Alle rangen, standen en overzichten plus vijf dingen die ons opvielen aan de GP van Stiermarken.
Voor het eerst werd de GP van Stiermarken gereden. Dat gebeurde gewoon op de Red Bull-ring. Nieuwe naam, zelfde baan. De race was echter compleet anders. Formule 1 kan soms erg saai zijn en gisteren was niet erg spannend.
Mocht je de sport al 5 jaar niet volgen: er is niet heel erg veel veranderd. Uiteraard hebben wij voor de trouwe lezers weer alle rangen, standen en overzichten voor je. Daarna vielen ons ook een paar dingen op. Tevens is de Formule 1-agenda aanwezig:
Ferrari is de weg kwijt
Het is een gevalletje ‘Murphy’s Law’ bij Ferrari. Alles dat fout kan gaan, gaat ook fout. Het vertrouwen in Vettel is min of meer opgezegd, de motor mist serieus vermogen en ook qua wegligging valt er veel te verbeteren. Dat uitgerekend Leclerc zijn teamgenoot moet torpederen, lijkt er dan bij te horen. Het allerergste is nog dat de tweede plaats van Leclerc vorige race een mazzeltje was en dat er nog geen lichtpuntje aan de horizon glinstert. Dit zou weleens een dramatisch seizoen kunnen worden voor Ferrari.
Albon = Gasly
In het begin leek het allemaal redelijk OK te zijn. Maar na driekwart race lag Albon gewoon 30 seconden achter. Dat is gewoon te veel. In vergelijking met Gasly lijkt het verschil niet enorm te zijn. Gasly kon zijn zenuwen niet in bedwang houden, maar het verschil is gewoon te groot voor een top 2 team. Het is nu een beetje ‘potatoe-potatoe’ met de coureurs. De enige troef die ze achter de hand hebben (als Albon toch niet bevalt) is Daniil Kvyat, die nog geen teamgenoot is geweest van Verstappen. Albon moet duidelijk nog veel leren.
Mercedes is een klasse apart
Gras is groen, seks is vies en Mercedes is snel. F1 kijken doet meer denken aan korte Le Mans races: het lijkt wel alsof de Mercedes W11 gebouwd is voor een andere raceklasse. Het is heel erg lief dat het allemaal spannend lijkt met allerlei problemen via de boordradio, maar als je op de cruise control met gemak wegrijdt bij de rest van het veld, komt het niet geloofwaardig over. De komende races wint Mercedes, daarna ‘mag’ Red Bull of een ander even winnen terwijl Mercedes alsnog P2 wordt. Het ligt niet zozeer aan Mercedes, die interpreteren de regels het beste en presteren constant. Maar toch steekt het bij de liefhebber. De ultieme autosport is inmiddels gedegradeerd tot een liefdadigheid -marketingcampagne van Das Haus.
Dus Racing Point is ook een klasse apart
Het is op zich wel humor. In plaats van een falen met je eigen ideeën, de nummer 1 in het veld kopiëren. Tot op zekere hoogte lijkt het te werken. Wel was duidelijk dat de W09-kopie niet altijd even effectief is. In de regen hadden ze het duidelijk erg lastig. In het droog gingen ze als een mes door warme boter. Perez had zelfs Albon te pakken. Als Lawrence Stroll slim is, vervangt ‘ie zijn eigen zoon voor een betere coureur. In deze auto zit duidelijk meer potentie dan Lance eruit haalt.
Eerste punten en podium voor Verstappen
Het was het maximale resultaat, de derde positie. Eigenlijk had Red Bull Verstappen nog even 4 ronden buiten moeten laten rijden, iets wat Verstappen ook prefereerde. Maar het maakte niet uit, Bottas pakte Verstappen uiteindelijk. Wel tekenend, het was duidelijk dat een mindere coureur in een betere auto er voorbij ging. Wel lekker: de eerste punten zijn nu binnen én meteen een podium.
Rijderskampioenschap
Er zijn veel mutaties in het rijderskampioenschap. Uiteraard, Mercedes staat bovenaan. Norris is een verrassende nummer 3. Haas en Williams hebben beide nog geen punten gescoord.
Stand rijderskampioenschap sinds na GP Stiermarken 2020
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Bottas | Mercedes | 43 |
2 | Hamilton | Mercedes | 37 |
3 | Norris | McLaren | 26 |
4 | Leclerc | Ferrari | 18 |
5 | Pérez | Racing Point | 16 |
6 | VERSTAPPEN | Red Bull | 15 |
7 | Sainz | McLaren | 13 |
8 | Albon | Red Bull | 12 |
9 | Gasly | Alpha Tauri | 6 |
10 | Stroll | Racing Point | 6 |
11 | Ocon | Renault | 4 |
12 | Ricciardo | Renault | 4 |
13 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 2 |
14 | Kvyat | Alpha Tauri | 1 |
15 | Vettel | Ferrari | 1 |
16 | Latifi | Williams | 0 |
17 | Räikkönen | Alfa Romeo | 0 |
18 | Magnussen | Haas | 0 |
19 | Grosjean | Haas | 0 |
20 | Russel | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Ferrari heeft zoals bekend is geen goede zaken gedaan met zero points. Red Bull heeft een sprongetje gemaakt met Albon en Verstappen in de beide in de punten. Nummer 2 is McLaren, dat overigens nog niet eens de helft heeft van het aantal punten van Mercedes.
Stand rijderskampioenschap na GP Stiermarken 2020
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 80 |
2 | McLaren | 39 |
3 | Red Bull | 27 |
4 | Racing Point | 22 |
5 | Ferrari | 19 |
6 | Renault | 8 |
7 | Alpha Tauri | 7 |
8 | Alfa Romeo | 2 |
9 | Williams | 0 |
10 | Haas | 0 |
Kwalificatieduel
Ondanks dat de auto een enorme factor is, wil dit nog niet zeggen dat ze ook het beste presteren. Daarom kijken we ook elke race hoe de coureurs zich verhouden in het kwalificatieduel. Opvallend: 7 coureurs waren in tegenstelling tot vorige week sneller dan hun teamgenoot. Alleen Verstappen, Russell en Gasly waren hun teamgenoot wederom de baas.
Onderlinge stand kwalificatieduel na GP Stiermarken 2020
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Bottas (1) | Hamilton (1) |
Ferrari | Leclerc (1) | Vettel (1) |
Red Bull | Verstappen (2) | Albon (0) |
McLaren | Norris (1) | Sainz (1) |
Renault | Ricciardo (1) | Ocon (1) |
Alpha Tauri | Gasly (2) | Kvyat (0) |
Racing Point | Pérez (1) | Stroll (1) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (1) | Räikkönnen (1) |
Haas | Grosjean (1) | Magnussen (1) |
Williams | Russell (2) | Latfifi (0) |
Snelste raceronde
Een paar ronden voor de facelift kreeg Verstappen nog nieuwe soft-banden. Dit kon makkelijk, want Albon reed op meer dan een halve minuut achterstand. Helaas kwam hij in verkeer terecht, waardoor het laatste punt naar Hamilton leek te gaan, die enkele zeer snelle rondjes eruit poepte. Het was uiteindelijk niemand minder dan Carlos Sainz Jr. die de snelse ronde op zijn naam schreef. Weer een McLaren dus.
Onderlinge stand qua snelste raceronde sinds de GP Stiermarken 2020
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Norris | McLaren | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Driver of the Day
De smaakmaker was absoluut Sergio Perez. Het lijkt een leuk seizoen te worden voor de Mexicaan. Perez had gisteren een beetje pech met de kwalificatie. De eerste tijd was niet snel genoeg en tijdens zijn tweede poging gooide een gele vlag roet in het eten. Perez klom op tot de zesde plaats, maar vierde had erin gezeten als hij zijn vleugel niet beschadigde.
Onderlinge stand qua snelste Driver of the Day awards sinds de GP Stiermarken 2020
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Albon | Red Bull | 1 |
Pérez | Racing Point | 1 |
Heeft de AB-redactie het een beetje goed gegokt?
Wouter wel. Hij zette patriottische gevoelens aan de kant en opteerde voor de Mercedes delegatie. Slim, want hij gaat van 0 naar 10 punten. Michael had Verstappen op P3 geschat. Uw F1-redacteur @jaapiyo heeft 1 punt.
Onderlinge stand redactieleden:
Naam | Punten |
Wouter | 10 |
Michael | 7 |
Jaap | 1 |
Deze races zijn al verreden:
- GP Oostenrijk (Bottas)
- GP Stiermarken (Hamilton)
Deze Grand Prix’ staan op de Formule1-agenda:
19 juli | GP van Hongarije
2 augustus | GP van Groot Brittannië
9 augustus | GP van 70th Anniversary
16 augustus | GP van Spanje
30 augustus | GP van België
6 september | GP van Italië
13 september | GP van Toscane
27 september | GP van Rusland
De eerste meters van de Grand Prix van Hongarije zullen vrijdag 17 juli worden verreden om 11:00.
padoempats zegt
Leclerc heeft toch geen 36 punten? Tabel beetje slecht leesbaar in de ios app
Robert zegt
@padoempats: Autoblog en tabellen is zoiets als vegetariërs en barbecues. Echt lekker samen gaan zal wel nooit lukken. Over de iOS app kan ik geen oordeel geven, maar de Android app tabelleert niet, doch groepeert alleen. En in de browser worden de teksten bruutweg afgebroken.
On topic: er is al veel gezegd en geschreven over het kopieergedrag van Racing Point, maar ergens ben ik blij dat zij, samen met de Mercedes power in de McLarens, eindelijk het gat naar de subtop hebben weten te dichten. Alleen het feit dat Verstappen meer uit de RB16 weet te halen dan redelijkerwijs te verwachten was, houdt hem nog vóór deze auto’s (en achter de Mercedessen).
Calimero zegt
Mercedes power in de McLaren? Dat is seizoen 2021. Er ligt nu nog een Renault blok in de McLaren.
realhustler zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rikv99 zegt
Als papa $troll en zoon $troll slim zijn en het team echt sterker willen maken, zouden ze moeten proberen om een oudere coureur met meer ervaring aan te trekken, Vettel heeft op mement geen plek en ik denk dat hij met die Force india…euh…flamingo racing…euh…racing point… best uit de voeten zou kunnen.
viezefreddyw zegt
@rikv99: Perez heeft vorige week en gisteren laten zien een uitstekende coureur te zijn die zijn teammaatje Stroll er gewoon uit rijdt. Ik zou niet weten waarom Vettel er moet gaan zitten. Ik zou eerder zeggen dat Alfa Romeo die Giovinazzi er uit moet gooien en dat Vettel daar kan gaan rijden.
berlinetta zegt
Ik ben het wel met je eens dat Perez ook de juiste man is voor het team. Snel genoeg en hij heeft ook de ervaring. Maar Vettel naar Alfa Romeo vind ik niet logisch. Dat is toch juist een opleidingsteam voor Ferrari? Waarom zou je daar dan 2 coureurs plaatsen die in de winter van hun carriere rijden. Met Kimi hebben ze al iemand in huis die het team kan helpen met de auto, dan zou de andere plek toch moeten zijn voor een toekomstige Ferrari-coureur? Nu zal Giovinazzi dat waarschijnlijk niet zijn, want die rijdt amper een deuk in een pakje boter.
daiko zegt
Die tractie controle op de Mercedes hoort bij het DAS systeem?
berlinetta zegt
Gebruikt Mercedes het DAS-systeem eigenlijk wel? Heb het nog op geen enkele onboard-beelden gezien.
JelleEp3 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
azuli zegt
Er vielen 6 dingen op. RedBull gewoon kansloos voor het kampioenschap. Bottas kon simpel inhalen en Hamilton liet zien wie de baas is. Zowel in de regen als op een droge baan.
917 Porsche + Audi zegt
Zet MAX eens in de Mercedes dan pas zullen we zien wie echt de BAAS is.
poes zegt
@azuli: vooral het feit dat Mercedes in droog én nat het snelste is zegt alles. Daar gaat niemand aan kunnen tippen.
Design_Driven zegt
Ik vond het best een leuke race, wellicht omdat we zo lang droog stonden.
Albon is natuurlijk absoluut een probleem dat niet zomaar beter wordt. Je zou bijna Vettel overwegen. Als dit zo doorgaat dan sluit ik dat niet uit. Kyviat is het zeker ook niet.
autodidact zegt
Die Mercs en Racing Points vertonen nu van tijd tot tijd rookpluimen bij het accelereren. Hebben zij nu de loophole in de regels gevonden om olie te verbranden terwijl Ferrari noodgedwongen het braafste jongetje van de klas is geworden?
mustang750supersnake zegt
@autodidact: reken maar erop….wel heel gek dat die ineens zo’n tempo hebben….en mercedes bezeikt de boel al járen….maar die hebben heel strategisch hun mannetjes op de goede plekken zitten….anders hadden ze niet al jaarenlang zo’n voorsprong…..
autoriteit zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Kan Redbull niet de huidige motor in een auto van 2018 hangen? Lijkt mij haast nog het beste.
tfsi zegt
Max kan een streep door het kampioenschap zetten onmogelijk zolang de Mercs nog mee doen.
Ik ben bang dat Redbull achter Force India kan aansluiten met als uitzondering dat Max er nog iets van kan maken. Ik zeg Bottas eruit en Max erin. Maar dat is alleen maar hoop, en zal helaas niet gebeuren.
poes zegt
@tfsi: zolang Hamilton door gaat, is er geen plek voor Verstappen bij Mercedes.
hehe zegt
Ik zat mij tijdens de race erover te verwonderen hoe bij de meeste teams de tweede rijder voor de eerste rijder van dat team reed.
Dat was echt bijna de hele race zo.
Als Gasly en Albon dus op gelijk niveau zouden liggen (heb zelf Albon nog wel iets hoger zitten), dan was Kvyat in de Red Bull zetten dus geen vooruitgang in deze race, hij reed er steeds achter.
berlinetta zegt
Het ergste van alles vind ik dat de nieuwe regels nog een jaar zijn uitgesteld. Kunnen we volgend seizoen nog eens naar de grote Mercedes-show kijken. En de enige twee teams die het Mercedes nog eens lastig kunnen maken, zijn alleen maar slechter geworden.
harrie zegt
Geen DAS meer volgend jaar.
Maar weet niet hoeveel verschil dat gaat maken, ze lijken het niet echt te gebruiken in de race.
.
Ze lijken gewoon weer een bizarre vermogenssprong gemaakt te hebben.
Alex_79 zegt
“perez had gisteren een beetje pech met de kwalificatie. ”
Ik vraag me af of dat wel pech was. Persoonlijk denk ik dat Perez de gok heeft genomen de auto op een complete dry setup te zetten in de hoop dat er niet gereden zou worden op zaterdag. Dat gebeurde wel en toen was hij idd nergens. Wat niet erg was want de roze Mercedes was snel genoeg om naar voren te komen. Te snel voor Renault zo blijkt want die hebben nu protest aangetekend
mrB zegt
Albon is dan weliswaar minder snel dan Verstappen, maar om hem nu zo te degraderen vind ik niet terecht. Vorige week reed hij gewoon erg goed, behalve dat ham hem er gewoon bij naaide. Gisteren inderdaad wel minder, maar het seizoen is nog jong.
Rbr had niet zo open kaart moeten spelen. Leuk om te beschermen tegen de undercut en natuurlijk is Mercedes opermachtig. Maar als bottas 10 rondes langer kan rijden, kan Verstappen zeker ook een stuk verder komen op de soft. Misschien dat het gevecht voor p2 dan pas in ronde 71 was ipv ronde 66.
Ik ben benieuwd of racing point op de vingers wordt getikt of dat ze gewoon heel precies reverse engineering hebben toegepast, ze zijn lekker bezig en maken het middenveld en stuk boeiender.
srbb zegt
Na 16 rondes had Albon 18 seconden achterstand op Verstappen, Verstappen kon beide pitstops maken en voor Albon weer de baan op komen (zonder dat Albon gepit had op dat moment). Dat is vrij flauw, als je met dezelfde wagen stuurt.
Vind het eerder gek dat iedereen volgzaam de RB-pr gelooft dat deze rookie veeeel beter was dan die andere rookie. Hij toont af en toe wat meer lef dan Gasly, maar qua snelheid is het verschil met Gasly niet bijzonder. Wil RB weer een titel moeten ze een 2e rijder hebben die af en toe een Mercedes de baas kan & dat kan Albon niet.
delaney zegt
Hey boys and girls,
Geen woord over de laatste 2 ronden van Lando?
Het hoogtepunt van het weekend wat mij betreft!