Het F1-veld komt nog dichter bij elkaar. Heus.
Jarenlang zeurden de neutrale Formule 1-fans om nieuwe regels. Mercedes was veel te dominant en zonder verandering van de regels zou dat ook wel zo blijven. Niets ten nadele van het talent en kunde van Lewis Hamilton, maar die Mercedessen waren extreem dominant, getuige de vele tweede plaatsen van geweldige vent Valtteri Bottas en Nico Rosberg.
Andere status quo (niet die band)
Dit jaar zijn er nieuwe regels en de status quo is anders. Mercedes is overduidelijk het derde team qua snelheid. Ferrari en met name Red Bull domineren nu de sport. Nu moet er altijd een team eerste zijn, maar de voorsprong waarmee Verstappen wint, is natuurlijk niet leuk voor de neutrale toeschouwer. Ondanks alle veranderingen qua reglement, is er alsnog een team dat domineert, terwijl de rest voor spek en bonen meedoet.
F1-veld komt dichter bij elkaar (echt)
Maak je geen zorgen, dat gaat allemaal goedkomen. Dat bevestigt Formula 1-baas Stefano Domenicali aan Autosport. De budgetcaps en beperkte windtunneltijd moeten nog even hun uitwerking hebben. Ook denkt hij dat de voorsprong (van Red Bull en Ferrari) met de rest van het F1-veld niet eeuwig zal zijn.
Het is duidelijk dat met deze voorsprong dat we geen spannende finale hebben zoals vorig jaar. Maar dat terzijde, alle Grands Prix zijn nu allemaal uitverkocht. Ik geloof dat we, vanuit een technisch perspectief, moeten zien hoe bepaalde voorsprongen teniet gedaan kunnen worden. Daar zijn de veranderingen in de regelgeving op gebaseerd.
Stefano Domenicali, ziet wat jij niet ziet maar toch ook wel.
We moeten dus ook kijken of het door de regelgeving komt of door betrouwbaarheidsissues. Het dient goed geanalyseerd te worden om te begrijpen hoe het verschil met de leiders zo groot kan zijn in verhouding met de rest. Want als we kijken naar wat er achter de leiders gebeurd, dan zien we veel meer close racing en gevechten op de baan. Ik wil natuurlijk een positieve interpretatie eraan geven.
Gaan die budgetcaps helpen?
Heeft hij daar een punt? Wellicht. Het middenveld zit nu nog dichter op elkaar en ook als je in de langzaamste auto van het veld rijdt (de Williams in dit geval) kun je ook punten halen. Voor de ontwikkeling van volgend jaar gaan namelijk de budgetcaps en met name de windtunnel-tests meespelen. Als de stand blijft zoals deze is, heeft Red Bull verreweg de minste tijd in de windtunnel, terwijl Williams het meest kan gaan testen.
En dan is het woord nu aan u waarde lezer! Wat denk jij? Gaat het veld de komende jaren dichter op elkaar komen? Of moeten we accepteren dat dit soort grote verschillen inherent zijn aan de Formule 1 en dat Verstappen de komende jaren wereldkampioen zal zijn? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Italië 2022!
Johanneke zegt
Uiteindelijk heb je ook in de ontwikkeling absolute toppers, die meer kunnen met minder middelen. Zolang deze mensen bij de topteams zitten blijven het topteams. Ik zie het overigens wel dichter bij elkaar komen door de budget caps en windtunneltijd, en het feit dat ieder team steeds beter in de gaten krijgt wat het beste is naarmate de jaren vorderen.
omarrs6 zegt
BREEK: Latifi OUT
Robert zegt
Vanaf het volgende seizoen pas, hè.
Kan die jongen z’n (lees: papa’s) centen mooi in een IndyCar of LMS carrière stoppen. Gezien z’n niveau (tweede achter Nyck de Vries in de F2, net te kort komend voor de F1) een prima coureur voor dergelijke raceklassen.
petroldrinker zegt
Lekker boeiend waar de centen vandaan komen, hij lijd een leven waar de meeste van dromen, snap nooit het probleem dat veel nlers hebben als anderen kunnen genieten van het geld van ouders ofzo…
dawwg zegt
Mee eens, genieten moet ie vooral doen; maar 1 van de 20 F1 plekjes bezet houden niet … zeker niet als er een NL talent als Nyck beschikbaar is ;)
willeme zegt
@omarrs6:
Thanks! We hadden ‘m op de korrel, staat inmiddels online!
https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-latifi-verlaat-f1-kansen-voor-nyck-3395953
okdoei zegt
Het zou leuk zijn maar verwacht niet dat het “dichterbij elkaar komen” voor de voorhoede geldt. Middenveld lijkt me wel. Maar verwacht dat er altijd 1 team zal zijn die de punten bij elkaar moet schrapen en 2, maximaal 3 teams zijn die ieder weekend voor de overwinning strijden.
Robert zegt
Ik vind de verschillen wel prima zo. Nu zie je toch wel dat sommige auto’s sterk zijn op het ene circuit en totaal niet uit de verf komen op het andere circuit.
Zou je 20 identiek auto’s op de grid zetten en de race overlaten aan de mate van talent en kunde van de coureurs, dan riskeer je saaie treintjes bij zeker de helft van alle races op de kalender.
Johanneke zegt
Alleen is sinds de 2e seizoenshelft het verschil tussen Verstappen en de rest wel erg groot. Maakt niet uit welk circuit of waar hij start, winnen doet ie wel.
pomoek zegt
2010. Dat is wat ik wil.
w0ut zegt
Geen fan van maar waarom werken ze niet met handicaps in de vorm van extra gewicht ofzo?