Het zijn weer roerige tijden in de Formule 1.
Michelin en Cosworth
Zowel de Franse bandenfabrikant als Cosworth willen mogelijk terugkeren in de hoogste klasse van de autosport. Cosworth is van plan om wellicht klantenmotoren aan de kleinere teams te gaan leveren. Deze renstallen mogen met het oog op kostenbesparing in de toekomst wellicht gebruikmaken van zowel V6- als V8-motoren. Als dat inderdaad doorgaat, wil de legendarische motorenbouwer erover nadenken om voor een zacht prijsje krachtbonnen te leveren.
Voor Michelin geldt ongeveer hetzelfde. De Fransen willen op zich best een rentree maken in de F1, maar dan moet er wel het een en ander aan de regels worden veranderd. Michelin vindt dat de prioriteiten bij de Pirelli’s die op dit moment worden gebruikt niet liggen bij technologische ontwikkeling, maar bij show. Als dat verandert, en snelle/duurzame banden dus gewoon weer het belangrijkst worden, kunnen we mogelijk een terugkeer van het roemruchte merk verwachten.
Renault steekt hand in eigen boezem
Renault’s motorenbaas Cyril Abiteboul geeft toe dat er dingen misgaan bij het vervaardigen van de V6’jes die dit seizoen aan de lopende band stukgaan. Volgens hem is het grootste probleem vooral dat de motoren het op de testbank prima uithouden, om vervolgens ver voor het einde van de race de pijp aan Maarten te geven. Conclusie: ergens in het tussenliggende validatieproces gaat iets behoorlijk mis.
Abiteboul blijft echter optimistisch, ondanks het feit dat onder meer Red Bull de druk op de Fransen openlijk opvoert. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
berlinetta zegt
Zou mooi zijn. Keuze uit motoren en keuze uit banden. Meer diversiteit waardoor teams hun eigen strategie kunnen kiezen. Laat maar komen. Maak van de auto’s weer echte mannenauto’s en zorg dat mensen er weer doof van worden. Dan komt alles weer goed.
gtwillem zegt
@berlinetta: begin 2000 was die competitie tussen de bandenleveranciers erg interessant. De Michelins moest altijd even 3 rondjes inslijten, on vervolgens zeer snel te zijn voor 7 ronden en daarna vlakte het weer af, tegenover de wat vlakker presterende Bridgestones. Gaf wel een extra dimensie.
berlinetta zegt
@gtwillem: Juist, dat maakt het net leuk. Ik kan me die tijd met Bridgestone en Michelin ook nog herinneren. Was nog erg jong.
phaeton zegt
@gtwillem: Was inderdaad een leuke tijd met BMW Williams en McLaren-Mercedes op de Michelins en Ferrari op de Bridgestones.
Robert zegt
@phaeton: de negatieve aspecten hierover mogen ook wel worden belicht:
De Ferrari’s presteerden optimaal met de Bridgestones, omdat Bridgestone een soort van exclusiviteitsdeal hadden met de Italianen, in het testen van de banden. Die werden dus als het ware op en voor de Ferrari’s ontwikkeld. Bijkomend effect was dat andere teams met diezelfde band veel minder goed uit de voeten konden en dus wilden overstappen naar Michelin. Dat werd vervolgens door de Franse bandenboer weer tegen gehouden, omwille van zowel logistiek als het feit dat een ‘meer allround’ toepasbare band het onder de streep alleen maar ‘minder’ zou presteren dan de speciaal op de Ferrari gemaakte Bridgestone banden; iets wat Michelin uit het oogpunt van marketing en imago nooit zou willen toestaan.
En dan was er nog iets: testen in de F1 kost veel geld. En vooral met twee competitieve bandenleveranciers is extra testwerk onontkoombaar. En voor de kleinere teams opnieuw een financiële horde die maar moeilijk kan worden genomen.
gregorius zegt
@RRRobert: Precies.
Toevoegend: een deel van de charme voor F1 voor mij, is dat het een duet is van autobouwer en coureur. Het wordt leuk als een goede coureur met een middelmatige auto ver komt (en omgekeerd).
Daarbij wil je eigenlijk graag dat de prestatie van de auto ook zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid is van de makers van de auto.
Dus: of je maakt de dingen zelf of het moet ‘gelijk’ zijn voor alle andere auto’s.
Als je nog maar 3 motoren hebt, krijg je meer focus op dat 1 van de 3 slechter is en heb je team die gaan afgeven op hun motor bouwer.
Als je straks dus weer 2 leveranciers van banden hebt, gaat de focus weer naar de banden die wel of niet goed zijn voor dit circuit.
Nee; ik wil de focus naar de autobouwer + coureur.
phaeton zegt
@RRRobert: Ik had het even specifiek over die drie teams. Dat Bridgestone en Ferrari twee handen op één buik waren wist iedereen.
Vwb het geld: de aangekondigde wijzigingen gisteren wijzen juist weer op een financieel hogere drempel voor de teams.
taxitom zegt
@berlinetta: he?
Lennaert zegt
Lijkt me wel leuk. Nieuwe motoren nieuwe banden en laat ze maar allemaal maar concurreren met elkaar. Een paar nieuwe teams en het feest is compleet.
goodolddays zegt
Wat is dan nog de toegevoegde waarde van een V6 turbo?
Mielie zegt
@goodolddays: Niks. Maar naast het rijders en constructeurs klassement komt er nog een derde bij. Eentje waarbij teams bloemetjes kunnen sparen en aan het eind van het seizoen kunnen inwisselen voor geld. Die ze dan aan een goed doel naar keuze kunnen inleveren.
dawwg zegt
@Mielie: En er komt ook nog de Greenpeace Award voor diegene die aan het eind van het seizoen de minste benzine verbruikt heeft en een Constructor award voor het team dat het minste papier geprint/gebruikt heeft. Ook wordt er een Social Media award overwogen voor het team dat het snelste race-info twittert, maar Bernie is nog aan het onderhandelen met Apple over de marges voor de vote-apps in de AppStore …
Mielie zegt
@dawwg: Pfff, het is echt verschrikkelijk he. Als ze daadwerkelijk een verschil willen maken (maar dat is natuurlijk nooit het doel) plannen ze het jaar anders. Zo wordt er minder gevlogen, efficiënter omgegaan met vervoer (vrachtwagens, motorhomes etc.)
Maar om terug OT te komen. Een terugkeer van Cosworth zou mooi zijn, keuze uit meerdere bandenfabrikanten zou een vooruitgang zijn. Dus ik zeg, laat maar komen!
RazorHead zegt
@goodolddays:
Veel, die hebben pak meer koppel onderin.
Ook niet vergeten dat de power units dit jaar qua vermogen amper moeten onderdoen tov de auto V8 motoren, maar wel langer mee moeten gaan & minder verbruiken.
Als je ze beiden evenveel zou laten verbruiken zou de V6 rondjes rijden rond de V8 ;)
RazorHead zegt
@RazorHead:
*tov de auto’s met V8 motoren …….
clarkson zegt
Ik vind het zo jammer dat het waarschijnlijk alleen bij de geruchten blijft! Wat als audi nou een fabrieksteam begint met eigen krachtbron? Ford Cosworth erbij? V8 motoren? Wat een droom. Helaas heeft marco ons allemaal verteld dat dromen bedrog zijn :(
potjak zegt
@clarkson: de meeste dromen :)
potjak zegt
@clarkson: En ben het met eens, het is een mooie droom die waarschijnlijk niet uitkomt. Heel jammer want die droom ziet er wel heel goed uit!
schuimbekje3 zegt
Wat een gekloot, in f1 ben je al snel 3 jaar bezig en dan veranderen ze de regels inEens 4x per 4 jaar.
Hoe kun je ooit nog investering eruit krijgen?
desjonnies zegt
Renault – je hebt kracht nodig om je fouten toe te geven
Cosworth – kom alstublieft terug in de F1, moge de tijden van weleer terugkeren
Michelin – zie bovenstaand en @gtwillem zijn comment.
RazorHead zegt
@desjonnies:
Tja hopelijk zijn de volgende Cosworth motoren wat beter dan hun vorige V8 motoren. Want laten we eerlijk zijn, echt goed waren die ook niet hé ;)
Michelin zie ik ook graag terugkomen !
rob5nismo zegt
Ik hoop dat er iets gaat gebeuren wat positief uit gaat pakken
mrrallycross zegt
Wordt niks als de lagere teams wen V8 mogen hebben terwijl er aan de top wordt verplicht om een V6 te gebruiken.