Max Verstappen is de onbetwiste koning van de koningsklasse. Toch heeft een F1 teambaas liever Adrian Newey in zijn team dan Max Emilian.
Max Verstappen zit in de beste fase van zijn leven. De 26-jarige Limbo is drievoudig wereldkampioen, voelt zich als een vis in het water binnen zijn team Red Bull Racing en wordt ordentelijk gecompenseerd voor zijn diensten. Hij is kortom, de beste onder de besten. En misschien wel de beste F1 coureur ooit. Dat laatste is eigenlijk alleen afhankelijk van hoe lang Max dit vast kan houden en of hij ook nog succes gaat hebben voor een ander team.
Je zou dus denken dat alle teambazen Max Verstappen in de auto zouden willen hebben. En, hoewel sommigen dat misschien niet publiekelijk toegeven om hun eigen diva’s niet tegen de lichtgeraakte borst te stuiten, dat is ook zo. Zo blijkt onder andere uit de lijstjes van Formula1.com.
Tóch wil Günther Steiner onze held niet hebben. Althans, niet als hij de keuze moet maken tussen Max Verstappen en Adrian Newey. In dat geval kiest hij namelijk voor Adrian Newey. Adrian is de afgelopen decennia immers de grootste garantie voor succes gebleken. Zijn auto’s en coureurs in zijn auto’s wonnen in de F1 bij elkaar 23(!) titels. Natuurlijk zit er soms wel eens een missertje bij en kan je niet altijd de beste zijn…Maar het track record van Newey is er eentje van krankzinnig succes.
Günther heeft natuurlijk momenteel adoptie-Nederlander Nico Hülkenberg en Deen Kevin Magnussen in zijn team. Capabele coureurs die je net wel (Nico) en net niet (Kevin) in je top-10 beste F1 coureurs van het moment zou zetten. Maar we kunnen de gedachtengang van Steiner wel volgen. In het verleden wonnen ook coureurs als een stokoude Nigel Mansell, een stokoude Alain Prost, Damon Hill en Sjaak Nieuwstad titels in zijn auto’s. Met dergelijk dominante auto’s kan Hülkenberg ook wel een titel pakken, dunkt ons.
Voor Steiner is het ook makkelijker dan voor de meeste andere teambazen om dit te roepen. Haas F1 heeft namelijk niet echt een ‘Adrian Newey’ in huis. De auto komt grotendeels uit de koker van Dallara. En volgens boze tongen, uit de krochten van Maranello. Steiner heeft dus ook geen aero-kopstuk/afdeling die hij hiermee kraakt. Maar stiekem, als je teambaas in de F1 zou zijn, is dit ook echt wel de keuze, toch? Of zou je toch liever Newey laten voor wat het is en Max Verstappen je Minardiesque hok naar het podium laten slepen? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat Red Bull destijds voor 2022 koos voor Perez, en niet voor Hulkenberg. Die jongen doet al zo lang mee zonder ooit een echt capabele auto onder de kont te hebben gehad.
jaapiyo zegt
Met de kennis van nu ja, maar met de kennis van toen snap ik ‘m wel. Perez heeft eigenlijk altijd goed gepresteerd jegens teammaten, inclusief Hulk. En hij heeft toen natuurlijk die gekke Grand Prix gewonnen in Bahrein. Ik vrees dat als ze Hulkenberg in die auto hadden gezet, we nu hetzelfde naar hem keken als nu naar Perez. En dan hadden gezegd ‘hadden ze Perez maar in die auto gezet’.
Maar, wie weet. Waarschijnlijk maakt Hulk K-Mag weer in dit jaar. En zeker maakt Max Perez weer in. Als er dan 1) weer geen Red Bull talent zich aandient in de opstapklasses, wat heel waarschijnlijk is en 2) Ricciardo en Tsunoda elkaar een beetje in evenwicht houden bij AT zonder daarbij te excelleren, wat mij niet onwaarschijnlijk lijkt…komt er weer een buitenstaander in beeld voor het plekje naast Max. ALO, HUL…HAM…kom maar door.
grrrrrene zegt
Hamilton gaat echt niet komen, al nodigen ze hem uit. Die kan zo aan het eind van zijn carrière alleen maar verliezen. Hij heeft 7 WDC’s op zak, wie doet hem dat na behalve Michael Schumacher?
Om dezelfde reden betwijfel ik of Alonso zich eraan zou wagen. Hij gaat lekker bij Aston en gaat waarschijnlijk voor het geld en de lol zover echt druk. Norris en Leclerc willen die switch vast ook niet.
Naast Verstappen past vooralsnog alleen een coureur die accepteert dat hij/zij de nummer twee is in het team. Als je daar tegen kunt, kun je er jarenlang net achter Max rijden. Tot Red Bull een nieuw toptalent heeft gevonden of Max zich verveelt en wat anders gaat doen.
Richmond zegt
Ik denk dat Hamilton en Alonso graag de red bull zouden willen, maar dan als eerste rijder. Anders werken het niet.
brammetjedeb zegt
Die is toch niks beter dan perez?
grrrrrene zegt
Dit is toch volkomen logisch? Haas heeft de slechtste auto van het veld en twee redelijke coureurs (vooral Hülkenberg vind ik onderschat), dus aan hun rijders lagen de slechte prestaties niet…
Waar valt dan de grootste winst te halen? Met Newey natuurlijk! Ik had precies hetzelfde gezegd en dacht bij het lezen van de stemmingmakende kop al dat het een teambaas van een lager geplaatst team zou zijn die deze uitspraak had gedaan.
simonbv zegt
Newey zal heel belangrijk zijn, maar bij Red Bull klopt ook de rest. Een goede courreur, goede strategie, goede pitstops. Andere teams laten hier wel steken vallen.
padoempats zegt
Keuze is simpel, zeer goede rijder met slechte auto of 2 goede autos met goede rijders.
Een goede auto is belangrijker dan de coureur
HZW zegt
Elke bovengemiddelde coureur kan wereld kampioen worden in een goede auto, maar geen top coureur kan wereld kampioen worden in een slechte auto, en geen slechte coureur kan wereldkampioen worden in een goede auto.
Alle F1 wereld kampioenen zaten in de tijd dat ze hun wereld titels behaalde in de beste auto van dat moment.
flyerbunch zegt
Newey mag dan wel een genie zijn, maar recente verhalen laten blijken dat hij niet meer zo nauw betrokken is met de ontwikkeling als men denkt. Hij is meer een adviseur met z’n notitieblok dan de algehele ontwerper tegenwoordig zei Pierre Waché.