Het rommelt in de paddock, want er is nogal wat te doen over de hersenschudding van Fernando Alonso.
Niet iedereen gelooft namelijk dat de Spanjaard onlangs crashte door een windvlaag. De coureur van McLaren klapte volgens de officiële lezing in de muur en raakte daarna kort buiten bewustzijn. Na drie dagen in het ziekenhuis leek hij weer de oude, maar Alonso moet de seizoensopener in Australië alsnog laten schieten. Dat kan weleens verstrekkende gevolgen hebben.
Sport Bild meldt namelijk dat diverse teams uit veiligheidsoverwegingen niet willen racen. Zij vermoeden dat Alonso niet bewusteloos raakte door de crash, maar door een elektrische schok van het hybride-systeem in zijn McLaren. In dat geval moet de onderste steen bovenkomen, zo vinden deze teams, want iedere auto is voorzien van deze technologie.
“Als een vliegtuig crasht en er is ook maar een klein risico op herhaling, dan blijven alle vliegtuigen van datzelfde type aan de grond”, citeert Sport Bild een anonieme teambaas. “We hebben alle geluk van de wereld dat het nog niet is verkeerd is gegaan met deze hybride-systemen. Honda zou open kaart moeten spelen, zodat we allemaal kunnen zien wat er in Barcelona gebeurde.”
Ook voormalig teameigenaar Gian Carlo Minardi snapt niet waarom er geen openheid van zaken wordt gegeven. “Het is in zaken als deze niet verstandig om dingen achter te houden”, laat hij weten aan het Italiaanse La Repubblica. “Ik heb geen bewijzen om te veronderstellen dat Fernando bewusteloos raakte door een elektrische schok, maar het is wenselijk dat hier nog voor de race in Australië duidelijkheid over komt.”
kaasdevies zegt
Erg schokkend dit.
bmwz3 zegt
@kaasdevies: haha
smadb zegt
@bmwz3: haha
honeyhanger zegt
@smadb: haha
smadb zegt
@honeyhanger: haha
scottishcarspotter2000 zegt
@bmwz3: hahaha
rikdep zegt
@kaasdevies: wow like-attack :0
purepet9000 zegt
Niet racen totdat de oorzaak gevonden is.
awesome zegt
@purepet9000: money makes the world go round… Racen gaat echt wel door.
purepet9000 zegt
@awesome: Nee joh.
tupperware zegt
Persoonlijk vind ik het schokkender dat Manor over anderhalve week wel op de grid staat..
dubois zegt
Ook een manier op spanning terug te krijgen in de f1
ghost zegt
Soort van Lauda
w0o0dy zegt
Ik denk dat hij spontaan buiten westen is geraakt maar dat vanwege de marktwaarde van Alonso en om gezeik te voorkomen ( kan het zomaar nog eens gebeuren en lopen wij geen gevaar zullen de andere rijders dan roepen..) stil wordt gehouden.
camber24 zegt
@w0o0dy: kan idd ook. Dat hij bv een tia heeft gehad. Maar als je dat naar buiten brengt komt er weer een ander soort gezeik naar voren.
Vincegail zegt
Er doen ook verhalen de ronde dat Alonso aan amnesie lijdt: “I am Fernando, I race karts and I want to be a Formula 1 driver” is hetgeen hij antwoordde op de standaard vragen bij een hersenschudding, aldus de Spaanse krant El Pais. Oftewel, een jaartje of 20 terug in de tijd…..
str8six zegt
@vincegail: ja dat heb ik ook ergens gelezen vandaag. Curieus op z’n minst.
gtwillem zegt
@str8six: dan is het wel zo leuk om hem te vertellen dat hij jaren geleden al twee WK titels bij elkaar heeft gereden!
str8six zegt
@vincegail: hier de link via sky
http://news.sky.com/story/1439335/fernando-alonso-forgot-20-years-after-crash
Hupke zegt
@Vincegail:
Hoax, of een grapje van de man.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een onzin allemaal. Als hij gewoon een hersenkneuzing heeft gehad is het logisch dat ie nog ff niet gaat rijden, als het namelijk nog een keer in zo’n korte periode zou gebeuren kan dat veel schade veroorzaken. Neemt niet weg dat ze, zeker in het begin, wel onnodig vaag waren met de gegeven informatie.
norge zegt
Bliksems die uit de auto slaan…..Grappig…
pindakoning zegt
Heeft Bernie op social media al iets laten weten over de kwestie?
Daantje zegt
Gevaren van elektriciteit: 40 – 200 mA Het hart stopt met werken, de bloedsomloop valt stil.
Als hij echt dit heeft meegemaakt.. denk ik dat de F1 een probleem heeft. Heeft iemand dit in een Prius ook al ervaren toevallig? ;)
hans75 zegt
@Daantje: idd.. die kans bestaat…
stel voor dat er snel een wet komt die priussen verbiedt nog een meter te rijden.. en ze snel allemaal preventief te ruimen.. beter het zekere voor het onzekere nemen in dit soort kwesties
bluebird zegt
@Daantje: sinds wanneer hebben prius-rijders uberhaupt een hartslag? ;)
gallardogt zegt
@Daantje: Mijn voorspelling, dit jaar nog moeten alle F1 bolides verplicht een elektrische ontlader installeren onder het chassis. Gewoon zoals vroeger zo’n rubber lint die over het asfalt schuurt wanneer je een hond achter in de auto had.
phaeton zegt
@gallardogt: Was dat dáár voor!? :’) Dat vroeg ik mij als klein kind nou altijd af, welk merk of welke bestuurder zo’n lelijk stuk plastic onder z’n achter wilde hebben hangen
phaeton zegt
@phaeton: Onder z’n auto, dus.
Edge zegt
Zelfs als Alonso een schok heeft gehad, is de kans klein dat het voor de andere teams iets uitmaakt. Ferrari-, Renault- en Mercedes-krachtbronnen hebben elk vijf beveiligingssystemen die ervoor zorgen dat de elektriciteit daar blijft waar ‘ie hoort te zijn. Bij Honda zijn dit er maar drie. De kans is dus groot dat als Alonso inderdaad een schok heeft gehad, het ontbreken van een van de twee andere beveiligingssystemen het probleem is geweest.
nickelb zegt
@Edge: het is niet dat de anderen hetzelfde krijgen. Maar dat ze in een gevaarlijke situatie terecht komen door een ongeval van de honda
donvincenzo zegt
Beetje merkwaardige redenatie. Ja, als er een probleem is met een vliegtuig worden ook andere vliegtuigen van dat type aan de grond gehouden, maar dat argument gaat hier toch helemaal niet op? Ieder team bouwt z’n eigen auto’s. Als Fernando een schok zou hebben gekregen in de McLaren, hoe is dat dan relevant voor de Ferrari, of de RBR, of welk ander merk dan ook?
giss zegt
@donvincenzo: Ik maak uit het artikel op dat Honda verantwoordelijk is voor de elektrische krachtbron in de f1 bolides van meerdere teams. Anders zouden de teams ook geen opheldering eisen van Honda, lijkt mij.
Edge zegt
@giss: Alleen is dat niet zo. Honda is op geen enkele manier verbonden met de andere teams. Het enige onderdeel dat alle teams delen, is de door McLaren ontworpen (en door de FIA voorgeschreven) ECU. Maar dat een ECU verantwoordelijk is voor het lekken van elektriciteit lijkt mij toch vrijwel onmogelijk.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Ik gok dat het hybride systeem met zo’n hoge spanning werkt dat hij het nooit overleefd zou hebben.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: *stroomsterkte
spykerboy zegt
Als dat zo is, zal het dan het einde betekenen van de v6 met hybrid techniek en gaan we dan weer met fatsoenlijke motoren rijden? (Hoop het niet voor Alonso, maar zou wel een goede reden zijn om de hybrid techniek te dumpen)
trolle zegt
Alonso moet 88mph gereden hebben en BAM back to the future en hij zit direct weer ~20 jaar in het verleden
Tonnie zegt
@trolle: delorean f1 team?
jaapiyo zegt
@trolle: El Pais berichtte ook nog dat Alonso na zijn ongeluk aangetroffen werd met vreemd schoeisel aan zijn voeten:
cthijs zegt
@jaapiyo: rubberen laarzen
Dutchdriftking zegt
Snel weer motoren met 12 cilinders er in!
arii zegt
Boycot gaat toch niet gebeuren. Maar Fernando begint aan zijn 14e seizoen in de f1 alweer oid? Je gaat me niet wijsmaken dat de wind hem heeft laten crashen.
LittleIdiot zegt
Tegenover een anonieme bron in kwaliteitskrant Bild en een quote van een uitgerangeerde teambaas is het interessant om dit stuk van de BBC te lezen, waarin o.a. GPS, data en oud-F1 arts Gary Hartstein geraadpleegd zijn.
http://www.bbc.com/sport/0/formula1/31732315
pomoek zegt
@LittleIdiot: Inderdaad een interessant stuk. Afgezien van de feiten genoemd in het stuk lijkt het mij sterk dat Alonso zou willen rijden in een auto die hem zou hebben geëlektrocuteerd, hij lijkt mij nu juist een rijder die sterk genoeg in zijn schoenen staat om daar niet mee akkoord te gaan.
Hupke zegt
Als je poker speelt vraag je toch ook niet om iemand die gefold heeft in z’n kaarten te mogen kijken zelfde verhaal hier …
Rob zegt
@Hupke:
Dit gaat om de veiligheid van de coureurs, niet om het “pokerspelletje” wat gespeeld wordt.
Als blijkt dat de F1 bolides allemaal potentiële elektrische stoeltjes zijn, moet er wel degelijk open kaart gespeeld worden.
Hupke zegt
@Rob:
Bullshit, het gaat hier om 1 wagen en de andere teams willen vooral zelf profiteren.
Rob zegt
@Hupke:
Dat zal best. Maar u kent de feiten al?
Als er daadwerkelijk in de gecrashte racewagen een ontwerpfout zit wat coureurs elektrocuteert en als andere teams een vergelijkbaar of hetzelfde ontwerp hebben (ik ken het fijne er niet van), is het niet meer dan normaal dat hier transparant over gedaan wordt. Toch? Of zeg ik nu wat heel geks….?
bluebird zegt
@Rob: die teams opereren volledig onafhankelijk van elkaar bij het ontwerpen. Dat gebeurt allemaal zo geheim mogelijk, de teams spioneren bij elkaar. De werkelijke reden dat de andere teams nu dit hoog opspelen is dan ook volgens mij dat ze inzage in het ontwerp van Honda hopen te krijgen…
Hupke zegt
@Rob:
Jij zegt iets heel geks. Je houd alles zo geheim mogelijk, het laatste wat je wil is dat er ook maar iemand enige clou heeft van hoe je wagen ontworpen is, zeker in deze fase van het seizoen.
bofkont zegt
Ik zeg doen! het is al jaren geen flikker meer aan.
mrrallycross zegt
Dit is zeker een ernstige zaak, groot probleem voor de huidige auto’s en coureurs. Deze problemen kan je echter toch voorzien een een crashtest?
toniominestrone zegt
Echte kerels,die F1 coureurs!
baasbas zegt
Kunnen ze hier niet iets positiefs mee? Dat als coureurs tot op een bepaald aantal meter genaderd zijn bij hun voorligger dat ze met lasers op de neus kunnen schieten op het achterlicht? Soort laserquest. Alleen dan bij een hit krijgt de coureur een schok.
…ik ga daar absoluut naar kijken
dracae zegt
Elektrische stoelen dans.
Speciaal voor Guido koopt Sauber het Honda systeem….