Bijna natuurlijk, maar potjandorie wat een booty.
De Ferrari F40 is een van de meest magische auto’s ter wereld. Daar zijn heel erg veel redenen voor. Het is een van de laatste auto’s waarvoor Enzo Ferrari zijn goedkeuring gaf. Het is een van de meest compromisloze straatauto’s. De term ‘race auto voor de openbare weg’ wordt veel te vaak gebezigd, maar voor de Ferrari F40 dekt het heel aardig de lading. De F40 is ook zo’n auto die door elke autojournalist de hemel wordt in geprezen. Veel perfecter dan dit wordt het niet.
Ondanks dat de bijna 500 pk sterke F40 enorm snel is, is dat nooit echt de USP geweest van de auto. Het waren de ongefilterde sensaties. Ook het uiterlijk mag er zijn. De F40 was eenvoudig, strak en stoer. Met name die spoiler is gewoonweg iconisch te noemen. Ook is alles aan de F40 functioneel. De spoiler en NACA-ducts zijn niet alleen gaaf om te zien, ze hebben ook daadwerkelijk een functie. Zo’n kunstwerkje nóg een keer ontwerpen is geen sinecure, dat zou blijken met het verschijnen van de verschrikkelijk lelijke Ferrari F50. Die auto haalde het absoluut niet bij zijn voorganger.
Dat vond Samir Sadhikov waarschijnlijk ook. Hij creëerde namelijk een waardige opvolger voor de Ferrari F40, vernoemd naar het beste liedje ter wereld. Natuurlijk zijn het renders en geen officiële persfoto’s. Het lijkt er echter wel bijna op. Aan de voorkant zijn de verwantschappen te zijn met de LaFerrari. De zij- en achterkant zijn uniek en verschrikkelijk fraai. Nu zie je ook wat al die auto’s missen: een fatsoenlijke achterspoiler. Ja, bij de LaFerrari (en consorten) komen de spoilers naar boven wanneer nodig, maar zo’n vast exemplaar is design-technisch een welkome aanvulling.
De velgen zijn natuurlijk een maatje te groot, maar wel een eerbetoon aan de vijfspaaks velgen van de F40. Opvallend zijn de uitlaten. Twee grote en een klein in het midden, net als de F40. Het verschil is alleen dat ze bij de Tribute verticaal opgesteld staan, niet horizontaal, zoals bij het origineel. Uiteraard zal het bij deze renders blijven, maar mocht er een coachbuilder zijn die een LaFerrari nog unieker wil maken: neem dit voorbeeld.
karaya zegt
Het zal wel aan mij liggen. Komt niet eens in de buurt van het origineel.
rijnounsdoor zegt
@karaya: Bedoel je de Pontiac Fiero die er onder zit?
toyotaprius zegt
@rijnounsdoor: inderdaad, niet eens een eerbetoon aan de Pontiac Fiero. Zijn er eigenlijk nog originele Pontiac Fieros te krijgen?
isn1981 zegt
@karaya: Heel duidelijk te zien op foto 3 en 4. Moet wel zeggen dat foto 11 weer positief is.
tvklarenbosch zegt
Nee, dit komt niet eens in de buurt van het origineel
stfu zegt
Prachtig. Een mooie, echte opvolger van de F40. Of ja, opvolger. Soort van eerbetoon. MAKEN!
nikk zegt
Vet ding hoor!
eirmakk zegt
Iets slanker en iets langer misschien?maar zo is dit een beetje te en het lijkt er niet eens op.
viezefreddyw zegt
Bij lange na niet.
Gulli zegt
Ik heb je hoog zitten @WillemE maar ik hoop dat de goedheiligman dit jaar een kooltje in je schoen achterlaat. Deze renders zijn fraai, punt. Maar niet F40 fraai. Iedereen heeft natuurlijk recht op een eigen mening, maar niet als die conflicteert met de mijne!
porscheboy zegt
Wat een belediging voor het origineel om dit mooier te noemen.
willeme zegt
@porscheboy: Waar staat dat dan, boy?
porscheboy zegt
@willeme: mijn fout
DaveB zegt
@porscheboy: hahaha begrijpend lezen….
koekwaus zegt
@porscheboy: let op het woordje “bijna”
ghengiskhan zegt
Jochie kan aardig tekenen.
888natan zegt
Veelste drukke lijnen. Bijna respectloos als dit de ‘opvolger’ zou zijn..
alfaromeoman zegt
Ik vind hem vrij walgelijk eigenlijk…
julez zegt
Leuk geprobeerd, maar nee. Waar zijn de strakke, lange lijnen? Waar is de simpliciteit? Waar is het pure, nonchalante karakter? En belangrijkst nog: WAAR zijn de klapkoplampen? De ontwerper heeft niets van de spirit van de F40 meegenomen, maar heeft alleen maar over het design nagedacht en hoe dat te ‘modernificeren’ en ‘extremificeren’ was. Dit is een belediging voor de F40 als je dit een ’tribute’ noemt. Normaal ben ik niet zo zuur, maar van mijn favoriete auto ever moet je afblijven.
e36m3gt zegt
Ziet er toch niet uit? dat ding komt nog niet eens in de buurt van het mooie F40 design?
ericd zegt
Onzin ding. Origineel can’t be beaten.
lekkaah zegt
Ontzettend gaaf ding
Hoeft niet altijd vergeleken te worden
kniesoor zegt
Vind ‘m wel kunnen, eigenlijk. Idd wel een flink kleinere velgmaat toepassen (als de auto er ooit real life zou komen).
rollingstoned zegt
Wat een misbaksel. En dan de F50 lelijk noemen… ?
schaap zegt
Echt lelijk is het niet, maar een F40 Tribute is het zeker niet.
allesmetturbo zegt
Dik maar het origineel blijft een stuk mooier
macmiller zegt
De F50 is mooier dan de F40.
julez zegt
@macmiller: Shots fired!
bassx zegt
@julez: Hij zegt niet dat de F50 beter is, alleen mooier en daar ben ik het volledig mee eens.
mashell zegt
@bassx: ik niet. De F50 is een wagen waarvan qua proporties gewoon helemaal niks klopt. Achterdeel is te lang, voorkant te kort, neus lelijk. In de rij van 288 GTO tot LaFerrari met afstand de lelijkste.
Design_Driven zegt
Beetje fussy maar helemaal niet slecht.
tmenges zegt
Vind dit niet wat eigenlijk en waarom zit er eigenlijk een stuur van een boeing 737 in?
rickthestig zegt
Achterzijde is prima, voorkant mislukt.
roadrage78 zegt
Ik vind het meer op een F50 lijken dan een F40…
e28forever zegt
Erg hoog “Hot Wheels” gehalte.
Niet mijn ding, en al zeker niet in oudemannetjeskleur.
Cabrioot zegt
Enige wat het origineel “mist” is de jank V12 motor die in zn opvolger ligt (de F50) ;-)
weekert zegt
Ben ik de enige die meteen aan een Chevrolet Camaro moest denken bij het zien van de achterkant?
sanderz28 zegt
Niks kan tippen aan een f40, porno op wielen. Laat die auto in z’n waarde.
carsofnl zegt
Hotwheels
jeroenwz zegt
Nee, dank u. Geef mij maar voor hetzelfde geld de 288 GTO. De langzaamste van de hele serie, maar voor mij veruit de mooiste.
niex zegt
Ik vind hem geweldig. Beter als menig moderne hypercar.
potjak zegt
Doosje erom en kan zo naar de Intertoys.
rolov zegt
De achterkant is geweldig . De voorkant vind ik helemaal niks
JaxDryke zegt
Oké, twee dingen die ik niét mooi vind:
1] Het stuur. What the fuck man ? Dat kan je toch niet serieus nemen ?
2] De voorkant. Tribute my ass met die voorkant. De F40 is geen F1 bak…
Anders dan dat vind ik het een hele mooie auto met trekjes naar de originele F40. De achterkant is gewoon ÜBEЯ !
airditude zegt
Ontwerp doet mij erg Amerikaans overkomen. Wat als een Corvette een Ferrari jasje krijgt aangemeten. Bruut, ruig en vast luid. Maar Italiaanse klasse heeft het niet. Wel gave renders btw.
tenaci zegt
Bij foto 13 afgehaakt. Laat maar dit.
rob5nismo zegt
Ik vind de voorkant niet zo geslaagd maar verder machtig ontwerp
ericc zegt
Even 488 lijkt me een betere basis.
marvel82 zegt
Mooier?!
anazpreza zegt
Koplampen?
grandmasterb zegt
De F40 was legendarisch, ik was een lange tijd geleden op Zandvoort om o.a.. de Ferrari-Porsche challenge te zien. Er was 1 F40 en ongeveer 30 opgevoerde 911’s. De F40 moest achteraan starten met Cor Euser aan het stuur. Voor de eerste bocht, de tarzanbocht, had hij al 90% van de porsches ingehaald. Elke imitatie van een F40 is zinloos en valt altijd tegen.
Vanquish zegt
Als je ‘m iets uitrekt lijkt het waarschijnlijk al minder een karikatuur.
daniel1975 zegt
Mooier dan de Enzo en LaFerrari