Het gaspedaal werd nog even flink ingetrapt door verschillende coureurs op deze laatste testdag.
Gisteren was Max’ teamgenoot Daniel Ricciardo nog niet echt te spreken over de snelheid van de RB13. Zijn inschatting is dat Ferrari en Mercedes sneller zijn. Wel hoopte hij dat Max vandaag nog een productieve testdag zou hebben zodat ze nog wat snelheid konden vinden in de auto. De opzet lukte half. Max was weliswaar veel sneller dan Red Bull tot op heden geweest was in de ochtend, maar in de middag kreeg hij te kampen met technische problemen.
In de ochtend werd het al snel duidelijk dat de teams vandaag voor goede tijden wilden gaan. In zijn verwoede pogingen stuiterde Romain Grosjean al snel de baan af. Maar sommigen hadden meer geluk. Zowel Carlos Sainz in de Toro Rosso en Nico Hulkenberg in de Renault toverden vandaag een 1:19 op de klok. Dat hadden we nog niet eerder gezien van deze teams. Dat het echter nog harder kon bewees echter Kimi Raikkonen, die onder toeziend oog van zoon Robin een 1:18.634 reed.
Dat dit serieus snel is weten we dankzij oplettende lezer @edge. Hij meldde namelijk vanmiddag al dat het kwalificatierecord in Barcelona gereden werd door Rubens Barrichello in 2009 met een 1:19.954. Het absolute baanrecord staat op naam van Felipe Massa, die tijdens een test met de Ferrari F2008 ooit rondging in 1:18.339. Daar komen we dus serieus dicht bij in de buurt.
MV33 kon het tempo van de Fin niet helemaal bijbenen, maar zijn 1:19.438 op de supersofts was toch voldoende voor de tweede tijd van de dag. Daarbij is het ook een verbetering van de tot op heden snelste tijd van Red Bull in Barcelona met ongeveer een halve tel. Zoals gezegd kende Max in de middag echter de nodige problemen. De turbo op de R.E.17 had er na de lunch geen trek meer in, waardoor Max urenlang aan de kant stond. Hij legde uiteindelijk dan ook maar 70 rondjes af, in vergelijking met de 127 die Ricciardo er gisteren deed.
Het andere team dat ook vandaag weer problemen kende dat hebben we eerder op de dag al de revue laten passeren. De naam begint met een afkorting voor een populair fastfood restaurant en eindigt op de naam van een plaatsje in het Gooi. Alonso deed vandaag 43 rondjes en hield alleen de twee coureurs van Sauber achter zich op de tijdlijst.
En dat was ‘m dan! Op naar Australië…
1. Kimi Raikkonen Ferrari-Ferrari 1:18.634s (110) Supersoft
2. Max Verstappen Red Bull-TAG 1:19.438s (70) Supersoft
3. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:19.837s (131) Ultrasoft
4. Valtteri Bottas Mercedes-Mercedes 1:19.845s (53) Supersoft
5. Lewis Hamilton Mercedes-Mercedes 1:19.850s (53) Ultrasoft
6. Nico Hulkenberg Renault-Renault 1:19.885s (45) Ultrasoft
7. Sergio Perez Force India-Mercedes 1:20.116s (138) Ultrasoft
8. Jolyon Palmer Renault-Renault 1:20.205s (43) Ultrasoft
9. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:20.335s (132) Soft
10. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:21.110s (76) Ultrasoft
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:21.389s (43) Ultrasoft
12. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:21.670s (59) Ultrasoft
13. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:23.527s (42) Soft
mustang84664 zegt
Poar nem’n
rodger zegt
Die tijden zeggen geen ene kloot, alleen leuk voor de statistieken
lekbak zegt
@rodger: volgens het nieuws op de radio was Max Verstappen toch echt tweede geworden vandaag. Alsof er een race gereden is.
viezefreddyw zegt
Nog twee weekjes en dan barst de boel weer los. Ik ben erg benieuwd waar iedereen staat in Melbourne want dan begint het pas écht. Ik heb er in ieder geval onwijs veel zin in.
thefmanl zegt
maar op wat voor banden reed hamilton?? staat niet in de tabel.
Edge zegt
@thefmanl: Ultrasofts. En voor de volledigheid dan ook maar de rest: Palmer, Grosjean en Alonso ook op Ultrasofts, Wehrlein op Softs.
Edge zegt
Bedankt voor de eervolle vermelding, @jaapiyo!
Om nog even terug te komen op dat snelle rondje van Raikkonen: F1.com heeft een filmpje gemaakt waarin die snelle ronde van Raikkonen vergeleken wordt met de pole tijd van Hamilton van vorig jaar (1:22.000). Na het zien van dat rondje ben ik er heilig van overtuigd dat als Ferrari even aanzet, ze dat absolute baanrecord kunnen verpulveren. Raikkonen reed zichtbaar niet op de limiet, maakte een klein foutje bij het insturen van bocht 10 en liet de voorlaatste bocht ook meer gas los dan nodig. https://www.formula1.com/en/video/2017/3/Onboard_comparison__2017_vs_2016_at_Barcelona.html
En wat die testdag van Max betreft, jammer! Renault heeft stappen gemaakt deze winter, maar de kinderziektes lijken er toch nog niet helemaal uit. Laten we voor Max en Red Bull hopen dat ze niet te ver achterop raken en de voor de GP van Spanje geplande motorenupdate soelaas biedt.
Rick-dos zegt
Weet je. Ik begin het gevoel te krijgen dat we weleens een mooie strijd tussen de topteams kunnen gaan zien. Hoewel het allemaal nog koffiedik kijken is, krijg je toch wel obv signalen van verschillende mensen in de paddock dat idee.
We gaan het allemaal zien.
Dutchdriftking zegt
Nog 2 weken!
rijnounsdoor zegt
Wat mij opvalt is Stroll, 132 ronden en een nette tijd op softs. Goed bezig jochie!
lekkaah zegt
Dont phuck with ze iceman
‘It was an average lap’
maferick74 zegt
Dus in 2017 gaan we tijden vergelijken met tijden van 2009. En dan komen ze er nog niet aan. Hmm waren alle auto’s in 2009 belachelijk veel sneller dan de jaren erna?
driver38 zegt
@maferick74: door verschillende reglementswijzigingen wordt de boel regelmatig vertraagd door de jaren heen. Je moet het andersom bekijken: ondanks alle beperkingen en restricties weten de engineers toch weer die snellere tijden te behalen. Ald die beperkingen er niet waren geweest, waren de auto’s tegenwoordig echt een flink pak sneller geweest denk ik. Maar op een gegeven moment gaan dingen te snel en komt de veiligheid in het geding..
mrrallycross zegt
Ik heb echt zin in Australië!
jiltjes zegt
2002, Schumacher een 1.16,634 in de quali. https://youtu.be/ueP0NsPJ0Q0
jiltjes zegt
Maar dat is wel de Moto layout….