsbesparingen. De auto’s van Lotus, zeker die op het circuit, waren niet altijd even veilig. In bepaalde mate geldt dat veiligheid gewicht met zich meebrengt: dikker staal, meer airbags, je kent het wel. De gemiddelde klant van een Volkswagen Golf vindt/vond dat altijd toch een stuk belangrijker dan 50 Kg minder gewicht meezeulen.
Tegenwoordig is er, mede dankzij de CO2-lobby en ongegeneerd winstbejag, weer extra aandacht voor het zo licht mogelijk maken van auto’s. Je ziet de kilo’s voorbijkomen in persberichten van allerlei modale auto’s, maar zeker bij sportwagens zien fabrikanten ook mogelijkheden om klanten extra geld uit de zak te kloppen voor pakketjes die hun auto’s extra licht maken. Denk aan bijvoorbeeld de verschillende Weissach pakketjes bij Porsches, maar ook de Bugatti Chiron Sport, die toch maar mooi achttien kilo minder weegt dan de 1.996 kilo wegende gewone Chiron.
Bij Dodge dachten ze waarschijnlijk ‘wat Porsche en Bugatti kunnen, kunnen wij ook’. Zodoende is er op de epische Challenger een heus Lightweight Package beschikbaar. Waar Bugatti en Porsche je dik laten betalen voor het weglaten van features en het toevoegen van wat gebakken koolstofvezel doet Dodge niet moeilijk: het Lightweight Package is namelijk gewoon gratis. Althans zo lijkt het in eerste instantie.
Voor je nul Dollars laat Dodge de vloermatten achter weg, krijg je een -jawel- lichtgewicht reservoir voor de ruitenwisservloeistiof en wordt de elektrische stuurwielverstelling vervangen door een lichter mechanisch exemplaar. Klinkt allemaal best wel puik, logisch en aandoenlijk, maar zoals onze vrinden van Jalopnik ondervonden zit er een Dodge Viper onder het gras.
Op het moment dat je het Lightweight Package namelijk aanvinkt, word je door Dodge verplicht om er ook het elektrische open dak, de widebody-kit, een stel speakers van Harman Kardon én een set 20″ jetsers bij te nemen. Zo’n beetje de enige manier waarop ze een nog zwaarder pakketje van random opties hadden kunnen creëren was om de middenconsole uit graniet er nog aan toe te voegen. Samen kosten de opties je overigens 9.590 Dollar, dus wat hierboven staat over dat het gratis zou zijn kan ook de deur uit.
Enfin, mocht je een bomvolle Challenger willen met ALLE OPTIES, dan weet je nu wat je moet aanvinken. Wil je een lichte Challenger hebben, koop dan gewoon een standaard exemplaar. Kan je dat extra lichtgewicht reservoir voor die ruitenwisservloeistof er eventueel later nog op laten zetten.
rob5nismo zegt
Ok laten we gewicht besparen op stukken plastic en vervolgens kilo’s toevoegen door een elektrisch zonnedak
sirprize zegt
@rob5nismo: euh, ja dat is een mooie samenvatting van het artikel.
JanJansen zegt
@rob5nismo: en dat is ook nog eens gewicht op de meest ongunstigste plek, lekker hoog.
rob5nismo zegt
@janjansen: idd ach ja f#ck yeah america
mashell zegt
@janjansen: als snelle rondetijden van belang zijn dan geen open dak maar als lekker toeren het doel is dan hoort een open dakje er gewoon bij.
RobUSA zegt
@mashell: Dan heb ik liever een cabrio maar die maken die eikels dan weer niet F*^#^*CK
ghost zegt
@rob5nismo: wel lekker zo’n panoramadakje al zeg ik het zelf..lekker die brul uit de pijp die je hoort met dakje open!
rob5nismo zegt
@ghost: dat ben ik idd met je eens die brul die op manier je interieur binnenkomt.
Dutchdriftking zegt
@rob5nismo: En een gemiddelde audio set is ook 20 kilo. Nemen we extra grote wielen want dat is gunstig voor het on-afgeveerd gewicht…
sirprize zegt
Een beetje hetzelfde als amateur wielrenners op een full carbon racefiets. Zelf 10kg afvallen is effectiever dan een fiets kopen van €4000 ?
evdw zegt
@sirprize: Maar voor sommige een stuk lastiger ;)
mpgc zegt
@sirprize: maar een stuk minder leuk ?
poeperman zegt
@sirprize: een full carbon racefiets hoeft niet meer te kosten dan 1500, en is vooral flexibeler is de juiste richting door de carbonvezels. Met andere woorden, veel comfortabeler. Alu is kneiterhard en staal is zwaar.
sirprize zegt
@poeperman: mijn punt blijft valide. Maar bedankt voor de uitleg.
evdw zegt
@sirprize: Vast een wielrenner, die zijn vaker irritant ;)
henrie zegt
@sirprize: Nee, je punt blijft niet valide, want een carbon fiets koop je niet per se om een lager gewicht. Instapmodellen van carbon fietsen zijn namelijk helemaal niet lichter dan een goede aluminium fiets. Zelfs stalen fietsen kun je wel zo bouwen dat ze ultra licht zijn…
Je koopt echter toch die carbon fiets omdat het bijvoorbeeld fijner rijdt/stuurt, het comfortabeler is (tenzij je een aero racemonster koopt), het sterker is, je levenslange garantie krijgt op zo’n frame, enz, enz…
En ja, ook omdat je het gewoon mooi vindt. Niks mis mee, lijkt me. Autoliefhebbers kopen immers ook geen standaard Opel Astra of Ford Focus, maar kiezen voor een ‘dikke BMW’, of een superluxe Volvo, of een belachelijk snelle Porsche. Dat heb je als automobilist ook nergens voor nodig, maar leuk is het natuurlijk wel. Nou, precies daarom ook kopen sommige mensen een carbon racefiets. Of een carbon mountainbike. Of allebei. En soms hebben ze er ook nog een gave auto bij…
Maar goed, wat weten zelfverklaarde “autoliefhebbers” (lees: fietsenhaters) nou ook helemaal van fietsen. Niks natuurlijk. Geeft niet, maar doe er dan ook geen uitspraken over. Dan sta je ook niet zo voor lul…
sirprize zegt
@henrie: stel je nou voor dat ik een carbon racefiets in de garage zou hebben staan. Van €4000 euro. Die lichter is dan mijn vorige fiets. Wie staat er dan voor lul? Hou je vooroordelen lekker bij je wil je.
lekbak zegt
@henrie: Jij houd van fietsen dus je bent zeker geen autoliefhebber. Wat doe je dan op autoblog.nl?
henrie zegt
@lekbak: Gelukkig is het toch mogelijk om zowel van fietsen te houden als auto’s leuk te vinden. Het komt niet vaak voor, althans niet hier op AB, maar het kan wel… Dus vandaar dat ik hier wel eens rondhang…
Tonnie zegt
@henrie: hier nog een, je staat er niet alleen voor :). En ik heb wel een lekker lichte niet comfortabele alu Koga. Want die was wel redelijk goedkoop om mee te beginnen. Mag volgend jaar ook weer weg.
pomoek zegt
CO2-lobby? Als in organisaties die lobbyen om de CO2 uitstoot van auto’s te verhogen? Het zou maar je baan zijn…
moveyourmind zegt
Logisch dat juist de Leightweight standaard een glasdak heeft…
Als de zon er doorheen schijnt is het interieur gelijk een stuk lichter.
pcooperworks zegt
@moveyourmind: idd andere benadering van lichtgewicht, (dag)licht + gewicht
RobUSA zegt
Met 797pk (=808 NL pk) maakt die paar kilootjes weinig uit denk ik (Hell Cat Red eye) die 808 paardjes doen hun uiterste best om alles weg te trekken zelfs je dikke schoonmoeder.
racerx zegt
@RobUSA: de Demon heeft toch 800pk, Hellcat een goeie 700?
RobUSA zegt
@racerx: Nieuwe Hell Cat Red eye krijgt er 797 en worden bijna uitgeleverd hier het is een licht aangepaste Demon motor en de gewone Hell Cat gaat naar 717 allebei 2019 uitvoeringen.
gandini zegt
@RobUSA: You’re missing the point. Stel nu dat die dikke schoonmoeder beloofd om 3 maanden Weight Watchers te volgen, maar na die 3 maanden weer voor 10 kg aan chocola koopt, voel je je dan niet een klein beetje belazerd? Nu kost het de Hellcat nog iets langer om die schoonmoeder uit de weg te slepen, terwijl je oprecht dacht dat je er sneller vanaf zou zijn.
gandini zegt
@gandini: belooft…
RobUSA zegt
@gandini: Eens :)
sanderp zegt
Je portemonnee wordt er in iedet geval wel lichter van…
tortuga zegt
Dan te verstaan de gemiddelde McDo Amerikaan die achter stuur stapt. Straks zit hij over zijn MTM!
lincoln zegt
Zonnedak !! added lightness ..
Snap prima wat ze bedoelen ..
sirprize zegt
@lincoln: helaas, @moveyourmind heeft die grap al gemaakt
clk63bs zegt
@lincoln: beter laat dan nooit, oh wacht ..
marinepower zegt
Met je ruitenwisservloeistof tankje slechts 10% vol bespaar je ook gewicht!
stationcar zegt
Die 20″ pornowielen staan onder het kopje ’to be removed’ maar dat is een detail.
dailydriver zegt
Qaarom niet een standaard bestellen. En bij de after sales afdeling 20″ en wide body parts bestellen. Behaal je toch ook het zelfde resultaat mee?!!
RobUSA zegt
@dailydriver: Het is niet alleen de body kit maar ook een bredere spoorbreedte/as dan denk ik en de banden maat kan en is daarom ook veel bredere dan zonder de wide body.
franklm zegt
Hebben ze ook aluminium ventieldopjes met gefreesde inkepingen?
av_diver zegt
Zoals Frits Overmars (Nederlandse 2-takt en race goeroe) ooit in het motorblad KicXstart schreef: Wat er niet op zit, kost niets, weegt niets en gaat ook niet stuk.
stationcar zegt
@av_diver:
Dat moet een bijzonder intelligent man zijn geweest.
Onehp zegt
Ongeveer zoals een lichtgewicht onderbroek voor een sumo worstelaar… met zware botten.
julez zegt
Is dit alleen getest in de configurator? Want ik kan me héél goed voorstellen dat daar gewoon een fout in zit. De meeste configurators in autoland zitten vol fouten en zijn niet normaal te gebruiken. De prijslijst is nog altijd de basis.
B00G1E zegt
@julez: je zou gelijk kunnen hebben hier. De meeste configurators voor Amerikaanse auto’s hebben dit soort ongein. Denk je leuk 20 inch velgen voor $500 en dan moet je ineens een heel track pakket aanvinken.