Een miskoop doen met een Ferrari F12berlinetta, dat kan gewoon.
Exotische Italiaanse raspaarden via een veiling importeren. Je moet het maar durven. Onze collega @RubenPriest draait zijn hand er niet van om en haalt een Maserati uit Zweden via een veiling. Jazeker. In dat geval ging het allemaal goed. Op wat kleine dingetjes na is zijn GranTurismo in de bijzondere MC Stradale-uitvoering helemaal perfect.
Bij een Fransman liep het toch eventjes iets anders. Die kocht via het Nederlandse Tuned Imports een Ferrari F12 en dat ging niet helemaal van een leien dakje, ondanks het aankoopbedrag van meer dan 150.000 euro.
Defecte bak (en nog een hoop ellende)
De F12 moest namelijk in werkelijke topstaat verkeren en je voelt ‘m natuurlijk al een beetje aankomen: dat was niet het geval. De Italiaanse supercar was verre van fabrieksnieuw. Er waren enkele dingen me aan de hand. Het koelsysteem functioneerde niet, de motor had wat issues en oh ja: de versnellingsbak was defect. Daarbij was ook de lak niet in al te beste staat.
Natuurlijk klopte er ook geen hout van de historie. Aanvankelijk zou het om een import uit Duitsland gaan, maar uiteindelijk was dat toch niet het geval. Nee, de auto kwam uit Koeweit.
In de meeste gevallen ben je dan op jezelf aangewezen. De kersverse Ferrari F12-eigenaar wilde de koop ongedaan maken, mar de verkoper wilde van niets weten. Ferrari-eigenaren hebben vaak voldoende geld om een advocaat in de arm te nemen en dat is precies wat er gebeurde.
Ferrari F12berlinetta terugkopen
Volgens de verkoper waren alle schades van NA de aanschaf. Aangezien er slechts 200 km met de F12 was gereden, ging de rechter daar voor de verandering niet in mee. Daarnaast opperde de verkoper dat de transmissie ook wel voor 10 mille gefixt kon worden. Ook dat vond de rechter geen steekhoudend argument. De verkopende partij dient de anderhalve ton terug te storten en de Fezza weer in te nemen.
Klein beetje nuance: anderhalve ton voor een F12berlinnetta is echt heel erg weinig. Voor een beetje redelijke exemplaren begint het feest bij twee ton en loopt het rap op naarmate de kilometerstanden afnemen.
Om in de betere Quote-sferen te blijven, check hier de Autoblog rijtest met gelegenheidstestrijder Sjoerd van Stokkum (wat een mooie krullen heeft die man!):
Via: Quotenet
Jagris zegt
Een raspaardje zonder goede papieren is natuurlijk ook wel een risicootje. Maar goed dat de auto terug moet naar de handelaar, want die wist er denk ik echt wel van af.
henk123456 zegt
Mooiste versie van de Ferrari 12 cilinder modellen
MaartenD zegt
Dan heb je maar weinig verstand van het merk Ferrari
Dutchdriftking zegt
Een beetje een fatsoenlijk veilingplatform checkt deze dingen toch voor je, of zeg ik dan gekke dingen?
eMbe zegt
Fatsoenlijk veiling platform. Dat kwam niet bij me op bij de naam ‘Tuned Imports’.
Site doet anders vermoeden, bizar grote collectie lijkt ’t.
mattr zegt
Bron? Was dit een Nederlandse rechtbank?
petroldrinker zegt
Ben sinds begin dit jaar zelf opzoek naar een Ferrari, maae het onderhoud bij de meeste is echt schrikbarend slecht, vooral de onderste in de markt zitten mega gaten in, logisch dat dit dan volgt toch? Eigen schuld in mijn ogen
ukbob zegt
Zo’n ding op afstand vinden, er op bieden, je centen overmaken en dan laten bezorgen / gaan ophalen is bij dergelijke bedragen misschien ook niet heel verstandig…
Mas-Estate zegt
Wat een ontzettende puber / droeftoeter is die van Stokkum toch.
Gulli zegt
De online veilinghuizen die ik ken houden je geld vast tot je je goed geleverd hebt gekregen. Dan krijg je 3 dagen de tijd om het te accepteren danwel te weigeren. Weiger je dan krijgt de verkoper zijn geld niet en wordt alles teruggedraaid, accepteer je of reageer je niet binnen 3 dagen dan gaat de koop door en krijgt de verkoper zijn geld.
Dat heb ik laatst gedaan met een relatief goedkoop horloge, lijkt me dat je dat met een Ferrari van anderhalve ton toch ook wel op zijn minst wil?
Ultimora zegt
Dit is een onderdeel van Troostwijk Auctions. Kennissen hebben daar een keer een “Duitse” 612 gekocht. Bleek ook uit een zandbak land te komen en een zeer vaag verleden te hebben. De auto zelf schakelde ronduit beroerd. Katalysatoren waren defect, het hele dashbord had meer brandende storingslampjes dan een gemiddelde kerstboom. De auto zelf was volledig overgespoten, maar terugdoen aan Troostwijk lukte niet. Er is verlies genomen en de auto is de handel ingeschoven met alle gebreken.
kle500 zegt
Weet niet of je troostwijk als platform hier op kunt aanspreken. Zij zijn natuurlijk voor veel info aangewezen op de aanbieders en hebben wellicht niet de mogelijkheid alle aangeboden kavels te checken. In dat geval neem ik aan dat dit ook wel in de kleine lettertjes staat.
Ultimora zegt
Als ik het me goed herinner, kocht hij de auto van Troostwijk en niet van een andere partij. De condities bleken niet veel anders dan bij de domeinen want je kocht gewoon als gezien, maar zonder testmogelijkheid. Retour bleek onmogelijk
petroldrinker zegt
En via Vavato, die hebben ook meermaals veilingen van deze importeur/dealer waar je niks kan kopen buiten de veiling om…
Turbo S zegt
Een klein beetje nuance, anderhalve ton voor een F12 was 3 jaar geleden zo gek nog niet. Dat ze nu vanaf 2 ton verkocht worden zegt meer over hoe gek de tijd is waarin we nu leven.
kevindb zegt
even het chassisnummer opvragen en een carfax rapport voor een tientje en je weet exact een schade verleden en de herkomst van de auto. Als je via een veilingsite anderhalve ton neerlegt en dan bespaard op 10 euro ben je niet helemaal goed bezig
Stefje zegt
Moet zo’n auto wel een keer gemeld zijn. Ook carfax is niet sluitend.