Alle rangen, standen en overzichten plus vijf dingen die ons opvielen aan de GP van Hongarije 2020.
De race is compleet anders dan het weekend verlopen, zoveel mag duidelijk zijn. De verhoudingen in de vrije trainingen én de kwalificaties waren compleet anders. Dat maakt de sport erg onvoorspelbaar en interessant (behalve wie er wint, uiteraard).
Om te zorgen dat je weer kordaat kunt reageren met je andere F1-minnende collega’s in de cappuccino-corner, hebben we hier alle relevante overzichten, rangen en standen voor je. Tevens waren er vijf dingen die ons opvielen.
Er staat geen maat op Mercedes
Ook dit jaar is de Mercedes weer de dominante auto en zal deze binnenkort de wereldtitel binnenharken. De W11 heeft eigenlijk geen zwakke punten. De auto is zo stabiel, zo betrouwbaar en zo krachtig: het lijkt bijna een andere klasse te zijn. Is het niet: ze werken met dezelfde reglementen in Brackley als de andere teams. Helaas zorgt dat voor een vrij saai en voorspelbaar seizoen. Niet de schuld van Mercedes. Of Hamilton.
Het is bijzonder spannend
Ok, de eerste twee plaatsten niet. Die zijn dus gereserveerd voor Bottas en Hamilton. Maar voor de rest is het nog heel erg spannend. Het kan werkelijk nog alle kanten op, om een clicheetje van stal te halen. De teams zitten bijzonder dicht bij elkaar, zowel qua punten als positie op het veld. Tussen McLaren, Ferrari, Renault en Racing Point kan er een hele mooie strijd ontstaan.
De Roze Mercedes kan beperkt imiteren
Het team van Racing Point heeft enorme sprongen gemaakt. Door ‘inspiratie op te doen’ bij de Mercedes W10 (van vorig jaar) hebben ze een werkend pakket weten te maken. In de kwalificaties is de auto ijzersterk. Maar op Hongarije vielen ze een klein beetje door de mand. Natuurlijk, ze zijn nog altijd best of the rest maar de afstand waarmee Stroll eindigde achter de nummer 3 was toch best wel groot. Ook is het maar de vraag hoe lang ze de ontwikkelingen en updates kunnen toepassen. Juist dat is een grote kracht van Mercedes.
Veerkrachtige Verstappen
Zaterdagmiddag was heel Nederland in mineur over de Nederlandse Formule 1-inbreng. Zondagavond was iedereen aan het feestvieren. Winnen doe je samen, verliezen doe je alleen in topsport. Verstappen was bijzonder veerkrachtig door in een weekend vol met tegenslagen (waaronder een wat knullige crash vlak voor de start) meteen alert te zijn en een foutloze race te rijden. Bijzonder indrukwekkend.
33
We gaan even door met Verstappen. Hij stond afgelopen weekend voor de 33e keer op het podium. Daardoor heeft hun nu 33 WK-punten. Goed voor een solide 3e plaats, maar daarover straks meer. Wel jammer: het was de 34ste GP op de Hungaroring. Het had zo mooi kunnen zijn.
Het loopt niet lekker bij Ferrari
De updates van Hongarije werden al grotendeels doorgevoerd bij de GP van Stiermarken. Daar kwam het er absoluut niet uit. In Hongarije helaas ook niet. Qua snelheid zitten ze nog achter Racing Point en zijn ze zeer kwetsbaar voor de teams achter hen. Ondanks dat Vettel gelinkt wordt aan diverse teams, reed hij wederom geen foutloze race.
Rijderskampioenschap
Na drie races neemt Lewis Hamilton het stokje over van Valtteri Bottas. Verstappen stond zesde, maar dankzij zijn P2 staat hij nu derde in het WK. Ook Albon maakt een sprongetje.
Stand rijderskampioenschap na GP Hongarije 2020
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 63 |
2 | Bottas | Mercedes | 58 |
3 | Verstappen | Red Bull | 33 |
4 | Norris | McLaren | 26 |
5 | Albon | Red Bull | 22 |
6 | Pérez | Racing Point | 22 |
7 | Leclerc | Ferrari | 18 |
8 | Stroll | Racing Point | 18 |
9 | Sainz | McLaren | 14 |
10 | Vettel | Ferrari | 9 |
11 | Ricciardo | Renault | 9 |
12 | Gasly | Alpha Tauri | 6 |
13 | Ocon | Renault | 4 |
14 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 2 |
15 | Kvyat | Alpha Tauri | 1 |
16 | Magnussen | Haas | 1 |
17 | Räikkönen | Alfa Romeo | 0 |
18 | Latifi | Williams | 0 |
19 | Grosjean | Haas | 0 |
20 | Russell | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Mercedes neemt een fikse voorsprong door een meer dan dubbel aantal punten. Na drie races, al. McLaren en Red Bull wisselen van positie. Ferrari blijft het vijfde team. Williams is nu het enige team zonder punten.
Stand rijderskampioenschap na GP Hongarije 2020
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 121 |
2 | Red Bull | 55 |
3 | McLaren | 40 |
4 | Racing Point | 40 |
5 | Ferrari | 27 |
6 | Renault | 12 |
7 | Alpha Tauri | 7 |
8 | Alfa Romeo | 2 |
9 | Haas | 2 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
Na drie races is het te vroeg om iets vast te stellen, maar feit is wel dat Giovinazzi en Stroll aanzienlijk beter presteren dan vorig jaar ten opzichte van hun teamgenoot. Russell heeft zijn eerste concurrent goed ‘in de tas’ en ook voor team verstappen staat het 3-0. Opvallend is dat Gasly ook tot nu toe elke keer sneller was dan Kvyat.
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (2) | Bottas (1) |
Ferrari | Vettel (2) | Leclerc (1) |
Red Bull | Verstappen (3) | Albon (0) |
McLaren | Norris (2) | Sainz (1) |
Renault | Ricciardo (2) | Ocon (1) |
Alpha Tauri | Gasly (3) | Kvyat (0) |
Racing Point | Stroll (2) | Pérez (1) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (2) | Räikkönen (1) |
Haas | Magnussen (2) | Grosjean (1) |
Williams | Russell (3) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Aanvankelijk leek Bottas met deze titel aan de haal te gaan, zeker nadat hij verse banden kreeg om (tevergeefs) Verstappen te proberen achterhalen. Hamilton kreeg ook nog even een setje ‘vers’ rubber aan het eind om zo ook nog het laatste puntje toe te eigenen.
Onderlinge stand qua snelste raceronde sinds de GP Hongarije 2020
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Norris | McLaren | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
De kans is vrij klein dat de winnaar van de GP ook daadwerkelijk de Driver of the Day-award binnensleept. Het is een publieksprijs. In dit geval ging deze naar Max Verstappen, die van P7 naar een solide P2 toe reed.
Onderlinge stand qua Driver of the Day awards sinds de GP Hongarije 2020
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Albon | Red Bull | 1 |
Pérez | Racing Point | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Heeft de AB redactie het een beetje goed gegokt?
Ja, tuurlijk. Ze hebben voorspeld dat Hamilton won en Bottas en Verstappen op het podium zouden staan. Jaap was de enige die ook alle posities goed had en zo de maximale score pakte.
Naam | Punten |
Wouter | 17 |
Jaap | 16 |
Michael | 14 |
(coureur in de Top 3 is 1 punt, coureur op juiste positie is 5 punten)
Deze races zijn al verreden:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
Deze Grand Prix’ staan op de Formule1-agenda:
2 augustus | GP van Groot Brittannië
9 augustus | GP van 70th Anniversary
16 augustus | GP van Spanje
30 augustus | GP van België
6 september | GP van Italië
13 september | GP van Toscane
27 september | GP van Rusland
De eerste meters van de Grand Prix van Groot Brittanië zullen vrijdag 31 juli worden verreden om 12:00 (NL tijd).
ericd zegt
Knappe Plek 2 voor koele kikker Max. Ga er maar aan staan, als je net je bolide tegen de muur hebt gezet.
SpeedGeek zegt
Nee? Niks over de nieuwe interactieve fan projectie in bocht 11?
Opeens zie ik Rosberg in de berm een beetje krampachtig juichen terwijl Hamilton door de bocht rijdt.
Nog niet eerder zo’n ongemakkelijk gevoel gekregen tijdens het kijken van sport.
brammetjedeb zegt
@SpeedGeek: hahaha, die was goed he?
Richmond zegt
@SpeedGeek: vreselijk was dat.
mashell zegt
Rosberg deed altijd al krampachtig als het om Hamilton ging…
Design_Driven zegt
Dat was wel perfecte timing en ik was gelijk fan van de fan video’s. Kan er nog wel wat ongemakkelijke bedenken.
Rick-dos zegt
Renault weer beschamend dit jaar. Sinds ze weer als team meedoen heeft een klantenteam ze elk jaar de oren gewassen. We hebben het wel de hele tijd over Ferrari maar Renault als fabrikant is het net zo beschamend.
Richmond zegt
Ook Bottas 3.0 heeft het niet in zich om mee te doen voor het WK. Hoe eerder hij dat zelf ook door heeft hoe beter voor hem.
nico111 zegt
@benja01: Ja Hamilton rijdt hem helemaal zoek. Er word snel gezegd HAM heeft de beste auto, maar het is ook een fantastische coureur. Zijn persoonlijkheid spreekt mij alleen totaal niet aan.
rhellema zegt
@nico111: of is Hamilton gewoon een hele goeie coureur maar lijkt hij naast Bottas een fantastische coureur?
flyerbunch zegt
Als Hamilton z’n helm aan de wilgen hangt misschien?
Richmond zegt
Heel misschien dan, zolang hij geen teamgenoot krijgt die heel goed is. Ook als hij zou winnen, dan zou het zou zeker een spannender WK worden!
daniel1975 zegt
@benja01: dat hoeft ook niet, hij is bijna de ideale 2e rijder. Rijdt niet de nummer 1 in het team in de weg en scoort daarnaast redelijk goede posities. Met een VER en Ham in één team zou het 2 hanen in één hok zijn.
Richmond zegt
@Daniel dat is wel leuker om te zien. hamilton – rosberg was tenminste spannend. En gaf anderen ook een kans om te winnen als die twee zichzelf van de baan afrosten. Nu weet je gewoon dat Bottas alleen kan winnen op een offday van Hamilton en als het kampioenschap binnen is en ze hem de winst geven als bedankje.
mustang750supersnake zegt
@benja01: precies om die reden zou ik vettel wel eens naast verstappen willen zien rijden…gewoon om te zien wat t verschil is….vettel is dan misschien wel niet meer op z’n best, ..maar toch……
bernoulli zegt
Eeuwig zonde van die uitvalbeurt in Oostenrijk, met Lewis achter hem. Dan had die stand er heel wat spannender uitgezien (voor nu dan).
VeniVidiVici zegt
@bernoulli: Daarom zit ik ook elke race te hopen dat die Merc van HAM kapot gaat.
pomoek zegt
“een beetje knullig” is wel het understatement van het jaar. Maar goed, Verstappen is gelukkig een mens die potsierlijke fouten kan maken net als de rest van ons en had blijkbaar een gevalletje brainfart onder de helm. Verder heb ik nog wel wat vragen:
Alphatauri heet een opleidingsteam te zijn. Hoe lang blijf je bezig met het opleiden van Kvyat? De man heeft ongeveer even veel races gereden als Verstappen en is na 3 races in 2020 de slechtste Honda coureur (terwijl Gastly met motorpech uitviel).
Net nu er geluiden klinken dat Vettel (die ik overigens weinig fouten heb zien maken op de inhaalactie van Albon na dan) naar Racing Point gaat rijdt Perez een anonieme race ver achter zijn teamgenoot de uberpay driver Stroll. Niet een goed moment om in te kakken. Overigens zuur dat hij op de schopstoel zit, zonder Perez had RP al 2 jaar niet meer bestaan.
Wat ook opvallend is: In deze race eindigen een aantal teamgenoten ver van elkaar in de rangschikking. Stroll-Perez, Ricciardo-Ocon, Sainz-Norris, Vettel-Leclerc waarbij telkens de meest ervaren coureur bovenaan eindigt. Is dit een circuit waar ervaring gewoon belangrijk is of is dit toeval?
Wat gebeurt er met de RB16 in “kwalificatie trim”? Eergisteren was Leiden in last en zondag is er geen vuiltje meer aan de lucht.
En zo heb ik nog wel wat vragen…
probono zegt
@pomoek: Op jouw vragen krijg je alleen meningen en speculaties terug. Feiten zijn hier niet te geven.
bernoulli zegt
Toro Rosso/Alpha Tauri is de afgelopen jaren vooral een ontwikkelingsteam voor de Honda-motoren geweest. Dan is de keuze voor een ervaren coureur als Kvyat in plaats van een rookie ergens uit de Aziatische F3 wel begrijpelijk. Met het gebrek aan echte Red Bull toptalenten hebben ze alles op #33 gezet.
Richmond zegt
Klopt niemand bij RB, inclusief Max, die daar uitleg over geeft. Maar op dezelfde manier klaagde LeCrler over zijn Ferrari die qua wegligging opeens anders aan voelde dan gisteren. Weersinvloeden misschien?
basman147 zegt
Ik denk dat het niet zo zeer met het circuit te maken heeft als met de omstandigheden, je ziet wel vaker bij wisselend weer dat de coureur met meer ervaring zijn team wat meer weet te sturen in de richting van de goede call.
Zo snapte ik zelf niet waarom Leclerc bijvoorbeeld al zo vroeg in de race op de rode band werd gezet, terwijl er nog regen aan zat te komen (die uiteindelijk niet kwam). Dan loop je het risico dat je vlak voordat het gaat regenen moet gaan wisselen en je een extra stop moet maken. En bovendien is de rode band bijna niet warm te krijgen op een natte baan. Denk dat een Vettel, Raikonen of Hamilton “No thanks”hadden gezegd.
mustang750supersnake zegt
@basman147: zo gaat t al jaren bij ferrari…die lopen echt al sinds schumacher weg is als n kip zonder kop rond…
basman147 zegt
Bij Ferrari moet hoognodig weer eens iemand van buiten worden aangesteld. Toen Porsche stopte met Le Mans hadden ze eigenlijk gelijk Andreas Seidl moeten bellen.
acakoning zegt
Die crash van verstappen was ingecalculeerd. Daardoor konden ze toch nog de setup aan de voorkant veranderen terwijl het leek of ze de auto alleen repareerde. (zet aluminium hoed weer op)..
Gulli zegt
Ik hoorde op de Podcast van de NOS Formule 1 wel een goeie opmerking; bij Ferrari hebben ze tijdens de covid-periode zware klappen gehad. De fabriek stond midden in het epicentrum in Italië en medewerkers of familie/vrienden van de medewerkers kunnen best hard getroffen zijn.
Andere fabrikanten, onder andere Honda, hebben gewoon door kunnen ontwikkelen. Het zou dus niet gek zijn als Ferrari daar die enorme achterstand door heeft opgelopen.
tfsi zegt
@Gulli: ja en iets met een fuelflow meter.
potver7 zegt
@Gulli: dat is hooguit een deel van het probleem, ze kwamen gewoon al met een flinke achterstand uit de winterstop. Bovendien gaat het in Groot Brittannië nou ook niet helemaal lekker met Covid-19…
mustang750supersnake zegt
@potver7: die hebben al jaren n achterstand….
pomoek zegt
Daar dacht ik ook aan, iets dat door de fanboys van RTL overigens ook consequent wordt vergeten.
azuli zegt
Zo gaaf om te zien die Hamilton. Hoop dat Mercedes en Hamilton nog lang in de F1 blijven. Gewoon weer een superstrakke overwinning. Jammer dat Bottas zo’n slechte start had. Maar het komt wel goed met Mercedes. Bottas rijdt weer beter dan alle vorige seizoenen.
potver7 zegt
@azuli: Mja, enerzijds: eens. Anderzijds: iets meer spanning zou ik wel op prijs stellen…
Richmond zegt
@Azuli, hoe rijdt bottas beter dan andere seizoenen? Verknald zijn start en komt niet langs verstappen met een auto die 2 seconden per ronde sneller was.
berlinetta zegt
Het is zeker ontzettend knap van Mercedes en Hamilton. Het is echt het perfecte team. Maar steld Mercedes en Hamilton zouden nu stoppen, dan was de F1 in een klap spannender. Zou me niks verbazen als je dan elke race een andere winnaar had.
Richmond zegt
@berlinetta: nee, we zouden op dit moment RB als winnaar krijgen..er is altijd wel een team dat zijn zaken net wat beter voor elkaar heeft. maar het zou niet zo oppermachtig zijn zoals Mercedes nu is. Deze afgelopen 7 jaar zijn ongekend.
Robert zegt
Bij Ferrari is het probleem niet alleen van motorische aard; de geluiden die Leclerc over de boordradio liet horen aangaande de bandenkeuze was veelzeggend. Ook de trage release van Vettel, na z’n eerste pitstop, verdiende geen schoonheidsprijs. Binotto heeft vandaag nog wel weer wat uit te leggen tegenover de capo’s in Maranello.
Richmond zegt
@RRRobert Heb je helemaal gelijk in. Tactisch kun je veel winnen, dat laat Haas goed zien en RB vaak ook. Snelle pitstops, pitstops doen op het juiste moment, soms ook een beetje risico nemen, juiste banden kiezen. Zowel met Vettel als met LeClerc waren ze te laat met de stops en met LeCrler ook nog de verkeerde banden. Niemand rijdt op softs op een opdrogende baan, dat is vragen om problemen. Ja de auto is de ruk door de nieuwe uitleg van de technical directives, maar ze hebben ook de plank misgeslagen met het chassis en de aero. En dat los je niet zomaar op, maar door slim om te gaan met te strategie en tactiek kun je wel verder vooraan rijden dan op basis van prestaties hoort te rijden. Zoals Max deed en de 2 Hazen. Ze zijn te conservatief bij Ferrari, ze hebben niet de juiste mensen op de juiste plekken.
maferick74 zegt
@benja01: jammer dat de hazen voor die actie gestraft werden.
Richmond zegt
Klopt, maar toch hebben ze 1 punt binnen. Anders hadden ze die niet eens gehad.
escort77 zegt
Dingen die opvielen: daar hoort Albon nu toch ook wel bij. Ik gun hem tijd om ervaring op te doen maar zowel in kwalificatie als de race leek het gat met zijn teamgenoot eerder vergroot dan verkleind tov de vorige races.
Richmond zegt
@escort77: niks beter dan Gasly en Kyvat.
bernoulli zegt
Hongarije was de 24ste F1 GP die Albon heeft gereden. Ter vergelijk: de 24ste GP die Max reed was zijn eerste race in de Red Bull in Spanje (JoHé, JoHó).
Dus het wordt wel tijd dat Albon wat gaat laten zien inderdaad.
fapfap zegt
Hier nog iets dat, wederom, opviel:
Mercedes heeft het bandenmanagement goed op orde. Na de tweede pitstops kwam Max op de hards en Hamilton op de mediums. Tot aan het einde van de hele stint liep Hamilton uit op Max. Een insert van de regie toonde, bijna aan het eind van deze stint, dat de status van Max zijn banden rond de 10% lag, en de banden van HAM waren doorgaans nog 40%. Dat zou je eerder andersom verwachten, de hards moeten het langer volhouden dan de mediums, vooral als er met de mediums snellere rondetijden gereden worden.
outlook zegt
@fapfap: misschien het verschil tussen cruisen naar de overwinning (banden sparen) en de druk van een saaie Fin achter je.. (banden verslijten)
sportevo zegt
@outlook: dan nog steeds liep hij uit terwijl hij aan het cruisen was. Dus is het banden verbruik gunstiger te noemen.
flyerbunch zegt
Haas was het haasje, Sainz nu p9!
mustang750supersnake zegt
om te zien hoe bottas op dezelfde banden in 10 ronden tijd 12 seconden dichtrijdt is gewoon om te kotsen….slaat toch helemaal nergens meer op…en das niet eens de beste rijder…bahbah….