Weliswaar in handen van teamgenoot Daniel Ricciardo, maar wat Daniel kan…
Dat moet Max ook kunnen, tenminste wel als hij wereldkampioen wil worden én teamgenoot blijft van de Ozzie. Vandaag werd er na een lang weekend weer getest door de Formule 1 teams in Barcelona. De voorzichtige conclusie die we aan het eind van vorige week trokken, was dat Mercedes het te kloppen team is met Ferrari kort daarachter. Red Bull leek het derde team te zijn, maar dan wel op enige afstand.
Valtteri Bottas reed na een trage start in de eerste twee dagen met een 1:19.705 de snelste tijd van de week. Naast de Fin brak alleen ons aller Sebastian Vettel de barrière van de tachtig seconden. Maar, voor de liefhebbers van gezonde competitie hebben we goed nieuws op dit vlak: vandaag voegden maar liefst twee coureurs van andere teams zich bij dit selecte gezelschap. Één van hen is ex-pensionado Felipe Massa, die en passant ook nog eens 168 rondjes aflegde met de FW40.
Interessanter voor ons Nederlanders is echter dat ook Ricciardo vandaag een 1:19 op de klok toverde. De Ozzie eindigde de dag daarmee als tweede. Helemaal vlekkeloos verliep testdag één van week twéé echter niet voor de goedlachse honeybadger. Door een spinnetje moest hij namelijk even in het stof happen naast de baan. Met 89 afgelegde rondes bleef hij ook ver achter bij de echte veelrijders in het veld, hoewel daar verder niet direct een aanwijsbare reden voor is.
Dat geldt wél voor de problemen die zowel McLaren-Honda als Renault vandaag wéér kenden. Beide teams moesten namelijk noodgedwongen een motor wisselen. Niet iets wat je ook even tijdens de race kan doen. Het is een zorgwekkende ontwikkeling voor beide fabrikanten.
Eric Boullier van McLaren geeft dan ook toe dat de relatie tussen het team en haar motorleverancier onder hoge druk staat. Echter, de McLaren bolide loopt niet over van de sponsornamen. De Fransman doet er dus misschien goed aan zich te realiseren dat de steun van Honda op dit moment tegelijkertijd misschien wel de redding van het team is.
Sprekende over onfortuinlijke situaties: ook Lewis Hamilton had vandaag niet helemaal de dag waarop hij gehoopt had. Het drama bij hem was echter wel van een andere orde dan dat bij de échte zorgenkindjes. Dankzij problemen met de vloer van de Mercedes kwam hij niet helemaal lekker in het ritme. Uiteindelijk was de tijd die hij in de ochtend reed alsnog voldoende voor P4 op de ranglijst. Teamgenoot Bottas deed in de middag aanzienlijk meer rondjes, maar ging niet voor een toptijd.
Tenslotte kon Pascal Wehrlein een persoonlijk feestje vieren. Niet dat zijn optreden vandaag extreem indrukwekkend was, maar hij mocht in ieder geval weer rijden van de doktoren. Vorige week moest hij nog uitzitten na zijn crash in de Race of Champions.
1. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:19.726s (168 ronden)
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG 1:19.900s (89)
3. Sebastian Vettel Ferrari-Ferrari 1:19.906s (168)
4. Lewis Hamilton Mercedes-Mercedes 1:20.456s (49)
5. Valtteri Bottas Mercedes-Mercedes 1:20.924s (86)
6. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:21.347s (142)
7. Nico Hulkenberg Renault-Renault 1:21.589s (57)
8. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:21.676s (81)
9. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1:21.743s (83)
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:22.537s (80)
11. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:23.336s (47)
12. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:23.630s (53)
13. Jolyon Palmer Renault-Renault 1:24.790s (15)
st220 zegt
Wat een stemming-makerij… we zien het wel over twee weken!
wildbeest zegt
@st220: ze mogen toch oefen rondjes rijden? Dat jij er schijnbaar hoop uit put zegt meer over jouw opportunistische standhouding
mauking zegt
Hup MAX!
bouwvakkert zegt
Even nieuwschierig hoor, maar waarom elke keer als topicfoto de auto van Toro Rosso bij artikelen over de auto van Red Bull?
Wrx23 zegt
@bouwvakkert: volgens mij gaat dit artikel niet alleen maar over RedBull
awesome zegt
@wrx23: maar wel voor 90%
Your argument is invalid
Wrx23 zegt
@awesome: nog niet eens de helft van dit artikel gaat puur alleen over red bull
awesome zegt
@wrx23: prima, Honey BooBoo… je hebt gelijk hoor.
bluebird zegt
En Massa dacht: laat ik maar zoveel mogelijk rondjes rijden, voordat Lance het ding aan gort rijdt.
berlinetta zegt
@bluebird: Gelijk heeft ie!
lekkerlinksrijden zegt
@bluebird: 168 rondjes dat is best veel op 1 dag. Die zal wel last van zijn nek hebben morgen
bluebird zegt
@lekkerlinksrijden: volgens mij mag ie morgen weer aan de bak.
lekkerlinksrijden zegt
@bluebird: een Thaise massage met happy end zal m goed doen
awesome zegt
https://hasstrollcrashedyet.com
harrie zegt
Toch wel een tikje verontrustend, dat een Williams met een Mercedes klantenmotor Red Bull voor blijft.
Hoop echt dat RB nog niet het achterste van de tong laat zien.
autoriteit zegt
@harrie: niks om je zorgen over te maken hoor, Red Bull laat ongetwijfeld niet het achterste van hun tong zien. Pas in Melbourne weten we meer.
berlinetta zegt
@autoriteit: Maar waarom zouden ze dat doen? De testen zijn toch bedoeld om de auto te leren kennen en dan zul je toch ook eens het maximale eruit halen lijkt me.
awesome zegt
@harrie: de RB13 ziet er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mercedes AMG, behoorlijk clean uit.
Waar de laatstgenoemde nu al met allerlei flapjes op de voorvleugel werkt ziet de vleugel van RB er nog heel clean uit.
Dit is nog niets meer dan de basis die men heeft neergezet, vanaf Melbourne krijgen we de werkelijke auto te zien, en iets zegt mij dat deze wel eens verrassend snel kan zijn…
bluebird zegt
@awesome: lijkt er inderdaad op http://www.ad.nl/formule-1/mercedes-verwacht-aangepaste-red-bull-bij-start-formule-1-seizoen~a9ff928f/
autoriteit zegt
Zooo die Ocon heeft stiekem een toptijd gereden zo te zien, die mag een eervolle vermelding hebben.. 1:1.347s… :)
rob5nismo zegt
Altijd leuk dat er een foto van een toro rosso boven deze artikelen staan
Forza zegt
Voor de volledigheid misschien het type band erbij zetten? Zet een en ander in perspectief. RB heeft nl op ultrasofts de tweede tijd gereden en was daarmee de enige op dit type band. Wat het zegt? Geen idee. Maar het speculeert wel wat lekkerder :)
jaapiyo zegt
@forza: ja dat is in principe een goed idee natuurlijk, maar lastig om te achterhalen bij alle rijders. Ik las wel dat Ricciardo zijn tijd weliswaar op de zachtste bandjes gezet had maar dat hij niet veel trager was op dat iets harder compounds.
gitaarknul zegt
@forza: oke dan: de tijd van massa was op ultra’s, die van ricciardo ook, maar pas aan het einde van de testsessie, dus hij heeft een veel kortere stint gereden op de ultrasoft, dus waar het op neerkomt: je kunt er helemaal niets mee.
treinrukker zegt
Als williams het snelst is dan geeft dat gelijk aan dat testen 0,0 voorstelt qua tijden, de topteams rijden met gemak 0,5 /1 sec sneller dan williams, heb iig zin in Melbourne
mrrallycross zegt
Als mclaren wordt je hier toch helemaal gek van
Edge zegt
Het McLaren-Honda verhaal begint zo onderhand wel heel erg pijnlijk te worden voor beide partijen. Ik snap ook goed dat Eric Boullier zegt dat de relatie met Honda onder grote druk staat. Zoals @jaapiyo al terecht opmerkt is de financiële steun van Honda natuurlijk hartstikke welkom, maar Boullier moet daarnaast ook niet vergeten dat McLaren weinig alternatieven heeft en aangewezen is op de goodwill van Mercedes, Ferrari of Renault als men van Honda af wil. Het schijnt namelijk redelijk in kannen en kruiken te zijn dat Sauber vanaf 2018 met Honda-power gaat rijden. De regels schrijven daarnaast voor dat wanneer een team geen motorendeal gesloten krijgt, de motorenfabrikant die de minste klantenteams onder zijn hoede heeft alsnog vanuit de FIA een leververplichting krijgt opgelegd. Drie keer raden bij wie McLaren dan uitkomt als Mercedes, Ferrari en Renault ieder al klantenteams hebben en Sauber het enige Honda team is. Juist.
Wat de rest van de test betreft, mooi om te zien dat Massa flink wat rondjes op de klok heeft weten te zetten en ook erg slim van Williams dat ze hem de eerste twee testdagen geven. Mocht Stroll dan weer de muur of de grindbak opzoeken, hebben Massa en Williams in ieder geval alsnog een flinke dot data waar ze mee aan de slag kunnen.
En ik wil nog niet al te veel op de zaken vooruit lopen, maar ik denk dat de kans op een sterk Ferrari toch met de dag reëler begint te worden. Los van het feit dat Vettel een vrij weinig zeggende snelle tijd post, klokt hij gewoon wéér absurd veel rondjes. Da’s toch een mooi teken dat het met de betrouwbaarheid van de Ferrari dik in orde is.
berlinetta zegt
@Edge: Ferrari doet het momenteel inderdaad erg goed. Met die motor zit het wel snor denk ik. Bovendien zijn ze momenteel aan het experimenteren met andere injectoren. Als dat een succes blijkt te zijn, wordt de motor nog beter.