Kansen voor Zandvoort?
Sinds Liberty Media de Formule 1 heeft overgenomen van ome Bernie en diens geldschieters van CVC Capital, is er los van wat window (un)dressing nog niet héél veel veranderd in de sport. Het afschaffen van de grid girls was natuurlijk een bittere pil om te slikken voor de fans, maar goed, na de start van de race ben je dat gemis alweer bijna vergeten. Zo niet kan je altijd nog even in ons archief zoeken op de tag ‘kalender‘. Multi-tasking jungeh!
Eigenlijk is de meest merkbare verandering die Liberty Media heeft doorgevoerd in mijn ogen de latere start van races. Die beginnen nu tien minuten na het uur, in plaats van op het uur. Ik merk bij mezelf dat ik hierdoor vooral vaker de voorbeschouwing laat voor wat het is, wat vast niet de bedoeling zal zijn geweest van de mediagigant, maar soit. Het punt is eigenlijk: écht enorm ingrijpende veranderingen zijn er (gelukkig) niet doorgevoerd.
De vraag is echter hoe lang dat zo blijft. Met enige vreugde hebben we de laatste tijd gezien dat proefballontjes als ’twee races in een weekend’ onverwijld zijn afgeschoten, doch het feit is dat Liberty Media langzaam maar zeker pas echt de macht gaat krijgen. Dat komt bijvoorbeeld doordat het nog onder Bernie afgesloten Concorde Agreement afloopt na 2020, maar ook omdat de contracten van individuele races op hun einde lopen. In die gevallen kunnen de Amerikanen nu dus gaan beslissen of ze door willen met de races, of hun heil toch liever ergens anders zoeken.
Liberty’s Chase Carey heeft dan ook een snood plan bedacht om de race organisatoren te motiveren om een zo goed mogelijke show van hun evenement te maken. In het verleden schortte het daar wat hem betreft namelijk aan:
Quite simply our events became stale, which led promoters to focus on costs as opposed to growth. Events today are more valuable than ever, and we have a world class premium event. We need to focus on maximising the value of our events, and communicating that to host locations. We’re encouraged that the message is getting through to both existing and potential new host cities.
We believe there is still potential growth, significant growth, in the promotion segment, during the next few years. The growth will be driven by three factors. First, we expect to expand our calendar beyond our current 21-race schedule. The expansion will be modest, but we have been excited by the number, quality and diversity of new locations interested in hosting a race. We are on the right side of the quality of races or fees. Every race needs to be great for fans, and be an attractive business proposition
Organisatoren die niet horen willen, zullen moeten voelen:
Second, we expect to replace a few existing races where we inherited unattractive agreements, with new events or agreements, that are better for racing and provide more value.
Het gaat daarbij vooral om de evenementen die de bezoekers van de races geen extra premium ervaring bieden, zoals een Taylor Swift concertje na de race.
Third, there is significant long-term value in our higher-end hospitality experience. Major events today increasingly rely on those customers willing and able to pay for unique and tailored experiences, both in the corporate and retail end.
Race organisatoren in Brazilië, België en Duitsland weten dus wat ze te doen staan: keihard leveren of Prins Bernhard gaat er met de buit vandoor. Met alle ervaring die de de familie heeft met de feestjes op Koningsdag, moet het voor hem een eitje zijn om de klanten een unieke ervaring te bieden. Koekhappen naast de Audi S?
joostvis zegt
Voor extra spanning mogen ze de GP van Zandvoort naar mijn mening vooral achterwege laten. Aldus mijn (waarschijnlijk onpopulaire) mening.
viezefreddyw zegt
@joostvis: Nee hoor, gewoon heel erg reëel. Je hoeft niet eens een hoog IQ te hebben om in te zien dat Zandvoort geen spannende races gaat opleveren. Alleen de ‘fans’ sinds 15 mei 2016 zullen dat niet snappen.
gekketurbo zegt
@viezefreddyw: Nou, ik denk dat hij insinueert dat heel de soap omtrent “Assen of Zandvoort of niks” veel meer spanning bevat dan de meeste races in F1…
gekketurbo zegt
@gekketurbo: Al waren de laatste races van sublieme kwaliteit qua drama, spanning en oranje boven!
tvr1974 zegt
@viezefreddyw: het zal liggen aan de specs van de auto.. dus als auto’s dichter op elkaar kunnen rijden (geen drs meer), daarnaast iets minder breed en lang, dus ruimte om in te halen, en tanken tijdens races toestaan maar Max aantal liters verbruiken per race zodat je met een lichtere auto kan starten of juist zwaarder starten en maar 1 pitstop krijg je weer verschillende strategieën tegen elkaar en dan kan t echt wel weer heel gaaf worden.. dus ligt zeker niet aan de baan..
HZW zegt
@joostvis: Zandvoort is dramatisch voor F1, waar wil je überhaupt inhalen op dat circuit.
F1 auto’s zijn zo snel dat er maar weinig bochten op Zandvoort zijn waar ingehaald kan worden.
De Tarzan bocht heel misschien, want als je de binnenkant verdedigt wordt het al bijna onmogelijk.
De rest van de bochten is inhalen alleen mogelijk met een kamikaze actie.
Verder is Zandvoort alleen geschikt voor 2 hele korte DRS zones, dus alleen 1 op het korte rechte stuk en tussen bocht 10 en de HE-bocht.
Verder is
bassx zegt
@joostvis: Zandvoort is een GT circuit en zoals wel vaker bewezen kan je beter een F1 race houden op een MotoGP circuit.
diablogt zegt
Waarom moet ik de laatste tijd, vaak, eerst 10 km scrollen voordat ik de tweede deel van het artikel kan lezen?
lincoln zegt
@diablogt:
Advertenties ..
F1 kijkers kunnen dat een uur achter elkaar lang volhouden ..
Daarna denken een race te hebben gezien ..
willeme zegt
@lincoln:
Goed gesproken ..
Die gaat zeker op een tegeltje bij mij op het toilet ..
Er gaat een drol uit ..
De wijsheid van @lincoln komt erin ..
VeniVidiVici zegt
@willeme: Je weet dat hij HO is hè? Wordt je comment toch een beetje dubbelzinnig…
lincoln zegt
Arme Bernard ..
Moet ie nog meer centjes bedelen om zijn hobby projectje te bekostigen ..
Gelukkig gaat “NL op de kaart zetten” heeeeeeel veeeeeel geld opleveren ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Arme Lincoln…
Slachtoffer van de wetenschap…
De exacte wetenschap dat je nog meer belasting mag betalen als dit hobbyprojectje doorgaat en op een fiasco uitloopt…
Gelukkig is Bernhard geen amateur, en heeft hij aan de kansarme slachtoffertjes van zijn hobbyprojectje gedacht:
https://www.slachtofferhulp.nl/
Kan bijna geen toeval zijn dat Prins Bernhards vader een betrekking heeft bij deze stichting…
Één en één is twee, is gewoon exacte wetenschap…
lincoln zegt
@moveyourmind:
Slachtofferhulp ..
Voor al uw onderste stenen ..
Met rente uiteraard ..
87sandyd zegt
Ik snap Liberty in zekere zin ook wel.
Vanuit Liberty gezien zullen veel circuits qua kosten attractief voor ze zijn. Maar vanuit het oogpunt van het circuit naar de mensen toe is het soms maar vreemd.
Er word 30 miljoen betaald om een f1 race te hosten, waarbij het vaak een deel gemeenschapsgeld is, om vervolgens te kijken naar een saaie optocht. Daar komt bij dat er naast het racen weinig te beleven valt. Dat komt de opkomst vast ook niet ten goede.
Als entertaining host wil je natuurlijk attractiviteit. Het racen is daarbij de grootste attractie, maar dan moet dat het wel zijn. Een feestje naderhand van een wereldster klinkt voor veel mensen suf, maar je trekt er ook nieuw publiek mee aan.
Al snap ik de tegenstanders ook wel. Er is ook nog zoiets als historie en charme.
baklava zegt
Mooi. Doe maar op Assen, daar kan je tenminste inhalen.
shibby zegt
Ik hoop alleen maar dat je vanuit de files in en om Zandvoort de race goed kunt zien. Denk dat er vrij weinig mensen daadwerkelijk op de tribune uitkomen.
marinepower zegt
Doe maar lekker de Nederlandse GP op de Nürburgring. De Duitsers zelf laten het toch steeds meer afweten. En of je nu bij Bentveld NH in de file staat, of bij Nürnberg zelf, stil staan zal je!