Een kwalificatie op zondag? Alles is mogelijk.
Dit weekend kunnen we hopelijk weer genieten van een mooie Grand Prix op Suzuka in Japan. De aanloop naar het weekend gaat nog spannend worden, want een typhoon dreigt roet in het eten te gooien als het gaat om de huidige planning.
Typhoon Hagibis raast momenteel in de richting van het Japanse vasteland. Hoewel de typhoon eenmaal aan land naar verwachting in kracht zal afnemen, kan de wind nog steeds heftig genoeg zijn voor het afblazen van de kwalificatie.
De FIA, de organisatie van de F1 en de Japanse autoriteiten monitoren Hagibis op de voet. In een statement stelt de organisatie dat de typhoon inderdaad een impact kan maken op het huidige programma voor het weekend.
The FIA, Formula 1, Suzuka Circuit and the Japanese Automobile Federation are closely monitoring Typhoon Hagibis and its potential impact on the 2019 FIA Formula 1 Japanese Grand Prix. Every effort is being made to minimise disruption to the Formula 1 timetable, however the safety of the fans, competitors and everyone at the Suzuka Circuit remains the top priority. All parties will continue to monitor the situation and provide further updates in due course.
Japan heeft jaarlijks te maken met typhoons. De laatste keer dat de Grand Prix van Japan noodgedwongen stilgelegd moest worden was in 2014. Hevige regenval had tot gevolg dat de race werd gestaakt. In 2004 en in 2010 werd de kwalificatie in Suzuka verplaatst naar de zondagochtend vanwege slechte weersomstandigheden.
Foto: archiefbeeld van een RB13
SpeedGeek zegt
Dikke tip voor de auto sportliefhebbers:
Zaterdag op zondag nacht zend Ziggo Racing om 1:30 live de 25e race van de V8 Supercars uit. In mijn ogen een race die past tussen het rijtje: 24H Le Mans, Indy 500, 12H Liqui Molly en zo kan ik nog wel even door gaan.
Mocht de kwalificatie naar zaterdag op zondag gaan dan kan je de V8 Supercars ook nog even aanzetten. Mount Panorama staat altijd garant voor een geniale race.
SpeedGeek zegt
@speedgeek: Voor de mensen voor wie die de V8 Supercars nog onbekend zijn hier een filmpje van de pole lap van 2018:
https://youtu.be/1jHUjT02OhY
sacabus zegt
@speedgeek: Dat is de pole lap van 2017. ’t Wordt voor mij weer een weekendje voor de buis hier in Australië. Eind oktober is er een V8supercars straat race in Gold Coast waar ik ook dit jaar weer het hele weekend bij ben. Fantastisch circuit om bij te zijn want je kunt overal vlak langs t circuit lopen. Onvoorstelbaar spectaculair als ze op een meter (!) afstand van je voorbijrazen (je t-shirt wappert door de windverplaatsing van de auto) met een 7500rpm redlinende V8. Kijk je de ene kant op, dan zie je het circuit, kijk je de ander kant op, dan zie je de pacific. Onvergetelijke ervaring.
SpeedGeek zegt
@sacabus: Oh damn enige jaloezie is hier gaande. Ik vind de V8 Supercars zwaar ondergewaardeerd. Locked spool diff, bijna 650bhp, V8 en vlammen maar. En dan inderdaad ook nog eens circuits zoals Phillip Island en Mount Panorama.
sacabus zegt
@speedgeek: Volgend jaar maken ze helaas van Gold Coast een nachtrace. Is leuk voor op tv voor een keertje, maar naast de baan zie je dan weinig en je hebt last van mozzies na zonsondergang. Misschien volgend jaar dan maar even heen-en-weer naar Darwin of Townsville voor de races in Juni/Juli, haha. Hangt ook een beetje af van hoe ze de parity regeling blijven uitvoeren (elke auto moet ongeveer hetzelfde presteren). Dit jaar werd de Mustang geïntroduceerd om de Ford Falcon te vervangen en de wedstrijdleiding heeft niet goed opgelet tijdens de aero tests voorafgaand aan het seizoen (wedstrijdleiding wilde geen windtunnels gebruiken ivm kostenbesparing dus hebben maar simpele handberekeningetjes gebruikt). Tevens is de dual spring vervangen door een single spring. Het Holden 888 team heeft vooral problemen gehad met deze omschakeling van dual springs naar single springs (de Holden was ontworpen icm de dual springs, de nieuwe Mustang met de single springs). De Holden teams (888 Red Bull racing team in het bijzonder) zijn daarna het hele jaar beetje aan het zaniken dat de Fords aero voordeel hebben (en de Holdens dus meerdere malen updates hebben mogen doen aan de auto), terwijl het 888 team eigenlijk hun huiswerk niet helemaal goed heeft gedaan mbt single springs. Het echte voordeel komt eigenlijk doordat het DJR Penkse team (met de Mustang) een gouden combi heeft met supertalent Scott McLaughlin en race engineer Ludo Lacroix.
SpeedGeek zegt
@sacabus: Mooi verhaal. Ik las laatst iets over dat de diff ratio’s bepaald worden maar hoe zit dat wat betreft gear ratio’s? Zijn die wel vrij te kiezen?
Maar wat betreft Scott heb je zeker gelijk. Hij deed de afgelopen practice sessie ook al een 2:03:377 zo uit mijn hoofd. Die heeft dus al een track record wat betreft V8’s op zijn naam staan en hij gaf aan dat er nog meer te winnen viel. Kortom, record van 2017 gaat er wel aan en de enige die ik het zie doen is Scott.
sacabus zegt
@speedgeek: Ze hebben fixed gear ratios maar ook gezoheten ‘drop gears’ vlak voor de transaxle (even snel gespiekt op wikipedia, zodat de teams per circuit snel en efficient de algehele verhoudingen kunnen wijzigen (voor hogere of lagere topsnelheid). Voor puur geluid is de raceklasse V8 touring car masters ook een aanrader; ook 650pk maar dan uit de jaren ’60 en ’70 muscle cars (die groen-gele Mustang V8 huilt gewoon op toeren). Ik kijk er iig uit naar de 1000km race op zondag.
SpeedGeek zegt
@sacabus: Ja precies dat ze een dropgear gebruiken wanneer gear ratios en diff ratios vast gelegd zijn is dan logisch.
Haha ik ken het ja. Ik keek de voorbeschouwing ook nog wel eens en daar kwamen die klasses voorbij. Kan mij ook nog herinneren een klasse gezien te hebben waarin bmw e30’s mee deden. Of dat was tijdens de Liqui Molly 12H. In ieder geval, geniet er van! Hoop dat het “leeft” in Australië.
sacabus zegt
@speedgeek: Er zijn wel een paar klasses inderdaad waar ze met een e30 rijden. Weet niet precies welke. Genieten gaat wel lukken dit weekend denk ik. Ik hoop op vuurwerk op Bathurst tijdens de quali en de race. Jij ook kijkplezier.
barendbotje zegt
Ik hoop dat de race een uurtje of 2 naar achter wordt verschoven, 9 uur opstaan op zondag is heel wat aangenamer dan 7
pomoek zegt
Goed dat hier rekening mee wordt gehouden. Het ongeluk van Bianchi in 2014 was een gevolg van de regen veroorzaakt door de cycloon Phanfone.
toniominestrone zegt
@pomoek: correctie, ongeluk was een gevolg van de incapabele wedstrijdleiding.
Edge zegt
@toniominestrone: Correctie: Ongeval was slechts deels het gevolg van het handelen van de wedstrijdleiding. Bianchi was zelf ook deels verantwoordelijk, doordat hij de dubbele gele vlaggen niet respecteerde en te hard reed. Als hij netjes zijn snelheid had geminderd, was de impact bij lange na niet zo hard geweest en had hij misschien zelfs de controle over het stuur niet verloren.
gregorius zegt
@edge: erg gingen volgens mij ook nog verhalen in de rondte dat zijn team hem aanspoorde om vooral geen tijd te verliezen tijdens deze dubbele gele vlag situatie.
De wedstrijdleiding heeft juist besloten om op dat stukje een dubbele gele vlag te zwaaien: omdat er een kraan stond die duidelijk niet wat ontworpen om een F1 auto veilig op te kunnen vangen.
Gelukkig, anno 2019, doen we gewoon een VSC.
viezefreddyw zegt
Kan Trump de typhoon niet nuken?
berlinetta zegt
@viezefreddyw: of anders Kim Jong Un. Doet ie ook eens wat nuttigs.
VeniVidiVici zegt
@viezefreddyw: Die achterlijke clown van het wereldcircus mag van mij zichzelf nuken.
viezefreddyw zegt
Oh, en kan er niet gekwalificeerd worden, doe dan het volgende. De startopstelling zo neerzetten als het algemeen klassement maar dan omgekeerd. Dus Russel op pole en Hamilton achteraan. Een spannende race gegarandeerd!
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: dan ook gelijk een LeMans start erbij, zelf de motor starten, de bandenwarmers eraf, auto vd krik en gaan
berlinetta zegt
@lekkerlinksrijden: Haha ik denk dat de helft de auto niet eens gestart krijgt.
viezefreddyw zegt
@lekkerlinksrijden: Ja, dat gaat mooi worden! Ik zie Grosjean al gaan. Vallend en struikelend zijn auto proberen te prepareren en bij de start minstens 3 anderen elimineert.
Ja, ik zeg doen!
rob5nismo zegt
@viezefreddyw: omdat hij dan met startslinger 3 andere tegen de helm aan rost en dan gaat iedereen weer huilen omdat diegene met een Honda motor als enige een startmotor hebben
Dutchdriftking zegt
Ik hoop toch dat de geplande tijden gewoon doorgaan. 7:00u met een ontbijtje formule 1 kijken terwijl de vrouw nog slaapt, heerlijk!
lekbak zegt
@dutchdriftking: doe dan maar om 5 uur, dan slapen ook de kinderen nog. Rust gegarandeerd!
rob5nismo zegt
@lekbak: yup geen gezeur over YouTube of Netflix gewoon relaxt de race kijken
okdoei zegt
@dutchdriftking: ehhhh… normaal moet de vrouw de sandwiches maken in de keuken.
Dutchdriftking zegt
@okdoei: Haha, dat doen we dan wel even zelf.
utregcity zegt
“…van het Japanse vasteland” Altijd gedacht dat Japan een eiland was. ?