De concurrerende teams brengen een gezamenlijk statement naar buiten.
Afgelopen vrijdag werd bekend dat Ferrari en FIA achter gesloten deuren een schikking hadden getroffen in de kwestie rondom de fuel flow meter. De andere F1-teams zijn niet te spreken over deze gang van zaken. Vandaag komen ze met een gezamenlijk verklaring naar buiten in verband met deze kwestie.
Het statement is naar verluidt een initiatief van Toto Wolff. De Mercedes-teambaas riep middels een brief de andere teams op om samen een vuist te maken. Tegen de FIA en de vermeende valsspeler in dit verhaal: Ferrari.
De teams verklaren dat ze “geschokt” zijn door de beslissing. Ze reageren op het bericht dat de FIA naar buiten heeft gebracht. Volgens hen behoort de organisatie te handelen naar de hoogste standaarden wat betreft integriteit en transparantie. Ze vinden duidelijk niet dat FIA zich aan deze standaarden heeft gehouden in deze kwestie.
De concurrerende teams gaan er alles aan doen om de totale openheid te krijgen in deze zaak. Namens de fans, de deelnemers en de aandeelhouders willen ze ervoor zorgen dat alle deelnemers een eerlijke en gelijke behandeling krijgen in de sport. Als het nodig is zullen ze ook niet terugdeinzen om juridische stappen te ondernemen. McLaren, Mercedes, Racing Point, Red Bull, Renault, AlphaTauri en Williams hebben allemaal hun handtekening gezet onder het bericht.
Het volledige statement kun je hier lezen.
HZW zegt
Ferrari moet eindelijk eens goed gekielhaald worden, hun uitzonderingspositie binnen de F1 is ook te belachelijk voor woorden.
Nu ook weer wordt hun sjoemelen achter gesloten deuren bedekt met de mantel der liefde.
Alles moet gewoon openbaar worden, en keihard bestraft worden, door punten aftrek, of gewoon geheel uit de standing verwijderd worden, zodat alle andere team, de punten krijgen die Ferrari bij elkaar gesjoemeld heeft.
cossiekiller zegt
Terecht. Het wordt eens tijd dat ze zich volwassen gaan gedragen daar.
JanJansen zegt
waarom zouden ze dat doen? Ze hebben er toch veel voordeel bij dat Ferrari meer geld krijgt en daarnaast ook oogluikend de regels aan hun laars lappen.
Als dit niet meer mag, dan dreigen ze weer uit de F1 te stappen en daar is de organisatie heel bang voor.
Boomer zegt
Alsof Ferrari uit de F1 gaat stappen. Dat hebben ze te hard nodig.
Aan de andere kant, ik zou het wel mooi vinden als ze gewoon een een dreigement waar maakte. Ik denk dat de F1 ook dat wel weer overleeft.
vroaaaaaaaaaar zegt
@JanJansen: de tijd dat F1 zo afhankelijk was van Ferrari is allang voorbij. Als Ferrari eruit stapt zal ze dat pijn doen in hun portemonnee want dan zullen de merchandise inkomsten ook afnemen. Het is een sterk merk, het sterkste merk ter wereld zelfs (Brand Strength Index 94,1 uit 100), maar de merkwaarde blijft – op plaats 206 – sterk achter bij merken zoals Mercedes (plaats 11) of Renault (169).
ericc zegt
Als Ferrari de F1 verlaat blijft er niet veel over van de sport. Ze hebben de grootste fan-base, en als die het laat afweten is het gedaan met F1!
milvus zegt
Aan de andere kant heeft Ferrari de F1 ook hard nodig. Als ze niet meer in de F1 zitten, gaat de uitstraling van het merk hard achteruit. En dat is geen goede reclame voor een merk dat het vooral van imago moet hebben.
trust zegt
Zou jammer zijn als Ferrari ooit de F1 zou verlaten. Het concern is ooit, ooit begonnen met straat autos bouwen om de kosten van de racerij te dekken.
(Niet dat Ferrari de eerst fabrikant zal zijn die merkwaarden overboord gooit)
berlinetta zegt
@milvus: ergens ben ik het met je eens, maar ik denk ook dat Ferrari ondertussen zo’n sterk merk is dat ze ook wel zonder de F1 kunnen.
hans75 zegt
klopt… maar F1 kan niet zonder Ferrari…
mustang750supersnake zegt
@ericc: dus???
mwti zegt
Dus meten met twee maten?
pramm zegt
Idd de grootste fanbase..
Maar daardoor en vooral ook dankzij de F1, de grootste inkomsten uit merchandise. Ik schat in dat stoppen met de F1 een faillissement voor Ferrari zou betekenen.
Erik zegt
@ericc: Het zou zomaar eens kunnen zijn dat anderen (Audi/Porsche/AM/BMW instappen omdat Ferrari erin zit. Het heeft geen zin om tegen ‘valsspelers’ te racen en je eigen merk omlaag te halen. Mercedes heeft de middelen en ballrn wel. En Renault, ja die ook, immers genoeg bedrijfswagens van Mercedes met Renault techniek en visa versa.
karaya zegt
Je zou zeggen dat het VAG op het lijf is geschreven, valsspelen.
Ze maken echter liever raceauto’s die eenzaam nietszeggende recordrondjes rijden.
Alsjeblieft niet op één hoop gooien met Mercedes en BMW, dat zijn echte Duitse automerken.
carmasterr zegt
Misschien moet je de resultaten van WEC/Le Mans en het WRC van de afgelopen tien jaar er even bij halen. VAG kan wel degelijk wat op motorsport gebied. Ze hebben het alleen zo verneukt met de personenwagens dat ze bijna overal uit zijn gestapt.
Erik zegt
@erik2907:
“editknop”
‘(Audi/Porsche/AM/BMW instappen’ wordt:
(Audi/Porsche/AM/BMW) niet instappen …….
Dutchdriftking zegt
Haas en Alfa Romeo hebben het (logisch als Ferrari klant) dus niet ondertekend, zullen zij er echter ook voordeel van hebben?
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Als Haas er echt voordeel van gehad zou hebben dan zou hun auto wel echt belachelijk slecht zijn geweest.
harrie zegt
Truukje werd enkel op de Ferrari’s toegepast, maar never bite the hand that feeds you.
Kvgorp zegt
Ik snap dat ze openheid van zaken willen maar waarom? Ferrari was het lachtertje van vorig seizoen na het verbieden van de kabels langs de FF meter reden ze geen deuk meer in een pakje boter. Iedereen die geen rode waas voor zijn ogen heeft gniffelde in zijn handen.
Ferrari was tweede in het constructeurs kampioenschap omdat Redbull geen goede tweede rijder had. Bij de coureurs zijn ze door max verslagen waardoor weer iedereen in zijn vuist gniffelde.
Twee coureurs van Ferrari gingen nog niet niet rollebollend door het paddock. Volgens mij heeft Ferrari genoeg gebloed. (En nee ik heb geen rode waas voor mijn ogen.)
fapfap zegt
Omdat door deze gang van zaken het valsspelen van Ferrari (misschien) niet bestraft is. Valsspelen moet ontmoedigd worden en niet gedogen voor bepaalde teams. Als elk ander team hetzelfde geflikt zou hebben, zouden ze fors openbaar gestraft worden, en niet geheimhoudend gesetteld.
Vooral stelt deze manier de vraag, in hoeverre teams mogen/kunnen valsspelen en wat daarvan de gevolgen zijn.
mustang750supersnake zegt
@Kvgorp: omdat ferrari al jarenlang valsspeelt en bijna iedereen weet t….alleen ferrari wordt iedere keer de hand boven t hoofd gehouden daar waar andere teams straffen krijgen….zou ns verdomme tijd worden dat dr wat veranderd…t is gewoon lachwekkend triest….
maferick74 zegt
@Kvgorp: wat n dom gel*l
harrie zegt
Omdat miljoenen prijzengeld.
Edge zegt
@Kvgorp: Als Ferrari na de zomerstop gediskwalificeerd wordt, betekent dat een extra overwinning voor Hamilton, Bottas en Verstappen. Het betekent ook dat Red Bull Ferrari voorbij gaat in de strijd om P2 bij de constructeurs, en dus ettelijke miljoenen kunnen bijschrijven.
Zou blijken dat Ferrari het trucje al langer toepast en uit het hele seizoen geschopt worden, dan heeft elk ander team daar baat bij doordat zij minimaal één plekje opschuiven in het kampioenschap en dus extra prijzengeld krijgen. Iedereen wil gratis geld, maar zeker voor de kleinere teams zijn die extra miljoenen zéér welkom.
Dus los van het sportieve aspect is het dan zo gek nog niet dat die teams openheid van zaken willen.
chrisvis zegt
@Kvgorp: mc Laren kreeg na spygate een monsterboete, flavio kreeg een levenslange ban om nog in de F1 te komen na de opzettelijke crash van piquet jr. Waarom zou Ferrari anders behandeld moeten worden?
fapfap zegt
Beetje een karig bericht, kan er geen kopie van de brief neergezet worden?
metalmike zegt
@fapfap: https://www.mclaren.com/racing/team/statement-mclaren-racing-2020/
machielvdd zegt
@fapfap: Het was ook een beknopt statement, maar ik heb nog even een link toegevoegd onder het artikel
autopet zegt
Ferrari International Assistance.
Uit protest koop ik nooit meer een Ferrari
rolov zegt
@autopet: ik doe mee met je boycot
HZW zegt
Alleen Ferrari mag klaarblijkelijk vals spelen zonder grootschalige gevolgen.
VeniVidiVici zegt
Mag hopen dat in het statement staat dat ze eisen dat Jean Todt opstapt.
TimmiX zegt
Anders lees je het eerst even…
mark997gt3 zegt
Normaal laten de teams zich erg politiek uit overe andere teams. In dat licht is dit statement behoorlijk harde taal. De FIA kan niet anders dan openheid geven anders volgen er gerechtelijke stappen. Dat is duidelijk.
mashell zegt
Vreselijk onsportief. Er is een schikking en daarmee is het is gewoon klaar. Dan ga je verder en probeer je ze op de baan te verslaan niet als een stel onsportieve kleuters gaan jammeren.
rechtervoetje zegt
Wanneer de schikking getroffen was door een particuliere besloten partij, dan had je een punt gehad (want in principe mag een private partij iedere schikking treffen die hij wil).
De FIA is echter het overkoepelende internationale motorsport-orgaan, dat voor honderden aangesloten nationale automobiel-organisaties en duizenden race-organisatoren de belangen behartigt.
Dit soort achterkamertjes-beslissingen passen niet bij een dergelijke club. Een organisatie die motorSPORT onder zijn vleugels heeft dient eerlijk spel en sportiviteit te promoten. Dat “eerlijke spel” geldt niet alleen voor deelnemers, maar ook voor de organisatie zélf.
Ik zie dit soort valsspelen als het gebruik van doping in andere sporten. De wereld zou te klein zijn als er een bijvoorbeeld een geheime schikking was getroffen met Rusland in verband met het dopingschandaal op de olympische spelen…
trust zegt
@mashell: kan precies het zelfde zeggen over het feit dat Ferrari überhaupt heeft geprobeerd te cheaten
raceface zegt
@mashell: oneens. Wat onsportief is, is dat Ferarri vals speelt!
ttr6 zegt
Ferrari = de paus en die is ook onschendbaar. Punt.
onlyporscheman zegt
Wat triest dat iedereen ineens anti Ferrari is. Het was een briljante uitvinding en hoort bij de sport. Daarnaast zijn alle andere teams (Alle ja) ook zeker niet heilig integendeel zelfs. Ik zie het eerder als teken van grote jaloezie.