De eerste Grand Prix van 2017 zit er weer op en dus is het tijd om de balans op te maken.
Voor de eerste race van het jaar waren de verwachtingen behoorlijk hooggespannen. De nieuwe auto’s zien er stukken beter uit, het gaat harder, Max is nu officieel geen broekie meer en Lance Stroll lijkt zich te ontpoppen tot de nieuwe Maldonator van het veld. Verder lijken Mercedes en Ferrari behoorlijk aan elkaar gewaagd, dus Hamilton of Bottas zal niet met twee vingers in de neus kampioen worden.
Alle ingrediënten voor een heerlijk seizoen Formule 1 zijn dus aanwezig, of toch niet? Er werd tijdens de eerste race van het seizoen zo op het oog aanzienlijk minder vaak ingehaald dan vorig jaar. Dat heeft te maken met de nieuwe regels op aerodynamisch gebied, die de auto’s sneller maken (analyse) en tegelijkertijd zorgen voor meer dirty air achter de auto’s. In het spoor van de auto voor je blijven is dus een stuk lastiger geworden, net als het inhalen zelf.
Volgens FIA-eindbaas Jean Todt moeten we niet zeuren. De afname van het aantal inhaalacties is inherent aan de nieuwe aerodynamische spelregels. Fans wilden snellere en mooiere auto’s, die krijgen ze nu. Basta. Over dat inhalen gesproken: onlangs hebben we de cijfers erbij gepakt om eens te onderzoeken hoe vaak er daadwerkelijk wordt gewisseld van positie. Dat artikel vind je HIER.
Ikzelf heb van de eerste tot de laatste ronde genoten, vooral omdat de auto’s ein-de-lijk weer net zo rap door bochten lijken te gaan als 15 jaar geleden. Coureurs moeten weer werken voor hun vette salarissen (overzicht)! Dat er minder ingehaald wordt is jammer, maar in voorgaande jaren was inhalen met DRS een koud kunstje.
Wat mij betreft is de F1 dus goed bezig door de focus meer te verschuiven van inhalen naar snelheid, maar hoe denken jullie erover? En zijn jullie met me eens dat die nieuwe Force India’s eigenlijk best wel gaaf zijn in het roze?
str8six zegt
Na één race kun je deze conclusies nog niet trekken vind ik. Melbourne is een afwijkend circuit en daarnaast hebben niet alle teams hun zaakjes al goed op orde. Het enige wat we kunnen opmaken uit afgelopen race is dat Ferrari hun huiswerk goed heeft gedaan en Mercedes ook, that’s it. O ja, en dat Lance Stroll niet thuishoort in de F1 wat maar weer eens duidelijk maakt dat geld niet gelijk staat aan talent.
Snellere auto’s en meer acties zullen we echt wel gaan zien, maar niet in de eerste race waarbij het veld rijdt met nieuwe auto’s en regels.
viezefreddyw zegt
@str8six: Inderdaad, volledig eens. Het is een beetje Hollands eigen om al heel snel een conclusie te trekken. In potentie kan dit een heel aantrekkelijk seizoen zijn om naar te kijken. Alleen Max Verstappen zal geen kampioen worden dit jaar. Jammer voor al die ‘fans’.
str8six zegt
@viezefreddyw: Nee dit gaat Max’ jaar niet worden idd. Maar dat zullen al die ‘fans’ niet willen horen daarnaast zijn het ook die ‘fans’ die dergelijke conclusies al trekken na één race. Dat komt omdat ze nog nooit een vol seizoen hebben gekeken, pas sinds Barcelona 2016, dus opzich kun je ze dat ook niet kwalijk nemen.
Echter mensen die wél weten waar F1 om draait weten beter.
viezefreddyw zegt
@str8six: Wat mij betreft hoeft ook niet zijn jaar te worden. Als hij een aantal keer podium pakt en hier en daar een overwinning, dan doet hij het gewoon meer dan uitstekend. Ik heb afgelopen seizoen heel erg genoten van hem. Kampioen kan ‘ie wel worden in de toekomst. Komt wel goed.
Alleen ja, de ‘fans’ verwachten het beste. En wanneer dat niet mogelijk is dan bakt hij er ineens niets van. En dan is Ziggo ineens een hoop klanten kwijt en dan hoeft de Formule 1 ook niet meer terug te keren naar Zandvoort. Dat is trouwens ook zo’n lachertje…
str8six zegt
@viezefreddyw: F1 op Zandvoort?! *proest!* Ja wie denkt dat dat gaat gebeuren kunnen ze beter naar een gesticht brengen. Om daar te komen zullen ze eerst half Haarlem en Zandvoort moeten verbouwen voor een fatsoenlijke infrastructuur.
driver38 zegt
@str8six: Ik denk zelfs dat we RedBull niet meteen volledig moeten afschrijven. Het team wist vorig jaar ook gewoon ijzersterk terug te komen, dus zie niet in waarom dat dit jaar anders zou moeten zijn. Daarentegen ben ik het wel met jullie eens dat een kampioenschap er dit jaar niet in zit voor Max, maar dat is ook niet erg. Die gast is nog niet eens 20 en is nu al bezig aan zijn derde seizoen. Die gaat nog echt wel kampioen worden.
driver38 zegt
@driver38: Daarnaast was het vroeger ook niet allemaal beter/spannender, zie tijdperk Schumacher.
str8six zegt
@driver38: hmm, Schumacher tijdperk en net daarvoor was het mooiste tijdperk dat ik heb gezien tot dusver.
driver38 zegt
@str8six: moet zeggen dat ik dat tijdperk niet bewust heb meegemaakt, maar had net even wat cijfers opgezocht: in 4 van de 5 seizoenen (2000, 2001, 2002 en 2004) is Schumacher met twee vingers in de neus kampioen geworden. Daar doelde ik meer op, aangezien mensen de laatste tijd vinden dat de F1 onder andere zo saai is omdat Mercedes de afgelopen 3 jaar heeft gedomineerd.
tvr1974 zegt
@str8six: dan heb je de echte mooie jaren met Senna, prost, alesi, piquet, boutse, mansell enz enz gemist.. dat waren voor mij de mooiste jaren. Schumacher tijdperk was ook leuk maar ook redelijk zaai.. je wist meestal al wie er ging winnen.. was daarvoor wel wat anders..
str8six zegt
@driver38: ik schrijf RB zeker ook niet af. Alleen hebben nu na 1 race Ferrari en MB de zaken goed op orde. In 2009 kwam Vettel ook richting het eind vh seizoen erg dichtbij Button in de oppermachtige Brawn. Zou mooi zijn als hun ontwikkelingssnelheid iets hoger ligt dan de concurrentie zodat ze voor Monaco kunnen aanhaken.
lemster zegt
@str8six: De gevechten zijn de reden waarom ik F1 kijk, of dat gevecht nou voorin of achterin plaatsvindt. Wie er als eerste over de streep gaat interesseert me geen bal. Daarom ben ik fan van Max, de reactie van heel de wereld toen Hamilton achter hem kwam te zitten. Die reactie was niet omdat er een kans was dat Max zou gaan winnen, maar omdat iedereen wist dat Hamilton het voor de verandering eens niet cadeau ging krijgen.
Tonnie zegt
@str8six: wat ik ook wel kan opmaken is dat ik de auto’s echt weer superbruut vind! Met rare ingenieuze vleugeltjes, helemaal goed! Ook vind ik de combinatie van alle uiteenlopende liveries fantastisch. Zoveel kleuren hebben we nog nooit gezien volgens mij. Vooral die van force india en renault springen eruit. Het ziet er allemaal bruut en snel uit, en dat is wa mannen willen toch? Als we dan ook nog een paar mooie inhaalacties zien af en toe, zoals ocon, hulkenberg en alonso in melbourne ben ik helemaal tevreden hoor.
str8six zegt
@thijsj: niets meer aan toe te voegen maar af en toe acties is mij te weinig, gewoon elke race vol erop en op ’t puntje van je stoel. Heerlijk! Vind de Force India’s btw ook echt ontzettend cool in die kleur!
87sandyd zegt
@str8six: je begint je verhaal met “na één race kun je deze conclusies nog niet trekken” om vervolgens na één race te zeggen dat Lance Stroll niet thuis hoort in de F1. Terwijl hij afgelopen jaar werkelijk iedereen het snot voor de ogen reed.
str8six zegt
@87sandyd: heb je z’n (wan)prestatie tijdens het testen meegekregen? Een andere AB’er zei daarop dat hij ruim 13.000km heeft afgelegd met een priveteam van Williams waar papa Stroll dik voor heeft betaald. Als je dan het weet te presteren tijdens de testdagen twee keer je auto te crashen durf ik wel de conclusie te trekken dat de zakken van papa dieper zijn dan de hoogte van zoonlief’s talent.
tvklarenbosch zegt
@str8six: die auto’s zijn niet te vergelijken met wat de mannen dit jaar onder de kont hebben. Auto’s zijn nu moeilijker te besturen, en listiger op de limiet. Het zal nooit een hoogvlieger worden maar hem na 1 race al afschrijven is wel overdreven.
Joost zegt
@str8six: Helemaal eens. Hoop alleen wel dat Melbourne geen voorproef is van wat we de rest van het jaar gaan zien.
Ze rijden dan misschien wel harder, maar voornamelijk hard achter elkaar aan. Waarbij er weinig actie was.
Maar komt vast goed, het was pas race 1
schaap zegt
Liever meer inhalen dan snellere auto’s
HZW zegt
Volgens mijn hebben de teams ook nog geen vrije banden keuze de eerste 4 races of zo, de bandenleverancier bepaald wat er gebruikt mag worden.
E34M5Touring zegt
Liever een 2017 Accupack in de RB13. Dan komt de rest vanzelf.
goodolddays zegt
@E34M5Touring: gaat er echt niet voor zorgen dat ze ineens voorop rijden….
E34M5Touring zegt
@goodolddays: Dat zeg ik ook niet. Maar de auto wordt er wel sneller en lichter van waardoor ze meer kunnen inhalen.
goodolddays zegt
@E34M5Touring: gewicht is niet het belangrijkste in dit geval. Ze kunnen gewoon niet pushen met ca. 30% minder downforce in turbulentie… accupack of niet
HZW zegt
@e34m5touring: Het gaat om de elektromotor niet het accu pack.
E34M5Touring zegt
@hzw: Ik hoor ze op TV praten over een 2016 accupack wat 5kg zwaarder is en minder vermogen kan leveren. Vandaar m’n comment.
rossi46audi zegt
Kijk liever motogp. Dat was tenminste spannend zondag.
w0o0dy zegt
5 inhaalacties dit jaar 37 vorig jaar… Je kunt de conclusie prima trekken. Dit zuigt heeeeeel erg.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: als ik Liberty Media was dan zou ik eisen dat de regels heel snel aangepast worden MET unanieme toestemming van de teams en anders niet betalen naar de teams… Want er kijkt straks geen hond meer.
spykerboy zegt
Liever goede races waar het aan elkaar gewaagd is
kennone zegt
Ik hoor liever!! V10 enzoo…
pomoek zegt
@kennone: speciaal voor jouhttps://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwif4PPJmPnSAhXDhRoKHUIMAwcQyCkIHDAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DRqaJKTRs-Kg&usg=AFQjCNHcPcjITLLBE11wZmk4GzrwK97uMw&sig2=6J3k0s5jP98nM2yhPfFxbw&bvm=bv.150729734,d.d2s Voor de rest van ons: Ik zie liever meer inhaalacties.
pomoek zegt
@pomoek: oeps….https://youtu.be/RqaJKTRs-Kg
ging iets mis met plakken
kennone zegt
@pomoek: Dank u!! Mooi he!!
goodolddays zegt
Het één heeft niks met het ander te maken, je kunt gigantisch snelle auto’s bouwen door meer vrijheid te geven in het regelement op gebied van mechanische grip of grondeffect terug te brengen, beide hebben relatief kleine nadelen wat betreft drag en turbulentie. Dus de stelling dat snelle auto’s niet samen gaan met close racen is onzin…
Author zegt
Jij mag het onzin vinden, maar het is (tot dusver) de realiteit.
rikkon zegt
@mauritsh: Dat er minder kinderen geboren worden en er minder ooievaars zijn dan in 1917 is ook realiteit, het 1 hoeft niet het gevolg te zijn van het ander.
Author zegt
@rikkon: Have it your way, deze discussie is vrij nutteloos.
goodolddays zegt
@MauritsH: reageer dan niet
goodolddays zegt
@MauritsH: ik maak de stelling niet dat we moeten kiezen tussen snelle auto’s of minder actie. Dat doet dit artikel en op die basis is dat fout, dus dat is helemaal geen realistische uitspraak zoals ik beschrijf in mijn opmerking. Diezelfde opmerking is namelijk wel waarheid als een koe dus wat wil je nou…
str8six zegt
@goodolddays: ^^^ dit.
str8six zegt
@str8six: dat was natuurlijk direct op @goodolddays reactie bedoelt maar blijkbaar word het er niet direct onder gezet.
rikkon zegt
Je zult voor minder vuile lucht moeten zorgen, eerder wordt het probleem niet opgelost dus minder frontwing, sideaero en minder achtervleugel.
Problemen die dat oplevert kan je verminderen door meer downforce uit de vloer te halen (die zorgt veel minder voor dirty air) en veul meer powah. Alleen zo ga je een veel betere show krijgen:
– Minder vuile lucht dus er kan dichter worden gevolgd.
– Minder downforce dus minder hoger snelheid bocht in dus eerder remmen = langere remweg geeft => betere kans op inhalen
– Meer por + minder downforce geeft grotere kans op uitbreken onder accelereren dus meer werk voor de coureur, meer kansen voor de betere coureur en dwarse auto’s en drifts voor de toeschouwers
Los dit het probleem niet op dan zullen we naar ouderwets stalen remschijven moeten en HiFly 145/70 op de achteras.
Problem solved.
goodolddays zegt
@rikkon: minder vleugel elementen zorgt niet alleen voor minder downforce maar ook voor minder negatief effect in turbulentie. Tevens teams toelaten 2 autos te testen in een windtunnel zodat ze de auto’s mogen ontwikkelen die minder vatbaar zijn voor vuile lucht
rikkon zegt
@rikkon: of in de woorden van iemand die er wel wat van snapt: https://www.youtube.com/watch?v=Fzlp6TxqM5o
rikkon zegt
@rikkon: ik bedoelde deze https://www.youtube.com/watch?v=ERTiuwz5xg4
6 Ways to Improve Overtaking Aerodynamics in Formula 1
carmasterr zegt
@rikkon:
Het leuke is dat je nu precies de auto’s van 2016 beschreven hebt…
nicolasr zegt
Liever wat meer inhalen. Alsof iemand met het blote oog kan zien dat die dingen 3 seconden sneller over de baan rijden.
Ik was zondag speciaal mijn bed uitgekomen voor de race, maar uiteindelijk heb ik niet heel veel slaap gemist. Saai.
En ja. Er moet meer geluid uit die auto’s komen. Racen is emotie. Niet voor de teams, maar wel voor de toeschouwers. Die, hoe je het wendt of keert, toch voor de inkomsten zorgen.
Driewerf bah. En als de zon niet had geschenen, was het vier keer bah geweest. Bah. Jakkes. Meh.
viezefreddyw zegt
@nicolasr: Jij voelt hem al aankomen natuurlijk. Aan het eind van het seizoen al die liters maltbier weg tikken. Heb met je te doen pik!
nicolasr zegt
@viezefreddyw: Hoeveel liter had ik ook alweer beloofd? Ik ga me alvast maar een beetje voorbereiden. Kijken of ik überhaupt 1 flesje weg krijg zonder te kotsen! ;-)
viezefreddyw zegt
@nicolasr: Uit mijn hoofd twee liter. Is wel te doen, toch?
nicolasr zegt
@viezefreddyw: Dat lukt me wel. Dat spoel ik daarna dan wel weer weg met echt bier.
bartteeuwen zegt
@nicolasr: Dat is zeker met het blote oog te zien. Op het rechte stuk iets langzamer, door de bochten veel sneller. Kijk eens het filmpje waar RIC de bocht uit vloog tijdens de kwalificatie. Zie je in één filmpje hoe hard ze door de bocht kunnen, en hoe genadeloos je afgestraft wordt als je net wat centimeters te ver naar buiten komt na een bocht.
nicolasr zegt
@bartteeuwen: Ik zie het verschil wel tussen snel en nog sneller, maar na drie ronden is dat wow-effect wel weer verdwenen en is het gewoon de standaard. Bij inhaalacties heb ik dat niet. Die blijven mooi.
pinut187 zegt
@nicolasr: @MauritsH meent dat toch wel met het blote oog te kunnen zien.
Ik zie het ook niet. Vond het dus ook maar een wat saaie race.
Maar het seizoen is pas net begonnen.
Het zal verder in het seizoen wel duidelijk worden of het leuker zal gaan worden.
kliko zegt
Kijkend naar de motoGP, jeetje wat was dat tot de laatste ronde spannend (goed commentaar ook). Zoiets moet je ook in de F1 hebben. Geef de teams gewoon meer ruimte en laat ze zelf meer bepalen hoe ze de auto’s willen hebben. Breng het tanken terug (of ongelimiteerde hoeveelheid benzine), twee bandenfabrikanten, vrije bandkeuze (waarom moet je minimaal twee soorten rijden??). Hetzelfde met beperkt aantal motoren, versnellingsbakken en weet ik veel wat. Waar is de qualifying-trim van vroegah? Allemaal beperkingen in mijn ogen die het voor teams uitdagend maken, maar wel op zo’n manier dat er conservatief gereden moet worden. Ohja, en iets meer cilinders en slagvolume. Mijn auto heeft bijna twee keer zo grote motor als die koffiemolens van de F1. Te triest voor woorden… Hopelijk schrikt er iemand een keertje wakker binnen de F1…
berlinetta zegt
Ik zie liever meer inhaalacties. Dat de auto’s sneller gaan krijg ik toch niet echt mee als ik voor de tv zit. En dat de coureurs harder moeten werken al helemaal niet. Ik zie alleen een helmpje uitsteken. Ik zou dan ook liever minder aerodynamica zien en meer close racing.
trustmeiamanengineer zegt
Pure snelheid zie je op de tv toch niet. Inhaalacties en ander gedoe wel.
ericbmw2000 zegt
Offtopic: Wat een fantastische foto met ultiem gestuntel van Stroll daar bovenin; volledig blokkerend en tegensturend proberen zijn Williams uit de achterkant van die Sauber te houden.. dat word genieten dit jaar!
nicolasr zegt
@ericbmw2000: Grappig dat iedereen Lance Stroll uitmaakt voor stumperd. Ok, hij is niet zo goed als Vettel, Verstappen (en waarschijnlijk de rest van het veld), maar ik durf er heel wat om te verwedden dat hij rondjes rijdt om 99% van de bezoekers hier. Ook al breng je heel veel geld mee, je moet echt wel wat kunnen om in de F1 terecht te komen.
Heb ooit een paar rondjes naast Christijan Alberts over de baan in Zandvoort mogen meemaken en al speelde hij niks klaar in de F1, ik heb nog nooit bij iemand in de auto gezeten die zo’n ongelofelijke voertuigbeheersing had als hij… Dus Stroll zal ook best wat kunnen.
ericbmw2000 zegt
@nicolasr: Vreemd, ik meen niet dat ik hem ooit heb uitgemaakt voor stumperd. Ik vind zijn acties bij het aanremmen van de eerste bocht van zijn eerste grand prix stuntelig. Zal volgend jaar wel anders zijn, daarom word het juist dit jaar genieten! Maldonado was ook altijd genieten, misschien niet de allerbeste coureur maar man der was altijd actie met hem op de baan. Liever dat dan 22 emotieloze perspoppetjes die zonder kleerscheuren in dezelfde volgorde finishen als dat ze gestart zijn.
rydodrive zegt
Meer inhaal. Duhhh het is racen.
Dutchdriftking zegt
Inhalen word weer een kunst, voordeel voor Max.
sracert zegt
Of Of?, het moet ZIJN: En En. By the way: Ik ben wakker gebleven tot de pitsstop van Vettel en heb met 1 oor de finish nog gehoord. Wat een spanning in de F1 GAAAAAAAAAP.
sracert zegt
Williams is natuurlijk a heel erg lang de F1 weg volledig kwijt. Pruts team geworden.
str8six zegt
@sracert: ja, echt. Al die podiums van Bottas de afgelopen seizoenen waren echt zo slecht.. Als je het nou over een team hebt dat echt prut is geworden; Renault.
viezefreddyw zegt
@str8six: McLaren Honda.
str8six zegt
@viezefreddyw: Ook. Alleen weet Alonso zijn auto nog wel eens de punten in te tillen wat puur aan hem te wijten is. De Renaults harken maar wat rond achteraan.
viezefreddyw zegt
@str8six: Kom op, je weet wel een beetje waarom Renault nog niet meedraait. Vorig jaar kwamen ze redelijk laat met de overname van Lotus. Hierdoor reden ze het hele seizoen op de resten van de Lotus-auto. Dat was natuurlijk gewoon een k*tding. Ik heb er wel vertrouwen in dat Renault weer naar het niveau kan gaan waar ze jaren geleden zaten.
Verder ben ik het wel deels met je eens over hun rijdersduo. Palmer vind ik niet goed genoeg. Dat heeft hij meerdere keren bewezen. Nico Hulkenberg is een subtop coureur. Kan beter maar ook veel slechter. Het zal overigens een stunt zijn van Renault om Palmer te dumpen na dit seizoen en Alonso terug te halen. Sterker nog, ik zie het nog wel gebeuren ook.
str8six zegt
@viezefreddyw: daar heb je wel een punt idd. Ik zie Alonso niet naar Renault gaan, naar geen enkel ander team na dit debacle, eerlijk gezegd. WEC zie ik ‘m eerder doen, daar heeft ie ook al eens eerder op gehint. Misschien samen met z’n maat Webber bij Porsche?
berlinetta zegt
@str8six: Renault heeft jarenlang niet meer meegedaan in de F1 dus het logisch dat ze even hun draai moeten vinden. Hoewel het absoluut beter kan, doen ze het ook niet heel slecht. Als er een team is dat momenteel zuigt, dan is dat wel McLaren Honda.
str8six zegt
@berlinetta: Mwoa, nog twee keer kampioen geworden in 2005 en 2006. Wat gewoon opvallend is is dat zo’n fabrieksteam zich niet sneller lijkt te ontwikkelen dan RB waar ze motorenleverancier van zijn, daarnaast vind ik hun rijdersduo ook niet erg sterk. Dat in tegenstelling tot McLaren.
berlinetta zegt
@str8six: Dat ligt er ook maar net aan hoeveel geld ze erin pompen. Red Bull heeft volgens mij het grootste budget van allemaal en McLaren betaalt zich krom aan het salaris van Alonso.
Ik ben het verder wel met je eens dat Renault echt nog grote stappen moet gaan maken, maar dit is pas weer hun tweede jaar in de F1. Ik geef ze nog even de tijd en dat is iets wat ik niet meer geef aan Honda. Die slaan momenteel toch wel de plank ontzettend mis.
Edge zegt
@str8six: De overname van Lotus door Renault was eind 2015 ook pas érg laat rond, waardoor het ontwerp van de wagen van 2016 al vergevorderd was en het weinig zin had om daar een fabrieksteamwaardig budget in te pompen. De focus is op 2017 gegaan, en dat heeft zich tot nu toe nog niet uitbetaald. Ondanks het grotere budget, ligt Renault vooralsnog achter een aantal teams die ze op basis van financiële slagkracht zouden moeten kunnen hebben. Ze hebben met Hulkenberg in ieder geval een betere coureur dan Magnussen vorig jaar, dus als het doorontwikkelen een beetje op gang komt zullen de resultaten wel volgen.
sracert zegt
de F1 weg
azuli zegt
Zo houden de F1. Heerlijk toch zo supersnel door de bochten. Hierdoor kunnen coureurs weer meer risico nemen in de bochten door de toegenomen grip. Langzaam op de rechte stukken maakt toch niet uit. Durven inhalen in bochten, turn in of in de exit van een bocht aanvallen is nu veel leuker. Iets wat je verwacht van een F1 auto. Vorig jaar was de grip een F1auto onwaardig. Maar das mijn mening. Moet je eens kijken hoe mooi Vettel in de bochten wegreed van Max en Hamilton.
rob5nismo zegt
Ik zit ook een beetje op de start van het WEC te wachten
martingtv zegt
Het grote probleem zondag was dat er 4 auto’s vooraan rijden, 2 auto’s in het midden (Verstappen en Massa) en ver er achter aan de rest.
En zoals al genoemd, vuile lucht. Als een auto 2 seconden achter een auto zat hadden ze al problemen.
Dat hele vergelijken met motoGP begrijp ik niet. Heel andere tak van sport.
c3po zegt
Linkbuildingblog.nl?
c3po zegt
@c3po: Oh en on topic.. Ondanks dat ik de race ok vond (niet top) en de auto’s weer rete geil, meer inhalen prease?!
merken zegt
heeft iemand eigenlijk al een vergelijk gemaakt met 2014 toen de regel ook gewijzigd zijn? volgens mij was het toen ook niet super spannend en is dit deels te wijten aan nieuwe regelementen. de verschillen kunnen nog best groot zijn qua auto’s en de coureurs moeten misschien nog wat wennen. ik denk dat de inhaal acties echt nog wel komen. misschien wel minder door alle downforce, maar dat komt evengoed nog wel denk ik.
basgsi zegt
Alleen de cameramensen moeten nog wennen aan de hogere snelheid en camera posities veranderen. Vond het heel slecht van te dichtbij in beeld gebracht. Misschien omdat het een stratencircuit was maar hoop dat het verbeterd.
Edge zegt
Ik vind het nog vroeg om conclusies te trekken, vooral omdat de snelheidsverschillen tussen de teams groot zijn en we pas één race gezien hebben. Maar om terug te komen op de vraag in de titel: Waarom niet gewoon beide? Er zijn zoveel verschillende technologieën en technieken beschikbaar dat dat ongetwijfeld mogelijk moet zijn. Je kunt het inderdaad oplossen door een deel van de downforce die nu via de vleugels opgewekt wordt naar onderen te verplaatsen (ground effect). Dan krijg je minder vuile lucht achter de auto en zou inhalen makkelijker moeten worden. Maar je zou ook eens kunnen kijken naar de mogelijkheden van bijvoorbeeld actieve aerodynamica. Wellicht dat de knappe koppen binnen een technologie of systeem kunnen bedenken waardoor je minder last van vuile lucht hebt.
cantuccini zegt
Iedereen kon al zien toen de nieuwe regels aangekondigd werden dat dit slecht is voor de sport.
Ja de auto’s zien er vetter uit dat is heel cool. Maar het is nu moeilijker om acties te maken.
Ze moeten juist regels maken om meer inhaalacties mogelijk te maken.
mrrallycross zegt
Inhaalacties natuurlijk. Daarom kijk ik altijd btcc
sam84 zegt
Meer regen natuurlijk!
vroaaar zegt
Verschil in snelste rondetijd tussen 2016 en 2017 was 2,5 sec. Is er iemand die dat verschil nu werkelijk heeft waargenomen? Inhaalactie maken de race boeiender dan pure snelheid, in mijn ogen.